handdator

Visa fullständig version : Trasig Corell byxa!



MEHall
2014-03-19, 19:57
Corell har av vad jag förstått gått bankrutt eller av annan anledning slutat med produktion av mc kläder. Mitt dilemma är att dragkedjan pajjat i mina Corell byxor, blev tvungen att klippa bort dragkedje tänderna för att överhuvud taget kunna använda dom. :eek: Eftersom det numer bara är velcro (kardborre) som håller igen gylfen så undrar jag vad man kan göra för att den ska hålla sig stängd? Är tyvärr åt det tjocka hållet och nuvarande velcro håller inte igen gylfen då jag böjer mig framåt eller ska sitta ner. Har ni några tips om hur man kan avhjälpa detta? :confused:




:cool:

Jan-Olov
2014-03-19, 20:07
En duktig skomakare bör kunna fixa dragkedjan. Fixade en ny på min gamla skinnjacka förra våren.

jrutgers
2014-03-19, 23:04
Kan bara bekräfta skomakartipset. Dom utför magi. Jag har fått jackor, kläder och tom målvaktsprylar fixade hos skomakare.
Bör vara den enklaste sak för en normalbegåvad skomakare att byta din dragkedja

MEHall
2014-03-20, 19:14
Hmm, frågan är vad det kostar då? Vill inte lägga ner för mycket på byxorna då de inte kostat mig mer än 500 kr. Dessutom vete tusan om jag ens vill lämna bort dom till lagning om det finns lösningar som jag kan fixa till själv. :rolleyes: Dessutom är ju ingen mening att lägga utupp till 500 kr och så uppstår samma fel igen, i det fallet är det ju bättre att inte ha dragkedja alls. ;)




:cool:

Ove
2014-03-20, 19:47
:) Ta med brallerna till skomakarn och be om ett pris, sen kan du avgöra om det är värt pengarna.

Göra själv går väl men du behöver en bra symaskin. Om det ska sys i hårda och tjocka tyglager eller i skinn behöver det vara en speciell nål. Annars får du handsy med segelmakardoningar på handen för att få igenom nålen.

Dragkedja av kraftigare modell finns i sytillbehörsbutiker.

Häftklammer är ingen bra idé för dom är som biiina - dom stiiickzzz

Dina byxor - ditt val. Lycka till. ;)

jrutgers
2014-03-21, 12:12
Hmm, frågan är vad det kostar då? Vill inte lägga ner för mycket på byxorna då de inte kostat mig mer än 500 kr. Dessutom vete tusan om jag ens vill lämna bort dom till lagning om det finns lösningar som jag kan fixa till själv. :rolleyes: Dessutom är ju ingen mening att lägga utupp till 500 kr och så uppstår samma fel igen, i det fallet är det ju bättre att inte ha dragkedja alls. ;)









:cool:


Jag fick bytt en hel dragkedja i en jacka för 100 spänn hos skomakaren.
Det är inte bara billigt, det blir bra också…

Jan-Olov
2014-03-21, 20:45
En duktig skomakare bör kunna fixa dragkedjan. Fixade en ny på min gamla skinnjacka förra våren.

Byte av dragtjedjan kostade förra året komplett 450kr och det var billigt att få en bra skinjacka.

MEHall
2014-03-22, 02:08
Tja 450 kr är inte så hemskt dyrt men varför stirra sig blind på att det ska vara dragkedja. Hade hoppats på att se andra lösningar. ;)




:cool:

erikn
2014-03-22, 23:04
Sy ditt knapphål och knappar.

jrutgers
2014-03-22, 23:35
Sätt dit öljetter och dra ett skinnsnöre igenom nedifrån och upp aom du sedan knyter i en rosett :-)

engström67
2014-03-23, 09:28
Borra hål och sätt i buntband,eller låt en skomakare göra det riktigt.Eller köp nya brallor.:rolleyes:

MEHall
2014-03-23, 21:15
Sätt dit öljetter och dra ett skinnsnöre igenom nedifrån och upp aom du sedan knyter i en rosett :-)

Mycket bra, både nytänkande och kreativt. ;) Den lösningen ska jag ha i åtanke. :D




:cool:

Nina
2014-03-23, 22:41
Eller skit i att laga dem, dra jackan över bara. ;)

MEHall
2014-03-24, 19:31
Visst det går ju när man åker. ;) jrutgers har gett mig en lösning att utgå ifrån och den lösningen kan jag utföra själv då det inte behövs sy i byxorna. ;) :D Det enda jag behöver göra nu är att hitta öljetter i bra storlek och ett slitstarkt snöre. ;) :D
Tack för alla tips, ska återkomma med bilder på min lösning. ;)




:cool:

Nina
2014-04-18, 12:39
Hur har det gått med lagningen? :)

MEHall
2014-04-18, 17:43
Ungefär hälften av det jag behöver är införskaffat. Så nu behövs resten och eventuella verktyg. ;)




:cool:

jrutgers
2014-04-19, 15:36
Blir inte mycket åka i det tempot!? ;-)

MEHall
2014-04-19, 19:19
:D Tro de? Byxorna är inte totalt användbara bara för att blixtlåset gått sönder, det sitter ju ett stycke material innanför som till viss del håller ihop gylfen. ;)




:cool:

jrutgers
2014-04-20, 11:34
Det var ju för väl