handdator

Visa fullständig version : Yamaha XJ 650



jrutgers
2014-03-26, 12:11
TJÄÄÄNA!

Har vi någon som kan sin Yamaha?
Jag har ett problem med min och det är att den inte går jämt på. Låga varv utan choke och att den inte tar gas från låga varv utan choke. Det är också ett elende att starta utan eter.

Den har varit stående sedan 02 typ och jag har bytt allt nödvändigt för att den skall funka.
Har också gjort rent fuggarna.
När jag väl får igång den med eter så måste kallstarten användas för att överhuvudtaget komma framåt.
Över typ 3-4000 varv går det jämt och bra med bra kraft. Men inte på låga varv.

Tänkte synka förgasarna men ser inte hur det är möjligt när jag inte kan få leendet att gå på 2000 varv utan att dö.
Läste också någonstans att det är känsliga damer med ventilerna på dessa hojar så kanske är det där skon klämmer?

Har du erfarenhet med detta skulle jag gärna höra din åsikt om vad du gjorde för åtgärder för att få den att funka som en normal hoj.

Tack på förhand

Borken
2014-03-26, 12:51
Jepp, kolla ventilerna, rengör förgasarna....byt stift.
Orginal luftburk?

erikn
2014-03-26, 13:18
Med tanke på varvtalet så tror jag att det är lågfartsmunstyckena som det är felet på något sätt. Tyvärr kan jag inte bistå med mer information vad gäller den biten då jag inte är tillräckligt kunnig.

Antar att den har i princip likadana förgasare som på min, då det är snarlik årsmodell. En mek jag pratat med (jag hade väldigt ojämn tomgång i början som var bättre med choke) sa att just om tomgången är bättre med choke så tyder det på problem med "pilot"-munstyckena. En annan jag pratat med sa att man även kan finjustera just piloterna med skruvar i framkant av förgasarna (närmast cylindrarna), men det har jag inte kollat upp.

Men iom att det är vid ett visst varvtal som det går bättre så tror jag att det är förgasarproblem. Huvudmunstyckena rätt, lågfartsmunstycken fel.

ThompaB
2014-03-26, 17:06
Inte meckat med dessa själv men munstycken kan sättas igen. Prova plocka bort dessa och gör rent. Kan funka.

V Saarela
2014-03-26, 17:28
Hur har du rengjort förgasarna?(munstyckena)

jrutgers
2014-03-26, 18:05
Ok! Tack alla för svar.
Sorry att jag var otydlig. Jo, jag har gjort rent förgasarna. 2ggr tom då ena flottören inte ville stänga flödet.
Alla munstycken är grundligt rengjorda och specifikt pilot munstyckena.
Modell av förgasare skiljet sig avsevärt från Honda som inte har den här typen av kallstartsfunktion.

Men jag skall kika lite i manualen och se om jag kan hitta något.

Tycker bara det är konstigt att en iskruvad hoj skulle behövas justeras efter att bara ha stått?
Men å andra sidan kanske detta är anledningen till att den stod?

Rena å fina förgasare
Nya stift med fin gnista

Skall kika lite och återkommer när jag börjar närma mig en förbättring.

Tack så länge

Borken
2014-03-26, 20:03
Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

Komptestet kommer ge ett svar....

V Saarela
2014-03-26, 20:09
Ok! ......Alla munstycken är grundligt rengjorda och specifikt pilot munstyckena.


Vad menas med grundligt?(ultraljud, blåst, annat sätt....)

jrutgers
2014-03-26, 21:24
Så noggrant som är möjligt utan ultraljudstvätt.
Tryckluft, rengöringsvätskor, pillverktyg.
Kanske räcker inte det?
Snackar vi ultraljud som ett måste ?

jrutgers
2014-03-26, 21:29
Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

Komptestet kommer ge ett svar....


Kanske, men den känns väldigt villig och stark runt 5000 + varv, och visar ingen tendens till att sakna komp, fast det kanske inte märks så tydligt?
Inga problem att smälla iväg bra mycket kvickare än min 750.

Jag get min katten på att det är något vajsing med fuggarna.
Det är ju som jag fattat det en liten mullenecklösning det där med kallstarten just pga av konstruktionen på motorn…
Det är ju ingen choke som stänger ute luften utan ökar istället bränsleflödet. ( ja, det skulle kunna va samma sak, men i detta fallet är det inte det)

Har tillgång till ultraljudstvätt så jag skall börja med att testa det.

