handdator

Visa fullständig version : Råd beg custom hoj



lassebe
2014-03-17, 20:12
Hej
Nu ska gubben köpa hoj ,
om man är 185 lång och väger 100 pannor och har ganska långa ben.
Vad är det minsta man ska titta på för att åka bekvämt ?
låt säga att budgeten är max 25 tusen
Ge mig ett råd
Hittade en rolig länk http://cycle-ergo.com/
mvh
Lassebe

TheCrow
2014-03-17, 20:36
Med den budgeten blir det inte så mycket att välja på. En Yamaha/Suzuki/Kawasaki från 90-talet typ på runt 800 kubik. Vet inte om det skiljer så mycket i storlek på dom. Det man kan hålla utkik efter är väl om det är framflyttade fotpinnar monterade.

Jag är knappt 185 och väger ca 100 och kör omkring på m800 och tycker väl att det funkar. Men jag kör inte så långa sträckor i taget.

/Freddo

Olle Å
2014-03-17, 20:41
Hej
Nu ska gubben köpa hoj ,
om man är 185 lång och väger 100 pannor och har ganska långa ben.
Vad är det minsta man ska titta på för att åka bekvämt ?
låt säga att budgeten är max 25 tusen
Ge mig ett råd
Hittade en rolig länk http://cycle-ergo.com/
mvh
Lassebe

En Varadero.:rock::rock::rock:

magnusda
2014-03-17, 21:06
Om du kan tänja budgeten så varför inte kika på Dragstar 1100. http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XVS1100_Dragstar_52698639.htm?ca=21&w=3

Den får du plats på! :-)

TheCrow
2014-03-17, 22:40
En Varadero.:rock::rock::rock:

Vad är det som är custom med den?

Helgoson
2014-03-17, 23:51
Är 187 lång 110 kg och har skaffat en Shadow c2 750. Helt ok förutom styret som tar i knäna vid fullt styrutslag. Hittar du en hoj på över 1000 kubik där du sitter bra....välj den!

TheCrow
2014-03-18, 00:01
Är 187 lång 110 kg och har skaffat en Shadow c2 750. Helt ok förutom styret som tar i knäna vid fullt styrutslag. Hittar du en hoj på över 1000 kubik där du sitter bra....välj den!

Blir samma med m800, fast man viker ju ändå ut knät när man lägger ner :D

Mer allvarligt beror det nog mer på styret än på motorstorleken.

/Freddo

Helgoson
2014-03-18, 00:14
Blir samma med m800, fast man viker ju ändå ut knät när man lägger ner :D

Mer allvarligt beror det nog mer på styret än på motorstorleken.

/Freddo

Jag kanske missuppfattade dig nu, men styret går att byta. Värre är det om du vill ha knuff vid omkörningar.

Om man skall baxa runt hojen i storstaden med tajta svängar i krypfart och bilar och gånggängare i vägen, då kommer styret i fokus. :)

TheCrow
2014-03-18, 07:21
Jo klart en större maskin knuffar på mer. Men å andra sidan så är vikt/häst-förhållandet på min 800:a ganska identiskt med min Saab Aero så jag vet inte om det är ett jätteproblem direkt. Hur som blir det nog svårt att hitta en större maskin med den budgeten medan det finns ganska gott om 800:or som ryms inom budget. Trevlig försäkring blir det på köpet.

/Freddo

Xim0n
2014-03-21, 03:52
Är 187 cm iof bara 80 kg men har en Yamaha Virago 750, och har nu bytt till ett nästan rakt styre och de funkar fint! Orginalstyret tar som sagt i vid knäna och bryter handlederna av en pga den idiotiska vinkeln på det! Gjorde mitt styre av en rörbit 22.22 mm, (samma som dom gamla cykelstyrena) bockade till de lite i ändarna och på med mattsvart färg :) ett styre för under 100 :-

Twenty2
2014-03-21, 15:49
En suzuki vz- eller m800 skulle kunna funka. Men du behöver nog framflytt.
Har själv en vz800 98 som jag trivs rätt bra på. Funderar på att förlänga pinnarna ännu mer men det hänger ihop med att hojen blev lite lägre när jag modifierade sadeln.
Vz800 går för mellan 20 och 30 på blocket. Tycker det är en prisvärd hoj. Men som någon antyder högre upp i tråden så kan det vara bättre plats på en större hoj. Upplevde att vz1600 jag hade förr förra säsongen var lite rymligare.

Intruder
2014-03-22, 17:14
Intruder VS 1400 ;-)

Slättabjörnen
2014-04-17, 14:55
Hejsan, ny här på forat och jag tänker också halka in i "customträsket". Så jag lånar tråden lite. Hoppas det ursäktas.

Min budget är också ganska låg, men kan tänka mig ca 35-40 tkr. (Maximalt). Kort i rocken, liten och eländig är jag, 170 cm/76 kg och hustrun ännu mindre.
Jag vill ha ett godtagbart acc för omkörningar så mimimum ser jag är minst 800cc/ca 50 hk.

