handdator

Visa fullständig version : Tranresan 2014



Ove
2014-03-13, 10:02
Dags igen för att börja planera inför den traditionella Tranresan, starten på årets äventyr!

Det senast 2 gångerna har det varit problem med vädret men det får vi hoppas fungerar igen, Väderguden Jan har lovat att göra sitt bästa men vill ha många :adore::adore: för att kunnan jobba. ;)

Det borde var 7;e eller 8;e gången i år så man kan verkligen tala om tradition vid det här laget.

Alla som kommit på hjulen är välkomna oavsett hoj (t.o.m. bil kan gillas, men det är hjälmtvång i så fall). Dom som kommer långt ifrån kan behöva kolla in var det finns borende om man inte föredrar att dra hemifrån i iskalla svinottan. Det finns en del i relativ närhet.

När det blir vet vi inte än, Tranorna har inte kommit tillräckligt nära för att det ska gå att fråga dom, men platsen är den vanliga - Trandansen vid Hornborgasjöns södra ända..

Olle Å
2014-03-13, 18:56
Dags igen för att börja planera inför den traditionella Tranresan, starten på årets äventyr!

Det senast 2 gångerna har det varit problem med vädret men det får vi hoppas fungerar igen, Väderguden Jan har lovat att göra sitt bästa men vill ha många :adore::adore: för att kunnan jobba. ;)

Det borde var 7;e eller 8;e gången i år så man kan verkligen tala om tradition vid det här laget.

Alla som kommit på hjulen är välkomna oavsett hoj (t.o.m. bil kan gillas, men det är hjälmtvång i så fall). Dom som kommer långt ifrån kan behöva kolla in var det finns borende om man inte föredrar att dra hemifrån i iskalla svinottan. Det finns en del i relativ närhet.

När det blir vet vi inte än, Tranorna har inte kommit tillräckligt nära för att det ska gå att fråga dom, men platsen är den vanliga - Trandansen vid Hornborgasjöns södra ända..

Får väl avvakta till nästa vecka med ytterligare planer efter det väntade bakslaget i vårvädret. Det här med vädret är ju lite svårt. Det var för ett par år sedan jag hade förhinder den utsatta dagen för träffen och åkte ner med Ove en vecka tidigare i ett kanonfint väder. Har för mig att då den rätta dagen infann sig så var det bara att ställa in pga. oväder.:):):)

räven
2014-03-13, 19:49
Det viktigaste är kanske inte det sista 100talet fåglar. Gott väder får kompensera det.

Ove
2014-03-13, 21:48
Har för mig att då den rätta dagen infann sig så var det bara att ställa in pga. oväder.:):):)

:confused: Stämmer! rätta dagen var det minst 20 cm snöglopp på alla vägar i området. Inte en chans att ta sig dit på 2 hjul ens med dubbar.... Men vägarna var fina - under snösörjan.

Och nästa = förra året var det sen vinter och fåglarna stannade i värmen tills dom var så äggnödiga att dom tog genvägar förbi för att komma fram till boet innan ändan exploderade. :eek:

Hoppas att ordningen är återställd! :adore:

räven
2014-03-13, 22:23
:confused: Stämmer! rätta dagen var det minst 20 cm snöglopp på alla vägar i området. Inte en chans att ta sig dit på 2 hjul ens med dubbar.... Men vägarna var fina - under snösörjan.

Och nästa = förra året var det sen vinter och fåglarna stannade i värmen tills dom var så äggnödiga att dom tog genvägar förbi för att komma fram till boet innan ändan exploderade. :eek:

Hoppas att ordningen är återställd! :adore:

Hoppas jag också, kul att komma iväg å träffas å glo på gaphalsarna

Ove
2014-03-14, 09:34
Hoppas jag också, kul att komma iväg å träffas å glo på gaphalsarna

:confused: Vaddå? Vi brukar väl vara rätt tystlåtna!?

räven
2014-03-14, 10:32
:confused: Vaddå? Vi brukar väl vara rätt tystlåtna!?

Några sträcker sina halsar å skränar mot skyn

Ove
2014-03-14, 15:13
Några sträcker sina halsar å skränar mot skyn

:D Jassååå - du menar dom, dom som var 650 i går. :)

Ove
2014-03-15, 22:48
:) Idag är dom 2.000 som sträcker halsen och skränar. I går var det tydligen ingen räkning.

:hmmmm2: Dom är tidiga. Kan det vara så att deras vistelse drar ut på tiden så att det inte blir något rekord? Webbkamerorna har inte kommit igång så det går inte att fuska genom att sitta hemma och räkna.. Får nog ta en tur snart - ska bara få på kedjan.

Olle Å
2014-03-15, 23:28
:) Idag är dom 2.000 som sträcker halsen och skränar. I går var det tydligen ingen räkning.

:hmmmm2: Dom är tidiga. Kan det vara så att deras vistelse drar ut på tiden så att det inte blir något rekord? Webbkamerorna har inte kommit igång så det går inte att fuska genom att sitta hemma och räkna.. Får nog ta en tur snart - ska bara få på kedjan.

KEDJEREAKTION??????????????????:):)

räven
2014-03-15, 23:44
:) Idag är dom 2.000 som sträcker halsen och skränar. I går var det tydligen ingen räkning.

:hmmmm2: Dom är tidiga. Kan det vara så att deras vistelse drar ut på tiden så att det inte blir något rekord? Webbkamerorna har inte kommit igång så det går inte att fuska genom att sitta hemma och räkna.. Får nog ta en tur snart - ska bara få på kedjan.

Ökar bra nu

wbr
2014-03-16, 18:07
Nu får det snart bli en tranresa innan de flaxat vidare :)

Ove
2014-03-16, 19:16
Nu får det snart bli en tranresa innan de flaxat vidare :)

:hmmmm2: Mycket klia sig i hövvet blir det så att man är tunnhårig på toppen är inget att fundera över....

sen 2007 har inte fåglarna kommit över 2.000 förrän ung. 22 mars. Förra årets rekord på 26.000 på samma dag kommer nog inte att nås för dom som är där nu kommer att dra efter några dagar. Räknar för min del med att toppen kommer som vanligt omkring första veckan April. .... tror jag.....

räven
2014-03-16, 19:41
:hmmmm2: Mycket klia sig i hövvet blir det så att man är tunnhårig på toppen är inget att fundera över....

sen 2007 har inte fåglarna kommit över 2.000 förrän ung. 22 mars. Förra årets rekord på 26.000 på samma dag kommer nog inte att nås för dom som är där nu kommer att dra efter några dagar. Räknar för min del med att toppen kommer som vanligt omkring första veckan April. .... tror jag.....

Fågelprognos , har ingen väderprognos.

wbr
2014-03-16, 20:00
OK, skriver in lördag 5/4 i planeringen så får vi se om det håller...:)

Ove
2014-03-16, 22:08
OK, skriver in lördag 5/4 i planeringen så får vi se om det håller...:)

Motvind. 1450 idag, om bara motvinden håller i sig 2 veckor så blir det rekord igen. Dom är nämligen lite lata fåglarna - vill ha medvind.

räven
2014-03-17, 10:26
Tranorna här står mitt på åkern i kylig kuling. Plötsligt ser det ut som en av dom vill värma sig med lite sex. Trana 2 är mer tveksam å smäller till med näbbet. Tänker att det måste va en dum å oerfaren trana som försöker få av någon byxerna i detta vädret.

Olle Å
2014-03-17, 10:59
OK, skriver in lördag 5/4 i planeringen så får vi se om det håller...:)

Tyvärr, den enda dagen på hela året som inte passar mig.:mad::mad:
Annars så tror jag på den dan, eller helgen före.

Ove
2014-03-17, 11:10
OK, skriver in lördag 5/4 i planeringen så får vi se om det håller...:)


Tyvärr, den enda dagen på hela året som inte passar mig.:mad::mad:
Annars så tror jag på den dan, eller helgen före.

Ni bestämmer, jag kommer när som helst. Jag ägnar mig bara åt att hålla koll på fåglarna, det räcker för mig. ;)

wbr
2014-03-17, 14:03
Jag kan ofta lättare på vardagar, vi får se vad tranorna beslutar sig för, de väntar väl på S- el. SV-vindar kan jag tänka mig. Kul med ett mål och träffa likasinnade då man är ute och åker.:)

Olle Å
2014-03-17, 19:17
Jag kan ofta lättare på vardagar, vi får se vad tranorna beslutar sig för, de väntar väl på S- el. SV-vindar kan jag tänka mig. Kul med ett mål och träffa likasinnade då man är ute och åker.:)

har heller inga problem med vardagar. Det är väl svårt att sia om när antalet blir som högst. Eftersom de har tjyvstartat i år, kanske det flyter (de flyger) ut på ett annat sätt än då det är en kallare vår. Kanske månadsskiftet blir OK, eller vad tror Ove???:hmmmm2::hmmmm2:

Ove
2014-03-17, 19:24
har heller inga problem med vardagar. Det är väl svårt att sia om när antalet blir som högst. Eftersom de har tjyvstartat i år, kanske det flyter (de flyger) ut på ett annat sätt än då det är en kallare vår. Kanske månadsskiftet blir OK, eller vad tror Ove???:hmmmm2::hmmmm2:

:) Funkar bra för mig. Vardagar innebär att det går att käka billigare och maten är minst lika bra som helgmenyn. Att vi flyttade till Lördag för ett antal år sen var för att dom som jobbar skulle ha en chans - men sådana har vi inte sett så många av.. :hmmmm2:

simen
2014-03-17, 20:27
:) Hej på er!! Lenga sidan jag har varit på denna sidan nu. Jag har varit upptagen med att vara i Spanien ettt par gånger sedan jul:D Numera när man har blivit pensjonär, så passar også vardager för mig :cool: Men möyligen jag måste ankomma i bil:eek: Men hjelm og väst skal själklart medtagas. Har just startat prossesen med at sälja hojen:hmmmm2: Men ny skal inskaffas:rock: så fort som jag finnar retta objekt


____________________
:) Simen

Olle Å
2014-03-17, 20:37
:) Hej på er!! Lenga sidan jag har varit på denna sidan nu. Jag har varit upptagen med att vara i Spanien ettt par gånger sedan jul:D Numera när man har blivit pensjonär, så passar også vardager för mig :cool: Men möyligen jag måste ankomma i bil:eek: Men hjelm og väst skal själklart medtagas. Har just startat prossesen med at sälja hojen:hmmmm2: Men ny skal inskaffas:rock: så fort som jag finnar retta objekt


____________________
:) Simen

Trevligt att höra av dig igen . Vad för mc har du tänkt dig denna gången?:):):)

simen
2014-03-17, 20:48
:) tjena Olle. Jag hadde tenkt nåt sånn som Räven har ja:D Jag har nämligen skrivit mig tilbaks til Norge. Skattvärket både i Sverige och Norge skal ha skattpängar av mig. Så jag tycker det får rekka med at betala skatt til ett land:mad: Jag kolla hva Norska tullen skulle ha i avgifter på FJR'n, och det skulle kosta mig ca 68000,00 Norska kronor:eek: för at få Norska regskyltar. Derfor säljar jeg den her i Sverige och kjöpar en i Norge i stället:hmmmm2:


______________
:)Simen

Foosi
2014-03-17, 21:39
det låter riktigt trevligt med tur och kolla lite pippis ;) fast den 5 april är det stockholm och teaterföreställning hos sonen men nåt år när allt klaffar och väder för långtur brummar jag till detta möte :)

räven
2014-03-17, 21:43
:) tjena Olle. Jag hadde tenkt nåt sånn som Räven har ja:D Jag har nämligen skrivit mig tilbaks til Norge. Skattvärket både i Sverige och Norge skal ha skattpängar av mig. Så jag tycker det får rekka med at betala skatt til ett land:mad: Jag kolla hva Norska tullen skulle ha i avgifter på FJR'n, och det skulle kosta mig ca 68000,00 Norska kronor:eek: för at få Norska regskyltar. Derfor säljar jeg den her i Sverige och kjöpar en i Norge i stället:hmmmm2:


______________
:)Simen

Är inte även en GS svindyr i Norge

simen
2014-03-17, 21:57
Är inte även en GS svindyr i Norge

:) Jo det är dom Jan. Men det blir nog inte nån fabriksny hoj nei:hmmmm2: Men det liggar många begangnade på netet som har ett aksetabelt pris, och som heller inte har gått så många mil. Och fördelen er jo också att dom flesta är utstyrat med pacväskor och annat utstyr som också är svindyrt att innhandla, så som GPS til exsempel:D


__________
:)Simen

Ove
2014-03-18, 22:08
:): Men möyligen jag måste ankomma i bil:eek: Men hjelm og väst skal själklart medtagas. Har just startat prossesen med at sälja hojen:hmmmm2:
:) Simen

:) Välkommen är du på vilket sätt du vill och hjälmen räcker att du har på dig medan vi fikar och käkar lunch så att det syns för andra att du tillhör gänget. ;)

Dagens tranantal är 800 så ännu är ingen "ko på isen" även om det blivit kallare. :cool:

Olle Å
2014-03-19, 09:49
:) Välkommen är du på vilket sätt du vill och hjälmen räcker att du har på dig medan vi fikar och käkar lunch så att det syns för andra att du tillhör gänget. ;)

Dagens tranantal är 800 så ännu är ingen "ko på isen" även om det blivit kallare. :cool:

Verkar som om tranornas väderguru tillfälligt stoppat flytten i väntan på bättre väder:):):)

räven
2014-03-19, 10:42
Verkar som om tranornas väderguru tillfälligt stoppat flytten i väntan på bättre väder:):):)

Tror dom tagit tillflykt till smålänska skogarna för lite lä just nu.

Ove
2014-03-19, 22:10
Tror dom tagit tillflykt till smålänska skogarna för lite lä just nu.

:confused: Tror du ja! Dom där fjäderfäna flaxar ju omkring som höns! 2.600 idag. :rolleyes:

räven
2014-03-19, 22:40
:confused: Tror du ja! Dom där fjäderfäna flaxar ju omkring som höns! 2.600 idag. :rolleyes:

I morgon ska det bli fint å sydlig vind

Ove
2014-03-20, 22:25
:) 5.700 idag.

räven
2014-03-20, 22:53
:) 5.700 idag.

Då har nog dom som vilade i småland kommit. Vi får se hur fort det går nu ?

Ove
2014-03-20, 23:04
Då har nog dom som vilade i småland kommit. Vi får se hur fort det går nu ?

:) Ja nu får ni andra bestämma dag så att det passar. Olle ska fira och Simen vill helst komma vardag o.s.v. För min del avvaktar jag lugnt ett datum. :sleep:

Ove
2014-03-21, 23:52
Dagens räkning: 9.700 pipper. Det artar sig.
Jag har inte kollat men webbkamerorna ska startat i går. Väntar på att ni andra kommer överens om datum. Från Onsdag och framåt är det fritt fram för mig...

Olle Å
2014-03-22, 09:34
Dagens räkning: 9.700 pipper. Det artar sig.
Jag har inte kollat men webbkamerorna ska startat i går. Väntar på att ni andra kommer överens om datum. Från Onsdag och framåt är det fritt fram för mig...

Samma gäller för mig. :dancing:
Tror vi kan låta Ove bestämma dag. ( måste ha någon att skylla på om vädret blir dåligt. Typiskt svenskt )

Ove
2014-03-22, 10:27
Samma gäller för mig. :dancing:
Tror vi kan låta Ove bestämma dag. ( måste ha någon att skylla på om vädret blir dåligt. Typiskt svenskt )

:p Näddu Olle! Nu får ni andra bestämma, jag räknar bara.

räven
2014-03-22, 11:27
Nu väller det på. Tänkte släppa ut kossorna i helgen. Sen är jag "fågelfri"

simen
2014-03-22, 13:48
:) Er for tiden i Norge. kommer hem på måndag. Så hela weckan + helgen går bra før mig.:banana: och en bit ut i påføljande wecka:shakehands:

_____________
:)Simen

Olle Å
2014-03-22, 14:01
:p Näddu Olle! Nu får ni andra bestämma, jag räknar bara.

Fredag den 28/3, kanske???:dancing::dancing::dancing

Klockan 10oo vid fiket nära KYRKAN.

simen
2014-03-22, 15:32
:) Passar bra før min del:rock: :dancing:

____________
:)Simen

räven
2014-03-22, 16:50
Vädret verkar bli skapligt, +10 å en del sol

Olle Å
2014-03-22, 21:00
Vädret verkar bli skapligt, +10 å en del sol

Hoppas verkligen du får den med dig.:dancing::dancing:

räven
2014-03-22, 21:25
Hoppas verkligen du får den med dig.:dancing::dancing:

Kämpar att hålla vad jag lovar. Vill inte skämmas i år igen.

Olle Å
2014-03-23, 08:33
Kämpar att hålla vad jag lovar. Vill inte skämmas i år igen.

Tror det blir bättre i år.
Eftersom en del av oss har lite långt att åka och för att pippisarna skall ha vaknat ordentligt

så träffas vi KLOCKAN 11oo i stället. Samma plats. Fiket vid kyrkan

Tror inte heller att tranorna är så dansanta för tidigt på morgonen. Dom har ju trots allt stått med fötterna i kallvatten hela natten och kanske vill ha frukost först.:):)

Ove
2014-03-23, 10:48
I går 10.500 fåglar.

Passar mig när som helst, men ett fel hade du Olle. Ska man se dansen ska man vara där i ottan för dom dansar mest precis när dom kommer in på fältet, men då är vi knappt vakna. :D

Olle Å
2014-03-23, 10:50
I går 10.500 fåglar.

Passar mig när som helst, men ett fel hade du Olle. Ska man se dansen ska man vara där i ottan för dom dansar mest precis när dom kommer in på fältet, men då är vi knappt vakna. :D

Jäklar, inte kul att ha fel, men jag trodde att de var som andra tvåbeningar, vildare framemot kvällen.:):cheers::):cheers:

simen
2014-03-24, 17:21
:)

Da har jag bookat hotell i Fallköping;) från torsdag. Så då er jag på plass på fredag kl1000 för å bivåna dom med dom långa benen och fjäderklädd kropp som dansar:dancing: Men hoppas at jag inte blir ståande der ensam:eek: utanför kyrkan. Och Jan har vel ordnat med bra väder ochså hoppas jag:adore::adore::adore::adore:


_____________
:)Simen

räven
2014-03-24, 18:16
:)

Da har jag bookat hotell i Fallköping;) från torsdag. Så då er jag på plass på fredag kl1000 för å bivåna dom med dom långa benen och fjäderklädd kropp som dansar:dancing: Men hoppas at jag inte blir ståande der ensam:eek: utanför kyrkan. Och Jan har vel ordnat med bra väder ochså hoppas jag:adore::adore::adore::adore:


_____________
:)Simen

Kämpar för att få kontakt med vädergudarna. Köpt knäskydd så jag kan ligga möe på knä

Olle Å
2014-03-24, 20:59
Kämpar för att få kontakt med vädergudarna. Köpt knäskydd så jag kan ligga möe på knä

OBS. Tiden för att vi träffas är kl.11oo vid fiket nedanför kyrkan.:):):)

wbr
2014-03-25, 08:28
I dag planerar jag ta en tripp för att titta på tranorna vid trandasen, lämnar Gbg ca. 08:30 :)

Olle Å
2014-03-25, 09:29
I dag planerar jag ta en tripp för att titta på tranorna vid trandasen, lämnar Gbg ca. 08:30 :)

