handdator

Visa fullständig version : Hur långa dagsetapper?



TheCrow
2014-03-19, 19:47
Hur långa dagsetapper brukar ni köra när ni är ute på resor? Jag har liksom ingen koll på vad som är realistiskt om vi vill ta det lite soft och inte stressa mellan de bokade campingarna.

/Freddo

Olle Å
2014-03-19, 20:07
Hur långa dagsetapper brukar ni köra när ni är ute på resor? Jag har liksom ingen koll på vad som är realistiskt om vi vill ta det lite soft och inte stressa mellan de bokade campingarna.

/Freddo

Min största erfarenhet gäller resor i Norge. Beroende på vad man vill titta, avgör dagsetappen. 30 till 50 mil. Rena transportsträckor kan ju bli uppåt 100 mil.:):):)
Vart har ni tänkt åka?:hmmmm2:

TheCrow
2014-03-19, 21:48
Uppsala - Jokkmokk typ. Funderade på ca 40 mil om dagen, men vill känna att man kan stanna till och kolla in saker lite närmare om lusten skulle uppstå.

/Freddo

Ove
2014-03-19, 22:00
Uppsala - Jokkmokk typ. Funderade på ca 40 mil om dagen, men vill känna att man kan stanna till och kolla in saker lite närmare om lusten skulle uppstå.

/Freddo

:hmmmm2: På jämna, breda och raka asfaltsvägar är det i mastigaste laget med 15 mil, men krokigt, backigt, grus, gräs, guppigt och jäkligt så är 40 mil en munsbit. Men det är jag det - blir så vansinnigt uttråkad av att bara köra rakt så jag får ont i ändan ... :rolleyes:

TMax500
2014-03-19, 22:10
40 mil om dagen låter väl rimligt. Skall du köra mycket mer så blir det ganska långa dagar. Man måste ju pausa, sträcka på benen, äta, tanka mm så milen tar en stund på hoj. Sen kommer det förstås an på vilka vägar du väljer.

När jag t ex kör raka vägen Göteborg-Malmö på E6:an så tar dessa 27 mil under tre timmar, nedåt 2,5 tim rentav (110-120-130 km/t på motorvägen). Snabbt men ack så tråkigt.

När vi häromåret körde Göteborg-Ljungbyhed på småvägar, tog en rejält mycket omvägar, stannade och handlade (gick på Systemet! :)) så lyckades vi få den sträckan att räcka en hel dag. Avreste på morgonen och kom fram på kvällskvisten. Toppenkörning!

Hade vi hade kört rakt fram hade vi varit framme efter 22 mil, dryga två timmar...

Så valet av väg och upplägget av körningen gör stor skillnad.

TheCrow
2014-03-19, 22:25
Ja, i vårt fall blir det inlandsvägen. Aldrig att man skulle palla e4:an upp. Då vänder man ju i Tierp... Men då kanske man inte är helt ute och cyklar iaf.

/Freddo

räven
2014-03-19, 23:46
Skulle varken rekomendera iE4:an eller inlandsvägen om du ska köra ända upp hit. E4:an är bred och rak och inlandsvägen smal och rak och bara skog runtomkring. Föreslår färja till Åbo eller Helsingfors och sen köra upp genom Finland istället.

Å jag föreslår igenom Norge, om du har tid.

TheCrow
2014-03-20, 07:24
Hmm, är inlandsvägen så tråkig. Tanken var ju att se lite Sverige. Norge tänkte jag ta en annan gång. Men nog måste det väl gå att göra en resa intressant inom Sverige?

/Freddo

räven
2014-03-20, 09:08
Jag tycker man kör så länge det är kul. Sen tar man nattläger å dricker en pilsner.

Olle Å
2014-03-20, 10:32
Jag tycker man kör så länge det är kul. Sen tar man nattläger å dricker en pilsner.

Det är nog det trevligast sättet, för då blir man ju aldrig stressad av att hinna ett visst antal mil på dagen.:):):)

GS.
2014-03-20, 10:38
Åtminstone den första knappa tredjedelen av resan skulle jag varken ta "Inlandsvägen" (E45), eller "kustvägen" (E4)
I stället skulle jag ta väg 272 norrut från Uppsala, den s.k "Tidernas väg".
Den är asfalterad, lagom krokig och inte speciellt trafikerad.

Tidernas väg går från Uppsala till Ramsjö i norra Hälsingland.
Man åker väg 272 via Gysinge och Ockelbo till strax söder om Bollnäs.
Där viker man vänster på väg 83 som går via Ljusdal och Ramsjö till Ånge.

Om man därifrån skall fortsätta "mellanvägen" (väg 86/90) eller inte har jag ingen aning om då det är utanför mitt "revir".
Men det finns säkert andra som kan ta vid här!

Exempel på sevärdheter efter vägen beroende på intressen:

Gysinge: Centrum för byggnadsvård. En massa gamla (och nytillverkade efter gammal förebild) prylar till hus och inredning.
Gysinge: Forsar och gammal bruksmiljö.

Ockelbo: Wij trädgårdar.

