handdator

Visa fullständig version : Kawasaki versys 650 / Suzuki DL1000 v-strom



Danny
2014-03-18, 20:19
Hej, har varit med här ett tag men inte skrivit något.
Har äntligen fått ekonomi och börjat ta mitt A kort och söker nu efter en bra mc.
Budget 50 000:- ungefär.
Den kommer mestadels att användas på asfalt, lugn körning.
Tanken är att jag och min sambo ska försöka oss på lite länge turer ut i Europa.
Har tittat på en versys 650 -09 som ligger bra i pris och har gått lagomt långt (drygt 2000 mil)
Men har läst lite att den kanske kommer vara i minsta laget?
Har sneglat lite på en dl1000 v-strom 04:a och den har nog en mer lämpad motor till våra behov. Den har gått ca 4000mil.
Dom kostar ungefär lika mycket 46/48 tusen.
Gillar utseendet på dom båda.
Får med tre packväskor till båda två.
Tyvärr är det bara ABS på versysen.

Skulle ju gärna vilja provköra båda två med sambon på men blir svårt då jag inte börjat övningsköra än.

Sen är frågan om det är mycket svårare att hantera v-stromen än versysen. Med tanke på uppkörningen.

Är det någon som har bra input om dom båda hojarna eller något annat alternativ så är ni välkomna att skriva och tipsa mig.

//Daniel



Skickas från min iPhone via Tapatalk

TMax500
2014-03-18, 21:19
Nu har jag inte kört V-Strom. Men har en kompis som är grymt nöjd med sin V-Strom. Han bytte från Aprilia Tuono 1000 cc till V-strom 650, och är väldigt nöjd med det. En annan polare bytte sin BMW 1150 GS mot en V-Strom 650. Så den modellen har många fans...

1000 cc är definitivt att föredra när ni båda skall ut i Europa. Så är det två i sadeln som gäller -> större hoj/motor.

Å andra sidan...

..så är Versys väldigt lättkörd (tänker då på övningskröningen). Den bör var enklare att hantera - mindre motor, lägre vikt. Ett riktigt charmtroll, i mina ögon.

Läs här http://www.bike.se/test/duell/kawasaki-versys-suzuki-vstrom-650-201 Det är visserligen "fel" V-Strom (650 cc, nya modellen) men den ger dig kanske ändå något lite.

En del som som testat både V-Strom 650 och 1000 föredrar 650:an. 1000-kubikaren har visserligen mera effekt och vrid, men väger mer och upplevs som mindre smidig.

Svårt val, tror du blir nöjd med vilken som. Versys för att den är nätt, lättkörd och smidig. V-Strom för att det är en bra hoj - många nöjda ägare.

Fast så var det där med att åka två i Europa... = 1000 cc! Mycket bekvämare att ha 100 hästar och bra vrid när du behöver dra förbi en långtradare, än att behöva "piska" 650:n för att göra samma jobb.

Nysse
2014-03-18, 23:13
å andra sidan så beror det på vilken typ av vägar Europa resan sker på. Autobahn, hög fart, mycket trafik, mindre trevligt. Mindre vägar, lägre tempo, behagligare resa, lugnare trafik.
Fråga frugan vilket hon föredrar!
Versys räcker gott.


Skickat från en obestämd plats i värden!

klaus
2014-03-19, 01:48
verkar som du vill ta tungt kort,då gäller att kolla noga att 650 är inte reggad som begränsad,väldigt vanligt när det gäller 650.
Frugan övningskör med en kawasaki zr-7 750, smidig övningshoj
Så min rekommendation är att ta 650 som övningshoj och byt upp dig när kortet är klart,man ska inte göra uppkörningen svårare än det redan är.
Min erfarenhet av småhojar är att dom är inte roliga med fru och packning, men vi har ju olika smak,och jag kanske är jävig i den frågan med tanke på min egen hoj :)

Danny
2014-03-19, 02:28
TMax500:
Mycket bra artikel du länkade till, går man på den så är suzukin den hojen jag ska ha. Bra touring hoj och bra komfort för passageraren.

Nysse:
Jo det är ju som du antyder att det är det lugnare tempot och den lägre farten vi är ute efter. Sen tror jag att första säsongen med kortet så kommer vi hålla oss i Norden för att testa på det här livet innan vi ger oss ut på en riktig långtur.

Vi ska iväg på fredag och klämma och känna på V-strom 650 och 1000. Får se vilken som känns bäst då.
Nackdelen med V-stromen är dom jag har hittat som ryms i min budget är årsmodell 2005 och således utan ABS.
Så antingen välja,
*utan abs
*med abs och mer mil, över 4000
*med abs men dyrare och egentligen utanför min

Fördel med versys
Nyare
Abs

Nackdel
Sämre komfort passagerare
Mindre bränsletank

Fördel V-strom
Bättre komfort passagerare och förmodligen förare för långturer

Nackdel
Ingen abs
Är handtagsvärme original på årsmodell 2005?


Just nu lutar det mest åt en V-strom men den versysen jag har kollat på såg ut och kändes vara i så bra skick så är inte helt säker. Får se hur det känns på fredag när jag kollat på suzukin.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Danny
2014-03-19, 02:35
Klaus:
Ja det är lika bra att ta tungt kort när man ändå håller på. Dom jag har kollat på hittills ska det inte vara något problem att klara gränserna med, men det ska givetvis kollas upp exakt innan köp.
Det smartaste kanske är att köpa en lite mindre som första hoj och sen byta ut samtidigt som man blir mer erfaren. Det är ju inget som tvingar mig att behålla den hojen jag köper i x antal år.
Nu blir det att sova på saken. Har förmodligen någon annan idé när jag vaknar imorgon :-)
Tack för era tips hittills!


Skickas från min iPad via Tapatalk

Mats Liifv
2014-03-19, 16:45
Om du är intresserad av V-strom tycker jag att du även ska titta på Honda Varadero. En hoj som tål passagerare och last på ett utmärkt sätt. Tror att du ganska snart "växer ur" en 650, inte minst om du ska ha passagerare med dig. Skulle absolut försöka få tag på en modell med ABS. För egen del skulle en hoj utan ABS inte vara ett alternativ att ens fundera på.

Olle Å
2014-03-19, 18:10
Om du är intresserad av V-strom tycker jag att du även ska titta på Honda Varadero. En hoj som tål passagerare och last på ett utmärkt sätt. Tror att du ganska snart "växer ur" en 650, inte minst om du ska ha passagerare med dig. Skulle absolut försöka få tag på en modell med ABS. För egen del skulle en hoj utan ABS inte vara ett alternativ att ens fundera på.

Har haft kompisar på turer, som kört Varadero. Verkar vara ett hemskt vrid i dem. Kanonfina att ha passagerare med på.
För en ensamåkare räcker i de flesta fall lillebror Honda Transalp till.:):)

Danny
2014-03-20, 00:31
Ja Varadero har jag kikat lite på men inte hittat någon till salu i rätt prisklass och i min närhet.
Verkar vara svårt att hitta en 1000cc med abs för dom pengarna jag har tänkt lägga på hoj. Så antingen en 650 med abs eller en 1000 utan.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mats Liifv
2014-03-20, 08:48
Här (http://www.mcnytt.se/test/suzuki-dl1000-vstrom-2208) kan man läsa om Suzuki V-strom!

Mats Liifv
2014-03-20, 09:13
Här (http://www.mcnytt.se/test/kawasaki-versys-650-2006) kan man läsa om Versys!

Danny
2014-03-20, 12:44
Här (http://www.mcnytt.se/test/kawasaki-versys-650-2006) kan man läsa om Versys!


