handdator

Visa fullständig version : olja till wildstar



danzig
2014-03-11, 17:40
Hejsan vet att det finns 100 tals trådar om olja men här kommer en till då jag inte hittar speciellt mycket om olja till min vildstjärna :-D .
Dels undrar jag vilken motorolja jag bör välja har kikat på Castrol gps 10-40 eller Motul 5100 är dessa 2 att rekomendera ? Eller finns det bättre alternativ ?

Sen i instruktionsboken står det att "transmissionsolja ska vara SAE 80 gl -4 hypoid. Jag har letat och hittar inga hypoida gl-4 oljor men däremot gl-5 vilket enligt vissa hemsidor skulle kunna vara direkt skadligt att använda där en gl-4 rekomenderas. Hur ligger det till ? Vilken transmissionsolja ska jag använda ?

Hondamannen
2014-03-11, 17:41
En fråga, menar du att wildstar har separat motor och växellåda?

danzig
2014-03-11, 17:58
Ja precis

Hondamannen
2014-03-11, 19:11
Det var ngt nytt för mig. Visste inte att det fanns ngn japansk glidare med separat motor och växellåda.

Röjkvist
2014-03-11, 19:15
Tror jag inte. Hypoidoljan ska väl vara i kardanen?

Hondamannen
2014-03-11, 19:20
Wildstar är bältdriven :-)

Röjkvist
2014-03-11, 19:46
Wildstar är bältdriven :-)

Åfan är den det:D

räven
2014-03-11, 23:15
Kikar man på belrays sida http://belray.lubricantadvisor.com/Advice.aspx?Lang=eng&t=6db85f818f10b471586628d320e8e892

...så rekommenderar dom Belrays Hypoid 80w-90, en olja som möter kraven på gl4 och gl5. (0,4 liter verkar det gå i transmissionen.)

På remmen eller var ?

TheCrow
2014-03-11, 23:55
80-90 olja finns hos mc-handlaren i vart fall och inte var den så blodigt dyr heller, 150:- för en halvliter eller vad det var. 10w-40 olja stod det till motorn på min m800. Det finns också hos mc-handlaren men även hos mekonomen. Till bilen har jag kört Castrol Magnatec 5w-40 olja och det blir nog nått liknande till hojen nästa gång.

Fast man måste hålla lite koll på om det ska vara syntet/delsyntet osv...

/Freddo

räven
2014-03-12, 00:08
80-90 olja finns hos mc-handlaren i vart fall och inte var den så blodigt dyr heller, 150:- för en halvliter eller vad det var. 10w-40 olja stod det till motorn på min m800. Det finns också hos mc-handlaren men även hos mekonomen. Till bilen har jag kört Castrol Magnatec 5w-40 olja och det blir nog nått liknande till hojen nästa gång.

Fast man måste hålla lite koll på om det ska vara syntet/delsyntet osv...

/Freddo

Våt lamell viktigt med rätt olja, har jag hört

TheCrow
2014-03-12, 00:11
Jo, det är väl där det där med syntet eller inte kommer in. I övrigt är det ju ingen skillnad. Är det 10W-40 olja så är det...

Står i ägarboken vad det ska vara.

/F

danzig
2014-03-12, 00:22
Ja 10w-40 står det i boken så viskositeten e jag på det klara med. Undrade ju mest om de 2 oljerna jag skrev om tänkte om någon hade erfarenhet av dem eller om de finns nån annan som kör en xv1600 som kan rekomendera nån bra olja :-D

Foosi
2014-03-12, 13:38
jag kan rekommendera vidare det de på Yamaha, Mascot motor i Nässjö rekommenderade mig då jag hade lite rökproblem i början, dels att jag lyckats fylla på för mycket olja första bytet, samt att jag använt helsyntet 10w40 om jag minns rätt.

De rekommenderade starkast: Mineral 20W-50. och sedan vad gäller mäta med oljestickan, ja det är en procedur, då du inte har all motorolja i samma behållare så att säga, så det är enklare fylla på ca 3,7 liter vid byte olja och filter och glömma det sen. Du vet antar jag att du inte kan fylla på all olja på en gång i oljestickans påfyllningshål ! fyll på ca 2 liter, starta motorn och låt gå några sekunder, sedan resten.

Nu är min motor något skruvat på, med högkomp kolvar och kam men Yamaha menade att dessa bestar till motorer går alltså bäst på Mineral 20W-50 ! det de säljer själva är Yamalube.
själv kör jag med biltemas Classic 20W-50 Mineral. för typ stora Twin motorer och classic motorer i veteran bilar etc. Alla rökproblem upphörde iaf :) hojen går som en dröm. obs ! vid kallstarter i kalla väder kan man ta det lite lugnt tills oljan värmst till lite ;)

F ö odödliga motorer enligt Yamaha ! aldrig fått in en rasad eller sönderkörd. när jag ringde och disk att det rökte och att nåt kanske är paj, ringar eller väntiltät eller nåt, så sade reparatören ungefär, det är inte möjligt ;) sedan fråga han, vad kör du för olja, och har du överfyllt nyligen ! hehe
lite skamsen fick jag erkänna att jag lyckats överfylla ordentligt, samt att jag kör finaste helsyntet oljan och inte någon gammal HD olja ! fick jag en liten läxa.
Sedan å andra sidan kan det med viskositet gälla extra viktigt för just min motor pga den höga kompressionen ! ej hundra på den punkten. men jag följt hans råd sedan dess.

Foosi
2014-03-12, 13:46
denna hade Yamaha alltså:
http://www.yamaha-motor.com/yamalube/categories/engine-oils/13/mineral/7457/details

jag kör denna:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/

engström67
2014-03-12, 14:33
Farligt nära en oljetråd som kan bli flera 100 sidor :D.:)

Foosi
2014-03-12, 14:56
ooja, olja är för det mesta en källa till diskussioner ....

Olle Å
2014-03-12, 17:36
ooja, olja är för det mesta en källa till diskussioner ....

Ja, om man nämner BT i sammanhanget.............:D:D:D

Knarr
2014-03-12, 18:42
o på tyska heter det Öl, fast en sån tråd finns ju redan... :D

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/flip.gif

engström67
2014-03-12, 19:39
Ja, om man nämner BT i sammanhanget.............:D:D:D

ooja går fetbort i mina hojar.:D

Ove
2014-03-12, 22:36
ooja går fetbort i mina hojar.:D

:hmmmm2: Då får du fylla på! (det var ju Triumph som uppfann oljegruset). :D ;)

räven
2014-03-12, 22:58
:hmmmm2: Då får du fylla på! (det var ju Triumph som uppfann oljegruset). :D ;)

Jag vet, har ägt ett gäng (pölpellar)

Hondamannen
2014-03-12, 23:20
menar du bmw? Räven? Brukar de dra olja :-)?

danzig
2014-03-13, 00:19
denna hade Yamaha alltså:
http://www.yamaha-motor.com/yamalube/categories/engine-oils/13/mineral/7457/details

jag kör denna:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/

Mineralolja altså de trodde jag inte hehe. Biltemaoljan du länkade e ju för bil, e de verkligen bra i en mc ? Billig va den ju iaf. Men tror hellre jag satsar på märkesolja, även om jag kanske betalar extra för etiketten så skulle jag nog sova bättre på nätterna hehe

räven
2014-03-13, 00:23
menar du bmw? Räven? Brukar de dra olja :-)?

