handdator

Visa fullständig version : Vandra till Preikestolen & Kjeragbolten



RWN
2014-02-26, 22:46
Tjena grabbar:)!

Jag är ny här i forumet och i sommar ska jag ta en sväng till Norge, så tänkte jag höra med er lite info om de platserna som jag ska besöka….


Jag har planerat att övernatta några dagar i Lysebotn campingen sen tänkte jag ändå jag är närheten av Preikestolen & Kjeragbolten ta liten vandringstur till de ställen.

Nu undrar jag om hur är det att vandra till Preikestolen & Kjeragbolten från Lysebotn campingen!

Är det möjligt?

Vandra till Kjeragbolten verkar möjligt däremot till Preikestolen verkar ganska långt. Finns det några vägar som man kan köra lr går det ta färjan från lysebotn till songesand sen vandra vidare till preikestolen?

TMax500
2014-02-27, 00:50
Vandra till Kjeragbolten går nog bra om du har pigga ben!;) Se t ex här: http://www.visitnorway.com/se/Product/?pid=31134

Turen verkar utgå från en plats en bit upp på fjället. Om jag fattar rätt så börjar turen vid restarangen ovanför Lysebotn. Dit är det långt och brant. Det sägs att den är c:a 30 kurvor på c:a 800 meters fallhöjd (jag har inte kontrollerat detta i detalj ...). Så jag hade tagit hojen upp. Kul väg upp!

Att vandra till Preikestolen tar nog en bra stund. Ser ut att vara 25-30 km - fågelvägen - om man tittar på kartan. Ingen väg! Jag tror nog att det går stigar längs fjorden. Folk har ju bott här i 10 000 år, menar jag. Men turistbyrån borde veta det. Leta på www.visitnorway.com/se (http://www.visitnorway.com/se)

Så färjan låter bättre. Se här: http://www.visitnorway.com/se/Resmal/Fjord-Norge/Ryfylke/Aktiviteter-i-Ryfylke/Video-Vandringstur-till-Preikestolen-/

Eller ta en dagstur med hojen väg 45 mot sydväst och sikta sedan mot Preikestolen. Vandra till "stolen". Kör tillbaka på eftermiddagen. 45:an är en fin fjällväg, väl värd att köra!

Kolla upp ställena på Tripadvisor. Lokalbefolkningen har mycket bestämda (negativa) åsikter om vissa inkvarteringar. (Eller kanske är de avundsjuka? Svårt att säga.) Något ställe (B&B) har fått rysliga omdömen på Tripadvisor.

Annars har du valt ett mycket bra resmål! Underbara mc-vägar i trakten. Kolla in http://www.suleskarvegen.no/. Jag har kört hela sträckningen Ålgård-Dalen (väg 45). Rekommenderas!

PS. Inget händer vid Lysebotn. Det är vackert som ett vykort, men är stillsamt som en svensk by i november. Så om du inte har mycket pilsner med dig (dyrt i Norge!) eller väldigt trevligt sällskap så ta med många böcker. Kanske är det lite action i högsäsong? När skärmflygarna har högsäsong? När vi har varit där tidigt i juni har det varit stillsamt som "efter atomkriget". Ds.

V Saarela
2014-02-27, 05:17
Som Tmax nämner så är Lysebotn campingen inget att stanna vid, inte ens en eftermiddag.

Till Lysebotn finns bara en väg att köra, österifrån via Rysstad(väg 45). Är en fin väg.

Lämpligvis kör man från toppen nerför serpentinerna till campingen, packar av för övernattning, tar på lämpliga vandringsgrejjor, kör tillbaka upp igen, lämnar hojarna vid parkeringen/cafet/utsikten och knallar till Kjerag.

Från Lysebotn morgon färja till Forsand. Kör över bron Lysebotn in på väg 13. Övernattar i Jorpeland camping och på morgonen vandrar därifrån till Preikestolen.

Alltså, tror det är bättre att stanna i Jorpeland camping några dagar och göra lite utflykter därifrån.

Jag har gjort några Kjerag- och Preikestolenförsök, men nu är det ju så att jag gillar mer bärs och...... :)

räven
2014-02-27, 10:55
Bästa med Lysbotten är hur man kommer dit. Båt eller GS.

