handdator

Visa fullständig version : Yamaha MT09.



Ankan1
2014-02-20, 16:35
Yamaha satsar tydligen rejält på reklam med ny trecylindriga MT09.

nLvSmmyC3nY

classe8
2014-02-21, 11:17
Tror de blir en storsäljare. Ligger på ett bra pris från början. Är lite sugen att prova en.

Hondamannen
2014-02-21, 11:18
Är inte mt-07:an bättre? Den har ju rätt antal cylinder eller?

engström67
2014-02-21, 11:34
Är inte mt-07:an bättre? Den har ju rätt antal cylinder eller?

Nää,klenare motor,;)

classe8
2014-02-21, 13:34
MT07 skall vara en ganska liten pjäs vad jag hört så för min del går den nog bort.

engström67
2014-02-21, 14:30
MT09,an känns även liten den mä tycker jag.Men coolt med 3 cyl.Den motorn kommer i många nya modeller tydligen.Gott bottenvrid jämfört med en 2.a.Jag vet min supertenere 1200,den gick väldigt ryckigt vid låga varv,men med Tigern kan man ju ligga i 40kmt på 6,an utan protester och bara dra iväg.:)

Ankan1
2014-02-21, 17:19
När Motorrad, (tror jag det var) nyligen testade MT09 så blev testföraren ombed av personalen att ha den i Normal körläge och inte i Sportläge.Varför förstod denna förare när han naturligtvis omgående la hojen i sportläge och MT09:an lyfte glatt på framhjulet även i treans växel.Så det verkar ju vara en buskul hoj till vettiga pengar bland dessa nyhojspriser.

engström67
2014-02-21, 17:26
När Motorrad, (tror jag det var) nyligen testade MT09 så blev testföraren ombed av personalen att ha den i Normal körläge och inte i Sportläge.Varför förstod denna förare när han naturligtvis omgående la hojen i sportläge och MT09:an lyfte glatt på framhjulet även i treans växel.Så det verkar ju vara en buskul hoj till vettiga pengar bland dessa nyhojspriser.

Ja förstår det hade en sådan knapp på min supertenere med,men förstår inte vad man ska ha den till.Ska ju vara full effekt i motorn,resten sköter man ju med handen:cool:

Ankan1
2014-02-21, 18:27
Ja förstår det hade en sådan knapp på min supertenere med,men förstår inte vad man ska ha den till.Ska ju vara full effekt i motorn,resten sköter man ju med handen:cool:

Jag önskar att jag haft en sådan knapp på Blackbirden när det är vått ute.Fel växel och för mycket gas i utgången på kurvan ... Bye Bye ... :D

engström67
2014-02-21, 20:07
Jag önskar att jag haft en sådan knapp på Blackbirden när det är vått ute.Fel växel och för mycket gas i utgången på kurvan ... Bye Bye ... :D

Ja just det.Där kommer ju tänkandet in.Våt väg,gasa mycket ,kurva,???hallå

Streetfighter
2014-02-24, 16:21
Har testat hojen och gillar bara motorkaraktären. Ingen känsla i vare sig framgaffel eller baken då den är oprecis. Man sitter också relativt konstigt vilket gör att man knappt ser hojen utan måste titta ner (böja på huvudet) för att se mätaren som för övrigt är svåravläst p.g.a plottrighet. Ride-by-wire systemet är väldigt oprecis, den är väldigt på eller av, finns ingen känsla i handtaget. Detta gör gången ryckig, speciellt när man kör stadstrafik.

För att få samma goa fjädring och bromsar som Street Triple R måste man lägga ut en hel del pengar och då har man med råge lagt ut mer än prisskillnaden upp till vad en Street Triple R kostar, så varför inte köpa den bättre hojen med en gång och spara sig en slant?

Lite uppmätta siffror för den som är intresserad. Allt är mätt enligt industristandarden CE95/1.

Yamaha MT-09
Uppgifter från Yamaha: 115 hk @ 10,000 rpm och 87.5 nm @ 8,500 rpm
Uppmätt på bakhjulet: 103,4 hk @ 9,845 rpm och 83.2 nm @ 6,868 rpm

Triumph Street Triple R
Uppgifter från Triumph: 106 hk @ 11,850 rpm och 68 nm @ 9,750 rmp
Uppmätt på bakhjulet: 103,1 hk @ 12,490 rpm och 64.7 nm @ 8,132 rpm

115 hk och 87.5 nm låter bra på pappret men Street Triple slår MT-09 på 0-100 km/h.

Edit: Ja jag vet, jag är STR-skadad, men det är ju också en referenshoj så osanning kommer jag inte med.

Jåke
2014-02-24, 18:10
En bättre jämförelse vore ju vanliga Street Triple, men inte helt oväntat att billigare fjädring känns sämre. Undrar om det är en kommande trend i jakten på högre försäljning via lägre priser. En återgång till 90-talets märkbart enklare grejer på volymmodeller?

Eller så passade bara inte inställningen din vikt?

Lite synd att de inte fått till motorstyrningen, de ligger faktiskt efter där, samtidigt borde det vara relativt stor skillnad mellan de olika körlägena? Jag vet att min hoj är helt olika i svaret beroende på mappning jag kör på.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Streetfighter
2014-02-24, 18:17
En bättre jämförelse vore ju vanliga Street Triple, men inte helt oväntat att billigare fjädring känns sämre. Undrar om det är en kommande trend i jakten på högre försäljning via lägre priser. En återgång till 90-talets märkbart enklare grejer på volymmodeller?

Lite synd att de inte fått till motorstyrningen, de ligger faktiskt efter där, samtidigt borde det vara relativt stor skillnad mellan de olika körlägena? Jag vet att min hoj är helt olika i svaret beroende på mappning jag kör på.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Självklart är den vanliga versionen en bättre jämförelse men den har även den en märkbart bättre fjädring och bromsar. Yamaha har tyvärr varit alldeles för snåla på dessa områden.

Skillnad är det mellan körlägena men det är fortfarande ryckig av-och-på gång vid lägre hastigheter tack vare det oprecisa ride-by-wire systemet.

Hondamannen
2014-02-24, 18:17
Har ni möjligtvis kör mt-07?

Jåke
2014-02-24, 18:21
Nog mycket troligt de snålat som du skriver. Trist, men det är väl ekonomernas produkt...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Streetfighter
2014-02-24, 19:32
Har ni möjligtvis kör mt-07?

Har inte gjort det men kan inte tänka mig att en ännu mer prispressad hoj än MT-09 kan bli något annat än en kompromiss. Visst, det är fel att anta saker men...

Gaijin
2014-02-26, 20:52
Yamaha har strypt hojen vilket gör att den inte varvar ut fullt på fjärde, femte och sjätte växeln. ~10,500, ~10,000 samt ~8,500 varv/min (ungefärliga siffror) är respektive toppvarv på dessa växlar i strypt läge och det gör att hojen bara toppar runt ~210 km/h.

Finns en lösning som Yamaha Center i Helsingborg pular på, nämligen en specialmapp som inte behöver Power Commander utan som görs direkt i ECU:n. När den är klar kommer hojen med ett helsystem från Akrapovic eller Arrow att ha en toppeffekt runt ~115 hk på bakhjulet samt klara hastigheter upp emot ~270 km/h (~210 km/h som standard). :D

Funderar på att köpa detta men vet inte om jag har råd då jag har lagt 80,000 kr på hojen som kommer nästa vecka samt att jag kommer lägga ~10,000 kr på ny personlig utrustning. Det kostar ju trots allt 15,000 kr för helsystemet och mappningen samt resan dit ner och tillbaka.

Få se hur det blir.

TMax500
2014-02-27, 00:14
En ofin fråga: varför skall du göra det på en naken hoj? Man blåser ju ändå närapå av hojen i över 140-150? 270 känns helt onödigt, om du inte har tänkt rejsa med den.

engström67
2014-02-27, 00:42
Yamaha har strypt hojen vilket gör att den inte varvar ut fullt på fjärde, femte och sjätte växeln. ~10,500, ~10,000 samt ~8,500 varv/min (ungefärliga siffror) är respektive toppvarv på dessa växlar i strypt läge och det gör att hojen bara toppar runt ~210 km/h.

Finns en lösning som Yamaha Center i Helsingborg pular på, nämligen en specialmapp som inte behöver Power Commander utan som görs direkt i ECU:n. När den är klar kommer hojen med ett helsystem från Akrapovic eller Arrow att ha en toppeffekt runt ~115 hk på bakhjulet samt klara hastigheter upp emot ~270 km/h (~210 km/h som standard). :D

Funderar på att köpa detta men vet inte om jag har råd då jag har lagt 80,000 kr på hojen som kommer nästa vecka samt att jag kommer lägga ~10,000 kr på ny personlig utrustning. Det kostar ju trots allt 15,000 kr för helsystemet och mappningen samt resan dit ner och tillbaka.

Få se hur det blir.

Yamahacenter gjorde den ändringen i ecu,n på min supertenere jag hade och det vart stor skillnad.:)

Ankan1
2014-02-27, 02:17
LOL ... 270 km/h på en hoj utan kåpor.Måste ju bli samma känsla som att försöka dra upp gylfen med apparaten ute ... fy bubblan. :D

jrutgers
2014-02-27, 08:50
LOL ... 270 km/h på en hoj utan kåpor.Måste ju bli samma känsla som att försöka dra upp gylfen med apparaten ute ... fy bubblan. :D


För att få en bättre förståelse för ditt exempel så testade jag detta. (Med gylfen alltså) och det vill jag inte rekommendera!
Således är nog kåpor lämpligt i dessa hastigheter :)

Jåke
2014-02-27, 09:37
LOL ... 270 km/h på en hoj utan kåpor.Måste ju bli samma känsla som att försöka dra upp gylfen med apparaten ute ... fy bubblan. :D

Inte riktigt, däremot får man bra sträck i armarna... :cool:

Skickat från min LT25i via Tapatalk

engström67
2014-02-27, 11:02
Yamaha har strypt hojen vilket gör att den inte varvar ut fullt på fjärde, femte och sjätte växeln. ~10,500, ~10,000 samt ~8,500 varv/min (ungefärliga siffror) är respektive toppvarv på dessa växlar i strypt läge och det gör att hojen bara toppar runt ~210 km/h.

Finns en lösning som Yamaha Center i Helsingborg pular på, nämligen en specialmapp som inte behöver Power Commander utan som görs direkt i ECU:n. När den är klar kommer hojen med ett helsystem från Akrapovic eller Arrow att ha en toppeffekt runt ~115 hk på bakhjulet samt klara hastigheter upp emot ~270 km/h (~210 km/h som standard). :D

Funderar på att köpa detta men vet inte om jag har råd då jag har lagt 80,000 kr på hojen som kommer nästa vecka samt att jag kommer lägga ~10,000 kr på ny personlig utrustning. Det kostar ju trots allt 15,000 kr för helsystemet och mappningen samt resan dit ner och tillbaka.

Få se hur det blir.

Skulle förvandlingen höja toppfarten med 60kmt...har jag svårt att tro.Skulle inte vilja sitta i 270 på den heller.Den känns alldeles för liten och instabil för detta.Finns ju hojar som är betydligt starkare och stabilare och som inte når sådana hastigheter.Men kan ju ha fel,och tänker inte prova.

Gaijin
2014-02-27, 13:34
Skulle förvandlingen höja toppfarten med 60kmt...har jag svårt att tro.Skulle inte vilja sitta i 270 på den heller.Den känns alldeles för liten och instabil för detta.Finns ju hojar som är betydligt starkare och stabilare och som inte når sådana hastigheter.Men kan ju ha fel,och tänker inte prova.

Tro gör man i kyrkan. ;) Runt 270 km/h klarar hojen och det är Yamaha själva som har valt att strypa den på 4-6:ans växlar p.g.a. detta. Man tycker helt enkelt att den går för fort. Dyno som visar hur växlarna klipper:

http://abload.de/img/1j1jz1.jpg

Har kört naket tidigare och då i hastigheter på 250-260 km/h. Det är inte lätt men det går, speciellt med en flyscreen.

Om jag gör detta så gör jag det för att få ut hojens hela potential och inte för att konstant ligga på dessa hastigheter.

Crotch Rocket
2014-02-27, 16:44
Skriver detta sittandes på min nya mattgråa MT-09 som jag precis har varit och hämtat, uppenbarligen det sista exemplaret i Sverige i denna färg, och jag kan bara säga wow, vilken hoj... vilken fantastisk hoj detta är.

Skickat från min iPhone

Crotch Rocket
2014-02-27, 17:13
Ursäkta mitt tjat men vilket jäkla hoj! Längtar tills den är inkörd och första servicen är gjord så man kan se vad den verkligen går för.

Skickat från min iPhone

Hondamannen
2014-02-27, 17:32
Grattis!

engström67
2014-02-28, 03:02
Tro gör man i kyrkan. ;) Runt 270 km/h klarar hojen och det är Yamaha själva som har valt att strypa den på 4-6:ans växlar p.g.a. detta. Man tycker helt enkelt att den går för fort. Dyno som visar hur växlarna klipper:

http://abload.de/img/1j1jz1.jpg

Har kört naket tidigare och då i hastigheter på 250-260 km/h. Det är inte lätt men det går, speciellt med en flyscreen.

Om jag gör detta så gör jag det för att få ut hojens hela potential och inte för att konstant ligga på dessa hastigheter.

Klart jag vet man tror i körka,men 270kmt med 115 hk..väntar på verklig fakta.:cool:Men fin hoj och coolt med 3 pip.Och ligga i 270 lär nog få göra med för den KAN inte gå stabilt i den farten men latja runt runt kiosken på bakhjulet eller jaga skiten ur rr hojar på krokiga vägar det går nog kanon.Och den är ju så billig så man kanske skulle köpa en för att leka med hemikring.För att vid längre sträckor ta fram missen som kan mer och är bekvämare.

Gaijin
2014-02-28, 16:50
Klart jag vet man tror i körka,men 270kmt med 115 hk..väntar på verklig fakta.:cool:Men fin hoj och coolt med 3 pip.Och ligga i 270 lär nog få göra med för den KAN inte gå stabilt i den farten men latja runt runt kiosken på bakhjulet eller jaga skiten ur rr hojar på krokiga vägar det går nog kanon.Och den är ju så billig så man kanske skulle köpa en för att leka med hemikring.För att vid längre sträckor ta fram missen som kan mer och är bekvämare.

116.37 hk/85.40 nm på bakhjulet i dagsläget.
http://abload.de/img/1bkjx9.jpg

Vill du ha fakta kan du ringa Yamaha Center i Helsingborg. Mappningen är inte hundraprocentig ännu men man har redan nu fått upp den i ~265 km/h. Finns alltså mer att ge.

Hastigheten är ju uppmätt vid bänkningen så visst kommer det gå något långsammare i 'verkligheten' med fartvind etc men eftersom den har mer att ge är en faktiskt hastighet av upp emot ~270 km/h inget omöjligt. Notera att jag hela tiden har skrivit "upp emot ~270 km/h"

Dessa killar kan detta. Har gjort det tidigare med bl.a. en Yamaha V-Max.