Körde Triumph en gång i tiden

Foosi
2014-03-13, 08:32
Mineralolja altså de trodde jag inte hehe. Biltemaoljan du länkade e ju för bil, e de verkligen bra i en mc ? Billig va den ju iaf. Men tror hellre jag satsar på märkesolja, även om jag kanske betalar extra för etiketten så skulle jag nog sova bättre på nätterna hehe

haha.. :D jag förstår.

till sport twinnen duger ingen BT olja... där kör jag med Motul 5100 och den spinner så fint på den :cool:
skulle kört Motul classic 20W-50 i Wildstar också om det gick att få tag på här någonstans.

tacka ett annat djävla oljemärke som så extremt bra lyckats kränga sina produkter ut till varenda hylla i detta land !! vilken talar jag om då tro :eek:

Foosi
2014-03-13, 08:35
och hur fan kommer det sig att varenda mack, korvlåda, stormarknad etc etc har detta oljemärke på hyllan....
till allt från salladsdressing till gruvmaskiner....

Foosi
2014-03-13, 08:58
Mineralolja altså de trodde jag inte hehe. Biltemaoljan du länkade e ju för bil, e de verkligen bra i en mc ? Billig va den ju iaf. Men tror hellre jag satsar på märkesolja, även om jag kanske betalar extra för etiketten så skulle jag nog sova bättre på nätterna hehe

Sedan har du ju denna, framtagen till stora luftkylda twinnar !
om du har en Harley butik i närheten och vill gå på känt märke :p
http://www.harleybutiken.com/produkt/Motorolja-H-D-Original

engström67
2014-03-13, 11:28
Jag vet, har ägt ett gäng (pölpellar)

He he ja dom gamla läckte som såll.Har legat bakom farsan många gånger när han körde med sin -69 Trident och fått min hoj nersölad :(.Men dom nya är täta och drar inge olja,men det brukar ju Gs göra :).Men behöver ju inte vara nått fel för det,vissa motorer drar ju olja normalt.

räven
2014-03-13, 11:48
He he ja dom gamla läckte som såll.Har legat bakom farsan många gånger när han körde med sin -69 Trident och fått min hoj nersölad :(.Men dom nya är täta och drar inge olja,men det brukar ju Gs göra :).Men behöver ju inte vara nått fel för det,vissa motorer drar ju olja normalt.

Min GSar har inte tagit olja. Men jag kör ju inte på syntetblask.

Olle Å
2014-03-13, 12:26
Min GSar har inte tagit olja. Men jag kör ju inte på syntetblask.

Min uppfattnig är oxå den att vissa hojar drar olja om de får syntet. Lamellerna kan oxå spöka. De slirar då hojen är kall, men försvinner efter ett par km.:hmmmm2::hmmmm2:

engström67
2014-03-13, 15:00
Min uppfattnig är oxå den att vissa hojar drar olja om de får syntet. Lamellerna kan oxå spöka. De slirar då hojen är kall, men försvinner efter ett par km.:hmmmm2::hmmmm2:

Kan så vara,men alla nya hojar jag haft har gått på helsyntet enl.rek och ingen har dragit nå olja eller slirat på kopplingen.Men så kör jag med riktig kvalitetsolja med.Just nu Motul 7100,har även kört med Mobil 1.Men jag vet många som haft sådana där problem med lågprisolja.

räven
2014-03-13, 16:17
Kan så vara,men alla nya hojar jag haft har gått på helsyntet enl.rek och ingen har dragit nå olja eller slirat på kopplingen.Men så kör jag med riktig kvalitetsolja med.Just nu Motul 7100,har även kört med Mobil 1.Men jag vet många som haft sådana där problem med lågprisolja.

Agrol 15-40 funkar också

engström67
2014-03-13, 20:28
Agrol 15-40 funkar också

Det gör det nog,är ju ingen dålig olja.Funkar den i traktorn så funkar den nog i boxern mä ;)

räven
2014-03-13, 22:18
Det gör det nog,är ju ingen dålig olja.Funkar den i traktorn så funkar den nog i boxern mä ;)

Oja, Otto som Otto, torrlamell å möe vrid

engström67
2014-03-13, 23:15
Oja, Otto som Otto, torrlamell å möe vrid

:):):)

Foosi
2014-03-14, 15:43
för info.. hittade faktiskt att Bikesupport i Malmö säljer både Motul och Silkolene :)
http://www.bikesupport.se/olja-kemprodukter/motul/4-takts-motorolja/1231#.UyMHJ4WTmjw

så det börjar ljusna

och snabbt gick det.. beställde i går eftermiddag och fick precis sms om att det finns att hämta på min närmaste DHL levstation. ( shell macken i byn )

Borken
2014-03-14, 16:50
Vill inte vara spydig, men går det inte med vilken olja som helst som är anpassad för våtlameller.
En Wildstar är väl inte så hårdtrimmad direkt.
Jag hade kollat om swedol hade något som passade, helst syntet om motorn inte är sliten.


Edit: Agrol var ju redan rekommenderat, bra skit....

TheCrow
2014-03-14, 22:38
Min nördige racinggranne använder ett helt annat märke i racingbilarna han bygger. Men jag kommer fan inte ihåg vad det heter. Men det är hur som helst rätt svårt att få tag då de mest säljer till verkstäder. Skulle visst va nått som Nasa utvecklat och är inte särskilt dyr heller.

Nån som vet vilket märke jag tänker på?

/Freddo

Jan-Olov
2014-03-17, 19:58
Biltema.

Ankan1
2014-03-17, 20:14
Min nördige racinggranne använder ett helt annat märke i racingbilarna han bygger. Men jag kommer fan inte ihåg vad det heter. Men det är hur som helst rätt svårt att få tag då de mest säljer till verkstäder. Skulle visst va nått som Nasa utvecklat och är inte särskilt dyr heller.

Nån som vet vilket märke jag tänker på?

/Freddo

Nasa har en motorolja som de själv forskat fram där det mesta är sig likt från andra motoroljor men där de hällt i den tydligen viktiga tillsatsen (B4).Nasa olja säljs bla i Malaysia i stora kvantiteter när de tydligen lyckats bra på det hållet i världen med att marknadsföra sin motorolja.(B4) tillsatsen som är hämtad från växriket och sedan manipulerad i laboratorium går att få även i andra motoroljor som t ex Castrol.Mycket mumbo jumbo som sagt var som vanligt i dessa oljesammanhang.

http://i61.tinypic.com/2e5qtee.jpg

YcsF88a4FMI

TheCrow
2014-03-17, 20:38
Ok, fast den hette inte Nasa oljan. Har inte träffat grannen heller än men jag ska försöka komma ihåg att fråga.

/Freddo

räven
2014-03-17, 21:47
Mumbo Jumbo va nog rätt ord när det gäller oljor som går att sälja för många pengar

Foosi
2014-03-17, 21:56
Nasa har en motorolja som de själv forskat fram där det mesta är sig likt från andra motoroljor men där de hällt i den tydligen viktiga tillsatsen (B4).Nasa olja säljs bla i Malaysia i stora kvantiteter när de tydligen lyckats bra på det hållet i världen med att marknadsföra sin motorolja.(B4) tillsatsen som är hämtad från växriket och sedan manipulerad i laboratorium går att få även i andra motoroljor som t ex Castrol.Mycket mumbo jumbo som sagt var som vanligt i dessa oljesammanhang.

http://i61.tinypic.com/2e5qtee.jpg

YcsF88a4FMI


jag gillar Total Lubrication Solution !
kan inte bli mycket tydligare.... look no further folks :rock:

Helgoson
2014-03-18, 00:27
Jag har en Honda Shadow C2 750 99:a. Är det Ok med delsyntet i den?
Har alltid kört med Q8 helsyntet racing i mina offroadhojar 4 t , men hur är det egentligen med lågvarviga
VT motorer?

V Saarela
2014-03-18, 06:14
Gissar att typ 95% av customåkarna(japanska) åker med delsyntet i motorn.

räven
2014-03-18, 09:05
Gissar att typ 95% av customåkarna(japanska) åker med delsyntet i motorn.

Traktorolja för 35 kr lit, skulle funka lika bra? Eller?

engström67
2014-03-18, 12:24
Traktorolja för 35 kr lit, skulle funka lika bra? Eller?

Funkar nog bra i nån gammal motor.:)

räven
2014-03-18, 12:27
Funkar nog bra i nån gammal motor.:)

Varför inte i en ny ?

engström67
2014-03-18, 12:31
En fråga bara.Vill inte låta bäst eller nått annat påhittat MEN jag förstår inte att när det gäller olja bla, så diskuteras det hela tiden vad det kostar.:confused:.Byter man olja 1 gång per år vad spelar det för roll då om man betalar lite för 3-4 liter.Fråga tex en honda handlare,vad ska det vara för olja i min Honda..Då säger han det och sedan är det bra.Eller läs i instruktionsboken,står där med.Finns väl andra sätt att spara pengar på än att göra det på hojåkandet..Eller :)

engström67
2014-03-18, 12:34
Varför inte i en ny ?

Det gör det säkert.Men om jag köper en ny hoj,inte håller då jag på och letar efter så billig olja som möjligt.:rolleyes:.

räven
2014-03-18, 12:58
Det gör det säkert.Men om jag köper en ny hoj,inte håller då jag på och letar efter så billig olja som möjligt.:rolleyes:.

Jag kollar beteckning i instruktions boken å på oljedunken. Om den olja jag har hemma duger så är det jättebra.
Man ska nog inte va naiv å tro att Humbojumboolja för två hundra pix gör bättre jobb.

engström67
2014-03-18, 13:24
Jag kollar beteckning i instruktions boken å på oljedunken. Om den olja jag har hemma duger så är det jättebra.
Man ska nog inte va naiv å tro att Humbojumboolja för två hundra pix gör bättre jobb.

Så kan det ju vara.Har aldrig prova Humbojumboolja.Slår i en dunk Motul 1 gång per år.Och fylla på behövs ju aldrig.:)

räven
2014-03-18, 13:47
Så kan det ju vara.Har aldrig prova Humbojumboolja.Slår i en dunk Motul 1 gång per år.Och fylla på behövs ju aldrig.:)

Jag byter 1000 mil, noga med vad handboken skriver. Men inget trams däröver

Helgoson
2014-03-18, 18:51
En fråga bara.Vill inte låta bäst eller nått annat påhittat MEN jag förstår inte att när det gäller olja bla, så diskuteras det hela tiden vad det kostar.:confused:.Byter man olja 1 gång per år vad spelar det för roll då om man betalar lite för 3-4 liter.Fråga tex en honda handlare,vad ska det vara för olja i min Honda..Då säger han det och sedan är det bra.Eller läs i instruktionsboken,står där med.Finns väl andra sätt att spara pengar på än att göra det på hojåkandet..Eller :)

Håller med dig till fullo. Hål i huvudet att försöka spara pengar på en så väsentlig sak
som olja. Dumsnålt helt enkelt. Om man uttrycker det såhär: Om din hoj kunde flyga, skulle du då använda "nonameolja" från Feltema? Eller motordelar från källarföretaget i Krakow?

Byt olja och filter ofta, och använd bra och rek produkter, så slipper du problem över lång tid framöver.

engström67
2014-03-19, 08:32
Jag byter 1000 mil, noga med vad handboken skriver. Men inget trams däröver

Ja ok det är 1600mils intervaller på min.:) Så 2 byten lär det kanske bli sedan byts hojen ut.:)

räven
2014-03-19, 09:02
Håller med dig till fullo. Hål i huvudet att försöka spara pengar på en så väsentlig sak
som olja. Dumsnålt helt enkelt. Om man uttrycker det såhär: Om din hoj kunde flyga, skulle du då använda "nonameolja" från Feltema? Eller motordelar från källarföretaget i Krakow?

Byt olja och filter ofta, och använd bra och rek produkter, så slipper du problem över lång tid framöver.

Varför tror folk att en hoj går bättre å lever längre om man häller i svindyr olja med racerhoj på flaskan

engström67
2014-03-19, 09:05
Varför tror folk att en hoj går bättre å lever längre om man häller i svindyr olja med racerhoj på flaskan

Reklam säljer ju.:) Och jag köper,och även många andra enl dig lurade prickar :)

räven
2014-03-19, 09:17
Reklam säljer ju.:) Och jag köper,och även många andra enl dig lurade prickar :)

Så är det.

Olle Å
2014-03-19, 10:01
Så är det.

Jag har i alla fall kört mina bilar och traktorer och mc med olja från samma leverantör. Numera heter oljan Agrol. Troligen kommer den från olika producenter.
BT hade olja från Statoil, men numera vet jag ej. Finns ju flera oljemärken som då köper sin olja från olika producenter och sedan blandar till den med olika tillsatser, till vad de själva vill sälja. Detta gäller ju mineraloljor.
Vad gäller syntetoljor kan man ju bara undra vad som ingår. Hur är de mot miljön?:hmmmm2::hmmmm2:

räven
2014-03-19, 10:39
Jag har i alla fall kört mina bilar och traktorer och mc med olja från samma leverantör. Numera heter oljan Agrol. Troligen kommer den från olika producenter.
BT hade olja från Statoil, men numera vet jag ej. Finns ju flera oljemärken som då köper sin olja från olika producenter och sedan blandar till den med olika tillsatser, till vad de själva vill sälja. Detta gäller ju mineraloljor.
Vad gäller syntetoljor kan man ju bara undra vad som ingår. Hur är de mot miljön?:hmmmm2::hmmmm2:

Mina hojar har gått bra å länge på Agrol 15-40 Turbo. Mobil gör Agrololjan i dag.
För övrigt kan det vara intressant att se karaktärsbytet när den frikostiga oljekonsumenten hamnar vid köttdisken.

Ove
2014-03-19, 10:50
:p Oljediskussioner kan fortsätta tills tiden tar slut. Jag gör så att jag tittar i hyllan och är det en MC på etiketten så köper jag den, d.v.s. om inte etiketten är orimligt dyr. Oljan är nog snarlik i sin funktion. Skulle jag få kopplingsproblem så sätter jag det märket på min svarta lista. Resten av maskineriet är det nog inget större problem med.

Riktigt noga skulle jag bli om jag tävlade eller om jag hade hojen rustad med en riktigt liten motor som finge jobba på sitt max hela tiden. Större och starkare motorer som bara jobbar med en bråkdel av sin kapacitet ser jag inget problem med. MC-motorer kan få ge max några sekunder åt gången sen är det att lulla vidare på kvartsgas eller så.

Motorer som tar ut hög effekt under längre tid finns i vissa stationära aggregat, traktorer och båtar. En MC kommer inte i närheten men har en rätt misslyckad kombo genom att oljan ska smörja en skitig motor och en ren men nötande växellåda samtidigt.

PS. Vid köttdisken vill jag ha svenskproducerat och helst kravmärkt. Finner jag kycklig/höns från en gammaldags hönsgård med spräckliga fjädrar så blir jag lycklig. ICA;s färdigpackade står på svart listan efter en del dåliga köp.
Jo beteendet förändras - men jag ska inte smaka på oljan. :p DS.

räven
2014-03-19, 11:24
Härligt att ha en oljedunk som är klassad för hela fordonsparken. Ibland bjuder jag på oljebytarparty .
Inga haverier å jag har + poäng.

Foosi
2014-03-19, 12:03
som svar till de som säger, varför ens kolla runt efter olja, när man byter endast en gång per år etc....
jo, en del av oss har ett antal fordon och inte endast en MC att serva ! har man 2-3 mc och 2-3 bilar varje år att serva, så visst kollar man lite efter olja som skall göra jobbet lika bra, men kanske inte kostar närmare 200kr litern ( rek volvo oljan på volvo) så visst gör den en viss skillnad.

jag vill inte för den sakens skulle leta land och rike runt efter det absolut billigaste, jag vill såklart ändå ha en olja som åtminst uppfyller specen..
men tex hittade jag bra fakta om Agrol här. som finns nära mig på Granngården :) tackar för tips !

räven
2014-03-19, 12:51
som svar till de som säger, varför ens kolla runt efter olja, när man byter endast en gång per år etc....
jo, en del av oss har ett antal fordon och inte endast en MC att serva ! har man 2-3 mc och 2-3 bilar varje år att serva, så visst kollar man lite efter olja som skall göra jobbet lika bra, men kanske inte kostar närmare 200kr litern ( rek volvo oljan på volvo) så visst gör den en viss skillnad.

jag vill inte för den sakens skulle leta land och rike runt efter det absolut billigaste, jag vill såklart ändå ha en olja som åtminst uppfyller specen..
men tex hittade jag bra fakta om Agrol här. som finns nära mig på Granngården :) tackar för tips !

Väljer du 15-40 turbo så har du en bra motorolja för hela fordonsparken.
Javist, blir mer över till bränsle å däck.

Foosi
2014-03-19, 13:34
Väljer du 15-40 turbo så har du en bra motorolja för hela fordonsparken.
Javist, blir mer över till bränsle å däck.

absolut räven :)
tex denna för MB och Mitsubishi bensinare :D rätt så hyggligt pris för 10 liter.
http://www.granngarden.se/product/mot-olja-spectra-5w-40--10-l

Olle Å
2014-03-19, 13:39
Väljer du 15-40 turbo så har du en bra motorolja för hela fordonsparken.
Javist, blir mer över till bränsle å däck.

Någon påpekade en gång att traktormotorer inte varvas så hårt.
Men hur mycket högre är inte trycket på lagerna i en dieselmotor och hur mycket varvar inte ett turboaggregat.
Den oljan pallar nog i vilken hoj som helst utom kanske i de mest extrema racingmaskinerna.
Tror att 20 l kostar ca 35:- l

räven
2014-03-19, 14:54
Någon påpekade en gång att traktormotorer inte varvas så hårt.
Men hur mycket högre är inte trycket på lagerna i en dieselmotor och hur mycket varvar inte ett turboaggregat.
Den oljan pallar nog i vilken hoj som helst utom kanske i de mest extrema racingmaskinerna.
Tror att 20 l kostar ca 35:- l

Eftersom det är en turboolja. Om man vill dra till 100000rpm är de nog inga problem.

LowTech
2014-03-19, 21:04
Eftersom det är en turboolja. Om man vill dra till 100000rpm är de nog inga problem.
Här används div fabrikat..
Hustruns bil fick ett udda fabr (Total) på rekommendation efter uppmätt hög HC. Nu 3 istf >100...
Turbo SAABen (med lite extra knuff) går på GM dexxos (rek av SAAB) inköps i DE, €19 för 5liter...
Wingen går på BT:s racingolja.
En CB125T fr -77 går alldeles utmärkt på BT:S mineral.
"Standard" va e de ?

Olle Å
2014-03-19, 21:20
Här används div fabrikat..
Hustruns bil fick ett udda fabr (Total) på rekommendation efter uppmätt hög HC. Nu 3 istf >100...
Turbo SAABen (med lite extra knuff) går på GM dexxos (rek av SAAB) inköps i DE, €19 för 5liter...
Wingen går på BT:s racingolja.
En CB125T fr -77 går alldeles utmärkt på BT:S mineral.
"Standard" va e de ?

Kör på Agrols Turboolja till alla, så är det det

engström67
2014-03-19, 22:56
somsagt tråden kan bli hur lång som helst.Jag har 1 st hoj och oljan byter dom vid service.Och Motul heter den och är röder och fin.:)

räven
2014-03-19, 23:08
somsagt tråden kan bli hur lång som helst.Jag har 1 st hoj och oljan byter dom vid service.Och Motul heter den och är röder och fin.:)

Är du säker dom inte häller i Falu rödfärg

Helgoson
2014-03-19, 23:57
Varför tror folk att en hoj går bättre å lever längre om man häller i svindyr olja med racerhoj på flaskan

Om man studerar en oljas uppbyggnad på molekylnivå så förstår man ganska snabbt
att det är skillnad på olja och olja. Goggla på det så förstår du .

engström67
2014-03-20, 00:44
Om man studerar en oljas uppbyggnad på molekylnivå så förstår man ganska snabbt
att det är skillnad på olja och olja. Goggla på det så förstår du .

:beer::beer:

LowTech
2014-03-20, 00:53
Om man studerar en oljas uppbyggnad på molekylnivå så förstår man ganska snabbt
att det är skillnad på olja och olja. Goggla på det så förstår du .
Inte så stor.
Ett av mig välkänt oljebolag använder enbart 4 basoljor för >90% av sina oljeprodukter
Skillnaden består enbart i vilka tillsatser man sedan hinkar i...

Foosi
2014-03-20, 08:24
en orsak till att en oljetråd blir "hur lång som helst" är att så otroligt många skriver och påstår saker de inte kan stödja med en uns av fakta. skvaller är ju kul på syjuntan ;)

hälsningar//
jag vet en som körde på olivolja och det gick bra men han slutade med det för det luktade illa...

Olle Å
2014-03-20, 08:54
Om man studerar en oljas uppbyggnad på molekylnivå så förstår man ganska snabbt
att det är skillnad på olja och olja. Goggla på det så förstår du .

En undring här. Kan oljans smörjande förmåga avta om den används länge??? Obs. om det inte finns några föroreningar i den, eller om den inte blir för varm.
Fanns nämligen ett företag som på 80-90 talet köpte upp gammal spillolja och renade den bla. med centrifugering och filtrering. Den såldes sedan till verkstäder och storförbrukare igen, i 200 liters fat.:hmmmm2::hmmmm2:

engström67
2014-03-20, 08:59
en orsak till att en oljetråd blir "hur lång som helst" är att så otroligt många skriver och påstår saker de inte kan stödja med en uns av fakta. skvaller är ju kul på syjuntan ;)

hälsningar//
jag vet en som körde på olivolja och det gick bra men han slutade med det för det luktade illa...

Är väl tur man inte påstår vilken olja är bäst.Jag kör bara med det som mc firman slår i.:)I axlarna på jeepen tror jag det är nått blask från Bt.Och motorn Havoline ursa för 20kr litern.

räven
2014-03-20, 09:06
Oljan är till för att skilja hårda roterande ytor från varandra. Förr stoppa man dit en snigel eller fläsksvål eller nått kladd. Att detta skulle skapa stor debatt i framtiden i ett Mcforum va nog ingens tanke.

Ove
2014-03-20, 09:07
jag vet en som körde på olivolja och det gick bra men han slutade med det för det luktade illa...

:hmmmm2: Kanske skulle passat bättre med rapsolja eller nogot annan smakmässigt neutral olja, då hade det luktat som om han stekte pannkakor. Sett ett TV-program där dom körde en Honda Cub på använd friyrolja. ;)

Olle Å
2014-03-20, 10:31
:hmmmm2: Kanske skulle passat bättre med rapsolja eller nogot annan smakmässigt neutral olja, då hade det luktat som om han stekte pannkakor. Sett ett TV-program där dom körde en Honda Cub på använd friyrolja. ;)

Jäklar nu gick tråden av igen!!!!!!!!!!!!!! Hade en jobbarkompis som köpte gammal frityrolja och körde sin husbil på den. De var en gammal Mercedes, dom luktar ju illa ändå:D:D:D

Helgoson
2014-03-20, 10:58
En undring här. Kan oljans smörjande förmåga avta om den används länge??? Obs. om det inte finns några föroreningar i den, eller om den inte blir för varm.
Fanns nämligen ett företag som på 80-90 talet köpte upp gammal spillolja och renade den bla. med centrifugering och filtrering. Den såldes sedan till verkstäder och storförbrukare igen, i 200 liters fat.:hmmmm2::hmmmm2:

Oljans smörjande egenskaper avtar ju med tiden. Molekylerna "slås sönder".
Jag hade väl den uppfattningen förr att: olja som olja. Men i ett annat forum disskuterades
detta flitigt och där fick lära mig lite mer om olja. Byter man ofta så spelar det väl ingen större roll. Med tanke på detta så är jag lite konfunderad över att min bil har en intervall på 2000 mil för oljebyte.

räven
2014-03-20, 12:28
Molokylkedjor byggs ständigt nya. Long Life 3000 mil intervall hos WW. Cyklonrenad traktormotor 1000 tim (motsvara 5000 mil). Koks å föroreningar begränsar oljans livslängd. Skit samma om det är racing eller Jönköpingsolja

Olle Å
2014-03-20, 12:48
Oljans smörjande egenskaper avtar ju med tiden. Molekylerna "slås sönder".
Jag hade väl den uppfattningen förr att: olja som olja. Men i ett annat forum disskuterades
detta flitigt och där fick lära mig lite mer om olja. Byter man ofta så spelar det väl ingen större roll. Med tanke på detta så är jag lite konfunderad över att min bil har en intervall på 2000 mil för oljebyte.

Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.:):)
Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.:eek::eek:

Foosi
2014-03-20, 13:19
Jäklar nu gick tråden av igen!!!!!!!!!!!!!! Hade en jobbarkompis som köpte gammal frityrolja och körde sin husbil på den. De var en gammal Mercedes, dom luktar ju illa ändå:D:D:D

å inte kan jag tänka mig Merca som luktar illa... då måste det varit nån med bajsblöja som åkt den :)

Foosi
2014-03-20, 13:22
Molokylkedjor byggs ständigt nya. Long Life 3000 mil intervall hos WW. Cyklonrenad traktormotor 1000 tim (motsvara 5000 mil). Koks å föroreningar begränsar oljans livslängd. Skit samma om det är racing eller Jönköpingsolja

haha.. undrar vad jönköpingsolja är för nåt :confused:

Helgoson
2014-03-20, 13:42
Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.:):)
Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.:eek::eek:

Vilket seröst inlägg!!
Eftersom du inte ens orkar ta reda på lite mer fakta så kan du kliva över till bif länk.
Finns massor att läsa om just oljor, men här en länk att börja med.



http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Olle Å
2014-03-20, 16:49
Vilket seröst inlägg!!
Eftersom du inte ens orkar ta reda på lite mer fakta så kan du kliva över till bif länk.
Finns massor att läsa om just oljor, men här en länk att börja med.



http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

En sak verkar tydlig. Det är inte användarna som skapar alla olika produkter utan det är tillverkarna som skapar ett behov.:mad::mad:

Helgoson
2014-03-20, 21:19
En sak verkar tydlig. Det är inte användarna som skapar alla olika produkter utan det är tillverkarna som skapar ett behov.:mad::mad:

Ok. Då kan väl du köra på gammal frityrolja då. För det går väl lika bra som vilken annan olja som helst...eller? Det trista är att bilen/hojen blir kortlivad.

Vill man ha sin hoj länge så byter man olja ofta och väljer bra olja.
Ganska självklart om du frågar mig. Dessutom känns det bra också.

räven
2014-03-20, 21:26
Ok. Då kan väl du köra på gammal frityrolja då. För det går väl lika bra som vilken annan olja som helst...eller? Det trista är att bilen/hojen blir kortlivad.

Vill man ha sin hoj länge så byter man olja ofta och väljer bra olja.
Ganska självklart om du frågar mig. Dessutom känns det bra också.

Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?

Helgoson
2014-03-20, 23:25
Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?

Jag kan dessvärre inte svara på vilken olja som är bäst.
Däremot så kanske man kan välja bort de allra billigaste oljorna.
Huvudsaken är nog att man byter ofta och väljer rekommenderade produkter.

Jag har även en Honda XR650R. Den bör man byta olja och filter på var hundrade mil enl
rek från Hondas mekaniker. Jag byter varje hundrade mil och det känns mycket tryggt och bra. Bara känslan att veta att hojen är omhändertagen på ett bra sätt är värt pengarna.

Jag gör samma sak med min traktorgräsklippare. Då vet jag att den kommer att hålla länge.