Tack för länkarna, har läst båda artiklarna förut. Känns som jag läst det mesta om båda motorcyklarna nu..
Fördelar och nackdelar med alla hojar. Svårt att veta vilken som kommer passa mig/oss bäst så det blir en liten chansning. Antingen blir det bra annars är det ju bara att byta. Det ska bli fruktansvärt kul iallafall.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Olle Å
2014-03-20, 12:56
[QUOTE=Mats Liifv;90846]Här (http://www.mcnytt.se/test/kawasaki-versys-650-2006) kan man läsa om Versys![/QUOT

Ja, jäklar. En hoj som skulle passa mig med dess låga vikt och lagom effekt. Att byta framhjulet till ett 21", tror jag inte skulle vara något problem. Verkar finnas plats.:):)

Mats Liifv
2014-03-20, 15:58
Tack för länkarna, har läst båda artiklarna förut. Känns som jag läst det mesta om båda motorcyklarna nu..
Fördelar och nackdelar med alla hojar. Svårt att veta vilken som kommer passa mig/oss bäst så det blir en liten chansning. Antingen blir det bra annars är det ju bara att byta. Det ska bli fruktansvärt kul iallafall.


Jag rekommenderar V-strom, ganska säker på att du blir besviken på en 650 om du kör med passagerare. Dom mindre hojarna brukar inte vara roliga med passagerare och packning. Dom är, i mina ögon, mest gjorda för en ensam förare på 170 cm och 70 kilo. Fick en ny Yamaha 600:a i inbyte. Var som en något större moped för min del. Jag är nog trettio kilo för tung och femton centimeter för lång för en sån hoj. Kanske är Versys något mer fullvuxen men jag är skeptisk till att du och din passagerare skulle bli nöjda. Testa båda hojarna med passagerare innan du bestämmer dig. Viktigt att passageraren trivs om det ska funka att åka på semester.

Danny
2014-03-21, 19:15
Har idag varit iväg med frugan och tittat runt, provsuttit (båda två) och diskuterat med olika säljare om suzuki dl650/1000, gsx650, Triumph tiger 900, transalp, Varadero, versys.
Ok utfallet blev att jag i veckan ska hämta hem den här3589
Suzuki dl650 v-strom 2009 ABS.
Om det är rätt eller fel val återstår att se men just nu känns det hel rätt för mig. Nu är det bara köpa kläder och börja övningaköra :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

engström67
2014-03-21, 21:14
Grattis till hojen.:) Det går ju bra att gå upp ett snäpp om du vill ha lite kräm.Men räcker nog långt.Hade du tagit versysen så har du nog blivit besviken.Mer power i Suzukin.:)

Danny
2014-03-21, 22:33
Det känns som en bra hoj att börja med, längtar tills jag ska hämta hem den :)
Funderar lite på vart gränsen till tung mc går? Alla säljare jag pratat med har sagt olika idag.
Jag har hört allt från
Över 50 kW
Minst 600cc och över 40kw
På körkortsportalen står det att klass A2 inte får överstiga 35kw och 0.2 kW/kg. Då tolkar jag det som att allt med större motor utöver det klassas som tung mc?

Någon som vet vad som gäller?


Skickas från min iPad via Tapatalk

Danny
2014-03-22, 00:02
Då faller suzuki 650 bort på 1 ynka kW för lite. Den är reggad som 49kW, haha kan det bli mer retsamt.

Danny
2014-03-22, 01:52
Samma situation jag hamnade in är jag tog mc kort och köpte en Transalp på 600 cc när gränsen var 650 cc. Fick låna en större hoj för uppkörning plus träning av garagevändningarna. Inget kul.


Känns lite trist men det är bara att gilla läget. Får bli att övningsköra på den här och låna/hyra en annan hoj vid uppkörningen.
Känns jävligt surt när det bara är 1kW som felar..