Varför skulle den inte gå stabilt i dessa farter?

Du tror lite väl mycket, du.

V Saarela
2014-02-28, 18:33
Jag har också sett lite siffror på bänkning. Bra siffror blev det på MT-09. Sen om det är en trimmad bänk vet man ju aldrig :)

Tophastighet på bänk är ju inte intressant. Man kan säkert få MT09:an att gå över 300 om man vill(drevning)

Jag fick t o m, utan att pressa den, 126,7 km/timmen verklig fart när jag bänkade Innovan :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090814b3.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090814b8.jpg

.....och det med ruggiga 8,05 kusar på bakhjulet

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090814b7.jpg


....DE NI!!! :)

engström67
2014-02-28, 18:48
116.37 hk/85.40 nm på bakhjulet i dagsläget.
http://abload.de/img/1bkjx9.jpg

Vill du ha fakta kan du ringa Yamaha Center i Helsingborg. Mappningen är inte hundraprocentig ännu men man har redan nu fått upp den i ~265 km/h. Finns alltså mer att ge.

Hastigheten är ju uppmätt vid bänkningen så visst kommer det gå något långsammare i 'verkligheten' med fartvind etc men eftersom den har mer att ge är en faktiskt hastighet av upp emot ~270 km/h inget omöjligt. Notera att jag hela tiden har skrivit "upp emot ~270 km/h"

Dessa killar kan detta. Har gjort det tidigare med bl.a. en Yamaha V-Max.

Varför skulle den inte gå stabilt i dessa farter?

Du tror lite väl mycket, du.

Jag tvivlar inte på Glenn och grabbarna där nere.Ja kompisens v-max uppdaterade dom,den går som fan.Dom är duktiga och som du själv säger,inget luftmotstånd i bänken.Luftmotståndet efter 200 blir riktigt tufft och med bara 116hk blir det jobbigt för den.Men det är ju bara att prova.Jag tycker ingen hoj går stabilt över 250.Jo en R1,a testade jag toppfarten på..294 gjorde den efter mätarn och den gick sådär,det blåser och rister som tusan.Har haft flera yamaha fjr 1300,som toppar 260 efter mätarn oh dom är mer strömlinjeformade,men det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det.Nää jag tror inte så mycket som du tror,jag VET.Men skitsamma.Men toppfarten kan väl inte vara så viktigt på din hoj antar jag.Jag håller med om att den är riktigt läcker och säkert riktigt underhållande att köra.Provkörning kommer ju att ske.OCH får gratulera till hojen och hoppas du får många roliga turer med den:)Ps tänk på att det där med inkörningen,kör som vanligt men utan att plåga den.Många tror att man behöver fisåka dom första milen,bara snack.

engström67
2014-02-28, 18:53
Skriver detta sittandes på min nya mattgråa MT-09 som jag precis har varit och hämtat, uppenbarligen det sista exemplaret i Sverige i denna färg, och jag kan bara säga wow, vilken hoj... vilken fantastisk hoj detta är.

Skickat från min iPhone

Grattis till en skitsnygg hoj.Hoppas du får kul med den.:)

Gaijin
2014-02-28, 20:15
Nää jag tror inte så mycket som du tror,jag VET.

Luftmotståndet efter 200 blir riktigt tufft och med bara 116hk blir det jobbigt för den.

Har haft flera yamaha fjr 1300,som toppar 260 efter mätarn oh dom är mer strömlinjeformade,men det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det.


Du påstår dig veta saker men det är ju uppenbart att du mest tror dig veta saker. Stor skillnad på att veta och att tro sig veta.

Hade för något år sedan en Yamaha XJ6-N. Allt original förutom Ixil Hyperflow L1X, K&N-filter, NGK Iridium IX. Den gjorde 232 km/h (faktiskt hastighet uppmätt med GPS) och det var inga större problem att köra trots att jag bara hade en liten flyscreen som vindskydd. Ostabil var den inte heller. Samma med Kawasaki ER-6N som jag hade efter. Den hade snarlika modifieringar och gjorde 221 km/h, också detta uppmätt med GPS.

Detta är hojar som enligt tillverkarna har ~77 hk respektive ~72 hk från fabrik och som väger 210 kg respektive 206 kg.

Yamaha MT-09 har fler hästar och väger mindre. Inte så svårt att räkna ut vad den innebär.

engström67
2014-02-28, 20:19
Du påstår dig veta saker men det är ju uppenbart att du mest tror dig veta saker. Stor skillnad på att veta och att tro sig veta.

Hade för något år sedan en Yamaha XJ6-N. Allt original förutom Ixil Hyperflow L1X, K&N-filter, NGK Iridium IX. Den gjorde 232 km/h (faktiskt hastighet uppmätt med GPS) och det var inga större problem att köra trots att jag bara hade en liten flyscreen som vindskydd. Ostabil var den inte heller. Samma med Kawasaki ER-6N som jag hade efter. Den hade snarlika modifieringar och gjorde 221 km/h, också detta uppmätt med GPS.

Detta är hojar som enligt tillverkarna har ~77 hk respektive ~72 hk från fabrik och som väger 210 kg respektive 206 kg.

Yamaha MT-09 har fler hästar och väger mindre. Inte så svårt att räkna ut vad den innebär. Har åkt hoj i 30 år och vet jag inget så är jag tyst

Men LÄS jag tror den får det tufft efter 200 och jag VET att det rister om far efter 200 och även tidigare.Har aldrig sagt att den skulle vara instabil.Konstigt att hojar med 200 hk inte gör 400kmt.

Hondamannen
2014-02-28, 20:47
Ursäkta att jag lägger mig i men även om det är kul att veta topphastighet med mera samt att det är kul att köra fort och testa hojens topphastighet men jag måste fråga om ni lider av någon form av dödslängtan eftersom ni gärna vill köra i dessa hastigheter?

TheCrow
2014-02-28, 21:04
Dom gör ju nästan 400, eller i vart fall en bit över 300. Sen är det nog inte maskinen som är problemet. Kolla in TT. Min bil på 230hk gör ju 240km/H innan regulatorn kickar in. Å den väger ju en bit mer än en mc och har större vindmotstånd.

/Freddo

engström67
2014-02-28, 21:05
Ursäkta att jag lägger mig i men även om det är kul att veta topphastighet med mera samt att det är kul att köra fort och testa hojens topphastighet men jag måste fråga om ni lider av någon form av dödslängtan eftersom ni gärna vill köra i dessa hastigheter?

Testa brukar jag göra men inget som är intressant sedan.Min gör 220,har provat på autobahn men ingen hit,blåser och rister så hemskt.Har väl fel hoj.

engström67
2014-02-28, 21:08
Dom gör ju nästan 400, eller i vart fall en bit över 300. Sen är det nog inte maskinen som är problemet. Kolla in TT. Min bil på 230hk gör ju 240km/H innan regulatorn kickar in. Å den väger ju en bit mer än en mc och har större vindmotstånd.

/Freddo

Dom flesta hojar har mer luftmotstånd än en bil.

TheCrow
2014-02-28, 21:14
Eller hur...

engström67
2014-02-28, 21:26
Eller hur...

Tydligen,läs tester om det så får du se..:cool:

TheCrow
2014-02-28, 21:35
Har du inga länkar?

EVK
2014-02-28, 21:50
En MC har högre Cd-värde än en bil. Men det innebär inte att luftmotståndet är högre.

Förövrigt så ökar kraften som behövs för att övervinna luftmotståndet med kvadraten av farthöjningen. Vilket kan vara värt att ta hänsyn till för den som vill extrapolera.

TheCrow
2014-02-28, 22:32
Ska min finlira så ökar energibehovet med kvadraten på hastigheten också. Lik förbenat så puffar min 1400-1500kg tunga Saab på i 240 på sina trötta 230 hästar. Att mc:n inte går i 400 beror väl till största del på utväxling och mappning.

Åtminstone tycker jag att vägen blir rätt smal när man närmar sig 200km/h. TT-killarna måste ju ha nått hjärnfel...

/F

Ankan1
2014-02-28, 22:51
Ursäkta att jag lägger mig i men även om det är kul att veta topphastighet med mera samt att det är kul att köra fort och testa hojens topphastighet men jag måste fråga om ni lider av någon form av dödslängtan eftersom ni gärna vill köra i dessa hastigheter?

Hög fart är ibland beroendeframkallande.Och så är det ju bevisat enligt Einstein teorin att tiden går långsammare för den som färdas i en hög fart jämfört med en stillasittande människa.Med andra ord så åldras en fortkörare långsammare och borde ju teoretisk då leva längre än den som alltid håller fartgränserna.Kan ju vara något att flika in med när polaren en dag ligger på sitt yttersta, att du skulle kört lite fortare ... LOL. :D

Gaijin
2014-02-28, 23:03
Har åkt hoj i 30 år och vet jag inget så är jag tyst

Varför skriver du då? Du vet ju uppenbarligen inget om det du nu skriver om mer än att du tror dig veta saker. Men det hänger väl ihop med det du skriver i den andra tråden. Gammal vet bäst? Nej, skulle inte tro det.


Men LÄS jag tror den får det tufft efter 200

Tror. Det gör du väldigt mycket och väldigt ofta. Så det du skrev ovan, att du är tyst när du inget vet, är vad? Rent snack? Jo, vi förstår detta.


Har aldrig sagt att den skulle vara instabil.

Du skrev: "Jag tycker ingen hoj går stabilt över 250".

Du skrev också: "Har haft flera yamaha fjr 1300,som toppar 260 efter mätarn oh dom är mer strömlinjeformade,men det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det."

Vet du inte vad du skriver eller?


Konstigt att hojar med 200 hk inte gör 400kmt.

Nu är vi åter där igen om att inte skriva när vi inget vet.

Herregud!

EVK
2014-02-28, 23:17
Ska min finlira så ökar energibehovet med kvadraten på hastigheten också. Lik förbenat så puffar min 1400-1500kg tunga Saab på i 240 på sina trötta 230 hästar.
Nu blir jag lite fundersam. Om vi bortser från friktion (vilket vi naturligtvis inte kan göra...) så påverkar inte vikten maxhastigheten, endast accelerationen. Så att bilen väger mer, är inte avgörande.

Men låt oss höra mer om MT09 istället, absolut inte min typ av båge, men den verkar jäkligt kul. Varierande åsikter om den bland de som provkört. Ser fram emot fler rapporter.

TheCrow
2014-02-28, 23:19
Det gäller bara i ideala system.

/F

engström67
2014-03-01, 01:43
Varför skriver du då? Du vet ju uppenbarligen inget om det du nu skriver om mer än att du tror dig veta saker. Men det hänger väl ihop med det du skriver i den andra tråden. Gammal vet bäst? Nej, skulle inte tro det.



Tror. Det gör du väldigt mycket och väldigt ofta. Så det du skrev ovan, att du är tyst när du inget vet, är vad? Rent snack? Jo, vi förstår detta.



Du skrev: "Jag tycker ingen hoj går stabilt över 250".

Du skrev också: "Har haft flera yamaha fjr 1300,som toppar 260 efter mätarn oh dom är mer strömlinjeformade,men det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det.Om man skriver så,vet man ej vad man skriver då??."

Vet du inte vad du skriver eller?



Nu är vi åter där igen om att inte skriva när vi inget vet.

Herregud!

Bla,bla,bla nä ok vet nada.Det där var rörigt,måste ha stavat fel,eller har du läst baklänges;)Va är knepigt?om jag säger att en fulländad sporttouring far och rister lite runt 250 pga det blåser som fan.Vad ska då inte en liten,lätt naken hoj göra.vet jag inte vad jag skriver då??vad är problemet...

engström67
2014-03-01, 02:04
.................................................. .................................................. .........

engström67
2014-03-01, 02:11
Har du inga länkar?

Nej men enkelt att goggla på.Men jag har inga bevis på att det ska vara så.Går bara på vad man hört.Men igentligen så borde ju en hoj som är en halvmeter bred skära igenom luften lättare än en plåtlåda som är 2 meter.

Gaijin
2014-03-01, 02:51
Bla,bla,bla nä ok vet nada.Det där var rörigt,måste ha stavat fel,eller har du läst baklänges;)Va är knepigt?om jag säger att en fulländad sporttouring far och rister lite runt 250 pga det blåser som fan.Vad ska då inte en liten,lätt naken hoj göra.vet jag inte vad jag skriver då??vad är problemet...

Det är det enda du kan göra, tro saker samt skriva fjanterier som blåbär, bla, bla, bla när du inte kan argumentera för din sak. Bara att söka i din postningshistorik så ser man detta, ett tydligt tecken på att man är en skitsnackare.

Du har ju inte ens kört hojen eller andra nakenhojar i dessa hastigheter, det är ju tydligt eftersom du skriver om dina hojar att "det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det."

Prova hojarna innan du snackar.

Du tror mycket men vet lite. Har inte tid med sådant så du får gärna fortsätta diskutera med dig själv om du vill fortsätta diskussionen för jag är klar med dig.


jag har inga bevis på att det ska vara så.Går bara på vad man hört.

Herregud, detta är ju komik på högsta nivå.

TheCrow
2014-03-01, 09:32
Googla fram underlagen för dina påstående då, det är ju enkelt...

TMax500
2014-03-01, 10:28
Värst vad det tjafsas. Ut och spring ett varv i skogen, bli av med irritationen, och kom hem igen pigga och glada! :dancing::beer:

//*Farsan*

engström67
2014-03-01, 10:29
Det är det enda du kan göra, tro saker samt skriva fjanterier som blåbär, bla, bla, bla när du inte kan argumentera för din sak. Bara att söka i din postningshistorik så ser man detta, ett tydligt tecken på att man är en skitsnackare.

Du har ju inte ens kört hojen eller andra nakenhojar i dessa hastigheter, det är ju tydligt eftersom du skriver om dina hojar att "det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det."

Prova hojarna innan du snackar.

Du tror mycket men vet lite. Har inte tid med sådant så du får gärna fortsätta diskutera med dig själv om du vill fortsätta diskussionen för jag är klar med dig.



Herregud, detta är ju komik på högsta nivå.

Skitsnackare ja,ja är väl så då.:):):)

Hamre
2014-03-01, 20:02
Det är det enda du kan göra, tro saker samt skriva fjanterier som blåbär, bla, bla, bla när du inte kan argumentera för din sak. Bara att söka i din postningshistorik så ser man detta, ett tydligt tecken på att man är en skitsnackare.

Du har ju inte ens kört hojen eller andra nakenhojar i dessa hastigheter, det är ju tydligt eftersom du skriver om dina hojar att "det rister och far där med över 200 så varför skulle inte en liten nakenhoj göra det."

Prova hojarna innan du snackar.

Du tror mycket men vet lite. Har inte tid med sådant så du får gärna fortsätta diskutera med dig själv om du vill fortsätta diskussionen för jag är klar med dig.


Engström är en stor Besserwisser, störst bäst och vackrast! Maken till envis och intollerant människa får du leta efter! Har alltid rätt även då han har fel!

engström67
2014-03-01, 20:52
Engström är en stor Besserwisser, störst bäst och vackrast! Maken till envis och intollerant människa får du leta efter! Har alltid rätt även då han har fel!

Är varken störst eller vackrast,men envis som fan det är jag.:D................................

Kakel_anders
2014-03-01, 22:50
QmcOKMX3UNw

@ 16:30 // asgarv


Sluta tjafsa nu, fokus på hojar inte era brottande egon.

Kakel_anders
2014-03-01, 23:00
Nu blev jag ruggigt sugen alltså xD

TheCrow
2014-03-02, 00:13
Jag är mer sugen på en Z800, men jag är lite för feg för att ta lån för nått dylikt. Men den verkar vara en kul pendlarhoj. Fast det är inte säkert att jag kan åka hoj till jobbet av andra skäl så det är en dum idé iaf.

/Freddo

Gaijin
2014-03-03, 16:18
Engström är en stor Besserwisser, störst bäst och vackrast! Maken till envis och intollerant människa får du leta efter! Har alltid rätt även då han har fel!

Därför som jag har satt honom på ignorlistan. Skönt att slippa hans inlägg.

Kakel_anders
2014-03-03, 22:12
Gaijin, istället för att gnälla som en jävla treåring kan du väl backa upp din helkassa attityd som utgör 8 av 9 "bidrag" till forumet än så länge med lite konkret fakta.

Vinn på kunskap inte meningslöst gnabb som bara sänker nivån på dig och inte minst forumet.

Saknar det här forumet helt administratörer ?

Gaijin
2014-03-04, 01:20
Gaijin, istället för att gnälla som en jävla treåring kan du väl backa upp din helkassa attityd som utgör 8 av 9 "bidrag" till forumet än så länge med lite konkret fakta.

Vinn på kunskap inte meningslöst gnabb som bara sänker nivån på dig och inte minst forumet.

Saknar det här forumet helt administratörer ?

Och din lösning på att få mig, som du kallar det, att sluta "gnälla som en jävla treåring" är vad? Att själv gnälla? Åh, denna ironi.

Sedan att jag skulle ha en heltaskig attityd får stå för dig. Har mig veterligen inte skrivit att någon gnäller som en jävla treåring, men det har ju du gjort så vem av oss är det nu igen som har en helkass attityd?

Vad är det för fakta du eftersöker?

Olle Å
2014-03-04, 14:46
Var och klämde på MT09 hos Yamaha Center i Karlstad i dag. Verkar vara en ganska lagom hoj i storlek och hanterbarhet. De ex de hade fått tilldelade var sålda, så jag tror den blir en hit i år. Ser mera ut som en mc än vad Hondas lilla tjocka pingvin xl700 är. Priset är väl lite lägre än den senares.
( jag är inte helt insnöad på Honda som en del tycks tro) Dessutom har jag en veteran, en Yamaha XT 125 83:a

räven
2014-03-04, 15:44
Var och klämde på MT09 hos Yamaha Center i Karlstad i dag. Verkar vara en ganska lagom hoj i storlek och hanterbarhet. De ex de hade fått tilldelade var sålda, så jag tror den blir en hit i år. Ser mera ut som en mc än vad Hondas lilla tjocka pingvin xl700 är. Priset är väl lite lägre än den senares.
( jag är inte helt insnöad på Honda som en del tycks tro) Dessutom har jag en veteran, en Yamaha XT 125 83:a

Ser ut som du smutsar ner din fina väst på kladdiga grusvägar. Ingen bakskärm.

Gaijin
2014-03-04, 17:18
Var och klämde på MT09 hos Yamaha Center i Karlstad i dag. Verkar vara en ganska lagom hoj i storlek och hanterbarhet. De ex de hade fått tilldelade var sålda, så jag tror den blir en hit i år. Ser mera ut som en mc än vad Hondas lilla tjocka pingvin xl700 är. Priset är väl lite lägre än den senares.
( jag är inte helt insnöad på Honda som en del tycks tro) Dessutom har jag en veteran, en Yamaha XT 125 83:a

Att den sålt slut beror delvis på att det är en kalashoj som "alla" vill ha men också för att det endast kom 180 st hojar till Sverige av utlovade 200.

Vet att det kommer fler hojar i maj, samt att det ryktas om att 2015 års modell kommer redan i augusti. Yamaha ska enligt uppgift hämta hem hojarna som kommer i maj från europalagret i Belgien. Alla hojar som står där är egentligen till för den franska marknaden och i Frankrike får man max ha 74 kW (100 hk), så 95 hk är hojarna strypta till. Hoppas Yamaha Sverige fixar detta innan leverans.

Hondamannen
2014-03-04, 17:51
Vart kommer denna rykte ifrån? Källor?

Gaijin
2014-03-04, 20:10
Vart kommer denna rykte ifrån? Källor?

Det enda som är rykte av det jag skrev, eller inte bekräftat om man så vill, är detta med att hojarna som kommer i augusti är av 2015 års modell. Allt annat är fakta och bekräftat av personer jag känner inom hojbranschen. Kan av förklarliga skäl inte namnge personerna.

Menar du om att i Frankrike så måste hojarna vara strypta till 74 kW (100 hk)? Det är lag på det men EU har bestämt att från 2016 så får inget EU-land effektbegränsa motorcyklar.

petrho
2014-12-18, 22:10
Hur upplever ni att köra utan vindruta? När börjar det bli jobbigt? Slipper man turbulens utan ruta?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Olle Å
2014-12-19, 21:02
Hur upplever ni att köra utan vindruta? När börjar det bli jobbigt? Slipper man turbulens utan ruta?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag avskyr att köra utan en hög ruta eftersom jag ofta kör hela dagarna. Om det då regnar , så kan man ju hålla sig för skratt.
Med rutan, så slipper jag ju att få blåsten och regnet i bröstet eller på halsen. Visst blir det lite turbulens, men inget som stör. J.ag brukar köra med hjälmen öppen upp till ca 100 km/t.
Många insekter bara flyger förbi, även lättare snöfall hålls undan. Om man kör med öppen hjälm, så måste man ha någon form av glasögon för att en liten skalbagge i 100 knyck kan ställa till en rejäl skalda. Fick en norsk skalbagge precis vid näsroten , så det blev en nötstor bula.:santaclaus::santaclaus::santaclaus:

engström67
2014-12-19, 21:11
Jag avskyr att köra utan en hög ruta eftersom jag ofta kör hela dagarna. Om det då regnar , så kan man ju hålla sig för skratt.
Med rutan, så slipper jag ju att få blåsten och regnet i bröstet eller på halsen. Visst blir det lite turbulens, men inget som stör. J.ag brukar köra med hjälmen öppen upp till ca 100 km/t.
Många insekter bara flyger förbi, även lättare snöfall hålls undan. Om man kör med öppen hjälm, så måste man ha någon form av glasögon för att en liten skalbagge i 100 knyck kan ställa till en rejäl skalda. Fick en norsk skalbagge precis vid näsroten , så det blev en nötstor bula.:santaclaus::santaclaus::santaclaus:

Man får ju ren luft på sig utan rutor och kåpor.Inte så skönt i höga hastigheter.Funkar tydligen kanon på en Mt 09 som är snabbare än en R6,a:confused:

fishbone
2014-12-19, 22:45
Hur upplever ni att köra utan vindruta? När börjar det bli jobbigt? Slipper man turbulens utan ruta?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag tycker det är livet. På en kåphoj har det en tendens att gå FÖR fort utan att man märker det.
Min Superduke kan jag ligga runt 140 utan att bli störd.

V Saarela
2014-12-20, 05:51
Ruta är ju att föredra på längre turer, men bara om den funkar.(vilket det inte alltid gör)

Integralhjälm och en stor tankväska på en nakenhoj och man kan lätt göra långa dagsetapper.....riktigt långa.

petrho
2015-03-17, 19:05
hämtade min MT09 i lördags och kan bara säga vilken otrolig hoj. Lätt, skön sittställning och motorn (med den nya mappningen)!

engström67
2015-03-17, 20:29
hämtade min MT09 i lördags och kan bara säga vilken otrolig hoj. Lätt, skön sittställning och motorn (med den nya mappningen)!

Grattis till nya hojen:).Återkom gärna hur den upplevs i 270.Behövs det en liten ruta kanske?:)

Kapten Miki
2015-03-18, 12:24
hämtade min MT09 i lördags och kan bara säga vilken otrolig hoj. Lätt, skön sittställning och motorn (med den nya mappningen)!


Grattis! MT-09 ligger hööögt även på min inköpslista. Såg en häromdan utrustad med Akrapovic’ helsystem. Bullrade hur jefla coolt som helst, medan jag försökte kalkylera hur lätt den redan fjäderlätta MT-09 blivit med titan-pipan…? Typ, vätgasballong?

Kul hoj! Eller som vi hårda nakenhojsnördar brukar säga: Livet har ingen vindruta!

Benny intruder
2015-03-18, 16:07
Grattis! MT-09 ligger hööögt även på min inköpslista. Såg en häromdan utrustad med Akrapovic’ helsystem. Bullrade hur jefla coolt som helst, medan jag försökte kalkylera hur lätt den redan fjäderlätta MT-09 blivit med titan-pipan…? Typ, vätgasballong?

Kul hoj! Eller som vi hårda nakenhojsnördar brukar säga: Livet har ingen vindruta!

:bootyshake::aetsch:

engström67
2015-03-19, 01:37
hämtade min MT09 i lördags och kan bara säga vilken otrolig hoj. Lätt, skön sittställning och motorn (med den nya mappningen)!

Du sålde nyss din Bmw.Även Hjälm och utr.??.Men kul med ny hjälm och ställ när man byter hoj:)Men du förstod nog Yamahas överlägsna kvalite jämfört Bmw så jag förstår.:)

petrho
2015-03-19, 11:11
Behåller hjälm o utrustningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

engström67
2015-03-20, 21:09
Behåller hjälm o utrustningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

:):):)