handdator

Visa fullständig version : CBR1000f -89



Kakel_anders
2014-03-16, 11:44
Ja då var det dags igen....

Jag insåg efter ett par turer att den VZ800 jag haft inte riktigt kunde parera min längd och jag fick aldrig någon riktigt bra kontakt, samtidigt låg det ju rätt i tiden för en försäljning.

Maraudern blev alltså avytrad för 30 loppor och levererad till Borås i Torsdags till sin nya ägarinna.

Inköpt igår blev istället en lite större hoj jag sneglat på ett tag, märkbart äldre men det var den föll mig i smaken direkt, den var dessutom väldigt välbehållen ytmässigt och inte skavd eller sönderrostad alls.

Välservad på Mascot med kvitton och dokumentation sedan ny.

Den har gått 8000mil, inga märkliga missljud i motor och med helt nya sulor på.
Gick loss för 15.000.

Nu till det tråkiga:

Framgaffeln behöver nya packboxar inom kort, tätningarna har börjat torka sönder.

Drivpaketet är HELslut, aldrig sett något liknande...

http://s16.postimg.org/ygff51efp/image.jpg


http://s16.postimg.org/mftz4b711/image.jpg

Mycket behaglig att köra och med gott om krut om det skulle behövas, förmodligen än behagligare med ett fräscht drivpaket.

Olja,filter är inköpt.
Drivpaket, effektsystem, packboxar och verkstadshandbok äro beställt.

Och nu är det ju nästan sommar med!

Nysse
2014-03-16, 12:20
Grattis till köpet.


Skickat från en obestämd plats i värden!

jrutgers
2014-03-16, 12:20
Inte dum alls! Kan faktiskt se något liknande bli min nästa uppdatering. Grattis

Intruder
2014-03-16, 14:56
Ta inte illa upp men det var det fulaste i hojväg jag har sett efter BMW

Kakel_anders
2014-03-16, 15:17
No offence taken, til saken hör att jag körde en gsx600f vid och precis efter körkortstagandet, efter det inbillade jag mig att jag skulle gilla custom men det var inte min grej alls, så ett halvt steg tillbaka egentligen.

Är ganska oväntat förtjust i just touringgenerna i designen.

BMW bygger en hel del riktigt fina hojar och hade jag bara haft pengarna så hade det mycket väl kunnat bli en K1200 el dyl.

Intruder
2014-03-16, 15:32
Nä förstår inte människor som köper BMW för det är det fulaste jag sett i hoj väg

Kakel_anders
2014-03-16, 15:39
Nä förstår inte människor som köper BMW för det är det fulaste jag sett i hoj väg

Och jag förstår människor som köper BMW av precis motsatt anledning :)

Ankan1
2014-03-16, 17:31
CBR 1000F tillverkades fram till årsskiftet -97 / -98 där den delade denna års övergång med sin efterföljare CBR 1100XX.Ska tydligen vara en väldigt bra hoj rent funktionsmässigt så med tanke på priset och skicket din hoj är i så kan det ju vara lönt att lägga ner lite tid och kapital på att byta de delar som åldrats eller slitits ut.Som sagt, ett fint exemplar av det man nu kan se på bilden.

Kakel_anders
2014-03-16, 18:38
Ja från vad jag läst, sett och hört ska hojen vara riktigt okay, lite väl tung men den förde sig riktigt bra i kurverna.

89 är dessutom förstå årsmodellen efter en del tillrättningar av barnsjukdommar, däribland taskiga kamkedjespännare..


-----
Ja jag har börjat demontering för att besiktiga ramen och allt annat krimskrams "innanför"..

Systemet bak till skarven mot ljuddämparen ska ned och lackas, otippat lätt att få ned grenrören, av 8 muttrar fick jag bara med 2 pinnbultar.
Var dock ett och ett halvt heeeelvete att komma åt, fick tömma och plocka ned kylarn =/

Framhjulet är nedplockat och ska med till jobbet imorgon då den ventilen var ordentligt torrsprucken. Bakhjulet är dän och gamla dreven är avtagna.

Veckan spenderas nog mest förrutom för lackering avgassystem på att putsa och snygga till :)

RymdBörje
2014-03-16, 19:01
Om nu resten bortsett från det nämnda, drivpaket och packboxar, är i lika fint skick som det ser ut så finns det noga många välskötta mil kvar i den där...det är bara att gratulera.:)

engström67
2014-03-16, 20:59
Ta inte illa upp men det var det fulaste i hojväg jag har sett efter BMW

Alla märken har ju fula hojar.Värst är ju Suzuki och Bmw.Jag tyckte Honda ser bra ut i tanke på ålder.Var ju en riktig sportourer på den tiden.:)

Ankan1
2014-03-16, 21:30
Alla märken har ju fula hojar.Värst är ju Suzuki och Bmw.Jag tyckte Honda ser bra ut i tanke på ålder.Var ju en riktig sportourer på den tiden.:)

Men en Gixer (GSXR) är ju himla fin.Hade jag haft råd så skulle jag själv köpt en välbevarad och fin Husqvarna 430 från mitten av åttiotalet som jag tycker är en RIKTIG mc.

http://i61.tinypic.com/2uolana.jpg

engström67
2014-03-16, 21:48
Men en Gixer (GSXR) är ju himla fin.Hade jag haft råd så skulle jag själv köpt en välbevarad och fin Husqvarna 430 från mitten av åttiotalet som jag tycker är en RIKTIG mc.

http://i61.tinypic.com/2uolana.jpg

En sådan Husqvarna hade jag gärna haft i garaget,skitfräna.:)

räven
2014-03-16, 23:22
En sådan Husqvarna hade jag gärna haft i garaget,skitfräna.:)

Om jag vore Åsa-Nisse å hittade en källa med oljeblandad bensin, Ja. Min sån rackare drack mer per timme än traktor med fyrskärig plog.

engström67
2014-03-17, 08:01
Om jag vore Åsa-Nisse å hittade en källa med oljeblandad bensin, Ja. Min sån rackare drack mer per timme än traktor med fyrskärig plog.

