handdator

Visa fullständig version : Luftkylt och motorvärmare???



MEHall
2014-02-19, 01:00
Har någon av er funderat på det här med att kunna ha motorvärmare på en luftkyld motor? :confused: :rolleyes: Eftersom många äldre Mc motorer är luftkylda vore det intressant om det går att göra och hur det skulle gå till? ;) Någon som har några idéer på hur man skulle kunna göra för att få en motorvärmar funktion på en luftkyld motor. ;) :rolleyes:




:cool:

Hondamannen
2014-02-19, 01:43
Ja du får väl på ngt sätt värma oljan antar jag.

Ove
2014-02-19, 07:57
:) Att värma en luftkyld motor är egentligen inte så svårt. Att värma oljan är ett sätt. och då borde det inte vara så svårt att fästa element av den typ som finns till styren eller fot/handvärmare. 12 volt så det krävs transformator.

Värma cylindrarna eller hela motorklumpen borde gå med varmluft. Problemet är väl bara att begränsa utrymmet så att det inte leder till uppvärmning av universum. Någon mantel som lätt kan sättas på och att man kör luften i retur med termostatreglerad värmefläkt som värmekälla.

Rekommenderar INTE det man gjorde för att få liv i motorerna på flygplan och bilar under WWII i svinkylan, man eldade helt enkelt under motorn. Fungerar, men kan bli jäkligt dyrt. :eek:

Hondamannen
2014-02-19, 09:21
Värma cylindrarna som du nämner Ove, undrar jag om det inte leder till att man får ånglås i fuggarna.

Värma under motorn, det är ett gammalt trick som förr i världen även användes av lastbilschaffisar.

Ove
2014-02-19, 10:38
a) Värma cylindrarna som du nämner Ove, undrar jag om det inte leder till att man får ånglås i fuggarna.

b) Värma under motorn, det är ett gammalt trick som förr i världen även användes av lastbilschaffisar.

På a) svarar jag - värm inte dom, bara själva moroten.

och på b) svarar jag jodå, och även personbilar, särskilt gengasbilarna som inte alltid var så lätta att få till att fungera när det var kallt. En burk med något brännbart under oljetråget så dom 6 volten i batteriet hade en chans.

Olle Å
2014-02-19, 16:48
Har någon av er funderat på det här med att kunna ha motorvärmare på en luftkyld motor? :confused: :rolleyes: Eftersom många äldre Mc motorer är luftkylda vore det intressant om det går att göra och hur det skulle gå till? ;) Någon som har några idéer på hur man skulle kunna göra för att få en motorvärmar funktion på en luftkyld motor. ;) :rolleyes:




:cool:

Inga problem. Sätt en tehuva över motorn och installera en hårblås. /Principen):):):)

räven
2014-02-19, 17:24
Inga problem. Sätt en tehuva över motorn och installera en hårblås. /Principen):):):)

Sett dom som har satt spritköket under oljesumpen

V Saarela
2014-02-19, 19:37
När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.

http://www.saarela.se/vinter/vinterb20c.jpg

Olle Å
2014-02-19, 22:01
När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.

http://www.saarela.se/vinter/vinterb20c.jpg

Ungefär vad jag menar. Hänger du en filt över hojen, så klarar en VÄRMEPISTOL DET HELA GALANT.:)
Har man ingen el, så är ju gasen kanon:):)

Olle Å
2014-02-19, 22:05
Sett dom som har satt spritköket under oljesumpen

Har varit med och eldat rödsprit i en gammal kaffeburk under en traktor. Då hängde vi några gamla hästfiltar över motorn för att värmen skulle stanna kvar. Då var det nog ca 25 -. Den startade snällt sedan.:D

MEHall
2014-02-20, 04:53
Typ en huva som samlar upp varmluften från en värmepistol eller liknande låter bra. En ide jag har är att leda en elektrisk ström genom motorn för att få den varm, men det kanske är lite väl avancerat med tanke på volt, ampere och motstånd, vad vet jag? :rolleyes:
Men som man säger; beprövade lösningar är alltid enklast. ;)


När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.

http://www.saarela.se/vinter/vinterb20c.jpg

Skulle vara intressant att se hur den där är gjord?




:cool:

V Saarela
2014-02-21, 07:27
Det är inte mer avancerat än såhär: http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

Gas är ju annars så att när det blir lite minusgrader så tappar den ganska mycket effekt. Dock så kommer det en låga och den värmer.

engström67
2014-02-21, 09:54
Det är inte mer avancerat än såhär: http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

Gas är ju annars så att när det blir lite minusgrader så tappar den ganska mycket effekt. Dock så kommer det en låga och den värmer.

Är det startproblem på en Honda...?:)

Olle Å
2014-02-21, 10:48
Är det startproblem på en Honda...?:)

Du vet ju att om det blir riktigt kallt och det är riktiga entusiaster som även kör då, så tappar ju batteriet över halva kapaciteten. Tyvärr är ju inte mcbatterierna anpassade för väldigt kallt väder. De flesta hojar har ju ett ganska litet batteri för att spara på vikt.
En motorvärmare till en mc kan ju inte vara fel, för den spar ju motorn likväl som på bilen.
Att Honda skulle vara speciellt svårstartad då det är kallt tror jag inte. Min gamla Dominator startade ju utan problem i -20.:):):)
Startar en Triumph då????:D

V Saarela
2014-02-21, 10:55
Värma oljan var väl inte tänkt för att den inte startar i kyla. Skulle nog aldrig starta en motorcykel med delsyntetolja i minusgrader och inte värma oljan först. Torde då drömma mardrömmar i flera dagar om jag gjorde det :)

engström67
2014-02-21, 11:39
Du vet ju att om det blir riktigt kallt och det är riktiga entusiaster som även kör då, så tappar ju batteriet över halva kapaciteten. Tyvärr är ju inte mcbatterierna anpassade för väldigt kallt väder. De flesta hojar har ju ett ganska litet batteri för att spara på vikt.
En motorvärmare till en mc kan ju inte vara fel, för den spar ju motorn likväl som på bilen.
Att Honda skulle vara speciellt svårstartad då det är kallt tror jag inte. Min gamla Dominator startade ju utan problem i -20.:):):)
Startar en Triumph då????:D

Klart den startar.Har provat.Startar direkt och sedan har den ju marknadens kraftigaste generator(950w) som håller batteriet i Trim.Men jag skojade ju lite förstås.Många klag på just Honda så försökte vara lite rolig bara.:)

engström67
2014-02-21, 11:40
Värma oljan var väl inte tänkt för att den inte startar i kyla. Skulle nog aldrig starta en motorcykel med delsyntetolja i minusgrader och inte värma oljan först. Torde då drömma mardrömmar i flera dagar om jag gjorde det :)

Opps.Startade min som har helsyntet,och det skramlade inget mer än vanligt.:)

räven
2014-02-21, 14:41
Opps.Startade min som har helsyntet,och det skramlade inget mer än vanligt.:)

På Triumph märks nog inget, samma skrammel.

engström67
2014-02-21, 15:19
På Triumph märks nog inget, samma skrammel.

Vinande ljud har dom ju alltid haft.Och ska väl låta att det är grejer som rör sig.Men har ingen slamrande kardan och vxl låda och blårök vid start som gs ALLTID har haft.Är väl som en gammal bubbla,spottar och fräser,dom låter rätt lika med,och lika slöa.

räven
2014-02-21, 15:50
Vinande ljud har dom ju alltid haft.Och ska väl låta att det är grejer som rör sig.Men har ingen slamrande kardan och vxl låda och blårök vid start som gs ALLTID har haft.Är väl som en gammal bubbla,spottar och fräser,dom låter rätt lika med,och lika slöa.

Engelsmännen har blivit ett vinland

Hondamannen
2014-02-21, 16:22
honda har faktiskt några modeller som ogillar kallt väder. Det är cbf 500 samt vtx 1300. Min startar och gå bra men det märkts att den inte gillar det kalla vädret.

engström67
2014-02-21, 16:25
honda har faktiskt några modeller som ogillar kallt väder. Den är cbf 500 samt vtx 1300. Min startar och gå bra men det märkts att den inte gillar det kalla vädret.

Synd..jag som tänkte skaffa en Vtx som vinterhoj:rolleyes:

MEHall
2014-02-22, 02:42
Om batteriet i en MC inte tål kylan så bra så kan jag säga att dessa kan vara bra att ha då:

http://www.jula.se/barbart-startbatteri-12v-608010

http://www.jula.se/barbart-startbatteri-med-kompressor-12v-608009

Det borde ju underlätta då man vill ha igång sin MC efter vinteruppehållet.;)




:cool:

Olle Å
2014-02-22, 09:27
Synd..jag som tänkte skaffa en Vtx som vinterhoj:rolleyes:

Häng i en Honda XR 650 motor i din Dominator, så har du en hoj som räcket till för vinterkörning.:rock::rock::rock:

engström67
2014-02-22, 10:15
Häng i en Honda XR 650 motor i din Dominator, så har du en hoj som räcket till för vinterkörning.:rock::rock::rock:

Är väl samma motor i dom eller.Sedan beror det väl på om det är en R eller L.Har sålt Dominatorn för den delen.

