handdator

Visa fullständig version : Ryckutjämnare på Honda shadow



Helgoson
2014-03-06, 22:47
Jag har nu kört några mil med min nyinskaffade shadow. Jag har inte en aning om hur den är konstruerad, men undrar om den är beskaffad med ryckutjämnare. När jag släpper gasen från tvåan så "klonkar" det rätt så rejält. Känns ungefär som slitna kardanknutar på en bil. Växellådan eller slitna kuddar i den ev ryckutjämnaren? Någon som har full koll?

Med vänlig hälsning Kenta

Markus
2014-03-06, 22:50
Jag har nu kört några mil med min nyinskaffade shadow. Jag har inte en aning om hur den är konstruerad, men undrar om den är beskaffad med ryckutjämnare. När jag släpper gasen från tvåan så "klonkar" det rätt så rejält. Känns ungefär som slitna kardanknutar på en bil. Växellådan eller slitna kuddar i den ev ryckutjämnaren? Någon som har full koll?

Med vänlig hälsning Kenta

Släpp aldrig gasen! :)

Jag har en Shadow och det är inget jag har tänkt på. Låter inte helt rätt, skall tänkte på det imorgon när jag kör så hör jag av mig igen.

TheCrow
2014-03-07, 00:28
Min första tanke är att så låter det väl i alla sekventiella växellådor? Vad är en ryckutjämnare?

/Freddo

Ankan1
2014-03-07, 01:10
Min första tanke är att så låter det väl i alla sekventiella växellådor? Vad är en ryckutjämnare?

/Freddo

En ryckutjämnare kan t ex vara en navkudde i bakre fälgen som bromsar ner alltför kraftiga och plötsliga transmissons rörelser.

http://i60.tinypic.com/2l553l.jpg

V Saarela
2014-03-07, 06:12
Gissar på.....kedjan för slak eller ryckutjämnaren(tror dock mer på för slak kedja)

Ryckutjämnaren kan du testa genom att ta tag i drev och kedja längst bak. Rucka på den framåt och bakåt o känna om den glappar. (Ny/bra ryckutjämnare rör sig inte en millimeter.)

TheCrow
2014-03-07, 08:28
Det var som fan, aldrig hört talas om tidigare. Är det där vanligt?

/Freddo

Olle Å
2014-03-07, 09:03
Släpp aldrig gasen! :)

Jag har en Shadow och det är inget jag har tänkt på. Låter inte helt rätt, skall tänkte på det imorgon när jag kör så hör jag av mig igen.

Det borde ju inte bli något klonkande om ryckutjämnaren är sliten, för de består ju av en sorts gummibelägg. ^Även om de är gamla och kärva , så är det aldrig metall mot metall.
Hade förut en Dominator som gått 10000 mil utan att ryckutjämnaren var sliten. Den smordes ju varje gång hojen fick nytt däck eller kedja.:cool::cool:

V Saarela
2014-03-07, 09:30
Präsis Olle!
Dock så, om ryckutjämnaren är sliten så blir det att den slår hårt på kedjan.

Sen är det ju så att vissa hojar slits dom relativt fort(noterat att en del kawor håller dom inte länge)

Kommer inte heller på att en VT750 behövts bytas på....därav så misstänker jag mer att kedjan är feljusterad?

Den senaste ryckutjämnaren jag fixade till utan att byta(Kawa)

M303XHiNYcg

Per Lindström
2014-03-07, 09:43
Ka nämna att för kardandrivna maskiner, görs ryckutjämnaren inte sällan genom att kardanaxeln kunstrueras så att den fungerar som en torisionsfjäder.

Olle Å
2014-03-07, 10:53
Det borde ju inte bli något klonkande om ryckutjämnaren är sliten, för de består ju av en sorts gummibelägg. ^Även om de är gamla och kärva , så är det aldrig metall mot metall.
Hade förut en Dominator som gått 10000 mil utan att ryckutjämnaren var sliten. Den smordes ju varje gång hojen fick nytt däck eller kedja.:cool::cool:

Man måste komma ihåg att smörja den eftersom annars så ligger drevet stumt fast och då får man ryck i alla fall.

Helgoson
2014-03-07, 23:18
Kedjan är lite för spänd, så den är det inte. Det är bara på tvåans växel oljudet kommer.
Blev därför lite nojig att det kanske är lådan som klonkar. Men i övrigt inte ett endaste missljud.