TMax500
2014-02-27, 11:52
Bra sammanfattning!:) Lysebotn är fint att se på. Men det är vägen dit som är upplevelsen. Vägen över fjället och "fram till kanten" svänger hela tiden. Smalt, krokigt, skojigt!

RWN
2014-02-27, 14:01
Precis som ni säger, tänkte jag ta vandringsturen från restarangen ovanför Lysebotn till Kjerag :).

Jaså ni föredrar att ta turen till Preikestolen via väg 45 eller med färja till Forsand osv...
det låter som bra ide o jag får väl fin justera planeringen lite :p

Vad bra Saarela! Du har löst ett annat problem som jag hade också :) För jag har försökt att skriva en rutt i google map, så kan jag köra till Lysebotn österifrån via Rysstad(väg 45) som du nämner här men lyckades aldrig.

I stället vill google att jag ska köra så...

https://maps.google.se/maps?saddr=Rysstad,+Norge&daddr=Lysebotn,+Norge&hl=sv&sll=59.055407,6.64853&sspn=0.013196,0.038581&geocode=FcuxhQMdF_1yACmJpWGhouQ4RjHXwTbvWiyhrA%3BF S8dhQMd0nJlAClFddkVenE5RjEXVRIksSALIg&oq=lyseb&mra=ls&t=m&z=9

Då blir en jävla sträcka att köra men nu slipper jag köra den sträckan i alla fall.
Några bärs låter inte alls dumt Saarela :p men det blir inte lätt med kärringen för jag måste rasta henne då då :P


Tack för era svar grabbar :)!

räven
2014-02-27, 14:03
Bra sammanfattning!:) Lysebotn är fint att se på. Men det är vägen dit som är upplevelsen. Vägen över fjället och "fram till kanten" svänger hela tiden. Smalt, krokigt, skojigt!

Att åka båten från Lysebotn är fint, se dom berömda platserna nerifrån utan ansträngning

Olle Å
2014-02-27, 18:57
Att åka båten från Lysebotn är fint, se dom berömda platserna nerifrån utan ansträngning

Ja, om man åker snabbfärjan från Stavanger till Lysebotn får man en jättefin tur.

TMax500
2014-02-27, 19:03
Ni har nog en poäng där. Vi har valt bort färjan de två gånger vi har varit där med motiveringen att vi är här för att köra hoj, inte åka båt. Men det lär vara en vacker tur.

Och landsvägen dit är ju också en rätt fin tur. RWN, om du skulle ta 45:an mot sydväst, sväng då t ex av väg 508, och fortsätt ut på väg 13, norrut. Väg 13 är för övrigt en klart trivsam upplevelse även om du skall fortsätta norrut. Eller vart du nu ämnar dig efter Lysefjorden.

RWN, att Google inte visar upp 45:an österut har kanske att göra med att den är vinterstängd? Se här http://www.suleskarvegen.no/content/suleskarvegen-%C3%A5pnet-20-mai-0

Eller att den är så liten och smal att Google inte räknar med den? :) För den är ganska liten och smal... men det är ju bara bra (= rolig att köra).

Här ser du en översikt över sträckningen i "sommar-mode": http://www.suleskarvegen.no/ I skiftet maj/juni 2013 var vägen öppen sedan någon vecka eller två. Men det fanns fortfarande hyfsat gott om snö i terrängen.

V Saarela
2014-02-27, 19:23
Nu går nog inte båten från Stavanger(förutom kanske ett ta mig i sommaren?) utan den startar från Lauvvik, stannar till vid Forsand och plockar upp bilar. Ska man sen till Jorpeland(Preikestolen) från Lysebotn så är det som jag skrev tidigare....lämpligast att kliva av vid Forsand.

Båten måste man boka tid för. Man få samtidigt en guidad tur på den. Mycket intressant att höra.
Kikare är bra att ha om man nu vill få en skymt av Kjerag och Preikestolen

RWN, det är inte så långt. Jag har med moped kört från Stavanger till Lauvvik, tagit båten till Lysebotn och sen kört från Lysebotn via Dalenområdet till Notodden(nära Oslo) på en dag(topfart 42km/timmen)

engström67
2014-02-28, 01:25
Håller med övriga.Jag gillar den härliga krok vägen fram om man kommer österifrån,sedan åkar alla kurvor ner,man kan ju stanna till vid fiket och knalla till stenen men frågan är ju om fiket låser in utrustningen,jag lämnar ju inget på hojen,och drygt att släpa med sig.Färjan från Lysebotn är också trevlig.Sedan är det ju bara att ta v,13 en bit norrut och svänga av mot preikestolen.Och väl framme där så finns det ju både hotell,vandrarhem och massa parkeringar.Tänkte boka rum där nån gång så man får låsa in mc prylarna och få på sig lite lediga kläder.Sedan är det ju bara ett par timmar vandring till klippan.:)