V Saarela
2014-03-27, 05:31
Munstycken som fått belägg(stått länge) kräver ju lite mer än att blåsas ut. Ultraljudstvätt är väl inget måste, men har du tillgång till en sån så är det ju definitivt bra. Annars räcker det ju att man rensar ordentligt med nåt som är mjukare material än munstycket.(jag brukar göra de senare)

Kolla också av att alla grejjor finns i förgasaren. Kanske nån som blåst iväg tidigare nåt. Har noterat ett par gånger bl a luft/bränsleskruvens minimini o-ring saknats. Den följer inte alltid med när man skruvar ur skruven...med påföljd att man blåser ut en i rymden vid rengöring.

Nästa steg är väl att gå på tändning/ventiler.
Har du känt(med handen på grenrör) vilken cylinder som inte hänger med. Skifta spole/tändhatt/kabel och se om det blir skillnad.

V Saarela
2014-03-27, 05:45
Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

Komptestet kommer ge ett svar....

+1
Förgasarna rengjorda så den tiden kan ju avsättas till en ventiljustering. Om inte annat så...

jrutgers
2014-03-27, 09:40
Saarela

Senast jag var ute och provocerade så får jag bra funktion och kraft på högre varv. Dvs den tänder på alla cylindrar och går som den borde och är full av kraft vilket gjorde att när jag kände på grenrören så var dom alla ordentligt varma.
Däremot så svalnade cyl 3&4 fortare än 1&2 när jag kände efter en stund.
Kanske pga vindens riktning ute eller för att dom kanske inte arbetar lika hårt?

Jag skulle säga utifrån min egen bedömning så är förgasarna rengjorda med mycket stor omsorg i samtliga kanaler och i synnerhet på just dom ställen som är kritiska enl. Uppgift.
Däremot tippar jag att kanske en synkning är nödvändig. Samt att se över flödesinställnungar.

Denna konstruktionen förefaller mycket mer känslig än min cb 750.
Nåja, kanske måste börja med ventilerna trots allt för att få ordning på henne?

jrutgers
2014-03-27, 09:41
PS! Tack snälla för er support!!

Borken
2014-03-27, 10:13
Synkningen är bara det sista finliret skulle jag säga. Jag antar att du kollat hur spjällen öppnar sig när du hade bryggan på bänken?
Enkelt att bänksynka med ett litet borr eller pianotråd, ska kännas likadant i alla fuggarna.

Har du kollat flottörnivån? Enkelt att göra med en bit genomskinlig slang.
Bensinkran på "pri", sätt slangen på den lilla avrinningstappen och öppna bottenskruven samtidigt som du håller slangen mot den yttre förgasaren. Bensinnivån skall vara typiskt 1-3 mm under skarven mellan förgasarkropp och bottenskål.

V Saarela
2014-03-27, 11:53
Håller med Borken. Synkningen har nog inget med detta att göra(om inte förgasarna sitter totalt krokigt på plats....fast det gär den väl inte)

Jag hade på min gamla CBR lite probs med att den inte ville starta, fick inte ut topvarv, gick allmänt dåligt.

Visade sig att bl a ett av tändhattarna tjorvade och var en del av boven, men sen gjorde detta susen och blev en "helt ny hoj" ...
Ärjade förgasare och framför allt ventilerna var orsaken(svårstartad speciellt varm=tajta insugsventiler)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130612/130612b1.html

Visserligen kör jag med övervarv i princip hela tiden(finns ingen varvtalsregulator).....så ventilerna är nog dags att justera igen :)

jrutgers
2014-03-27, 23:13
Ja, det får bli nya tag ngn dag när lusten faller på.
Skall ge en fullständig översyn av ventiler tändning och förgasarsynk.
Så får vi se om det blir bättre. Annars blir det tippen. :-)

jrutgers
2014-03-31, 21:26
Nu kom jag på en sak som hände innan jag smällde igång yaman..
Innan jag renoverade förgasarna så läckte dom över för att inte flottörerna rörde sig och stängde flödet..läckte som såll.
Så, jag rev ner å renoverade.
Efter montering så hängde sig treans förgasare och jag rev ner bryggan igen, och gjorde om jobbet med flottörerna.
Då blev det bra..MEN då hade det ju flödat över ytterligare en gång och om jag inte missminner mig så rinner det ner i vevhuset och blandar sig med oljan.
Vet inte hur mycket som rann ner för det var mörkt ute och det var sonen som noterade det och då hade det gått säkert flera minuter på PRI.
Nu när jag läst lite så står det på en del ställen att för mycket olja eller som i detta fallet olja och bränsle kan göra att motorn vill tjöva sig.

Jag skall testa att tömma ur oljan igen, och fylla på rätt mängd (2,65 l tror jag det var ) å se om det gör någon skillnad..
Återkommer...



Sent from my iPad using Tapatalk