handdator

Visa fullständig version : Biltemas jacka, byxor o stövlar - är det något att ha?



Ölänningen
2014-02-26, 15:23
Vill inte lägga massa tusenlappar på dyra jackor, byxor o stövlar då jag enbart åker omkring på Öland o puttrar fram lite lugnt i 70 - 80 km för att njuta av det fina vädret, den underbara naturen o alla underbara fåglar som stämmer träff på Öland.

Därmed slut på reklamen för Öland. :D

Någon som har någon erfarenhet av Biltemas jackor, byxor o stövlar?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Klader-och-stovlar/

Jag åker förvisso bara omkring på en 125cc...
http://yamaha2stroke.atspace.eu/
...o hitintills har jag drömt att det är i södra Kalifornien jag glider fram då jag endast kört i T-shirt o shorts o gympadojor. :mad:

Dumt, dumt, dumt - jag vet. Men nu ska det bli ändring på det till våren o sommaren.

Gert
2014-02-26, 16:14
Allt är nästan bättre än shorts och t-shirt, kan bara komma på string och spedos som är sämre..

Hondamannen
2014-02-26, 17:08
Stövlar är värdelösa vid regn. De samlar vatten som bara den. Kläderna håller bra kvalite men saknar ventilation i rygg och fram men för pengar så är det klart prisvärda.

Nu säljs kläderna till ett rabatterat pris på 400 kr. Mkt prisvärt måste jag säga.

rolfmm
2014-02-26, 19:10
Jula har oxo rätt okay MC-kläder
http://www.jula.se/search-result/?q=MC-KL%C3%84DER&all=MC-KL%C3%84DER

Ankan1
2014-02-26, 19:35
Har lagt många repor med deras mc stövlar och har inget negativt att säga om dom.Tredje säsongen nu så det börjar väl bli dags att byta.

Ove
2014-02-26, 20:04
Någon som har någon erfarenhet av Biltemas jackor, byxor o stövlar?


:) Har själv planer på att köpa Biltemas ställ som jag bara hört gott om av dom som faktiskt vet, sen finns det förståsigpåare som aldrig provat för att dom är billiga och därmed förutsätter att det bara är skit. :rolleyes: Det dök upp ett Julaalternativ som jag ska ta en extra titt på före att jag bestämmer mig. Kan vara bättre ventilation.


Jag åker förvisso bara omkring på en 125cc...

Antar att det gör lika ont om man går omkull i 90 knyck oavsett om det är 125 cc eller 1800 cc som producerat farten. :hmmmm2:

Hondamannen
2014-02-26, 20:24
Julas verkar ju ha ventiltion i bröstet så den verkar vara bättre än biltemas. Jag var nöjd med mitt biltema ställ.



Jula har oxo rätt okay MC-kläder
http://www.jula.se/search-result/?q=MC-KL%C3%84DER&all=MC-KL%C3%84DER

Olle Å
2014-02-26, 21:30
Julas verkar ju ha ventiltion i bröstet så den verkar vara bättre än biltemas. Jag var nöjd med mitt biltema ställ.

Har ej provat biltemas jacka, men deras byxor håller verkligen tätt i heldagsregn. Dessutom har de ett urtagsbart vinterfoder.:):)

Hondamannen
2014-02-26, 21:36
Nja det omvända skulle jag vilja säga. Jackorna håller verkligen tätt vid regn och är varma under kalla dagar. Byxorna blir faktiskt lite blöta vid regn.

Kakel_anders
2014-02-26, 22:00
Har använt komplett Biltemaställ sen jag började köra, så endå rullat en väl 2000mil i dem. Jackan har ventilation fram OCH bak, urtagbart foder och riktigt bra med reflexer.. supernöjd med jackan! Byxorna är okay, inget märkvärdigt.. MC-kängorna har varit bra, men vid ösregn släppte de in lite grann.

Det enda som vart riktigt skräp vart handskarna, men de har nu utgått ser jag.

