handdator

Visa fullständig version : kopplings problem



johnny737
2014-03-09, 22:27
jag har en kawasaki klr 650 för sju år sedan köpte jag hojen skulle byta olja köpte en castrol olja som mc handlaren rekomenderade och bytte oljan då började kopplingen att slira. jag tog kontakt med handlaren som sålt oljan och jag fick ny dyrare castrol r1 olja och dom tog lite av den gamla olja och skickade till castrol för analys jag fick aldrig höra svaret på den. sedandess har kopplingen varigt skum man kopplar ur lägger i växeln och åker i väg då slirar lamellen i cirka 5sek sen bettar den sen slirar den inte för ens man har kopplat nästa gång. krossväxlar man slirar den inte alls problemet är lika både varm som kall. någon som har någon ide om vad ska göra?

Hondamannen
2014-03-09, 22:46
Vissa oljor innehåller tillsatser som kopplingar inte gillar.

V Saarela
2014-03-10, 07:30
Ibland passar inte vissa oljesorter i vissa hojar. Castrol delsyntet brukar annars vara räddningen på en del Kawor(typ Er-5, KLE500) för att avhjälpa klibbande koppling.

Förmodligen har dom väl aldrig ens skickat oljan för analys. Om man har problem med oljan, så brukar man väl byta olja, såsom du gjort. Ibland räcker inte det och man måste ta isär kopplingen och tvätta bort orsaken.

johnny737
2014-03-10, 19:50
tack för tippsen om men tar isär kopplingen vad tvättar man lamellerna med då och kan man mäta sig till slitage grad på lamellerna

erikn
2014-03-10, 21:47
Tips: om du ändå ska plocka isär se till att byta fjädrar. Kopplingen kan du nog tvätta med lite allt möjligt, jag använde bromsrengöring och oljade in dem igen innan montage.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8006

Borken
2014-03-15, 23:31
Ta ur och mät kopplingspaketet, kopplingslameller håller inte för evigt.
Kan ju vara så att dina stålskivor har slagit sig också.