handdator

Visa fullständig version : Batterierna?



MEHall
2014-03-08, 20:52
http://www.superx.se/V2/

Någon som har någon erfarenhet av de batterier man kan se på den sidan? :hmmmm2:




:cool:

MEHall
2014-03-13, 18:29
Nähä??? Ja det går ju inte att få allt. :rolleyes:





:cool:

erikn
2014-03-13, 19:29
Brukar man inte ha bly/syra-batterier för att de tål att man krämar ut mycket ström momentant? Men jag är inte någon batteri-forskare.

Olle Å
2014-03-13, 21:34
Brukar man inte ha bly/syra-batterier för att de tål att man krämar ut mycket ström momentant? Men jag är inte någon batteri-forskare.

Jag vet att sk. torrcellsbatterier till bilar inte tål att bli helt urladdade, men de lämnar mycket effekt en kort stund till startögonblicket. Blybatterierna tål många fler laddningscykler.

TheCrow
2014-03-13, 22:18
Blybatterier tål inte att bli helt urladdade de heller. Jag skulle lätt välja torrbatteri till mc, tror det sitter ett sån i nu när jag köpte mc. Torrbatterier går inte sönder bara för att de råkar stå urladdade en stund heller. Same same typ som bly/syra-batterier.

Torrbatterier är vanliga inom motorsport och där blir de urladdade emellanåt.

/Freddo

V Saarela
2014-03-13, 23:04
många har ju erfarenhet av Lithiumbatterier från typ radiostyrda ting. racehojar körs väl också med såna.

Nu tycker jag att många vanliga hojåkare kikar på dessa.

på sporthoj.com finns det lite att läsa och vad dom tycker om dom.

MEHall
2014-03-14, 19:49
Se där!;) Sökte lite info själv och det sägs att litium järn batterier håller för fler laddningar än bly batteri, dessutom så är problemet borta med att de inte kunnat leverera hög startström.;) Vikten, sägs det, är typ 1.5 kilo gentemot blybatteriets typ 7 kilo.
Två tillverkare finns; Antigravity batteries som Superx säljer och Shorai batterier. :D ;)




:cool:

V Saarela
2014-03-14, 20:06
Jo, faktiskt ganska intressant. Man läser om folk som bygger egna batterier :)
Hursom helst så börjar dom komma nu i vettiga pengar

Det finns fler tillverkare, ganska många också. Bl a så säljer jag i shopen Ballistic batterier.

TheCrow
2014-03-14, 22:31
många har ju erfarenhet av Lithiumbatterier från typ radiostyrda ting. racehojar körs väl också med såna.

Nu tycker jag att många vanliga hojåkare kikar på dessa.

på sporthoj.com finns det lite att läsa och vad dom tycker om dom.

På min tid körde vi med NiCd. Det gick aldrig att plocka ut nog med effekt ur Litiumbatterier. På slutet kom NiMH batterier men de funkade inte heller så bra. Litiumbatterier använde vi däremot i radioapparaterna.

Jag trodde att man alltid körde med torrbatterier i mc. Ett vanligt bilbatteri skulle väl aldrig funka särskilt länge? De tål väl inte att man lutar på dom nån längre tid, nått med att plattorna invändigt inte sitter fixerat om jag minns rätt.

Mvh
Freddo

MEHall
2014-03-15, 19:18
Finns nog fler tillverkare än jag nämde men Antigravity batteries och Shorai är väl störst och de mest kända idag.




:cool:

V Saarela
2014-03-15, 19:30
På min tid körde vi med NiCd. Det gick aldrig att plocka ut nog med effekt ur Litiumbatterier. På slutet kom NiMH batterier men de funkade inte heller så bra. Litiumbatterier använde vi däremot i radioapparaterna.

Jag trodde att man alltid körde med torrbatterier i mc. Ett vanligt bilbatteri skulle väl aldrig funka särskilt länge? De tål väl inte att man lutar på dom nån längre tid, nått med att plattorna invändigt inte sitter fixerat om jag minns rätt.

Mvh
Freddo

Jag kan inte hur detta funkar. Sett bara att dom snackar om att bygga själv och hur många celler man behöver(känns mer som "snillen som spekulerar")

Det som är bra med dessa batterier är också att, storleken är mycket mindre och det behövs inte många Lithiumbatterier för att täcka alla hundratals olika batterier som finns till våra mc.

Ballistic har i alla fall ett par "roliga" filmerpå deras hemsida som får en att fundera. http://www.ballisticparts.com/

rogga
2014-03-15, 21:27
"Torrbatterier" ska de inte vara Gel-batterier ? de e typ bly-batterier men syran e bunden till en gel

Jåke
2014-03-17, 13:36
Har använt Shorai på stor och tjurig twin med gott resultat. Fördelar framför "vanliga" blybaserade batterier är den mycket högre startströmmen. Det tål dock kyla sämre, i den meningen att det tappar kapacitet i högre grad när det är kallt ute, men i gengäld genererar de batterierna värme under belastning. Det betyder att ett misslyckat startförsök gör batteriet varmare vilket återställer kapaciteten vilket naturligtvis gör det lättare att starta på nästa försök. Motsvarande blybatteri blir bara tröttare för varje försök... Dessutom väger Shorai ungefär 1/4-del av motsvarande Yuasa/Biltema!

Särskild laddare behövs också, men det var inga stora pengar jämfört med kostnaden på batteriet, trist med en pryl till bara.

Olle Å
2014-03-17, 19:10
Har använt Shorai på stor och tjurig twin med gott resultat. Fördelar framför "vanliga" blybaserade batterier är den mycket högre startströmmen. Det tål dock kyla sämre, i den meningen att det tappar kapacitet i högre grad när det är kallt ute, men i gengäld genererar de batterierna värme under belastning. Det betyder att ett misslyckat startförsök gör batteriet varmare vilket återställer kapaciteten vilket naturligtvis gör det lättare att starta på nästa försök. Motsvarande blybatteri blir bara tröttare för varje försök... Dessutom väger Shorai ungefär 1/4-del av motsvarande Yuasa/Biltema!

Särskild laddare behövs också, men det var inga stora pengar jämfört med kostnaden på batteriet, trist med en pryl till bara.

Använder torrcellsbatteri i min ena dieseltraktor. Förra vintern stod den utan att underhållsladdas. Behövde den nån gång på förvåren och vred om nyckeln och den startade direkt.:):):)

MEHall
2014-03-17, 19:58
"Torrbatterier" ska de inte vara Gel-batterier ? de e typ bly-batterier men syran e bunden till en gel

Nej dessa batterier jag länkat till och frågat om har inget gemensamt med gelbatterier. LIpo FE är något helt annat. ;)





:cool: