handdator

Visa fullständig version : Få lite fart på Honda Shadow 750



Helgoson
2014-03-13, 19:36
Ni som har erfarenhet av Honda Shadow 750 C2.
Hur får man lite fart på skrotet utan att riva halva hojen samt lägga ner en halv förmögenhet? Jag kommer ju från en KTM 990 Adventure, så det känns lite sådär med att inte kunna köra om utan att planera 5 km innan omkörning osv. Effektdämpare,K&N filter samt fetare munstycken har jag testat på andra hojar, men funkar det på Shadowen också?

Sedan är jag lite nyfiken om någon har testat Iridiumstift. Blir det någon skillnad?

Med vänlig hälsning Kenta

räven
2014-03-13, 19:53
Ni som har erfarenhet av Honda Shadow 750 C2.
Hur får man lite fart på skrotet utan att riva halva hojen samt lägga ner en halv förmögenhet? Jag kommer ju från en KTM 990 Adventure, så det känns lite sådär med att inte kunna köra om utan att planera 5 km innan omkörning osv. Effektdämpare,K&N filter samt fetare munstycken har jag testat på andra hojar, men funkar det på Shadowen också?

Sedan är jag lite nyfiken om någon har testat Iridiumstift. Blir det någon skillnad?

Med vänlig hälsning Kenta

Har bara ett råd: byt tillbaka

Helgoson
2014-03-13, 20:38
Har bara ett råd: byt tillbaka

Ok...hahahaha....

Gert
2014-03-13, 21:38
Har själv ägt en C2 -00 som jag satte KN-filter, effektljuddämpare och dynojet på och även fick den körd i bänk men ärligt talat så var det ingen märkbar skillnad enligt mig iaf, den största skillnaden var i plånboken.

räven
2014-03-13, 22:27
Man väljer hoj efter hur man vill köra eller pluttra omkring

erikn
2014-03-13, 22:36
Har aldrig kört den där så jag har ingen erfarenhet så, men min är så innerligt trött så när jag ska köra om växlar jag ner från sexan till trean så man kommer upp i ca 8000 varv. Trots mediokra 45 hk så kommer man iväg ganska OK då.

Under förutsättning att man ligger mellan 80-90 innan. Högre hastighet innan omkörning så växlar jag inte ner lika många växlar.

räven
2014-03-14, 00:23
Har aldrig kört den där så jag har ingen erfarenhet så, men min är så innerligt trött så när jag ska köra om växlar jag ner från sexan till trean så man kommer upp i ca 8000 varv. Trots mediokra 45 hk så kommer man iväg ganska OK då.

Under förutsättning att man ligger mellan 80-90 innan. Högre hastighet innan omkörning så växlar jag inte ner lika många växlar.
Andra stift betyder nog ingen effektökning?Däremot renare förbränning å längre livslängd på stiften

Olle Å
2014-03-14, 09:15
Ni som har erfarenhet av Honda Shadow 750 C2.
Hur får man lite fart på skrotet utan att riva halva hojen samt lägga ner en halv förmögenhet? Jag kommer ju från en KTM 990 Adventure, så det känns lite sådär med att inte kunna köra om utan att planera 5 km innan omkörning osv. Effektdämpare,K&N filter samt fetare munstycken har jag testat på andra hojar, men funkar det på Shadowen också?

Sedan är jag lite nyfiken om någon har testat Iridiumstift. Blir det någon skillnad?

Med vänlig hälsning Kenta

Tror nog att du fortfarande efter att ha grävt hål i flera plånböcker kommer att vara besviken på prestandan. En så tung hoj med 750cc har nog svårt att få fart på, såvida du inte tar det drastiska steget, TURBO. :rock::rock:

räven
2014-03-14, 11:25
Tror nog att du fortfarande efter att ha grävt hål i flera plånböcker kommer att vara besviken på prestandan. En så tung hoj med 750cc har nog svårt att få fart på, såvida du inte tar det drastiska steget, TURBO. :rock::rock:

Byta hoj är nog det enda

Helgoson
2014-03-15, 00:26
Ok kära hojmänniskor. Då har jag fått de svar jag befarade.
Jag kommer inte ens att försöka få fart på klumpen...jag får glädja mig
åt att jag förmodligen sparat lite deg istället.

/Kenta

Intruder
2014-03-15, 02:44
Nja håller inte med ! Ska kolla med Herman för den hojen vart bra tryck i !
Byte munstycken,filter o avgas

räven
2014-03-15, 12:29
Det finns ju sånna hojar å några vill ha dom. Men det är fel att begära att det ska bli knuff i motorn. En herre här köpte billigt en 300 kilos klump med 650 motor på 29 kw. Han viste vad han köpt å körde därefter, nöjd å glad.

