handdator

Visa fullständig version : KTM Duke II 640 eller Yamaha XT660X?



Jokern
2014-04-01, 21:15
Hej,

Bor i stan och vill ha en enkel, smidig men ändå en hoj med riktigt bra drag (ja, kan den dra en M3 vid ett rödlyse så är det bra). Kanske enkel att serva själv men framförallt driftsäker. Billig att äga är inte heller fel.

Vilken av dessa två rekommenderas? Kan tilläggas att jag testkört KTMn med Sebringdämpare och den fick "vårkänslorna" att titta fram.

Dela med er av tips, erfarenheter och tankar!

Cy2
2014-04-02, 07:26
Av de två utan tveka KTM, en Duke är aldrig fel.
Testa båda och bilda dig en uppfattning. Välj med hjärtat.
Mer själ i en KTM.

Jokern
2014-04-02, 13:30
Tack för att du delar med dig, uppskattas verkligen.
Du verkar rätt bestämd - finns det ngn annan liknande motard som jag bör kika på? Tänker på att du säger "av de två".
Det jag fått veta och kunnat läsa mig till ang XTn är att den är rätt seg.

Täta oljebyten och serviceintervaller generellt verkar folk klaga på när det kommer till Duke. Är det verkligen såååå farligt?

Darkman
2014-04-02, 13:37
Bor i stan och vill ha en enkel, smidig men ändå en hoj med riktigt bra drag (ja, kan den dra en M3 vid ett rödlyse så är det bra). Kanske enkel att serva själv men framförallt driftsäker. Billig att äga är inte heller fel.

Yamaha XT660X utan att tveka. En mer skottsäker motor är svårare att hitta. Det är inte för inte som MC-buden väljer denna hoj, den bara går och går. Billig att äga, serva och försäkra är den också. Det enda som KTM:en har som fördel är vikten och några enstaka hästar mer men både effekt och vrid kommer tidigare i registret på Yamahan vilket kompenserar lite.

V Saarela
2014-04-02, 14:24
Yamaha XT660X utan att tveka. En mer skottsäker motor är svårare att hitta. Det är inte för inte som MC-buden väljer denna hoj, den bara går och går. Billig att äga, serva och försäkra är den också. Det enda som KTM:en har som fördel är vikten och några enstaka hästar mer men både effekt och vrid kommer tidigare i registret på Yamahan vilket kompenserar lite.

+1 på det

Cy2
2014-04-03, 13:22
Tack för att du delar med dig, uppskattas verkligen.
Du verkar rätt bestämd - finns det ngn annan liknande motard som jag bör kika på? Tänker på att du säger "av de två".
Det jag fått veta och kunnat läsa mig till ang XTn är att den är rätt seg.

Täta oljebyten och serviceintervaller generellt verkar folk klaga på när det kommer till Duke. Är det verkligen såååå farligt?

Utgick helt från min egen bedömning om jag hade stått inför detta val, lägger själv inte så mycket värdering på serviceintervaller då mc för mig är en nöjeskörning.
Bästa rådet är att du väljer den som du känner mest, välj med hjärtat vad din plånbok klarar av.

Jokern
2014-04-05, 00:02
Med darkmans analys blev det genast mkt svårare. Skall iväg imorgon (idag?) och testköra i vart fall duken. Xt:n är svårare att hitta (och det kanske av en anledning?).

Jokern
2014-04-30, 12:51
FYI - det blev en Triumph Speed Four istället. Varför? Den är så ful så jag tyckte synd om den.