handdator

Visa fullständig version : Konsumentlagen



Shaun
2014-03-28, 20:45
Jag köpte min HD i augusti förre året och var mycket nöjd. Dock ca tre veckor senare efter en kort sväng med min fru tändes batterilampan och vi blev stående kl 18,00 en söndag kväll efter vi hade stannat för kvälsmatenq. Bägaren konsterterade att batteriet vår tom. Dagen efter så hämtade HD Mölndal min hoj. De sa att batteriet var kass och de hade byt ut den fast den var ny. Jag körde ca två veckor till innan det var dags att avsluta säsongen. Under nästan hela vintern har min HD stått med C Tek laddare på. Jag började köra för ca en vecka sedan. Bara en liten sväng ca 15 mil. Under halva tiden så lyste batteri lampan. Idag så körde jag en liten sväng och nästan omedelbart så tändes batterilampan. Körde till HD där de konsterterade att batteriet var tom. De kunde se att hojen laddade inte batteriet. Ny batteri och ett nytt besök på tisdag.
Min fråga är vad har jag för rättigheter ? Jag har ingen förtroende för hojen och skulle vilja häva köpet. Någon som vet regelverken ?

engström67
2014-03-28, 20:49
Ny hoj eller?.Men är väl inte mycket att hänga läpp över.Är det inte bara att dom lagar laddningen,kan ju knappast vara nå svårt.

TheCrow
2014-03-28, 21:17
Det ska nog till betydligt mer till innan man kan häva ett hojköp. Hur som helst har handlaren minst tre försök på sig att åtgärda defekten. Men det kan skilja beroende på bransch.

/Freddo

Shaun
2014-03-28, 21:42
Hoppas att det går precis så men även om det går så känns det olustig. Ville inte hamnar mitt i skogen med en ny hoj som inte starta.

Från KO: Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

TheCrow
2014-03-28, 22:35
Farsan jobbade hos en bilförsäljare och där var det extremt ovanligt med återköp. Yror de där reglerna mer gäller elektronik och liknande men jag är inte säker.

/Freddo

Darkman
2014-03-29, 01:54
Är du inte nöjd med hojen i övrigt? Låter nämligen nästan som om du försöker hitta på en ursäkt för att bli av med den? Annars hade du ju bara åberopat garantin så man fixade problemet. Förutsatt att den nu har det.

Shaun
2014-03-29, 07:22
Jätte nöjd med hojen i övrigt. Detta är min fjärde HD så inget fel där. Men när man betalar ca 200 000kr så ska det funkar. Tappar man förtroende för hojen och försäljare så det är kanske bättre att byta. Varför ska man acceptera felande varor ?

TheCrow
2014-03-29, 08:52
Kolla på KO:s hemsida där borde stå vad som gäller vid bil/mc-köp.

/Freddo

Darkman
2014-03-29, 09:01
Jätte nöjd med hojen i övrigt. Detta är min fjärde HD så inget fel där. Men när man betalar ca 200 000kr så ska det funkar. Tappar man förtroende för hojen och försäljare så det är kanske bättre att byta. Varför ska man acceptera felande varor ?

Självklart ska man inte acceptera felande varor men det är ju bara att åberopa garantin så får du felet åtgärdat. Att det har felat upprepade gånger beror på att handlaren aldrig åtgärdat problemet utan bara har bytt batteri trots att man vet (enligt egen utsago) att hojen inte laddar som den ska. Felet ligger säkerligen i generatorn eller regulatorn.

Hamre
2014-03-29, 10:21
Jag köpte min HD i augusti förre året och var mycket nöjd. Dock ca tre veckor senare efter en kort sväng med min fru tändes batterilampan och vi blev stående kl 18,00 en söndag kväll efter vi hade stannat för kvälsmatenq. Bägaren konsterterade att batteriet vår tom. Dagen efter så hämtade HD Mölndal min hoj. De sa att batteriet var kass och de hade byt ut den fast den var ny. Jag körde ca två veckor till innan det var dags att avsluta säsongen. Under nästan hela vintern har min HD stått med C Tek laddare på. Jag började köra för ca en vecka sedan. Bara en liten sväng ca 15 mil. Under halva tiden så lyste batteri lampan. Idag så körde jag en liten sväng och nästan omedelbart så tändes batterilampan. Körde till HD där de konsterterade att batteriet var tom. De kunde se att hojen laddade inte batteriet. Ny batteri och ett nytt besök på tisdag.
Min fråga är vad har jag för rättigheter ? Jag har ingen förtroende för hojen och skulle vilja häva köpet. Någon som vet regelverken ?

Jag köpte en hoj på en firma i Göteborg, det var obalans i hojen! Men dom lyckades inte laga felet, efter 2 misslyckade försök att fixa hojen krävde jag återköp! Det var väl inte direkt populärt men jag bad dom att kolla Konsumentköpslagen, sen var det inga problem längre bara att lämna tillbaka hojen!


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Ankan1
2014-03-29, 10:26
Upprepade fel av olika delar under en längre tid kan leda till återköp om säljaren inte lyckas lösa problemet.Men vägen dit är lång om säljaren inte är på samma linje.Men ett laddningsproblem borde väl gå att lösa innan man nu pratar om återköp.

Hamre
2014-03-29, 10:29
I mitt fall var det bara ett fel, och det var inte speciellt besvärligt eller långdraget! Man måste se till att vara bra påläst i ämnet för att ha en chans att lyckas!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Shaun
2014-04-01, 18:02
Harley' n in idag. Det verkar som de har äntligen hittat felet. Laddningsregulator var fel, synd att de missade det första gången. Nu får jag håller tummarna att allt blir bra. ����

LowTech
2014-04-01, 19:03
Harley' n in idag. Det verkar som de har äntligen hittat felet. Laddningsregulator var fel, synd att de missade det första gången. Nu får jag håller tummarna att allt blir bra. ����
Har dom lyckats missa det med tanke på vad du tidigare beskrev bör du nog hålla tummarna mer än hårt...:eek:

Shaun
2014-04-01, 19:46
Tyvärr så kommer jag inte att känna någon ro förrän efter några veckors körning.

Reject
2014-04-02, 11:10
Har dom lyckats missa det med tanke på vad du tidigare beskrev bör du nog hålla tummarna mer än hårt...:eek:

Finns en del klåpare där ute. Jag har varit med om att man har bytt både batteri och ladd. regulator innan man hittade felet i en trasig säkring under sadeln...

räven
2014-04-02, 12:15
Liten finess med nya hojar. Meken stoppar i kontakten så står det: säkring 2, 10 amp sönder på mekens dator. Felsökningen fixad.

TheCrow
2014-04-02, 12:29
Riktigt så bra är inte diagnosutrustningen. Möjligen kommer den fram till möjligt kabelbrott med uppmaning att kontrollera säkringen.

/F

Shaun
2014-04-02, 17:37
Fick tillbaka hojen idag. Hojen jag fick låna för att köra hem igår när jag lämnade min startade inte. Så de fick köra ut hojen till mig. Tyvärr så hade jag misplacerade min super tuner som de behövde för att återställa motorn.
Fick reda på att det skulle kostar ca 6500kr för en ny. Jag gick med på det och de lämnade hojen.
Fick en liten glädje meddelande att jag skulle få ett speciellt pris på Super tuner.
Jag öppnade kuvert och fick reda på att det skulle kosta 6954kr. När jag ringde och frågade om mitt speciell pris fick jag reda på att jag kunde få 500kr rabatt på nästa service !!
Detta är min tredje HD jag har köpt hos HD Mölndal. Ca 700 000kr. Det blir min sista där.

Olle Å
2014-04-02, 18:17
Fick tillbaka hojen idag. Hojen jag fick låna för att köra hem igår när jag lämnade min startade inte. Så de fick köra ut hojen till mig. Tyvärr så hade jag misplacerade min super tuner som de behövde för att återställa motorn.
Fick reda på att det skulle kostar ca 6500kr för en ny. Jag gick med på det och de lämnade hojen.
Fick en liten glädje meddelande att jag skulle få ett speciellt pris på Super tuner.
Jag öppnade kuvert och fick reda på att det skulle kosta 6954kr. När jag ringde och frågade om mitt speciell pris fick jag reda på att jag kunde få 500kr rabatt på nästa service !!
Detta är min tredje HD jag har köpt hos HD Mölndal. Ca 700 000kr. Det blir min sista där.

Hmm. Undrar om det är någon mer än jag som tycker att det gått troll i all modern elektronik i både hojar och bilar. Det har blivit för komplicerat. Det SKALL gå att få igång en hoj även om man sumpat nyckeln tycker jag.

TheCrow
2014-04-02, 19:21
Det tycker tjuvar oxå...

/F