Är ju ingen hoj för långkörning.En kort sväng ut i skogen räcker väl.Bör ju gå lätt 10 mil på en tank.Eller köra lite på bana och då är det ju bara att ta med sig några jeepdunkar.:)

TheCrow
2014-03-17, 13:26
Vad kostar ett drivpaket till en sån? Jag funderar på nått liknande för att pendla på. Hur ser man att drivpaketet är slut?

/F

Ankan1
2014-03-17, 13:39
Vad kostar ett drivpaket till en sån? Jag funderar på nått liknande för att pendla på. Hur ser man att drivpaketet är slut?

/F

Runt tusenlappen beroende på var du inhandlar delarna.Ta tag i kedjan på bakdrevet klockan 15:00.Kan du dra kedjan rakt ut från drevet så att det blir ett klart synligt mellanrum mellan detta drev och kedja på några mm så är kedjan slut.Dreven fram och bak blir spetsiga / taggiga vid slitage.Vid för högt slitage brukar dreven även få en hajfensformad kontur.

TheCrow
2014-03-17, 13:51
Som cykel alltså, trodde det var dyrare att byta men det var ju bra att veta att det inte var värre.

/F

Kakel_anders
2014-03-17, 14:26
Vad kostar ett drivpaket till en sån? Jag funderar på nått liknande för att pendla på. Hur ser man att drivpaketet är slut?

/F

Drivpaket med X-ring gick på i runda slänger 2000:- vart man än tittade.
Nu var jag för ivrig för att vänta annars hade jag ju hört med Saarela som brukar vara grym, finns säkerligen något budgetalternativ nån mer stans men inget jag hittade då.

Avgassystemet gick på 3000:- i rostfritt med DB-killer ifrån USA.

Jag räknade med att den färdig skulle gå på 21 - 22000 vilket i min mening är helt okay då jag verkligen trivdes med framförallt körställningen.

Medräknat här är ju inte alla timmar man kommer ha lagt med, men det är ju 100% nöje! :)

jrutgers
2014-03-17, 14:43
Du, Anders.
va lång är du?

Kakel_anders
2014-03-17, 14:50
Jag är 182 cm och 115 - 120 pannor :)

Kakel_anders
2014-03-17, 14:54
Jag är 182 cm och 115 - 120 pannor :)

Att det är en klar förbättring i förhålladne till maraudern blev tydlig när jag såg en bild på mig sittandes på hojen (Detta med orginal fotpinnar såklart) då benen mer eller nästan stack upp över tanken och den såg bara allmänt för liten ut :)

Synd på en mycket trevlig hoj =(

jrutgers
2014-03-17, 15:45
'så en CBR1000 F passar också mig som är lite längre 1,88..fast inte riktigt lika mycket muskelmassa..runt 100 bara..

Kakel_anders
2014-03-17, 16:52
Muskelmassa ;)

Olle Å
2014-03-17, 19:13
Att det är en klar förbättring i förhålladne till maraudern blev tydlig när jag såg en bild på mig sittandes på hojen (Detta med orginal fotpinnar såklart) då benen mer eller nästan stack upp över tanken och den såg bara allmänt för liten ut :)

Synd på en mycket trevlig hoj =(

Har du provar en Varadero??? Den verkar vara byggd för fullvuxna.:):):)

pentti01
2014-03-18, 01:23
Vill bara gratulera till nya hojen; alltid kul med nytt, särskilt om man köpt rätt hoj som passar en själv!
Skulle vara intressant att se HUR slitet drivpaketet var ?

Kakel_anders
2014-03-18, 07:32
Har ingen bra bild på det men det är riktiga hajfenor :)

Kakel_anders
2014-03-31, 06:27
En liten uppdatering då..

Bulten till framdrevet besegrades till sist.. Puh!
En ny beställdes hos MC-Proffsen och va hemma på sisådär 4 dagar á 65 kr.

http://s14.postimg.org/nzxvysi35/image.jpg

Årets hittills bästa investering!!

http://s14.postimg.org/qdftpswi9/image.jpg

Det som blev gjort under denna vårrenovering var ju främst ett byte till nytt "halv-system", nytt drivpaket och oljeservice.

Grenrören fick en ordentlig brotchning och ny lack

http://s14.postimg.org/446hwzqfl/2014_03_31.jpg

Nytt o frääääsht :)

http://s14.postimg.org/6b65766c1/image.jpg

Och till min stora belåtenhet så ser den ungefär likadan ut hopplockad som innan jag plockade isär den! :banana:

http://s14.postimg.org/micfn8dch/image.jpg

Karocko
2014-12-07, 20:37
Är det denna hojen man såg i somras i folkets park? ;)

I sådana fall så är det en riktigt fin hoj! :)