Som vanligt är det ju "fel" märke, men jag kan med gott samvete rekomendera vem som att pröva dem, kostar ju nästan gratis dessutom! :)

Hondamannen
2014-02-26, 22:08
De kanske har kompletterat med ventilation. Jag köpte första generationen och körde 3 somrar med den vilket motsvarar drygt 3000 mil. Tvättade den minst en gång i månad. Handskarna var helt ok. Som sagt stövlarna är inget att hänga i julgranen. Den släpper igenom mkt vatten.

Foosi
2014-02-26, 22:43
har du kollat här på Sharkspeed ?
en polare köpte ett ställ jacka och byxor i typ modellen som de här byxorna. det är skisnyggt ställ och han trivs med det. Någon här som köpt kanske ?
tror det är i Cordura,
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/resque-cordura-mc-byxa-.html

Foosi
2014-02-26, 22:51
smäller till med en bifråga här då, skall inte kapa tråden, men då vi ändå är inne på kläder:
någon som köpt dessa MC vantar från Sharkspeed ? erfarenhet ?
rätt så rejäl reade dessa, frågan om det är skit.. har rätt långt åka och känna :(
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/alive-xtech-winter-mc-handskar.html

Ölänningen
2014-02-27, 01:08
Allt är nästan bättre än shorts och t-shirt, kan bara komma på string och spedos som är sämre..
Ska jag tolka ditt inlägg som om det räcker med att jag drar på mig en jeansjacka o ett par jeans så har jag i vart fall sänkt mängden hud som i förekommande fall kan få en direktkontakt med marken vid en ev omkullkörning? :)

Ölänningen
2014-02-27, 01:12
Stövlar är värdelösa vid regn. De samlar vatten som bara den. Kläderna håller bra kvalite men saknar ventilation i rygg och fram men för pengar så är det klart prisvärda.

Nu säljs kläderna till ett rabatterat pris på 400 kr. Mkt prisvärt måste jag säga.
Om stövlarna är urusla vid regn saknar för mig total betydelse då jag aldrig är ute sådana dagar när regndropparna hänger i luften o åker hoj. Då är det betydligt viktigare att stövlarna kan ventillera ut svett varma dagar då tempen ligger uppåt 30 grader i skuggan.

Ölänningen
2014-02-27, 01:14
Jula har oxo rätt okay MC-kläder
http://www.jula.se/search-result/?q=MC-KL%C3%84DER&all=MC-KL%C3%84DER
Jag var faktiskt in till JULA också häromdagen när de höll på att packa upp mycket av årets kollektion. Ska ha dom i åtanken. Tack för tipset!

Ölänningen
2014-02-27, 01:44
:) Har själv planer på att köpa Biltemas ställ som jag bara hört gott om av dom som faktiskt vet, sen finns det förståsigpåare som aldrig provat för att dom är billiga och därmed förutsätter att det bara är skit. :rolleyes: Det dök upp ett Julaalternativ som jag ska ta en extra titt på före att jag bestämmer mig. Kan vara bättre ventilation.
Jag är väl tämligen okänd på nätet under namnet "ölänningen" men betydligt mer känd under namnet "elektronikfreak" eftersom jag har ett stort intresse för just hemelektrobnik o då i synnerhet Stereo- o HiFi-prylar.

Jag har ju alltid haft den åsikten att man får vad man betalar för. Dvs i klarspråk - betalar man ett lågt pris så kan man inte förvänta sig annat än låg kvalitet o betalar man ett högt pris så kan man också kräva en hög kvalitet. Så är det i synnerhet vad beträffar stereo- o HiFi-prylar.

Jag är ju född o uppvuxen i Norrköping o minns när de två killarna som startade Biltema öppnade sin första butik som var en liten källarlokal i Linköping i början av 1970-talet o hade öppet några timmar varje kväll o enbart sålde rallyprylar som extraljus, varvräknare o övriga rallyinstrument mm. Ett eldorado för oss som började köra rally som tonåringar.
Nu många år senare har de ju kompletta varuhus för bilägaren o även mycket för MC-ägaren. Har själv handlat väldigt mycket bilreservdelar o har väl personligen inte mycket att anmärka på Biltemas kvalitet trots att diskussionen har gått hög vad beträffar deras luftfilter som sägs vara för täta, oljefilter som är av undermålig kvalitet till avgassystem som knappt håller garantitiden ut. Senast i raden är väl en bilägare som fick undermåliga länkarmar till sin Volvo V70 (Vi Bilägare Nr 3 25 feb 2014) där länkarmen bara höll 1348 mil.