Skickas från min iPhone via Tapatalk

klaus
2014-03-22, 02:35
om du läste noga så får du använda din till 2018, är du osäker så kolla med uppkörningsgubbarna innan, så slipper du låna annan hoj i onödan. Man ska alltid läsa det finstilta också :) Vad står det exakt i ditt reg bevis?

Danny
2014-03-22, 02:57
om du läste noga så får du använda din till 2018, är du osäker så kolla med uppkörningsgubbarna innan, så slipper du låna annan hoj i onödan. Man ska alltid läsa det finstilta också :) Vad står det exakt i ditt reg bevis?


"Trots de ändrade provfordonskraven för behörighet A, får motorcyklar som har en nettoeffekt av minst 40 kW och en lägre tjänstevikt än 175 kg användas. "
Det tolkar jag som att det ska vara minst 40kW och hojen ska väga som mest 175kg.
650:n har 49kW men väger ju mer än 175kg, nånstans mellan 200-215kg har jag för mig.
Eller det kanske är något mer finstilt jag har missat? :)

Hojen betalas och hämtas i veckan så har ej kikat vad som står på reg.beviset


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Danny
2014-03-22, 11:45
Som jag tolkar det så får du köra med din mc:)


Ja enligt den texten får jag det:) det vore ju toppen!
Ska höra efter med min körskola dom borde ju veta.
Tack för att du hittade den informationen, nu blev jag lite gladare :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Danny
2014-03-26, 00:18
Hämtade hem hojen idag. Har bara provat den nån kilometer men är redan förälskad :)
Kommer med mer utförlig recension när jag har kört in mig mer :)

Shaun
2014-03-26, 21:35
Jag har samma tankar som du. Kawasaki Versys, Honda NC700X eller Suzuki DL 650. Tre hojar med lite olika egenskaper. Jag är nyfiken på din nya hoj. Hur gammal, hur många mil, utrustning, pris mm.
Provkörde du Versys, vad tyckte du ?

Nysse
2014-03-26, 22:02
Glöm inte Transalp XL700, en kanonhoj.


Skickat från en obestämd plats i värden!

Danny
2014-03-26, 23:01
Jag har samma tankar som du. Kawasaki Versys, Honda NC700X eller Suzuki DL 650. Tre hojar med lite olika egenskaper. Jag är nyfiken på din nya hoj. Hur gammal, hur många mil, utrustning, pris mm.
Provkörde du Versys, vad tyckte du ?


Jag provkörde faktiskt ingen utav dom innan köpet. Provsatt och sparkade däck typ.
Jag och frugan tyckte att vi satt skönast/bäst på vstromen och att den sen var i rätt prisklass (mellan 50-60) med lagomt många mil (drygt 2k) relativt ny (2009), ok utrustning (abs packväska+tankväska) och nyservad så var det ett enkelt beslut.
Har som sagt inte kört någon riktig hoj innan (bara cross) men just nu känns det verkligen som den har tillräckligt med kraft för att jag ska kunna köra ihjäl mig:/
Tycker vstromen känns lite mer ordentlig om man ska åka två om man jämför med versysen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

drummerrob
2014-05-02, 14:18
Köpte själv en V-strom dl650 i början av året (2005:a) och stog i samma val och kval som du innan. Versys eller V-strom.

Efter att ha kört närmare 400 mil nu sen mars, varav majoriteten av mil med tjejen bakpå kan jag inte säga något annat än Grattis till köpet!
Blir dagligen nyförälskad i hojjen och den har aldrig känts för klen. Tycker däremot att den känns lite tungarbetad på låga varv (under 2500) men kommer snart köpa en växelindikator/TRE som många sagt ska förbättra motorn på lägre varv.
Att sedan växelindikator kan kännas onödigt är en annan femma, jag vill bara testa om det hjälper vid lägre varvtal.

Förutom det är jag så obeskrivligt nöjd och är säker på att du kommer bli det också!
Har kört flera turer på 50+ mil/dag och det har varit både bekvämt och roligt, även trasslat mig in på små skogsvägar och den levererar dugligt där med!