Hoppas du får fint väder. Antalet tranor verkar gå mot mycket stort antal.
Hoppas bara att det finns några kvar på fredag.:dancing::)

räven
2014-03-25, 14:50
Fy fanken, iskalla vindar å nästan snö i luften. Hoppas det går över snabbt, både för fåglarna å oss. Ropar som hon Ugglan, Snälla snälla snälla

räven
2014-03-25, 16:46
Fy fanken, iskalla vindar å nästan snö i luften. Hoppas det går över snabbt, både för fåglarna å oss. Ropar som hon Ugglan, Snälla snälla snälla

Å nu snöar det.

simen
2014-03-25, 17:31
:) Har kollat långtidsväder på YR.no;) Och väderet fram mot helgen skal bli bra, mulet på torsdag och soligt fredag-lördag och söndag:banana: Så man får hoppas att det stemmar:rolleyes:


_____________
:)Simen

räven
2014-03-25, 20:58
Min tanke va att köra upp till Vänern på Torsdagen. Prognosen ser inte helt kul ut.

wbr
2014-03-26, 00:08
Var på plats och kollade fåglarna, de var massor, men dansa kan man inte säga att de gjorde, något enstaka nervöst hopp ibland, sov dom inte så pillade de med fjädrarna. Men kul att se ändå. Träffade en MC-kille från Skövde på fiket, trevligt. :)

räven
2014-03-26, 10:29
Fick rapport från smålänska höglandet. Där slirar dom omkring i snön med sin fyrhjuliga Jeepar i morse.

Ove
2014-03-26, 18:48
:) Över 16.000 några dagar nu. Ingen risk att vi inte får se fåglar! :)

Olle Å
2014-03-26, 20:28
:) Över 16.000 några dagar nu. Ingen risk att vi inte får se fåglar! :)

Får då hoppas att knäfall förhindrar snöfall.:dancing:

Olle Å
2014-03-27, 09:36
Får då hoppas att knäfall förhindrar snöfall.:dancing:

Verkar funka, Enligt prognos efter en kylig natt, så blir det solsken och ca 7 grader varmt i morgon.:cool::dancing:
Precis vad vi ville ha. " En får tacke ":):)

Som sagt har du möjlighet, så syns vi vid fiket nedanför kyrkan i morgon kl.11oo :):)

simen
2014-03-27, 10:04
:) Jättebra:banana: Da syns vi i morgon kl 1100:shakehands:


__________
:)Simen

räven
2014-03-27, 10:42
:) Jättebra:banana: Da syns vi i morgon kl 1100:shakehands:


__________
:)Simen

Snart är jag packad.

Olle Å
2014-03-27, 10:52
Snart är jag packad.

Hmmmmmmmmmm.........:dancing::cheers:

Ove
2014-03-27, 13:37
Snart är jag packad.

:confused: Inte innan du åker - väl? :eek: Får vänta tills du kommit fram och är parkerad, då kan vi ordna detta!

Blir fiskaladåb och st. pot för väderspåmannen när han kommer fram och jag haver även förberett morgondagens...

Tranor? Ingen aning men jag tror att dom är många. Vädret - halvsol som tittar till oss emellanåt i dag. I morgon ska solen le med hela kroppen efter en kall morgon. Blir bra detta. ;)

Ove
2014-03-27, 13:39
:) Kollat: 19.400 var gårdagens räkning.

wbr
2014-03-27, 14:06
Ni får ha det så bra i morgon, det blir säkert fint. Jag hade annat bokat sedan lång tid, annars hade jag hängt med. :)

Ove
2014-03-27, 22:52
19.800 var det idag. Räven matad, nattad och omstoppad så att han kommer upp i tid i morgon när Olle Å kommer och vill tanka kaffe innan vi fortsätter till Hornborgasjön.

Nu ska jag snart natta mig själv för i morgon ska vi köra hoj! :banana:

Foosi
2014-03-28, 09:46
skulle ni höra en gammal wildstar puttra omkring runt sjön så möjligtvis har Mange kört vilse..... skicka isf ut en räddningshoj :)

neh..skall nog hitta rätt... är det väder bara så plockas vildan ut ikväll och servas för en premiärtur

Ove
2014-03-28, 18:44
:cool: Japp! Dagens tur till Tranorna är avklarad. Det blev 23 mil på trippmätarn.

På turen deltog Olle Å från Borgvik. Räven från Linneryd, Simen från Oslo och Tanum och så jag som kör omkring på hemmabanan. Det kom ett par killar från Skövde när vi var på väg ur fiket och en Guldvingen träffade vi på Kinnekulle, annars var det lite glest med hoj.

Simen avvek hemåt från Kinnekulle och vi övriga drygade ut hemvägen med lite grusvägar bland annat. Nu ska jag skala potater och fixa lite förberett åt 2 slagna hjältar som ligger och knoppar eftermiddag på olika håll i kåken. :eating:

Väse Conny
2014-03-28, 19:26
Jag mötte Olle Å 8:25 vid I 2 när han svängde ut på E18
Att han inte var intresserad av mig förstår jag då jag kom i firmabilen
Hoppas ni haft en fin dag
Min dag:
Väse-Karlstad-Torsby-Karlstad-Väse med firmabilen,Väse-Ölme-Kristinehamn-Ölme-Väse med hojen

Ove
2014-03-29, 11:24
Jag mötte Olle Å 8:25 vid I 2 när han svängde ut på E18
Att han inte var intresserad av mig förstår jag då jag kom i firmabilen
Hoppas ni haft en fin dag


:) Han är på retur nu och kommer att passera Väse om kanske en timma, sådär på ett ungefär. Smålänningen har dragit söderut. Dom kommer att ha en fin resa - varmt och skönt i solsken. :)

räven
2014-03-29, 18:44
:) Han är på retur nu och kommer att passera Väse om kanske en timma, sådär på ett ungefär. Smålänningen har dragit söderut. Dom kommer att ha en fin resa - varmt och skönt i solsken. :)

Underbar hemresa +15.

Ove
2014-03-31, 19:52
:cool: Gjorde i stort sett om tranresan i går, motsols. Lika många tranor fortfarande. den tidiga våren ger inga rekordsiffror men å andra sidan kan man komma under längre tid och ändå se mycket fågel. (Undrar fortfarande hur trana smakar?)

räven
2014-03-31, 20:11
:cool: Gjorde i stort sett om tranresan i går, motsols. Lika många tranor fortfarande. den tidiga våren ger inga rekordsiffror men å andra sidan kan man komma under längre tid och ändå se mycket fågel. (Undrar fortfarande hur trana smakar?)

Har hört att dom smakar tran, inte ens Räven gillar dom

Ove
2014-03-31, 21:17
Har hört att dom smakar tran, inte ens Räven gillar dom

:p Ajdå! Därav namnet kanske? Kanske lite bismak av Grus Grus också? ;)

Olle Å
2014-04-01, 08:47
:p Ajdå! Därav namnet kanske? Kanske lite bismak av Grus Grus också? ;)

Hur skulle en trana smaka tran? Dom käkar ju det mesta , från grodor till spannmål och lite insekter däremellan????:confused::confused:

Hornet
2014-04-05, 18:59
Var idag vid sjön idag med alla pipporna,, 22.200 närmare bestämt det var mäktigt att se detta skådespel tyvärr så missade vi eran träff tidigare i vår på grund av arbe,, men det kanske passar nästa gång för tranor lär det finnas. Ha de fint,,

Ove
2014-04-05, 22:36
Var idag vid sjön idag med alla pipporna,, 22.200 närmare bestämt det var mäktigt att se detta skådespel tyvärr så missade vi eran träff tidigare i vår på grund av arbe,, men det kanske passar nästa gång för tranor lär det finnas. Ha de fint,,

:eek: Ajsomfan! Finns det fågeltittare som jobbar? Får se till att få till en träff där vi kan ses. Föreslå något så kanske vi friherrar kan dyka upp. ;)