Men rent allmänt så är jag nöjd med Biltema-prylar förutom en utomhus julgransbelysning jag köpte i nov förra året som jag bytte tre gånger o till slut fick pengarna tillbaka. :o


Antar att det gör lika ont om man går omkull i 90 knyck oavsett om det är 125 cc eller 1800 cc som producerat farten. :hmmmm2:
Jag "gick omkull" med en mountainbike för ett tiotal år sedan när jag krockade med en kvinna med barnvagn i 40 km hastighet. Det kostade mig flera brutna revben samt brutet nyckelben o hjärnskakning o ett par veckors sjukhusvistelse så jo, jag är nog dessvärre beredd att hålla med dig. Asfalten är alltid lika hård.

Ölänningen
2014-02-27, 01:55
Har ej provat biltemas jacka, men deras byxor håller verkligen tätt i heldagsregn. Dessutom har de ett urtagsbart vinterfoder.:):)

Nja det omvända skulle jag vilja säga. Jackorna håller verkligen tätt vid regn och är varma under kalla dagar. Byxorna blir faktiskt lite blöta vid regn.
För mig är det nog viktigare att stället kan ventilera ut svetten än att de står emot regn. Dom som påstår att det regnar på Öland på somrarna har nog aldrig varit här. Tom SMHI stödjer min tes om att Öland är Sveriges regnfattigaste landskap... SOMMARTID! :)

Däremot är det naturligtvis en fördel om både jacka o byxor kan stå emot fartvinden. Var ute i söndags på en 5 milakörning när tempen låg på 7 grader i skuggan (ÅRETS FÖRSTA TUR) men då hade jag bytt ut T-shirt o shorts mot vinterläderjacka o jeans o långkalsingar men visst var det lite kyligt men uppfriskande. :rock:

Ölänningen
2014-02-27, 02:02
Har använt komplett Biltemaställ sen jag började köra, så endå rullat en väl 2000mil i dem. Jackan har ventilation fram OCH bak, urtagbart foder och riktigt bra med reflexer.. supernöjd med jackan! Byxorna är okay, inget märkvärdigt.. MC-kängorna har varit bra, men vid ösregn släppte de in lite grann.

Det enda som vart riktigt skräp vart handskarna, men de har nu utgått ser jag.

Som vanligt är det ju "fel" märke, men jag kan med gott samvete rekomendera vem som att pröva dem, kostar ju nästan gratis dessutom! :)
När det gäller kläder så skiter jag totalt i om det är "rätt eller fel" märke. Kläder i motsats till stereo- o Hifi-prylar, MC o bilar är ju onekligen förbrukningsvaror.

Varför jag startade den här tråden var väl egentligen av två anledningar - håller Biltemas MC kläder kvalitet ur en säkerhetsaspekt samt naturligtvis... håller sömmar o sådant hyfsad kvalitet så inte kläderna faller isär efter första tvätten?

Ölänningen
2014-02-27, 02:11
har du kollat här på Sharkspeed ?
en polare köpte ett ställ jacka och byxor i typ modellen som de här byxorna. det är skisnyggt ställ och han trivs med det. Någon här som köpt kanske ?
tror det är i Cordura,
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/resque-cordura-mc-byxa-.html
Nej, jag har inte kollat in Sharkspeed. Tänkte i första hand försöka få tag i något billigt "no name" i Kalmar på Biltema eller JULA. Är ju alltid mycket bättre att handla där man kan prova. Är urusel på att köpa "kläder" på postorder.

I värsta fall finns ju http://www.eliassonracing.se i Nybro eller http://www.lellesmc.se i Växjö men då snackar vi ju helt andra priser!

TheCrow
2014-02-27, 08:06
När jag skulle köpa firsta stället så var jag in till BT i Uppsala för att titta på skor och hjälm. Men när jag inte hitta några provex som inte var trasiga i nån form så blev det att köpa i vanlig mc-butik istället.

Fast vi har bekanta som kört runt i kompletta BT-ställ och verkat nöjda. Fast nu när de ska ta a-kort så har de börjat köpa vanliga mc-kläder istället. Köper man på rea blir skillnaden inte så stor nödvändigtvis.

Svärfar har köpt allt på Sharlspeed och han verkar nöjd han med.

/Freddo

Ove
2014-02-27, 09:06
Jag har ju alltid haft den åsikten att man får vad man betalar för. Dvs i klarspråk - betalar man ett lågt pris så kan man inte förvänta sig annat än låg kvalitet o betalar man ett högt pris så kan man också kräva en hög kvalitet.

:hmmmm2: KAN vara sant. Det kan också vara så att man tar ordentligt betalt för att folk tror att så är fallet.
4bikers brallorna och Jofamajackan jag kört med ett antal år håller inte tätt - jag har alltid blivit blötare än dom som kört Biltemaställ i samma regn. (Lite otrevligt när man får stanna för att tömma naveln) Handskar från Jofama har jag bytt på grund av att dom sprack. Dom nya sprack också så där kör jag med "oäktingar" av okänt märke + Alpine för kallväder och regn.
:confused: Man får se upp med vad man köper - oavsett pris! :rolleyes:

Hondamannen
2014-02-27, 09:40
Ove jag har haft biltemas kläder och jag har just nu 4 bikers. Jag är nöjd med jackorna hos bägge märkena men byxorna kunde vara tätare. Biltemas handskar är helt ok. Jag köptem på louis i Tyskland ett par extra handskar av ett känt märke men de var märktbart sämre än biltemas.


Biltema skall ha ett stort tack för att de har tvingat andra tillverkare att sänka sina priser.

Foosi
2014-02-27, 12:10
Nej, jag har inte kollat in Sharkspeed. Tänkte i första hand försöka få tag i något billigt "no name" i Kalmar på Biltema eller JULA. Är ju alltid mycket bättre att handla där man kan prova. Är urusel på att köpa "kläder" på postorder.

I värsta fall finns ju http://www.eliassonracing.se i Nybro eller http://www.lellesmc.se i Växjö men då snackar vi ju helt andra priser!

jo, det är klart att det skall vara isf riktigt smidigt att returnera gratis isf om grejerna inte passar.. annars är det bara bök..

Gaijin
2014-02-28, 20:13
Visst går det att tillverka bra MC-kläder, skydd, hjälmar etc. som är billiga men när det blir för billigt måste man kanske ta sig en funderare och tänka till innan man blir allt för sniken, för hur billigt kan det bli och fortfarande vara bra?

Jag har testat Biltemas grejer och, nej, det är inget för mig.

engström67
2014-02-28, 20:15
:hmmmm2: KAN vara sant. Det kan också vara så att man tar ordentligt betalt för att folk tror att så är fallet.
4bikers brallorna och Jofamajackan jag kört med ett antal år håller inte tätt - jag har alltid blivit blötare än dom som kört Biltemaställ i samma regn. (Lite otrevligt när man får stanna för att tömma naveln) Handskar från Jofama har jag bytt på grund av att dom sprack. Dom nya sprack också så där kör jag med "oäktingar" av okänt märke + Alpine för kallväder och regn.
:confused: Man får se upp med vad man köper - oavsett pris! :rolleyes:

Klart man ser upp vad man köper.Tur man har 10 års garanti på utrustningen:)

Olle Å
2014-02-28, 21:49
Klart man ser upp vad man köper.Tur man har 10 års garanti på utrustningen:)

Vill nog säga så här att man måste nog ha tur om man köper kvalité billigt.:D:D

engström67
2014-03-01, 01:37
Vill nog säga så här att man måste nog ha tur om man köper kvalité billigt.:D:D

nåväl,men jag vill ha det bästa så prislappen får göra hål i plånboken.:cool: