handdator

Visa fullständig version : Få bort rost från krom?



Romeo
2014-03-22, 23:29
Tips på hur man får bort rost från krom? :S

jrutgers
2014-03-22, 23:33
Lätt angripet krom kan avhjälpas med Autosol

Romeo
2014-03-22, 23:49
Lätt angripet krom kan avhjälpas med Autosol


Har fått väldigt "aja baja" inlägg om Autosol att de tär lite för starkt mot krom?

jrutgers
2014-03-22, 23:53
Ok. Ja, det finns säkert krom som far illa av det, men jag har använt det många gånger och fått bra resultat, men kanske ligger det lite i handhavandet också?
Det är ju äna som gjort för chrome?

Romeo
2014-03-23, 01:54
Ok. Ja, det finns säkert krom som far illa av det, men jag har använt det många gånger och fått bra resultat, men kanske ligger det lite i handhavandet också?
Det är ju äna som gjort för chrome?

Håller med. Får jag fråga tillvägagångsstättet?

Jan-Olov
2014-03-23, 08:14
Lätt på handen. Har du rost så kan det väll kvitta med lite smårepor, jag för min del har inte märkt att det repar så farligt.

jrutgers
2014-03-23, 08:43
Cirkulärt och låt materialet jobba. Lätt på handen. Kör med tunt lager och låt stelna.
Polera med babyfilt. Som nytt!

Olle Å
2014-03-23, 08:47
Lätt på handen. Har du rost så kan det väll kvitta med lite smårepor, jag för min del har inte märkt att det repar så farligt.

Finns det verkligen inte någon vätska som löser upp rosten? Funderar bara eftersom rost är en form av oxid. Kanske den i så fall skadar kromet. Finns ju färger som löser rost och i sånt fall fäster på underlaget.
Om det finns en vätska, så kanske den är farlig. Finns det någon kemist här????:confused::confused:

Kakel_anders
2014-03-23, 10:48
Autosol är kung, aldrig fått repor eller dylikt av det och polerat det krom jag haft ganska friskt :)

Ankan1
2014-03-23, 10:59
Autosol är himla bra men vill man prova på mer gamla metoder på mindre ytor så kan du ta en bra tandkräm och en tandborste för att få bort rostfläckar.Vidare kan man skrynkla ihop lite aluminiumfolie och doppa i citronsyra för större ytor.

Olle Å
2014-03-23, 11:09
Autosol är himla bra men vill man prova på mer gamla metoder på mindre ytor så kan du ta en bra tandkräm och en tandborste för att få bort rostfläckar.Vidare kan man skrynkla ihop lite aluminiumfolie och doppa i citronsyra för större ytor.

Ja det var det. Visste att det fanns någon vätska att ta bort rost med. Det går nog inte på gravrost men den fula missfärgningen som uppstå går bort. Undrar om inte ketchup oxå hjälper.:)

EVK
2014-03-23, 12:12
Har rosten trängt igenom kromet, så går det aldrig att få helt bra. Inte utan att kroma om bitarna. Autosol fungerar bra, men innehåller slipmedel. Bra för dassigt krom som behöver fixas till, mindre lämpligt för regelbunden finputs. För eller senare nöter man igenom kromlagret.

Fosforsyra kan användas för att omvandla rost. Fungerar fint på järn, men har ingen aning om hur det blir tillsammans med krom.

Jan-Olov
2014-03-23, 12:33
Det finns vax i autosol som skyddar ett tag efter putts.

Ankan1
2014-03-23, 13:11
Ja det var det. Visste att det fanns någon vätska att ta bort rost med. Det går nog inte på gravrost men den fula missfärgningen som uppstå går bort. Undrar om inte ketchup oxå hjälper.:)

Har aldrig provat med ketchup men vet att om man häller bensin på ett föremål och tänder på så blir man av med allt inklusive rost ... LOL. :D

petrho
2014-03-23, 16:23
Det finns speciell kromputs för diskbänkar som inte skall repa/slita. Jag har ett som heter Franke Twister

LinusE
2014-03-23, 23:43
Har aldrig provat med ketchup men vet att om man häller bensin på ett föremål och tänder på så blir man av med allt inklusive rost ... LOL. :D

Hahaha

Xim0n
2014-03-24, 02:07
Är de bara ytrost, typ vatten som legat på för länge funkar det utmärkt med svinto! men se till att du har en jävla massa vatten hela tiden annars så börjar det repa :)

V Saarela
2014-03-24, 06:11
Jag använder ofta ketchup. Dock oftast på insexskruvar och dylikt som får ligga i 24-timmars bad. Blir lite lättare då att rengöra med topex(heter det så, små bomullspinnarna?)/ytrosen lossnar sen lättare.

Annars kör jag alltid med autosol eller bara vanlig rubbingwax.

Förresten, mitt senaste ketchupbad vart lite konstigt:
"Brukar lägga in ytrostiga saker i ett tjugiofyratimmars bad i ketchup. Den här gången fyra stycken ventillock. Efter ett par timmar så gick jag förbi sk badet och trodde jag fått minneslucka, badet var tomt på ketchup. Fick dock en förklaring, team Repsol hade smitit in i garaget och gjort en snabbpolering"
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/131006.html

Helgoson
2014-03-28, 20:32
Vilket är det verksamma ämnet i Ketchup? Det är väl knappast tomaten som gör jobbet? :-)

engström67
2014-03-28, 20:42
Svinto och autosol äger :banana:

Röjkvist
2014-03-28, 21:16
Autosol repar krom!
Använd vanlig tvålull och sedan vax på krom.

Helgoson
2014-03-29, 18:41
Svinto och autosol äger :banana:

Svinto repar väl allt om man gnuggar lite...eller?

Hamre
2014-03-29, 19:45
Svinto repar väl allt om man gnuggar lite...eller?

Inte så länge det är blött, mycket vatten på under hela arbetet!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Shadowrider
2014-04-18, 16:48
Hej! Det absolut bästa jag har haft för att få bort rost från krom är svinto, tar bort det väldigt effektivt. Sen finns det vaxmedel som ligger som en hinna på kromet som får vatten att rinna av som pärlor. Svinto rekommenderas varmt, har använt det i många år på krom. Så jag vet att det är väldigt bra å effektivt

Shadowrider
2014-04-18, 16:50
Svinto repar väl allt om man gnuggar lite...eller?

Hej! Nej svinto tar bort det å repar ingenting på krom

xjman
2014-04-18, 21:53
Autosol repar inte krom det polerar,,,krom är en väldigt hård yta repor går ej att få bort svinto tar bort rost väl,, sedan kan man ta autosol å få glans,,beroende på hur hårt rost angrepp man har,,cocacola skall visst funka på krom också men det har jag ej provat,,

Jochen
2014-04-21, 22:27
Vinäger eller ättika sägs funka också. Har aldrig testat det själv dock.

Krokmark
2014-04-21, 23:26
Autosol repar krom!
Använd vanlig tvålull och sedan vax på krom.

Jag har just polerat upp hela min gamla hoj med Autosol, det kromade blir spegelblankt och även polering av rostfläckar på krom, de försvinner så fint så.
Jag använder en Dremel med polerskiva där det är svårt att gnugga och det blir inga repor då heller.

Det heter ju just Autosol Kromglans...

pentti01
2014-04-21, 23:52
Det här börjar bli intressant läsning. Jag har ett par kromade bitar på hojen som börjat rosta lite.
De har liksom fått små bubblor/noppor av rost. Inga stora men ändå; de syns om jag tittar nära :)
Efter att läst alla tips slog mig tanken ; Varför inte testa alla/flesta tips? Jag har ändå tänkt lackera eller foliera dom. Bilder i ämnet kommer .

jrutgers
2014-04-22, 16:34
Det här börjar bli intressant läsning. Jag har ett par kromade bitar på hojen som börjat rosta lite.

De har liksom fått små bubblor/noppor av rost. Inga stora men ändå; de syns om jag tittar nära :)

Efter att läst alla tips slog mig tanken ; Varför inte testa alla/flesta tips? Jag har ändå tänkt lackera eller foliera dom. Bilder i ämnet kommer .


Det låter spännande!
Själv håller ja på å går över mina avgas och baksmällare med Autosol.
Bilder kommer på resultatet

pentti01
2014-04-22, 21:55
Glömde bort mig lite idag vid tvätt/puts av nya hojen,,,,,:o Tvätta de rostangripna delarna med detta medel från Biltema ; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Kalk-fett-rostlosare-363901/

Det funkade bra på det lilla rost delarna hade !

Romeo
2014-04-27, 23:08
Toppen mannar! Ska prova autosol imorgon. Är det som vanligt att man tar trassel och kör i cirklar, låter torka, och sen gnuggar av med fiberduk?

Romeo
2014-05-04, 23:39
... Bumpish