RWN
2014-02-28, 02:14
Okej då förstår jag varför inte gick planera rutten via den vägen :p

Jag tror jag gör som Saarela säger vad det gäller Preikestolen turen, "Från Lysebotn morgon färja till Forsand. Kör över bron Lysebotn in på väg 13. Övernattar i Jorpeland camping och på morgonen vandrar därifrån till Preikestolen" så att jag kan se dom berömda platserna nerifrån som räven nämnde här tidigare!

Ja, TMax500, jag tänkte köra norrut via väg 13/5/e39/15/60 hela vägen till Hellesylt sen färjan därifrån till Geiranger. Nån övernattningsdag i Geiranger och en sväng förbi Dalsnibba ändå jag är i närheten :p Därefter väg 63 mot Åndalsnes sen vidare till Atlanterhavsveien och tillslut hemåt via Lillehammer!

Vad tycker ni? blir det för mycket körningar eller ska jag dela upp planeringen så blir det två omgångar istället?

engström67
2014-02-28, 02:50
Okej då förstår jag varför inte gick planera rutten via den vägen :p

Jag tror jag gör som Saarela säger vad det gäller Preikestolen turen, "Från Lysebotn morgon färja till Forsand. Kör över bron Lysebotn in på väg 13. Övernattar i Jorpeland camping och på morgonen vandrar därifrån till Preikestolen" så att jag kan se dom berömda platserna nerifrån som räven nämnde här tidigare!

Ja, TMax500, jag tänkte köra norrut via väg 13/5/e39/15/60 hela vägen till Hellesylt sen färjan därifrån till Geiranger. Nån övernattningsdag i Geiranger och en sväng förbi Dalsnibba ändå jag är i närheten :p Därefter väg 63 mot Åndalsnes sen vidare till Atlanterhavsveien och tillslut hemåt via Lillehammer!

Vad tycker ni? blir det för mycket körningar eller ska jag dela upp planeringen så blir det två omgångar istället?

Fina ställen.Men lite fram och tillbaka åkning.Geiranger-dalsnibba,ca 2 mil sedan tillbaka till åndalsnäs.Sedan norrut efter kusten via ev Molde för att köra Atlntkustveien som är vacker,några kilometer sedan tillbaks.Men du får ju se fina vyer iallafall om det är klart väder.Men jag skulle följa v,13 upp förbi Odda sedan upp till nya Hardangerbrua och vidare till Voss.Och där gå vidare på 13 till Hella och följa 55,an Till Lom.Sedan blir det ju Dalsnibba,Geiranger osv på rad.Fantastisk väg.

räven
2014-02-28, 09:51
Vi har använt Lom som högkvater, sen dagsutflykter från där. Alla väderstreck från Lom är upplevelser.

Olle Å
2014-02-28, 10:36
Vi har använt Lom som högkvater, sen dagsutflykter från där. Alla väderstreck från Lom är upplevelser.

Jag har ju med olika små grupper kört i Norge i 10 år . Vi har provat på olika alternativ.

Att förbeställa hytterna efter en rutt man planerat tidigare.
Att ha en rutt och leta boende varje kväll. Lite spännande.
Att ha en sk. basecamp som exvis Lom är en bra grej för då behöver man inte släpa på en massa grejer på dagarna och kommer till en varm hytte på kvällen.

