handdator

Visa fullständig version : Avgasbandage och krom?



TheCrow
2014-02-12, 09:46
Hej!

Någon som vet ifall krom tar stryk om man lindar avgasbandage runt rören?

/Freddo

Ankan1
2014-02-12, 12:27
Kan bli svagt missfärgat vilket det blev på min Sevenfifty.

Olle Å
2014-02-12, 15:47
Hej!

Någon som vet ifall krom tar stryk om man lindar avgasbandage runt rören?

/Freddo

Varför avgasbandage?. Att gömma rostiga rör är väl en sak, men annars? ?:hmmmm2:

Ankan1
2014-02-12, 15:59
Värmebandage ger ju annars en snabbare transport av avgaserna samt kyler ner lättare om det är rätt lindat.
Brukar normalt användas vid risk för överhettning eller för att gömma inte alltför snygga agasrör.Kan bli snyggt om det är rätt gjort naturligtvis.

Olle Å
2014-02-12, 16:02
Värmebandage ger ju annars en snabbare transport av avgaserna samt kyler ner lättare om det är rätt lindat.

Hmm. Är inte bandaget gjort av asbetsväv? I så fall isolerar det ju mot värmen:hmmmm2:

Ankan1
2014-02-12, 16:10
Värmebandage skyddar omkringgivande material från överhettning samtidigt som det lättare leder bort avgaserna som i sin tur ger ett något svalare system.Samlar upp värmen och avleder den fortare än godset det är lindat runt.

TheCrow
2014-02-12, 16:37
För att det passar mitt estetiska sinnelag bättre och är billigare än att köpa nya svarta pipor. Det är ju två rätt stora kromade blaffor till pipor på en m800.

/F

Kakel_anders
2014-02-12, 20:02
Tänkte labba upp en halv uppsats, men hittade en sida där det förklaras mycket bra.

varsågod: http://www.allaboutbikes.com/feature-articles/motorcycle-maintenance/6963-unwrapping-the-mystery-of-exhaust-wrap

TheCrow
2014-02-12, 21:23
Det där verkade ju lite avskräckande... :0P

/F

Olle Å
2014-02-13, 10:10
Värmebandage skyddar omkringgivande material från överhettning samtidigt som det lättare leder bort avgaserna som i sin tur ger ett något svalare system.Samlar upp värmen och avleder den fortare än godset det är lindat runt.

Knepigt resonemang tycker jag. Om ditt resonemang stämmer, så borde man kunna utföra ett litet experiment.
Ta två ölburkar och linda den ena med bandage. Fyll båda med varmt vatten. Kolla sedan med termometer vilken som svalnar först. Jag tror att den utan bandage blir kallare fortast.
Har en myt bildats????:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Ankan1
2014-02-13, 11:06
Knepigt resonemang tycker jag. Om ditt resonemang stämmer, så borde man kunna utföra ett litet experiment.
Ta två ölburkar och linda den ena med bandage. Fyll båda med varmt vatten. Kolla sedan med termometer vilken som svalnar först. Jag tror att den utan bandage blir kallare fortast.
Har en myt bildats????:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Nja, nu är det ju inte Ankan1 som har uppfunnit värmebandaget utan en stor fordonsindustri för att få bukt med t ex överhettade motorrum.Det lindas även friskt i dragracingsammanhang och jag tror inte de avgaslindar enbart pga en myt. :D

Mats Liifv
2014-02-13, 12:05
Att det skyddar omgivningen mot värme tycker jag känns självklart, om det då dessutom kan få själva avgasröret svalare också är det utmärkt. Har bara lite svårt att förstå hur det går till...nå´n som kan förklara?

Kakel_anders
2014-02-13, 13:11
Avgasbandaget absorberar till viss del värmen ifrån säg ett grenrör, men som beskrivs vitt o brett så höjer den även temperaturen på röret och inte minst avgaserna.

Varmare gaser har (Efter vad jag läst mig till...) lägre densitet vilket i sin tur ökar flödet.
Den exakta datan i hur detta påverkar eller kan påverkas av bestyckningen får jag lov att höra mig för om, har en del gamla goa rallybekanta som pysslat mycket med detta..

Mats Liifv
2014-02-13, 14:01
Avgasbandaget absorberar till viss del värmen ifrån säg ett grenrör, men som beskrivs vitt o brett så höjer den även temperaturen på röret och inte minst avgaserna.

Varmare gaser har (Efter vad jag läst mig till...) lägre densitet vilket i sin tur ökar flödet.


Nu är jag med i resonemanget!

Olle Å
2014-02-13, 15:22
Nja, nu är det ju inte Ankan1 som har uppfunnit värmebandaget utan en stor fordonsindustri för att få bukt med t ex överhettade motorrum.Det lindas även friskt i dragracingsammanhang och jag tror inte de avgaslindar enbart pga en myt. :D

Vad jag menar är ju att bandaget gör att avgaserna är hetare när de inte kyls av. Visserligen har ju varma gaser lägre intensitet, men tror att de då har större volym, varför summan av avgaserna blir densamma eller:hmmmm2::hmmmm2:

Kakel_anders
2014-02-13, 16:10
Vad jag menar är ju att bandaget gör att avgaserna är hetare när de inte kyls av. Visserligen har ju varma gaser lägre intensitet, men tror att de då har större volym, varför summan av avgaserna blir densamma eller:hmmmm2::hmmmm2:

Påverkas densiteten så påverkas hastigheten i vilken avgaserna reser ifrån det att avgasventilen öppnar tills dess att de lämnat systemet.

Effekten blir densamma som att smäcka på raka rör på hojen, i kombination med vill ajg säga en temperaturökning, du får helt klart en högre arbetstemperatur på avgassystemet och framförallt grenrören.

Olle Å
2014-02-13, 16:52
Påverkas densiteten så påverkas hastigheten i vilken avgaserna reser ifrån det att avgasventilen öppnar tills dess att de lämnat systemet.

Effekten blir densamma som att smäcka på raka rör på hojen, i kombination med vill ajg säga en temperaturökning, du får helt klart en högre arbetstemperatur på avgassystemet och framförallt grenrören.

Har jag då fått svar på frågan varför?? Man lindar alltså för att hålla temperaturen nere i ett motorrum, tror att avgaserna från hojmotorn ökar effekten för att rören är lindade. Lindar även rören i en bilmotor för att få den tystare.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Kakel_anders
2014-02-13, 19:17
Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD

Du får mindre motstånd i systemet så beroende på din bestyckning så KAN du få ut mer effekt, men risken är ju samtidigt att du får ut sämre effekt och en högre arbetstemperatur på avgassystemet.

Jag inbillar mig visserligen om att vi talar om en väldigt liten förändring med enbart avgasbandage, men i professionella sammanhang kan den lilla förändringen ha stor betydelse :)

Olle Å
2014-02-13, 22:24
Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD

Du får mindre motstånd i systemet så beroende på din bestyckning så KAN du få ut mer effekt, men risken är ju samtidigt att du får ut sämre effekt och en högre arbetstemperatur på avgassystemet.

Jag inbillar mig visserligen om att vi talar om en väldigt liten förändring med enbart avgasbandage, men i professionella sammanhang kan den lilla förändringen ha stor betydelse :)

Tror inte några RR-hojar är lindade. Skillnad mot en bil vars motorrum skall skyddas mot för hög värme. De moderna motorrummen är ju proppfulla med en massa grejer
Tror nog att de hojar som lindas bara har det för utseendets skull.:D:D:D

Ove
2014-02-13, 23:12
Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD


:) Jodå, det fungerar men bara på det ljudet som röret självt ger ifrån sig så om röret passerar genom ett utrymme där man uppehåller sig kan det göra skillnad, både på ljud och värmeutstrålning. Sådana utrymmen finns knappast på mc så det är väl lite OT. På puttrandet i rörändan gör det nog ingen skillnad. :rolleyes:

(:hmmmm2: Man kanske skulle prova att linda en trumpet för att få ett bra svar? :hmmmm2:)

racer
2014-02-14, 11:46
Anledningen till att linda avgassystemet i en race motor är att man har kamaxlar med mycket duration alltså insugventil och avgasventil är öppna samtidigt och man drar nytta av att varmare avgaser färdas snabbare och på så sätt lämnar cylindern snabbare och drar med sig ny bränsle/luft blandning ...summan av kardemumman får man vad man kallar högre fyllnads grad i motorn.

på en standard motor har avgasbandage ingen märkbar effekt alls.

Här är en bra länk till Sörman som kan en del i ämnet för den som vill fördjupa sig.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

Mats Liifv
2014-02-14, 13:31
Anledningen till att linda avgassystemet i en race motor är att man har kamaxlar med mycket duration alltså insugventil och avgasventil är öppna samtidigt och man drar nytta av att varmare avgaser färdas snabbare och på så sätt lämnar cylindern snabbare och drar med sig ny bränsle/luft blandning ...summan av kardemumman får man vad man kallar högre fyllnads grad i motorn.

på en standard motor har avgasbandage ingen märkbar effekt alls.

Här är en bra länk till Sörman som kan en del i ämnet för den som vill fördjupa sig.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

Klockrent, i några få rader lyckades du förklara det hela på ett enkelt sätt. Har faktiskt undrat tidigare varför en del åkt omkring med lindade rör men inte kommit till skott att ta reda på varför!

LinusE
2014-02-16, 10:41
Du får avgaserna o röra sig fortare då värmen blir isolerad i röret.
Tror det är detta ankan menar....

Olle Å
2014-02-16, 11:04
Du får avgaserna o röra sig fortare då värmen blir isolerad i röret.
Tror det är detta ankan menar....

HMMM. En i mitt tycke lite knepiga kommentarer, men tolkas lite olika. Om rören är oisolerade, så kyls inte avgaserna lika mycket. Om vi har samma varv med isolerat och oisolerat , så har ju de varmare avgaserna större volym. Då måste ju hastigheten på utpasserandet av gaserna öka för att hinna ut på samma tid.
Då borde det ju inte ha någon annan betydelse med lindade rör än kosmetisk.
"jag kan ju ha fel":):):)

LinusE
2014-02-16, 11:10
Oisolerat rör kyls av mer då du får energiflödet ut ur röret redan direkt vid motorn.
Isolerar du röret får du ingen energi ut ur röret för än vid öppningen
Alltså varmare gaser, mer volym o högre hastighet...

Ove
2014-02-16, 16:50
:hmmmm2: I min värld så ger större volym mer trängsel i röret och då borde det bli mera motstånd. Nöjd med förklaringen att det ser "tufft" ut eller att man lindar för att dölja rost och bucklor. Att det skulle ha någon betydelse för effekten på en hoj som körs på väg tror jag inte på ett ogonblick. :rolleyes:

Ankan1
2014-02-16, 18:55
:hmmmm2: I min värld så ger större volym mer trängsel i röret och då borde det bli mera motstånd. Nöjd med förklaringen att det ser "tufft" ut eller att man lindar för att dölja rost och bucklor. Att det skulle ha någon betydelse för effekten på en hoj som körs på väg tror jag inte på ett ogonblick. :rolleyes:

Att avgasflödet ökar med hjälp av t ex värmebandage är inget nytt på denna jord för flertalet men för andra verkar det fortfarande handla om ren magi ... :D

KRq3A_xu7c4

LinusE
2014-02-16, 19:56
lär inte ge någon märkbar effekt på en standardhoj
men med rätt kammar o insug kan man öka fylnadsgraden genom att få
avgaserna o tömmas fortare och då skapa ett undertryck i cylindern...

aja ingen magi men fysisklag

på en bil kan de ge dubbel effekt då man även sänker tempen i motorumet
och då får lägre insugs temp o de ihopa med högre avgastömning ger en märkbar skillnad...