handdator

Visa fullständig version : Framgaffelverktyg



jrutgers
2014-03-16, 22:38
Tjänare Hojen..
Jag är en grabb på 45 vårar som har lite problem med min framgaffel på min Yamaha XJ 650 av 1982 års modell..
Det hela började när jag skulle dela gaffelbenet för att packa om det, och saknat specialverktyget som håller den inre hylsan.
Finns det någon som kanske har en uppfattning om vilken dimension det kan vara på den där lille rackaren så att jag kan snåla med att tillverka mitt eget verktyg.

Tacksam för all hjälp!

/Janne


Sent from my iPad using Tapatalk

Borken
2014-03-17, 08:14
Jag har för mig att det är 19 mm.

Jag har använt mig av tänstiftshylsor som har sexkant bara vända den tvärtom (ta bort den lilla gummiringen först). Behövs ju lite förlängningar det klart.
Ofta går det utan verktyg om man har tillgång till mutterknack, men det har ju sina risker med.
Någon hade smällt i ett kvastskaft, och det räckte tydligen som mothåll.

jrutgers
2014-03-17, 10:12
Super! Skall testa detta

Tack…

erikn
2014-03-17, 11:16
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7487

jrutgers
2014-03-17, 14:27
TAck Erik! Jag tror att det kommer lösa sig med all input, trådar och annan hjälp jag fått!
Det är ju det som är det fina med detta forumet att man kan få go hjälp!

Jag tackar och bugar!

jrutgers
2014-03-17, 22:42
Körde det gamla kvasttricket med mycket gott resultat..
Nu är det bara luftning av frambroms kvar..ångrar att jag inte testade att fylla på nerifrån, för nu blir det till att pumpa kan jag lova..


Sent from my iPad using Tapatalk

pentti01
2014-03-18, 01:19
Körde det gamla kvasttricket med mycket gott resultat..
Nu är det bara luftning av frambroms kvar..ångrar att jag inte testade att fylla på nerifrån, för nu blir det till att pumpa kan jag lova..


Sent from my iPad using Tapatalk

Gjorde precis detsamma på en Yamaha XJ 650 en gång ; funkade bra !
Däremot funkade inte på min nuvarande hoj,,,?

jrutgers
2014-03-18, 09:51
Gjorde det på min cb i fjol, men kommer just nu inte ihåg hur konstruktionen på gaffeln ser ut!?
Jo, det är ju nästan samma… fast dör släppte det hur lätt som helst.