Järvsö 1: Järvzoo. www.jarvzoo.se (En annorlunda djurpark med nordiska djur där man på en "trätrottoar" vandrar över hägnen.)
Järvsö 2: Lörstrand strax söder om Järvsö. En Esso nostalgimack. Oregelbundna öppettider, men finns fikabord.
Järvsö 3: Järvsöbaden. deras lunch är inte att leka med!
Järvsö 4: Kalvstigen. En riktig berg och dalbana från Järvsö till Delsbo. Värd en omväg!

TheCrow
2014-03-20, 21:27
Tack för tipsen, att köra på natten har jag inte ens tänkt på. Essomacken låter ju lite intressant, jag leker lite med tanken att kombinera resan med min verksamhet som frilansande fotograf.

/Freddo

TheCrow
2014-03-20, 21:31
Apropå det där med att köra tills man inte orkar och bara stanna. Vi kommer antagligen vara två på hojen och jag ser inte riktigt att vi får med oss ett tält, två sovsäckar och liggunderlag. Åtminstone inte utav det vi har för tillfället.

Därav känns det som att måste boka i förväg och därav blir det ju lite av ett schema. Helst skulle man ju bara svänga in vid en camping när man tröttnat, men de verkar ha rätt få stugor så det känns som det skulle kunna vara fullbokat. Hotell känns inte riktigt prisvärt.

/Freddo

räven
2014-03-20, 22:30
Apropå det där med att köra tills man inte orkar och bara stanna. Vi kommer antagligen vara två på hojen och jag ser inte riktigt att vi får med oss ett tält, två sovsäckar och liggunderlag. Åtminstone inte utav det vi har för tillfället.

Därav känns det som att måste boka i förväg och därav blir det ju lite av ett schema. Helst skulle man ju bara svänga in vid en camping när man tröttnat, men de verkar ha rätt få stugor så det känns som det skulle kunna vara fullbokat. Hotell känns inte riktigt prisvärt.

/Freddo

Håller med, dilemma.

GS.
2014-03-21, 11:57
Tack för tipsen, att köra på natten har jag inte ens tänkt på. Essomacken låter ju lite intressant, jag leker lite med tanken att kombinera resan med min verksamhet som frilansande fotograf.

/Freddo

I så fall finns det ett par "fynd" till:

Vid södra infarten till Holmsveden finns en gammal Gulfmack. Övervåningen är bostadshus
(bebott) och i skogen bredvid står den gamla Gulfskylten (Rund) mot ett träd!

F.ö. är hela Holmsveden en "fyndlåda" för en fotograf. Det ser mest ut som en öde westernstad och inte så konstigt kanske att man varje år ordnar "Westerndagar" där! ;)

Norr om Bollnäs vid Simeå finns efter vägen en Automatstation.
Ursprungligen är det en gammal Caltex/Texacomack. Det gröna ränderna finns kvar på
verkstad och mack.

Längre norr ut, mellan Vallsta och Järvsö, i Fluren, finns en hel "Nostalgiby"
www.fluren.se

/Pelle

engström67
2014-03-21, 13:03
Åtminstone den första knappa tredjedelen av resan skulle jag varken ta "Inlandsvägen" (E45), eller "kustvägen" (E4)
I stället skulle jag ta väg 272 norrut från Uppsala, den s.k "Tidernas väg".
Den är asfalterad, lagom krokig och inte speciellt trafikerad.

Tidernas väg går från Uppsala till Ramsjö i norra Hälsingland.
Man åker väg 272 via Gysinge och Ockelbo till strax söder om Bollnäs.
Där viker man vänster på väg 83 som går via Ljusdal och Ramsjö till Ånge.

Om man därifrån skall fortsätta "mellanvägen" (väg 86/90) eller inte har jag ingen aning om då det är utanför mitt "revir".
Men det finns säkert andra som kan ta vid här!

Exempel på sevärdheter efter vägen beroende på intressen:

Gysinge: Centrum för byggnadsvård. En massa gamla (och nytillverkade efter gammal förebild) prylar till hus och inredning.
Gysinge: Forsar och gammal bruksmiljö.

Ockelbo: Wij trädgårdar.

Järvsö 1: Järvzoo. www.jarvzoo.se (En annorlunda djurpark med nordiska djur där man på en "trätrottoar" vandrar över hägnen.)
Järvsö 2: Lörstrand strax söder om Järvsö. En Esso nostalgimack. Oregelbundna öppettider, men finns fikabord.
Järvsö 3: Järvsöbaden. deras lunch är inte att leka med!
Järvsö 4: Kalvstigen. En riktig berg och dalbana från Järvsö till Delsbo. Värd en omväg!

Skulle själv välja den vägen.:)

Helgoson
2014-03-21, 22:09
Jag har ju kört sträckan Solna-Delsbo + 3 mil till några gånger med en KTM 990 Adventure. 36 mil astråkig körning via E-fyran. Man är ganska trött i mössan efter den trippen. Har även kört dagsturer på 30-35 mil med samma hoj på mindre vägar inkl grus. Helt annan känsla. Inte tillstymmelse till trötthet efter dessa turer. Hojhjärnan får näring med turer på mindre vägar helt enkelt.