Hittar ni något fel i ovan resonemang så vill jag gärna att ni delar med er av era åsikter.

Med vänlig hälsning Kenta

engström67
2014-03-21, 00:13
Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.:):)
Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.:eek::eek:

Max 2000v i bil och 4-500 med hoj.:hmmmm2::hmmmm2: vid sådan fisåkning så är det ju klart att man kan köra på vilken blask som helst.:D

engström67
2014-03-21, 00:15
Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?

Gå och köp en ny Gs och säg åt handlarn att du ska köra på billig mineralolja,men ska ha full garanti på hojen.

engström67
2014-03-21, 00:18
Jag kan dessvärre inte svara på vilken olja som är bäst.
Däremot så kanske man kan välja bort de allra billigaste oljorna.
Huvudsaken är nog att man byter ofta och väljer rekommenderade produkter.

Jag har även en Honda XR650R. Den bör man byta olja och filter på var hundrade mil enl
rek från Hondas mekaniker. Jag byter varje hundrade mil och det känns mycket tryggt och bra. Bara känslan att veta att hojen är omhändertagen på ett bra sätt är värt pengarna.

Jag gör samma sak med min traktorgräsklippare. Då vet jag att den kommer att hålla länge.

Hittar ni något fel i ovan resonemang så vill jag gärna att ni delar med er av era åsikter.

Med vänlig hälsning Kenta

Är helt enig med dig.Har aldrig hört talats om nån som smort ihjäl sig.:)

engström67
2014-03-21, 00:23
:p Oljediskussioner kan fortsätta tills tiden tar slut. Jag gör så att jag tittar i hyllan och är det en MC på etiketten så köper jag den, d.v.s. om inte etiketten är orimligt dyr. Oljan är nog snarlik i sin funktion. Skulle jag få kopplingsproblem så sätter jag det märket på min svarta lista. Resten av maskineriet är det nog inget större problem med.

Riktigt noga skulle jag bli om jag tävlade eller om jag hade hojen rustad med en riktigt liten motor som finge jobba på sitt max hela tiden. Större och starkare motorer som bara jobbar med en bråkdel av sin kapacitet ser jag inget problem med. MC-motorer kan få ge max några sekunder åt gången sen är det att lulla vidare på kvartsgas eller så.

Motorer som tar ut hög effekt under längre tid finns i vissa stationära aggregat, traktorer och båtar. En MC kommer inte i närheten men har en rätt misslyckad kombo genom att oljan ska smörja en skitig motor och en ren men nötande växellåda samtidigt..

Men köper man en hoj med 130-200hk så är det ju klart att den får jobba,och då vill man ju att det är den olja som tillverkaren rekomenderar,.i mitt fall Castrol enl Triumph.Men den ska jag inte ha.Motul får den.

räven
2014-03-21, 00:25
Gå och köp en ny Gs och säg åt handlarn att du ska köra på billig mineralolja,men ska ha full garanti på hojen.

Jag vet inte hur dom har det på nya med våtkoppling. Men på den gamla rekomenderar man mineral med rätt klass . Priset har dom ingen synpunkt på.

engström67
2014-03-21, 00:34
Jag vet inte hur dom har det på nya med våtkoppling. Men på den gamla rekomenderar man mineral med rätt klass . Priset har dom ingen synpunkt på.

Skulle inte tro att många Bmw handlare skulle tillåta kunden komma med tex en biltema oja för att slå i vid garantiservice.Ej tillåtet vid min handlare,men får ju ha med mig egen olja av känt fabrikat.Men har slutat med det.Bekvämare om dom fixar allt på verkstan :)

Ove
2014-03-21, 08:52
Men köper man en hoj med 130-200hk så är det ju klart att den får jobba,och då vill man ju att det är den olja som tillverkaren rekomenderar,.i mitt fall Castrol enl Triumph.Men den ska jag inte ha.Motul får den.

:) Nja, du förstod nog inte mitt resonemang. Dom MC-motorer som får jobba riktigt hårt går nog på bana typ motocross. I MotoPG ät det full gas kanske upp till 1/3 av tävlingsdistansen.
Med riktigt starka motorer ute i trafiken kanske det blir en och annan acceleration vid rödljus, omkörning och sånt, kanske burnout på stället för att imponera vid korvkärran.

Om man har bortemot eller över 200 häst i moroten och fått upp farten ute på vägen så blir det fiskörning för motorn även om det går i 200 km/t, på grund av att man har överkapacitet.. D.v.s. om man har annat än hår i hjälmen för det finns kurvor och trafik som sätter ner farten.

Högt varvtal är i sig en belastning men är inte detsamma som ett högt effektuttag. Motorn blir som en kolerisk gubbe i gammal pilsnerfilm - tar i och höjer det inre trycket tills han spräcker ett kärl utan att det blir annat än en massa oväsen. ;)

engström67
2014-03-21, 12:42
:) Nja, du förstod nog inte mitt resonemang. Dom MC-motorer som får jobba riktigt hårt går nog på bana typ motocross. I MotoPG ät det full gas kanske upp till 1/3 av tävlingsdistansen.
Med riktigt starka motorer ute i trafiken kanske det blir en och annan acceleration vid rödljus, omkörning och sånt, kanske burnout på stället för att imponera vid korvkärran.

Om man har bortemot eller över 200 häst i moroten och fått upp farten ute på vägen så blir det fiskörning för motorn även om det går i 200 km/t, på grund av att man har överkapacitet.. D.v.s. om man har annat än hår i hjälmen för det finns kurvor och trafik som sätter ner farten.

Högt varvtal är i sig en belastning men är inte detsamma som ett högt effektuttag. Motorn blir som en kolerisk gubbe i gammal pilsnerfilm - tar i och höjer det inre trycket tills han spräcker ett kärl utan att det blir annat än en massa oväsen. ;)

He he så kan man säga :).Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.:)

räven
2014-03-21, 14:14
He he så kan man säga :).Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.:)

Kollekt i kyrkan eller till Mc handlaren är väl egalt i min tro.

Ove
2014-03-21, 16:18
He he så kan man säga :).Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.:)

:D Jo, det är väl det som det handlar om, egentligen...;)

Ove
2014-03-21, 17:08
:) Nu har vi varit så långt OT att jag kanske kan vara det lite till.

Visst har det hänt en del med oljorna sen jag började köra 2-takt i slutet av 50-talet. Då körde man det mesta på 1 - 25 = 4 % ibland var det 1 -15 blandning och motorer skar så det räckte till. Numera körs samma 2-taktare på 2 % utan att skära.

Det är väl Humbo-jumbo och annat kuckelibajs som tillsatts oljan som gör att den smörjer bättre. Frågan är bara vad dessa tillsatser består av? Säkert inget som är miljövänligt och det skrämmer mig en del.
Det är som med katalysatorn - ökar förbrukningen men ger mindre utsläpp? Hur i hellskotta då? Jag har tittat under bilen och där finns ingen påse med sopor.. alltså förutsätter jag att dom miljöfarliga ämnens har omvandlats till ännu farligare ämnen som flyger upp i atmosfären och tar bort ozonlagret.

Kunde väl tänka som så många andra att kulmen på den globala uppvärmningen kommer inte förrän jag är död och borta, men mitt barnbarn och hennes avkomma får ta skiten och det är inte kul att tänka på.. Slut OT för denna gång. :o

räven
2014-03-21, 18:26
:) Nu har vi varit så långt OT att jag kanske kan vara det lite till.

Visst har det hänt en del med oljorna sen jag började köra 2-takt i slutet av 50-talet. Då körde man det mesta på 1 - 25 = 4 % ibland var det 1 -15 blandning och motorer skar så det räckte till. Numera körs samma 2-taktare på 2 % utan att skära.

Det är väl Humbo-jumbo och annat kuckelibajs som tillsatts oljan som gör att den smörjer bättre. Frågan är bara vad dessa tillsatser består av? Säkert inget som är miljövänligt och det skrämmer mig en del.
Det är som med katalysatorn - ökar förbrukningen men ger mindre utsläpp? Hur i hellskotta då? Jag har tittat under bilen och där finns ingen påse med sopor.. alltså förutsätter jag att dom miljöfarliga ämnens har omvandlats till ännu farligare ämnen som flyger upp i atmosfären och tar bort ozonlagret.

Kunde väl tänka som så många andra att kulmen på den globala uppvärmningen kommer inte förrän jag är död och borta, men mitt barnbarn och hennes avkomma får ta skiten och det är inte kul att tänka på.. Slut OT för denna gång. :o

2 taktare i vår ungdom va nog miljösvin, dom till å med luktade illa. Sen började vi hälla i resinolja, satan va vi trodde att dom gick. Historian är så att säga intakt 2014. Katten är meningen att den ska bli så het att skiten brinner upp. Vist undrar man ibland om vi är på väg att döda moder jord.

engström67
2014-03-21, 21:19
:) Nu har vi varit så långt OT att jag kanske kan vara det lite till.

Visst har det hänt en del med oljorna sen jag började köra 2-takt i slutet av 50-talet. Då körde man det mesta på 1 - 25 = 4 % ibland var det 1 -15 blandning och motorer skar så det räckte till. Numera körs samma 2-taktare på 2 % utan att skära.

Det är väl Humbo-jumbo och annat kuckelibajs som tillsatts oljan som gör att den smörjer bättre. Frågan är bara vad dessa tillsatser består av? Säkert inget som är miljövänligt och det skrämmer mig en del.
Det är som med katalysatorn - ökar förbrukningen men ger mindre utsläpp? Hur i hellskotta då? Jag har tittat under bilen och där finns ingen påse med sopor.. alltså förutsätter jag att dom miljöfarliga ämnens har omvandlats till ännu farligare ämnen som flyger upp i atmosfären och tar bort ozonlagret.

Kunde väl tänka som så många andra att kulmen på den globala uppvärmningen kommer inte förrän jag är död och borta, men mitt barnbarn och hennes avkomma får ta skiten och det är inte kul att tänka på.. Slut OT för denna gång. :o

Men är nog lite skillnad på en 2takt idag och förr.Är ju bara att kolla på varvtalen mot förr.Nått gammalt rappel med stora toleranser i motorn krävde nog 4-5%.

engström67
2014-03-21, 21:21
:D Jo, det är väl det som det handlar om, egentligen...;)

Jovisst..kaffepengar.Klart som fan en dyr olja är bättre,punkt..

Helgoson
2014-03-21, 21:57
:) Nu har vi varit så långt OT att jag kanske kan vara det lite till.

Visst har det hänt en del med oljorna sen jag började köra 2-takt i slutet av 50-talet. Då körde man det mesta på 1 - 25 = 4 % ibland var det 1 -15 blandning och motorer skar så det räckte till. Numera körs samma 2-taktare på 2 % utan att skära.

Det är väl Humbo-jumbo och annat kuckelibajs som tillsatts oljan som gör att den smörjer bättre. Frågan är bara vad dessa tillsatser består av? Säkert inget som är miljövänligt och det skrämmer mig en del.
Det är som med katalysatorn - ökar förbrukningen men ger mindre utsläpp? Hur i hellskotta då? Jag har tittat under bilen och där finns ingen påse med sopor.. alltså förutsätter jag att dom miljöfarliga ämnens har omvandlats till ännu farligare ämnen som flyger upp i atmosfären och tar bort ozonlagret.

Kunde väl tänka som så många andra att kulmen på den globala uppvärmningen kommer inte förrän jag är död och borta, men mitt barnbarn och hennes avkomma får ta skiten och det är inte kul att tänka på.. Slut OT för denna gång. :o

Läs på innan du "förutsätter" saker. Du förutsätter att katten gör skadliga ämnen skadligare!
Testa Google...funkar dööbra! Det du kallar humbo-jumbo , kallar de flesta utveckling. Återigen...Googla!

Ove
2014-03-21, 23:22
Läs på innan du "förutsätter" saker. Du förutsätter att katten gör skadliga ämnen skadligare!
Testa Google...funkar dööbra! Det du kallar humbo-jumbo , kallar de flesta utveckling. Återigen...Googla!

:D Jag "förutsatte" ingenting och skrev mycket noggrant att det var OT. Resonerade om det som gör oljan så bra endast består av nyttiga saker? Lite funderingar helt enkelt och allt finns inte på Google.
Beträffande katten så kan den säkert göra så att det den inmundigat och som sedan hamnar i barnens sandlåda så kan vi nog vara överens om att det iallafall inte är nyttigt. ;)

Helgoson
2014-03-22, 00:12
:D Jag "förutsatte" ingenting och skrev mycket noggrant att det var OT. Resonerade om det som gör oljan så bra endast består av nyttiga saker? Lite funderingar helt enkelt och allt finns inte på Google.
Beträffande katten så kan den säkert göra så att det den inmundigat och som sedan hamnar i barnens sandlåda så kan vi nog vara överens om att det iallafall inte är nyttigt. ;)

Men snälla herr'n...du skriver ju citat: Det är som med katalysatorn - ökar förbrukningen men ger mindre utsläpp? Hur i hellskotta då? Jag har tittat under bilen och där finns ingen påse med sopor.. alltså förutsätter jag att dom miljöfarliga ämnens har omvandlats till ännu farligare ämnen som flyger upp i atmosfären och tar bort ozonlagret.Slut citat.

Vad oljan beträffar så är det ju så att det har hänt lite sedan kriget. Dels är man noga med vilka ämnen man blandar i produkter och att man tar reda på avfallet på ett helt annat sätt än man gjorde på Dackes tid.

OT betyder off topic, dvs "detta hör egentligen inte till tråden", och har således inget att göra med att det man skriver är rena fantasier.

Ove
2014-03-22, 08:55
Vad oljan beträffar så är det ju så att det har hänt lite sedan kriget. Dels är man noga med vilka ämnen man blandar i produkter och att man tar reda på avfallet på ett helt annat sätt än man gjorde på Dackes tid.

Jag skulle kunna göra en hel katalog på ofarliga ämnen som tillsätts än det ena och än det andra som senare visar sig vara förödande när det hamnar där det inte var tänkt. Varför skulle tillsatser i oljeprodukter vara undantagna? Att man vet allt är inget nytt - långt före Dackes tid kunde man bli bränd på bål om man hävdade att jorden inte var platt för det var vetenskapen uppfattning att så var det(!!).


OT betyder off topic, dvs "detta hör egentligen inte till tråden", och har således inget att göra med att det man skriver är rena fantasier.

Off Topic innebär att man avvikit från trådens ämne, javisst. Men likafullt ökar katalysatorn bränsleförbrukningen och kolväteföreningar i form av bensin blir till ren luft. Det är för mig fantasier och om du vet kanske du kan vara snäll och förklara för en okunnig vilka ämnen som uppstår vid het förbränning.... :adore:

Helgoson
2014-03-22, 18:34
Jag skulle kunna göra en hel katalog på ofarliga ämnen som tillsätts än det ena och än det andra som senare visar sig vara förödande när det hamnar där det inte var tänkt. Varför skulle tillsatser i oljeprodukter vara undantagna? Att man vet allt är inget nytt - långt före Dackes tid kunde man bli bränd på bål om man hävdade att jorden inte var platt för det var vetenskapen uppfattning att så var det(!!).



Off Topic innebär att man avvikit från trådens ämne, javisst. Men likafullt ökar katalysatorn bränsleförbrukningen och kolväteföreningar i form av bensin blir till ren luft. Det är för mig fantasier och om du vet kanske du kan vara snäll och förklara för en okunnig vilka ämnen som uppstår vid het förbränning.... :adore:

Jag är ingen kemist så jag kan inte förklara detta för dig. Men det går att googla :).
Men ditt inlägg inbjuder till en motfråga. Varför sitter det katalysatorer på var och varenda bil numera tror du? Tanken är kanske inte att släppa ut ännu mer farliga ämnen...tvärtom!
Det är bla halten av skadliga ämnen man mäter på bilbesiktningen, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Sedan så skulle det vara intressant att du delade med dig av din "lista" på ofarliga ämnen som blir förödande om de hamnar fel. Ett ofarligt ämne är ju ofarligt...då spelar det väl ingen roll vart det hamnar. Jag förstår inte resonemanget bara...men du får gärna förklara.

Ove
2014-03-23, 11:35
Jag är ingen kemist så jag kan inte förklara detta för dig. Men det går att googla :).

Visst det går att googla, men vad som kommer upp är 100.000 svar varav man kan välja något man gillar. Sen om det är rätt eller fel är fortfarande upp till dig själv att bedöma. :rolleyes:



Men ditt inlägg inbjuder till en motfråga. Varför sitter det katalysatorer på var och varenda bil numera tror du? Tanken är kanske inte att släppa ut ännu mer farliga ämnen...tvärtom!

Man mäter väl i första hand CO- halten. Katalysatorn ska alltså förvandla kolmonoxiden till koldioxid och det är ju bra så långt för att luften i högtrafikerade områden blir bättre att andas. Men vid förbränning vid höga temperaturer bildas det en del annat, kväveföreningar, freoner o.s.v. som inte heller jag har koll på. Det kanske inte är "intressant" att undersöka för att det inte är PK därför att svaret skulle kasta en skugga över den heliga katalysatorn.


Sedan så skulle det vara intressant att du delade med dig av din "lista" på ofarliga ämnen som blir förödande om de hamnar fel. Ett ofarligt ämne är ju ofarligt...då spelar det väl ingen roll vart det hamnar. Jag förstår inte resonemanget bara...men du får gärna förklara.

PCB - plaster, dioxiner - förbränning, bla avgaser, silverjoner i kläder för att man inte ska lukta människa o.s.v. Bara några exempel. Vill du veta mera kan du ju alltid Googla men jag är inte säker på att du får svar....
Nu stängar jag den här diskussionen. ;)

engström67
2014-03-23, 12:29
Visst det går att googla, men vad som kommer upp är 100.000 svar varav man kan välja något man gillar. Sen om det är rätt eller fel är fortfarande upp till dig själv att bedöma. :rolleyes:



Man mäter väl i första hand CO- halten. Katalysatorn ska alltså förvandla kolmonoxiden till koldioxid och det är ju bra så långt för att luften i högtrafikerade områden blir bättre att andas. Men vid förbränning vid höga temperaturer bildas det en del annat, kväveföreningar, freoner o.s.v. som inte heller jag har koll på. Det kanske inte är "intressant" att undersöka för att det inte är PK därför att svaret skulle kasta en skugga över den heliga katalysatorn.



PCB - plaster, dioxiner - förbränning, bla avgaser, silverjoner i kläder för att man inte ska lukta människa o.s.v. Bara några exempel. Vill du veta mera kan du ju alltid Googla men jag är inte säker på att du får svar....
Nu stängar jag den här diskussionen. ;)

Det gör du rätt i.Kommer köra på kvalitetsolja ändå.:D

Intruder
2014-03-23, 12:30
Cat eller inte ! Det är ingen skillnad utan bara finare instrument krävs enligt någon Dr
Samma skit som kommer ut men finare fördelat ;-)

räven
2014-03-23, 12:52
Cat eller inte ! Det är ingen skillnad utan bara finare instrument krävs enligt någon Dr
Samma skit som kommer ut men finare fördelat ;-)

Så är det nog, det man stoppar in i ena ändan kommer ut som skit i den andra

erikn
2014-03-23, 14:36
Katalysatorn gör att den kemiska reaktionen blir möjlig vid en lägre temperatur än vad som normalt krävs.

I avgaserna finns CO, NOx och oförbrända kolväten (HC) som man vill bli av med. Den kemiska reaktionen som startar gör så att det blir H20, CO2, O och N som kommer ut ur pipan. Dessa är betydligt harmlösare än de förbindningar de har innan. NOx t.ex. orsakar försurning bl.a. (surt regn).

Helgoson
2014-03-24, 21:25
Katalysatorn gör att den kemiska reaktionen blir möjlig vid en lägre temperatur än vad som normalt krävs.

I avgaserna finns CO, NOx och oförbrända kolväten (HC) som man vill bli av med. Den kemiska reaktionen som startar gör så att det blir H20, CO2, O och N som kommer ut ur pipan. Dessa är betydligt harmlösare än de förbindningar de har innan. NOx t.ex. orsakar försurning bl.a. (surt regn).

Tackar och bugar för en förklaring! Nu kanske vissa fattar.

räven
2014-03-24, 23:58
Katalysatorn gör att den kemiska reaktionen blir möjlig vid en lägre temperatur än vad som normalt krävs.

I avgaserna finns CO, NOx och oförbrända kolväten (HC) som man vill bli av med. Den kemiska reaktionen som startar gör så att det blir H20, CO2, O och N som kommer ut ur pipan. Dessa är betydligt harmlösare än de förbindningar de har innan. NOx t.ex. orsakar försurning bl.a. (surt regn).
Låter bra, sur på folk som plockar bort katten på sina hojar

engström67
2014-03-26, 07:56
Låter bra, sur på folk som plockar bort katten på sina hojar

Men sitter den i ljuddämparen så ryker den ju om man vill ha ljud.Men dom flesta nyare hojar så sitter ju cat,n före.:)