handdator

Visa fullständig version : Prissättning på "bobbade" hojar på blocket



Twenty2
2014-03-29, 23:36
Har kollat runt lite på blocket på hojar i bobber stuk.
Är ganska förundrad över hur folk har valt att prissätta sina byggen.
Jag har själv lagt ner massor med tid, energi och pengar på mitt bygge. Visst självklart har tanken slagit mig att sälja den vid någon tidpunkt för att göra ekonomiskt utrymme för nya projekt. Men när folk lägger ut sin hoj med ett konverterings kit från blue collar bobber monterat och tror att värdet ska höjas med ca 20000 spänn. Är det verkligen rimligt ?
Skulle vara intressant att veta om det är något som folk är villiga att betala en väldans massa pengar extra för.
Vad säger era erfarenheter?
Jag har i min enfald trott att de pengarna jag lagt ner på att modifiera hojen är mer eller mindre kastade i skön. ;)

Ankan1
2014-03-30, 02:07
Skönhet är ett objektivt bedömmande ur den enskilde betraktarens ögon och skiljer sig naturligtvis åt från individ till individ.Original är och kommer förmodligen alltid att vara det ultimata rent prismässigt ur försäljningshänseende oavsett hur tuff eller cool motorcykeln eller bilen nu än må ha blivit med diverse modifieringar.Kanske aningen mer lättsåld men väldigt sällan dyrare än originalet och ibland rent ut sagt väldigt svårsåld.

Twenty2
2014-03-30, 02:17
Jag är helt inne på din linje Ankan1.
Ser även att det ska vara lite svår motiverat att ta ut kanske 20000 mer för att man har köpt delar för kanske 5-10000 och monterat på hojen.
I vissa avseenden kan jag förstå att köparen vill ha en hoj med just det utseendet. Men när man kan köpa en hoj som gått mindre och kanske till och med är nåt år nyare och delarna själv och bara bulta på dom. Det mesta är ju rena bolt on kits.

Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen. Med den enkla anledningen att jag inte vill sälja den just nu. Men allt har ju ett pris. Rekomenderade honom snarare att köpa en begagnad VZ800 för en billig peng så kunde jag hjälpa honom att kitta upp den istället ;)

Darkman
2014-03-30, 07:31
Har kollat runt lite på blocket på hojar i bobber stuk.
Är ganska förundrad över hur folk har valt att prissätta sina byggen.



Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen.

/tråd.

LowTech
2014-03-30, 08:56
Skönhet är ett objektivt bedömmande ur den enskilde betraktarens ögon och skiljer sig naturligtvis åt från individ till individ.Original är och kommer förmodligen alltid att vara det ultimata rent prismässigt .
Man får nog aldrig tillbaka utlagda pengar om man gjort en mindre större "modifiering"
Moddar är personliga, träffar man rätt person/köpare , kanske..

De jag gjort i ordning har alltid varit original, eller med nöjliget att återställa till...

Twenty2
2014-03-30, 09:19
Darkman: Käns lite taget ur sitt sammanhang. Du glömde att jag inte vill säkja den just nu. Och det driver upp priset.
Sätter man ut hojen på blocket så är man intresserad av att sälja den.

Ove
2014-03-30, 09:41
Jag har i min enfald trott att de pengarna jag lagt ner på att modifiera hojen är mer eller mindre kastade i sjön. ;)


Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen. Med den enkla anledningen att jag inte vill sälja den just nu. Men allt har ju ett pris. Rekomenderade honom snarare att köpa en begagnad VZ800 för en billig peng så kunde jag hjälpa honom att kitta upp den istället ;)

:) Håller med helt och fullt! Dom ändringar som man gör på hojen höjer som regel inte värdet alls, snarare tvärtom. Skulle det av en händelse bli något VÄLDIGT lyckat och det finns någon som är beredd att betala så finns det en liten chans till någon förtjänst.
Som regel blir det nog att man jobbar på något som mest drar åt skrotvärdeshållet ju mer man modifierar så man får räkna med att det man gör är för eget nöje.

Köper jag en beg. maskin som har annat än originaldelar vill jag ha originalen med och helst monterade. Extratillbehör betalar jag noll för, kanske ändå använder något som jag gillar. Men det är jag det. :rolleyes:

TheCrow
2014-03-30, 09:55
Skulle nog aldrig köpa en moddad mc. Det innebär ju bara problem när det går sönder. Så i de flesta fall sjunker värdet i mina ögon när mc:n är ombyggd. Fast då räknar jag kanske inte andra pipor som ombyggnad direkt.

/Freddo

EVK
2014-03-30, 10:10
Fast då räknar jag kanske inte andra pipor som ombyggnad direkt.
Nej, det är mer att se som extrautrustning, typ packväskor. I alla fall om orginal följer med.

pentti01
2014-03-30, 20:30
Inte bara Bobbers som folk vill ha fantasi-priser för tycker jag,, ?

Twenty2
2014-03-30, 21:34
Pentti01: Näe det har du nog helt rätt i.
Bobbers känndes ganska nära tillhands då jag har kollat mycket på sådan saker själv och vet ungefär vad det kan tänkas kosta, samt hur mycket jobb det skulle kunna vara att göra den typen av modifieringar som de personerna har gjort på sina hojar.
Skulle jag värdera mitt eget bygge och någon form av timpeng på den tiden jag har lagt ner på hojen så skulle det bli svindyrt för den strackaren som skulle betala för det den dagen jag får för mig att avyttra hojen. ;)
Nu funkar ju inte världen så. Vilket man kanske ska vara glad för. Skulle nog faktiskt ha svårt att ta ut osjäligt mycket pengar av någon som ville köpa den. Har lite för mycket sakvete för att mjökla folk på pengar.

jrutgers
2014-03-31, 11:06
Inte bara Bobbers som folk vill ha fantasi-priser för tycker jag,, ?


+1

Tycker jag!

Helgoson
2014-03-31, 20:18
Håller med TheCrow! Skulle aldrig köpa en "skruvad" hoj. Original is da shit! Då vet du med stor säkerhet att ingen klant har varit där och fumlat. Då kan du utgå ifrån originalstuket och skruva dit vad du vill för att sedan ändra tillbaks om det inte funkar. Vill du däremot köpa en färdig chopper så får du dra ner på säkerheten. ;-)

Intruder
2014-04-06, 16:47
"Vill du däremot köpa en färdig chopper så får du dra ner på säkerheten.!
Varför skulle du behöva det ?
Många byggen har bättre bromsar o delar än orginal