Personligen tycker jag att Lom är den bästa orten. Bra hytter och tillgång till bra matställen, affärer, mack på gångavstånd. Att hitta dagsutflykter för fem dagar är inga problem.
Man har både Geiranger och Trollstigen inom räckhåll. Finns några häftiga utsiktpunkter, Blåhöj och Dalsnibba för att nämna några. Färjan från Hellsylt in genom Geirangerfjorden är nog en av Norges häftigaste. Toppen av Trollstigen är numera ett välordnat ställe med fina utsiktsplatser och bra parkeringar till skillnad mot det kaos som rådde förr.
Väg 55 är en upplevelse bara den. Tar man sedan av över fjällen ner till Övre Årdal så upplever man en hel del.
Finns egentligen alltför mycket att se och uppleva. Sedan kan man ju ge sig ut på en massa småvägar som kan vara verkligen nervkittlande.:rock::):rock::):rock::)

RWN
2014-02-28, 13:38
Vilken tur att vi har er här på forumet grabbar :rock: utan er aldrig gått planera :p :)
Det låter väldigt klokt som ni säger grabbar att ha Lom som utgångspunkt lr basecamp för de ställen som jag ska ligger jo bra till :p

Dessutom slipper jag släpa på en massa grejer på dagarna och kommer till en varm hytte på kvällen som Olle säger.

Jag har kikat lite på hytter runt omkring Lom o priset ligger mellan 3000-5000kr per vecka. Jag tänkte åka till Norge antingen jul lr aug och vilken av de månaderna tycker är bäst att va där? Jag har semester båda två månaderna. Vad det gäller priset på hytter verkar stiga uppåt i aug! Men jag vill helst ha lite fint väder när är jag där o vilken period skulle ni rekommendera? :)

Förresten hur är det med bokning av hytter, borde jag boka det redan nu lr vänta till apr nån gång?

Olle Å
2014-02-28, 15:06
Vilken tur att vi har er här på forumet grabbar :rock: utan er aldrig gått planera :p :)
Det låter väldigt klokt som ni säger grabbar att ha Lom som utgångspunkt lr basecamp för de ställen som jag ska ligger jo bra till :p

Dessutom slipper jag släpa på en massa grejer på dagarna och kommer till en varm hytte på kvällen som Olle säger.

Jag har kikat lite på hytter runt omkring Lom o priset ligger mellan 3000-5000kr per vecka. Jag tänkte åka till Norge antingen jul lr aug och vilken av de månaderna tycker är bäst att va där? Jag har semester båda två månaderna. Vad det gäller priset på hytter verkar stiga uppåt i aug! Men jag vill helst ha lite fint väder när är jag där o vilken period skulle ni rekommendera? :)

Förresten hur är det med bokning av hytter, borde jag boka det redan nu lr vänta till apr nån gång?

I juni verkar ju hyttepriserna ligga på 7-800/dygn, men då är det ofta plats för 5-6 st. Tänk på att om ni är flera, så går det åt en sängplats för alla grejer som mc-åkarna har med sig. Väskor o.dyl.
Inget fel i att boka någon månad i förväg.
Juni är ganska ok. på vägarna, men sedan ökar semestertrafiken.:D:D:D

räven
2014-02-28, 16:02
Juli eller aug. är nog samma. Husbilskaravanerna verkar vara fler i aug.

engström67
2014-02-28, 18:24
Har åkt i Augusti dom senaste 11 åren och har haft mest sol,men även nån regnskur.Fast i somras hade vi otur med mycket regn.Enligt dom norrmän jag pratat med så säger dom att augusti brukar vara bästa tiden.I juli är det ju väldigt mycket turister och svårare att hitta hytter.Maj skall ju vara solrikast säger en del med men då är ju risken att vissa vägar inte är öppna.Men är nog ingen fara,då tex Stryn har varit snöfattigt dom senaste åren.Såg dom hade 0 snö i slalombackarna i vinter och Folldefonna hade 3.5 meter.:eek:

V Saarela
2014-02-28, 18:39
Lom är ju en såndär knutpynkt där många hojar passerar. Mycket bra val att ha som basecamp. Man kan dessutom underhålla sig själv med att sitta vid rondellen med en bärs i handen och kika på hojar som passerar.

Sover man i tält så skulle jag föredra att ha campingen i Geiranger som basecamp istället. En hel del hojåkare att snacka med på kvällen. Liv o rörelse i centrum(som ligger bara 100-200 meter bort).
Geirangerfjorden ska man förresten helst åka med en av dom guidade båtturerna(man får då lite historia berättad för sig)

RWN
2014-03-01, 01:04
Det känns som lutar mycket åt att Norge turen blir nån gång i aug :D Det enda som saknas nu rutterna för dagsturerna :p och blir spännande att få ihop några roliga rutter :rock:

Skriv gärna om ni har några tips lr speciella sevärdigheter, så kan jag få med i planeringen :D