Per Lindström
2014-02-26, 11:58
Vet inte hur bra dessa är men om man värmer tråget, bör resten bli ganska varmt det också.

http://stenmansmotor.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=270&t=MOTOR%2FTANKV%C4RMARE&lang=sv

Känns lite riskabelt med 230V dock.
Annars är ju spritköket och blåslampan två klassiker.

Olle Å
2014-02-26, 21:36
Vet inte hur bra dessa är men om man värmer tråget, bör resten bli ganska varmt det också.

http://stenmansmotor.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=270&t=MOTOR%2FTANKV%C4RMARE&lang=sv

Känns lite riskabelt med 230V dock.
Annars är ju spritköket och blåslampan två klassiker.

Detta system verkar vara toppen speciellt för offroadhojar som har ett skydd under motorn ( hasplåt). Då placerar man ju den mellan plåten och motorn. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon risk med 230V. Kopplar man bara ur sladden så...:rock::rock:

Per Lindström
2014-03-07, 09:54
Detta system verkar vara toppen speciellt för offroadhojar som har ett skydd under motorn ( hasplåt). Då placerar man ju den mellan plåten och motorn. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon risk med 230V. Kopplar man bara ur sladden så...:rock::rock:

Med närmare eftertanke är nog detta riktigt bra och är man lite osäker kan man alltid ansluta via jordfelsbrytare.
En mc-motor är ju också ofta en ganska kompakt klump, så värmen sprids nog ganska bra.
Är det riktigt kallt kan man kompletera med ett hästtäcke. :)
Jag skulle satsa på 600W varianten.

kruth
2014-10-23, 21:26
Men skulle ni ha en sådan "tankvärmare" permanent monterad under motorn då eller bara sätta dit den varje kväll med typ ett litet spännband eller dylikt?

Jan-Olov
2014-10-23, 22:25
Med närmare eftertanke är nog detta riktigt bra och är man lite osäker kan man alltid ansluta via jordfelsbrytare.

Om man drar ut en sladd utomhus så skall man ha jordfelsbrytare, detta säger ellagen.

Olle Å
2014-10-24, 09:35
Om man drar ut en sladd utomhus så man ha jordfelsbrytare, detta säger ellagen.

Som tillbehör för såna vattenkoppar som kossor dricker ur på vintern, finns det elektriska små element som består av några böjda rörslingor som via en transformator ger 24V,. Finns olika W att välja på. Fäster man då en isolerande tunn platta under motorn med elementet i, så har man en effektiv motorvärmare. Om man sedan tar ett hästtäcke över hojen så blir den garanterat varm.:):):)
Eller köp en Transalp.:eek::eek:

Jan-Olov
2014-10-24, 10:05
Som tillbehör för såna vattenkoppar som kossor dricker ur på vintern, finns det elektriska små element som består av några böjda rörslingor som via en transformator ger 24V,.


Ja 24v är klart det säkraste.

Per Lindström
2014-10-24, 12:34
Men skulle ni ha en sådan "tankvärmare" permanent monterad under motorn då eller bara sätta dit den varje kväll med typ ett litet spännband eller dylikt?

Så här skirver de i länken, jag gav tidigare.

"Enkel att installera, rengör ytan och klistra fast.
Värmarens baksida är självhäftande och fäster direkt på ytan."

Limmas alltså på, gäller förstås att hitta en nog stor yta.

Per Lindström
2014-10-24, 12:35
Om man drar ut en sladd utomhus så man ha jordfelsbrytare, detta säger ellagen.

Låter vettigt.

engström67
2014-10-24, 19:04
Låter vettigare att förvara hojen i varmgaraget,då slipper man trubbel om hojen ej funkar.Kör hellre skoter på vintern:)

Gert
2014-10-24, 19:12
Inom bilar är det inte helt ovanligt att motorvärmarens element sitter på utsidan av motorn och oftast då på oljesumpen, jag har själv haft en sådan och effekten är INTE jämförbar med en traditionellt monterad i en vattenkanal.
Men som sagts tidigare är ju en Mc-motor betydligt mindre att värma upp.

engström67
2014-10-24, 20:04
Stämmer bra det.Själv så andvänder jag aldrig motorvärmaren i min gamla diesel,den startar jämt ändå:)