Ser fram att se om du är lika nöjd som jag!

Vore kul med någon bild på hojen!

engström67
2014-05-02, 21:02
Köpte själv en V-strom dl650 i början av året (2005:a) och stog i samma val och kval som du innan. Versys eller V-strom.

Efter att ha kört närmare 400 mil nu sen mars, varav majoriteten av mil med tjejen bakpå kan jag inte säga något annat än Grattis till köpet!
Blir dagligen nyförälskad i hojjen och den har aldrig känts för klen. Tycker däremot att den känns lite tungarbetad på låga varv (under 2500) men kommer snart köpa en växelindikator/TRE som många sagt ska förbättra motorn på lägre varv.
Att sedan växelindikator kan kännas onödigt är en annan femma, jag vill bara testa om det hjälper vid lägre varvtal.

Förutom det är jag så obeskrivligt nöjd och är säker på att du kommer bli det också!
Har kört flera turer på 50+ mil/dag och det har varit både bekvämt och roligt, även trasslat mig in på små skogsvägar och den levererar dugligt där med!

Ser fram att se om du är lika nöjd som jag!

Vore kul med någon bild på hojen!

Går hojen bättre med växelindikator :rolleyes:

Danny
2014-05-03, 13:37
...!

Härligt att höra :) jag har kört närmare 100 mil nu och är verkligen jätte nöjd. Just nu känns motorstorleken perfekt för mig, men tror nog att jag kommer gå upp i storlek om ett eller två år..
Jag har inte märkt av att den blir särskilt klenare när man kommer ner i varv. Har å andra sidan inte kört med passagerare.
Har börjat kika på olika Väsksystem men är en hel djungel :) har du väskor? Isåfall vilka?

Liten bild hur hojen ser ut :)
https://lh4.googleusercontent.com/-LQrGp8-wnZM/U2T7G2KWbMI/AAAAAAAACsM/5LURXy0fNVE/w446-h595-no/IMG_1191.jpg

Hamre
2014-05-04, 14:42
Går hojen bättre med växelindikator :rolleyes:

Ja faktiskt, det är nån sorts chipstrimmning! Hojen går mycket bättre på lägre varv, bättre bottendrag!
Växelindikatorn får du på köpet, faktiskt väldigt bra att ha!
Hade en 06a som jag satte på en sån, gjorde väldigt skillnad!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

engström67
2014-05-04, 18:36
Ok


Skickas från min iPhone via Tapatalk

drummerrob
2014-05-13, 12:53
Härligt att höra :) jag har kört närmare 100 mil nu och är verkligen jätte nöjd. Just nu känns motorstorleken perfekt för mig, men tror nog att jag kommer gå upp i storlek om ett eller två år..
Jag har inte märkt av att den blir särskilt klenare när man kommer ner i varv. Har å andra sidan inte kört med passagerare.
Har börjat kika på olika Väsksystem men är en hel djungel :) har du väskor? Isåfall vilka?

Liten bild hur hojen ser ut :)
https://lh4.googleusercontent.com/-LQrGp8-wnZM/U2T7G2KWbMI/AAAAAAAACsM/5LURXy0fNVE/w446-h595-no/IMG_1191.jpg

Jag kör med orginal toppväska från suzuki och en tankväska från held som är någon föregångare till denna:
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Held-Martello

Med det vå väskorna i kombo får jag med mig allt jag behöver i kläd/campingväg för att klara mig ett bra tag! Har man mer har man för mycket;).


Gällande växelindikatorn så har jag bara hört samma som tidigare sagt att det ger någon form av chiptrimning som ska påverka hojen en smula. Fick en såpass billigt att det är dumt att inte testa. Dock inte hämtad ännu men kan försöka komma ihåg att meddela när det är gjort för att se om det vart någon skillnad!

Väl mött och kör försiktigt!:)