handdator

Visa fullständig version : sidostödslampa



Mickegsx750
2014-03-08, 22:55
Hej
Nygammal på denna sidan då jag har varit utan hoj ett tag.
Har köpt en gammal hoj som jag mekar med. En Suzuki gsx 750es års 1983.
Min fråga är ska sidostöds lampan lysa när man har tändningen till utan att ha startat mc.
Har inte lyckats starta den än då batteriet troligen är kasst.
Neutrallampan lyser ej men det kan ju vara lampan.
Ska testa imorgon att starta då jag köpt nytt batteri idag.

Micke

Olle Å
2014-03-09, 13:01
Hej
Nygammal på denna sidan då jag har varit utan hoj ett tag.
Har köpt en gammal hoj som jag mekar med. En Suzuki gsx 750es års 1983.
Min fråga är ska sidostöds lampan lysa när man har tändningen till utan att ha startat mc.
Har inte lyckats starta den än då batteriet troligen är kasst.
Neutrallampan lyser ej men det kan ju vara lampan.
Ska testa imorgon att starta då jag köpt nytt batteri idag.

Micke

Hade själv en 850 Gs 83:a, har för mig att det var så att lampan lyste så fort tändningen slog spå. Det är nog för att du inte skall kunna starta motorn med växeln i och stödet ute.

Mickegsx750
2014-03-09, 16:09
Hej
Lampan lyser när tändningen är till även om den stod på centralstödet och slocknade när jag startat den.
Fick igång den idag med nytt batteri

Olle Å
2014-03-09, 17:19
Hej
Lampan lyser när tändningen är till även om den stod på centralstödet och slocknade när jag startat den.
Fick igång den idag med nytt batteri

Hm, funderar på om lampan överhuvudtaget har något med centralstödet att göra. Antar du har ett vanligt sidostöd också.:hmmmm2::hmmmm2:

Mickegsx750
2014-03-10, 01:52
Problemet löst
Satte i nytt batteri idag och den startade direkt och då slocknade även lampan
Kul när det är "enkla" fel

V Saarela
2014-03-10, 07:24
Förmodligen bara en sk "säkerhetsgrej" för att meddela att varningslampan är okej. En bra grej!

Tycker annars att Suzuki har en skum grej vad gäller starta hojen. Man måste alltid ha kopplingen intryckt när man startar hojen, även om växeln är i neutralläge. Har aldrig fattat vitsen med det?!?
Är det så även på äldre Suzuki, typ din 750es?

Nina
2014-03-10, 15:48
Tycker annars att Suzuki har en skum grej vad gäller starta hojen. Man måste alltid ha kopplingen intryckt när man startar hojen, även om växeln är i neutralläge. Har aldrig fattat vitsen med det?!?
Är det så även på äldre Suzuki, typ din 750es?

Nja, på min Triumph Street Triple R är det så här. Det bara för att hojen inte ska ta ett skutt iväg, kanske köra på nåt stackars barn eller nåt annat den hittar längs vägen.

jrutgers
2014-03-10, 15:53
Förmodligen bara en sk "säkerhetsgrej" för att meddela att varningslampan är okej. En bra grej!

Tycker annars att Suzuki har en skum grej vad gäller starta hojen. Man måste alltid ha kopplingen intryckt när man startar hojen, även om växeln är i neutralläge. Har aldrig fattat vitsen med det?!?
Är det så även på äldre Suzuki, typ din 750es?

Rent tekniskt sett så är det ju ganska bra, eftersom man här faktiskt sparar startmotorn lite eftersom den inte behöver dra runt kuggar och annat i kall seg olja.
Skulle gissa att det har mer med det att göra än att man skulle missa att vxl ligger i.

MEHall
2014-03-10, 19:50
Hmm, min gamla Honda cb 650 från 1980 går inte att starta om en växel ligger i, så om en växel ligger i måste jag frikoppla för att starta motorn. :rolleyes:




:cool:

Mickegsx750
2014-03-10, 21:13
Har ej testat. stod på centralstödet när jag startade med sidostödet uppe men ingen koppling indragen.
Trodde det var nåt strul med den men det visade sig att det var batteriet fast det var fulladdat. Klickade bara Nytt batteri startade direkt

TheCrow
2014-03-10, 21:18
På min Intruder måste man alltid hålla in kopplingen oavsett. Jag kan tycka att det är bra, då blir det en vana.

Mer oroande är det ju att det går utmärkt att peta i ettan utan att koppla.

/Freddo