Intruder
2014-03-15, 19:36
Så är det .
Det lär juh inte bli en raket ;-)
Men lite mer knuff på låga varv är gott om man jämnför mot orginal

V Saarela
2014-03-15, 19:51
Allt handlar ju inte om att få ut mest hästkrafter. Som det påpekats om också så är det ju billigare att byta hoj.

Dom seriösa söker heller inte alltid mer effekt på papper, utan är ute mer för att optimera motorn, hitta den perfekta kurvan i det man har som utgångspunkt. Man söker alltså en märkbar effektökning i typ mellanregister, går bra, får rätt luft/bränsleblandning etc etc

Helgoson
2014-03-15, 20:36
Jag vet vad jag köpt för hoj, och den går som förväntat.
Det jag saknar är lite knuff när jag vill köra om.
Någonting måste ju bara gå att göra för att få lite mer fart på åbäket.
Men vad? Det positiva med hojen är att man kanske inte kör ihjäl sig i första taget.
Det är som att köra en stor amerikansk bil...man får ett helt annat trafikuppträdande helt enkelt.

Olle Å
2014-03-16, 10:07
Jag vet vad jag köpt för hoj, och den går som förväntat.
Det jag saknar är lite knuff när jag vill köra om.
Någonting måste ju bara gå att göra för att få lite mer fart på åbäket.
Men vad? Det positiva med hojen är att man kanske inte kör ihjäl sig i första taget.
Det är som att köra en stor amerikansk bil...man får ett helt annat trafikuppträdande helt enkelt.

Antar att det är därför många kör glidare. De vill inte ha det värsta axxet eller att kunna köra fortast, utan bara att glida och få sin körupplevelse på så sätt.:):)

Intruder
2014-03-16, 15:05
Men det är juh det du får av hojen når du tar bort all strypningar !
V-Twin mår bara bra av ta bort andnöds grejer ;-)

Helgoson
2014-03-18, 22:52
Men det är juh det du får av hojen når du tar bort all strypningar !
V-Twin mår bara bra av ta bort andnöds grejer ;-)

Ok. Var sitter strypningarna och hur får man bort dem?
Att öppna upp vad det gäller luftfilter,munstycken och avgas, det fattar jag. Men strypningarna är jag sämre på. Berätta för mig så att jag får till det med min Shadow.

Intruder
2014-03-22, 17:49
(Att öppna upp vad det gäller luftfilter,munstycken och avgas)
Där har du strypningen ;-)
Blir stor skillnad när man gör det jobbet ;-)
Sätt inte på rakarör för då dödar du botten vriden man vill ha

Helgoson
2014-03-22, 18:18
(Att öppna upp vad det gäller luftfilter,munstycken och avgas)
Där har du strypningen ;-)
Blir stor skillnad när man gör det jobbet ;-)
Sätt inte på rakarör för då dödar du botten vriden man vill ha

Om man nu trixar dit raka rör , kompenserar man inte det med munstycken i så fall?
Så gjorde jag på min XR650R, och det vart en rackarns skillnad.
Som det är nu så har jag inget bottenvrid på Shodowen.

Markus
2014-03-22, 19:00
Om man nu trixar dit raka rör , kompenserar man inte det med munstycken i så fall?
Så gjorde jag på min XR650R, och det vart en rackarns skillnad.
Som det är nu så har jag inget bottenvrid på Shodowen.

Jag har ganska öppna rör, vet egentligen inte om det gör så stor skillnad på min Shadow förutom att det låter lite mer :)

Olle Å
2014-03-22, 20:56
Jag har ganska öppna rör, vet egentligen inte om det gör så stor skillnad på min Shadow förutom att det låter lite mer :)

En mindre motor är ju känsligare för omställningar. Öppnar du dämparen så måste man ju ha ett öppnare filter varvid man måste bestycka om förgasaren för att de skall stämma helt, om man vill ha ur mera effekt.:D:D
Gjorde så på en Honda Dominator 650cc och fick en helt annan hoj.:)

Helgoson
2014-03-22, 22:22
En mindre motor är ju känsligare för omställningar. Öppnar du dämparen så måste man ju ha ett öppnare filter varvid man måste bestycka om förgasaren för att de skall stämma helt, om man vill ha ur mera effekt.:D:D
Gjorde så på en Honda Dominator 650cc och fick en helt annan hoj.:)

Ja precis! Så gjorde jag på min 650 och det borde gå att ordna även på en trött Shadow tycker man.