Men vad har ni för köpråd och vad varnar ni för bland japsmärkena?

När kan man vänta sig större motorreparationer, ex.vis kamkedjebyten? (Miltal).
Växellådsproblem?
Trubbel med kardan, där det finns?
Andra trubbel?
-För det finns väl ingen som är helt skottsäker.

Vilken hoj mår man bäst av efter längre turer?
Väghållning etc?

Skulle vara mycket tacksam för sakliga svar, utan pajkastning mellan märkena.

Mvh
Björn

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Ove
2014-04-17, 16:02
:shakehands: Hej och välkommen!

Ett förslag kan jag bidra med, Maruder som är på 800 cc och kan köpas på Blocket för 20-25.00. Då får du ett par slantar över att köra för. ;)

Gert
2014-04-17, 17:56
Har själv haft Dragstar 1100 och en 650 -07 i 6 år utan några maskinella problem, det är ju en gammal beprövad motor.
Men några längre sträckor ska man nog inte räkna med utan besvär.

TheCrow
2014-04-17, 18:22
Ja Suzukis 800:or är väl bland det starkaste i klassen. Tror det finns nån Kawasaki som är starkare, va 39kW på Suzuki. Beroende på årsmodell så hittar dessa från ca 30' skulle jag säga. Från 06 så har de kardan och insprutning. Såg en nyligen på blocket för 35'. Hur långt dom går får nån annan svara på. Men handlaren jag köpte av menade på att det inte är nån större skillnad mot bilar nu för tiden.

Triumph America är starkare men mycket svåra att hitta till den budgeten.

Med vänlig hälsning,
Freddo

xjman
2014-04-18, 07:10
Hade en kawasaki 800vn classic den va både frugan och jag nöjd med , tycker den va bra att köra
Både med och utan passagerare,
Fast jag skulle kanske kika på en med kardan i stället för kedja,om man skall åka två

Slättabjörnen
2014-04-18, 07:30
Har själv haft Dragstar 1100 och en 650 -07 i 6 år utan några maskinella problem, det är ju en gammal beprövad motor.
Men några längre sträckor ska man nog inte räkna med utan besvär.

Menar du generellt för Dragstar att längre sträckor kan vara jobbiga, eller menar du 650in?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Ove
2014-04-18, 08:15
Menar du generellt för Dragstar att längre sträckor kan vara jobbiga, eller menar du 650in?

:hmmmm2: Det är svårt att ge generella råd som träffar rätt, för folk är olika.

Du skriver i denna tråden att du är kort och att du vill skjutsa lilla frun. Inget större problem om man är 170 cm lång och inte nödvändigtvis måste nå ner med båda hälarna. I en annan tråd skriver du att du tillhör den äldre skaran vilket torde vara 35+ och då är det än viktigare att ha en rolig hoj.

Att köra långt med en custom? Det går naturligtvis, men då får man räkna med att ergonomin inte är så bra. Kanske du ska ta och titta lite utanför customträsket. Äventyrsträsket innehåller en hel del som funkar bra. Vad du vinner är frihet att välja vägar, längre fjädring som förlåter mer och framför allt bättre körställning. Kanske som föreslogs tidigare i tråden - Varadero - men det är ingen custom. ;)

Sen är frågan vad är långt? För någon är det jättelångt med 10 mil, för andra är det över 100 mil/dag.

Äsch köp en hoj, känns det inte rätt går det ju att byta... :D

Gert
2014-04-18, 08:39
Jag menar som Ove beskriver, jag gjorde en tur till Paris i fjor och sista sträckan på en dag var precis över 100 mil och det var inga problem överhuvudtaget med min 32 år gamla Goldwing men det hade jag inte klarat med en av dem Custom vi har haft i vår ägo.
Jag har gjort turer på ca 40 mil på en dag med dom andra och det var max för min del, men som tidigare sagt är den siffran hälften eller dubbelt för en annan person.

Köp det som passar dig men mekaniskt sett så är dem inga problem på Dragstars.

Här var det 650 som jag körde och trivdes bäst med och fugan hade 1100:an.

Gert
2014-04-18, 09:09
Jag tror knappast att varken Ove och definitivt inte jag ser sig som experter men om någon frågar vad man tycker så får man räkna med olika svar beroende på av vad personen själv upplevt.

Inget är rätt eller fel när det gäller tycke och smak, det är ju inga fakta som beskrivs utan upplevelser..

Ove
2014-04-18, 09:23
Upptäckte att det lät fel så jag strök inledningsfrasen. Redan nu lite för mycket tjafs i forumet så jag vill inte bidra till mer;):)

Hedrar dig! ;)

Som jag skrev så är folk olika och du hade problem med dina knän. Vore det ländryggen som signalerade först så kan jag inte rekommendera en hoj där man sitter lågt och med fötterna aldrig så lite framåt. Vi talar nu om en custom för mindre än 40.000, De riktigt stora, 1300 cc och uppåt har ofta ganska ordentlig sits, vindskydd, fotplattor och grejer så det blir scooterkomfort, men dom kostar.