V Saarela
2014-03-08, 08:13
Ja, man känner väl igen det lite. Ny hoj och man hör lite konstiga ljud som inte ska finnas(nojjig)
Ljuden brukar "försvinna" efter ett tag :)

Utan att sett/provat den.....du kan nog vara lugn. VT750:an är väl en av dom där customhojarna som man kan kategorisera in i fliken "skottsäkra hojar"

Olle Å
2014-03-08, 09:03
Ja, man känner väl igen det lite. Ny hoj och man hör lite konstiga ljud som inte ska finnas(nojjig)
Ljuden brukar "försvinna" efter ett tag :)

Utan att sett/provat den.....du kan nog vara lugn. VT750:an är väl en av dom där customhojarna som man kan kategorisera in i fliken "skottsäkra hojar"

Höra och höra. Jag hade en hoj som en förståsigpåare dömde ut efter att ha lyssnat på den. jag är lite hörselskadad och tyckte den gick fint. Skulle inte gå mer än ett par hundra mil till sa han.
Eftersom jag inte hörde något fel så körde jag nog över 6000 mil till. :):):)
Jag kanske är som en humla. Den är ju för tung för att flyga, men den vet inte det, så därför flyger den.:D:D:D

Helgoson
2014-03-08, 18:12
Ja, man känner väl igen det lite. Ny hoj och man hör lite konstiga ljud som inte ska finnas(nojjig)
Ljuden brukar "försvinna" efter ett tag :)

Utan att sett/provat den.....du kan nog vara lugn. VT750:an är väl en av dom där customhojarna som man kan kategorisera in i fliken "skottsäkra hojar"

Jo precis. Jag har också hört att just den motorn är mer eller mindre skottsäker.
Men som sagt...man är lite nojig de första 100 milen. Hojen är förövrigt pedantskött, men förra ägaren kanske inte hade 100% koll. Kedjan tex var som en fiolsträng :-)

/Kenta

Olle Å
2014-03-08, 19:36
Jo precis. Jag har också hört att just den motorn är mer eller mindre skottsäker.
Men som sagt...man är lite nojig de första 100 milen. Hojen är förövrigt pedantskött, men förra ägaren kanske inte hade 100% koll. Kedjan tex var som en fiolsträng :-)

/Kenta

Bara för att skapa oro kan jag meddela att det kan påverka utgående axelns lager. Vet dock inte om den axel som tvåans drev sitter på kan påverkas.:hmmmm2::hmmmm2:
Bättre med en lös kedja än en hårt spänd.:)

V Saarela
2014-03-09, 20:03
På tal om skottsäker:

http://www.braaap.se/2014/03/infor-begkopet-honda-vt750/

TheCrow
2014-03-09, 21:04
På tal om handlare som uttalar sig om sina egna produkter...

/Freddo

Markus
2014-03-09, 22:38
Det blev mycket i denna tråden som jag inte helt hänger med på :)
Vad jag däremot nu kan säga är att när jag på min Shadow från 99 släpper gasen i tvåan så upplever jag inte det du beskriver, det sker inget ryck eller klonk.

Men minna grannar tror nog att jag är lite galen efter att ha kört gatan upp och ner med en minst sagt lite märklig hantering av gasen för att testa detta :)

Helgoson
2014-03-10, 23:32
Bara för att skapa oro kan jag meddela att det kan påverka utgående axelns lager. Vet dock inte om den axel som tvåans drev sitter på kan påverkas.:hmmmm2::hmmmm2:
Bättre med en lös kedja än en hårt spänd.:)

Joo...det där har jag fattat sedan länge. Har endast kört ca 20 mil med den spända kedjan, och nu skall den slackas....

Han som ägde den innan har inte bytt vare sig kedja eller drev. Trots det så ser både drev och kedja bra ut. Han har kört minst 1500 mil med hojen. På mina XR-hojar så går det minst en kedja per tusen mil, men då är det ju endast grusåka. Kanske är det så att asfalt ger ett längre liv åt drivpaketet.

Olle Å
2014-03-11, 09:06
Joo...det där har jag fattat sedan länge. Har endast kört ca 20 mil med den spända kedjan, och nu skall den slackas....

Han som ägde den innan har inte bytt vare sig kedja eller drev. Trots det så ser både drev och kedja bra ut. Han har kört minst 1500 mil med hojen. På mina XR-hojar så går det minst en kedja per tusen mil, men då är det ju endast grusåka. Kanske är det så att asfalt ger ett längre liv åt drivpaketet.

Skitiga grusvägar sliter mycket hårt på kedjan. 500-700 mil beroende på hur stor andel blött grus det blir. Blöt sand fungerar ju som slippasta.:mad::mad: