handdator

Visa fullständig version : Ny hoj...



RobbeS
2014-02-08, 09:55
Så där. Nu är hojproblemet löst för denna sommar också. Efter tre missade hojar då jag var liiite för sen att ta det slutgiltiga beslutet så fick jag den fjärde. En Stratoliner 09, med 220 mil på mätaren. Har köpt hojen osedd och går allt som det ska så blir det ev leverans nästa vecka.
Var egentligen ute efter en Vulcan 1700 classic touring med Stratolinern som reserv men prisskillnad och utbud avgjorde.

V Saarela
2014-02-08, 10:16
Tjusig! :)

Edit:
bilden lite från fel vinkel tycker jag...från sidan ser den bättre ut

TMax500
2014-02-08, 10:41
220 mil? Den är ju ny! Borde vara safe att köpa på distans...

räven
2014-02-08, 10:45
Tur vi är olika

Hondamannen
2014-02-08, 11:15
Turligt nog tänker några av oss rätt:p:D



Tur vi är olika

Bighoj
2014-02-08, 11:19
Hoppas du blir nöjd med nya inköpet.Skulle själv ALDRIG köpa något jag inte sett och testat.

Kakel_anders
2014-02-08, 11:20
Turligt nog tänker några av oss rätt:p:D

Äsch, jag tycker minsann det var en tjusig hoj, det enda jag inte är riktigt överens är strålkastaren, men det är ju därför man har skärbrännare :)))

Och som nämnts tidigare 220 mil = Knappt urplockad ur lådan :)

Hondamannen
2014-02-08, 11:27
Jag menade att Robbes tänkt rätt. Jag gillar midnightstar 1300. Det enda jag ogillar med den hojen är att man måste växla hela jävla tiden.

Kakel_anders
2014-02-08, 11:33
Vore kul att provköra en, jag har helt ärligt knappt någonsin provat något över 1000cc xD

Hondamannen
2014-02-08, 11:44
Grattis förresten!

Ankan1
2014-02-08, 12:02
Ser ju fin ut.Tummen upp. :D

Hondamannen
2014-02-08, 12:28
Robbe har du provkört en likadan hoj? Sadeln på den där hojen tycker jag iaf är jävligt bra. Tycker du att den inte är komfortabel eller?

Hondamannen
2014-02-08, 12:37
Oki då förstår jag. Har du kört cykeln?

Hondamannen
2014-02-08, 12:44
Jag tycker att den hojen bär sin vikt på ett bra sätt. Jag gillade det mesta på den hojen. Hur upplevde du motorn? Att man behövde växla ofta retade gallfeber på mig. Det är inte vad jag förväntar mig av en glidare.



Nä inte just denna men en likadan som en kompis köpte förra året. Det var då jag blev fast för den. Jag hade ju lite fördomar om Customstuket, vibrationer och liknande men dom försvann. Den passade dessutom min kropp bättre än FJR:en då benvinkeln är mindre och jag har lite förslitningar i knäna.

Hondamannen
2014-02-08, 13:06
Jo jag körde mest i stan och där irriterade den mig som fan då man fick växla hela tiden samt att tolererade inte att man hade fel växel i, inte ens för en sekund.

Jämfört med dragstar så får man hålla i växlarna längre. Där du kanske lägger i trean på draggan som måste du hålla i tvåan på midnightstar.

Upplevde du ngn transmissionsglapp vid häftiga av och påslag?

Knarr
2014-02-08, 13:08
najs, grattis! :) Maffig morot i den där :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/flip.gif

Foosi
2014-02-08, 14:20
grattis :shakehands:
en rejäl glidare minsann :rock: tror du blir nöjd

Kakel_anders
2014-02-08, 17:01
Jo originalsadeln är bra men jag provade en Stratoliner med Mustangsadlar och det var en helt annan komfort. Speciellt för passagerare. Då frun har reumatiskt så gäller det att göra det så bekvämt som möjligt för henne.

Mustang is the way to go :)

Hondamannen
2014-02-08, 18:27
Robbe upplevde du ngn transmissionsglapp vid häftiga gas på och avslag?

Hondamannen
2014-02-08, 18:37
oki...vi är uppenbarligen inte lika känsliga :-)

Hondamannen
2014-02-08, 18:48
Det vore kul att höra vad du tycker om hojen när du har kört några hundra mil med den.

Ove
2014-02-08, 19:12
Det vore kul att höra vad du tycker om hojen när du har kört några hundra mil med den.

:) Nu är den van att ta det lugnt så recentionen kommer 2019 eller så. ;) :)

engström67
2014-02-08, 20:08
Jo jag körde mest i stan och där irriterade den mig som fan då man fick växla hela tiden samt att tolererade inte att man hade fel växel i, inte ens för en sekund.

Jämfört med dragstar så får man hålla i växlarna längre. Där du kanske lägger i trean på draggan som måste du hålla i tvåan på midnightstar.

Upplevde du ngn transmissionsglapp vid häftiga av och påslag?

Kört denna modell några gånger.Trevlig hoj och rejält vrid.Växla hela tiden:eek::eek:.Säker på att det var en 1900 du körde och ingen 500 eller nått.Är ju stark som en oxe och inte behövde man växla så mycket.Men det är ju klart alla kör ju olika.:)Frugan har ju jämt en förmåga när hon kör bil att peta i 1.an när hon kommer fram till korsning,rondell fast det går lika bra att ligga kvar på 3,an.sååå...

Hondamannen
2014-02-08, 20:28
Du Engström du har en poäng, jag tror att jag måste göra en pudel, jag kollade inte så noga på bilden. Jag har ju hela tiden trott att han har köpt midnightstar 1300:o:p såg nu att den är ju luftkyld. Jag pratar om 1300:an. Robbe nu är jag ännu mer sugen på att höra vad du tycker om hojen efter att du har kört några hundra mil.




Kört denna modell några gånger.Trevlig hoj och rejält vrid.Växla hela tiden:eek::eek:.Säker på att det var en 1900 du körde och ingen 500 eller nått.Är ju stark som en oxe och inte behövde man växla så mycket.Men det är ju klart alla kör ju olika.:)Frugan har ju jämt en förmåga när hon kör bil att peta i 1.an när hon kommer fram till korsning,rondell fast det går lika bra att ligga kvar på 3,an.sååå...

Hondamannen
2014-02-08, 21:26
:o Kan tänka mig det. Jag har även kört 1900:an och jag tycker att den är en jävligt bra hoj. Det som kunde vara bättre är den där fjuttiga bensintanken. Det negativa som jag upplevde med den hoj var vibrationer i fotplattorna i hastigheter över 130 km/h. Jag körde som mest 160 km/h samt att kicken kom vid 2500 varv om jag inte minns fel men efter det hände det egentligen inte så mkt. Visserligen fortsatte den att varva ut men som sagt det hände så mkt efter 2500 varv. Svagheterna på den hojen är få tycker jag.

Mcjournalister har rapporterat en förbrukning på 0.78 och privata ägare har skrivit att de drar 0-6-0.7.

Ska bli kul att höra hur mkt den drar när du kör.

Skulle jag köpa en midnightstar så skulle det helt klart bli 1900:an.

Hondamannen
2014-02-08, 21:42
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_midnight_star_1900_52013083.htm?ca=14&w=3

Jag gillar den här färgen.

engström67
2014-02-09, 01:15
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_midnight_star_1900_52013083.htm?ca=14&w=3

Jag gillar den här färgen.

Ja <och nu är ju detta en Yamaha och dom ligger faktiskt ett snäppe högre än HONDA på det mesta,:)

Hondamannen
2014-02-09, 02:38
I min värld är honda alltid bättre och yamaha hamnar på andra plats :-) Alla japanska märken men honda är lite bättre :-)

räven
2014-02-09, 09:28
I min värld är Honda klumpigast å tråkigast

Hondamannen
2014-02-09, 09:49
Vad är då r1200rt, r1200gs, k1200lt för ngt?:rolleyes:




I min värld är Honda klumpigast å tråkigast

Foosi
2014-02-09, 13:40
det är lite kul det här med hur man uppfattar egentligen hur tung en hoj är, beroende på tyngdpunkt och konstruktion, balans och väghållning etc etc

räven
2014-02-09, 15:31
Honda har alltid gjort bra motorcyklar. Bra kvalité, driftsäkra och väldigt bra finish. Dom har också gjort hojar som kommer att bli ihågkomna länge framöver, bl.a Africa Twin, Transalp, Goldwing plus en hel del gatmodeller. Jag vill lägga till VFR 800 som tyvärr ersattes av nåt konstigt som jag inte fattat meningen med ännu.
Men från att ha varit ledande så har Honda de senaste tio åren blivit nåt som jag förknippar med tråkighet. Goldwing kan inte i känsla konkurrera med Victory, Indian Chief eller HD:s större touringmaskiner trots i princip samma pris. Varadero är säkert alldeles utomordentlig men Triumph, BMW, KTM och även Yamaha har modeller som lockar mer. Hondas glidare är snygga och driftsäkra men saknar det där extra som t.ex Suzuki och Yamaha har. För att inte tala om man jämför med HD och Victory som kvalitetsmässigt snart är ikapp japanerna. Triumph har ju också fått fram fina glidare.

Nu är ju mina åsikter helt subjektiva och bygger på känslan jag får då jag ser eller kör olika modeller och inte på att Honda på något sätt är dåliga, tvärtom. Honda har bra ingenjörer men dålig designavdelning helt enkelt.

Ungefär så, motorverkstan har ingen kontakt med chassiverkstan.

Hondamannen
2014-02-09, 23:24
Håller med dig att honda har blivit en driftsäkert märke men en aning tråkiga att köra.
Det där med att HD och Victory och andra skulle ha en viss känsla håller jag inte med för fem öre. Äldre HD, äldre än 2009 hade en mjukare chassi, gaffel och taskiga bromsar som gav en speciell känsla. De hade taskig väghållning men gick bättre på sämre vägar jmf med japanska hojar. Visst den var lite annorlunda att köra. Den gick mer som en bil vill jag säga.


Personligen tror jag att en modern HD håller 10 000 mil om man tar väl hand om den. Japanska glidare tror jag rullar det dubbla utan bekymmer. Även om HD och triumph har blivit bättre så har de ljus år kvar innan de kan jämföra sig med japanska märken.

Victory tror jag har fått till det riktigt bra men det krävs mer än 15 år på marknaden för att kunna jämföra sig med japanarna. Japanarna har haft bra rykte om sig i mer än 40 år men skulle jag köpa ett amerikanskt märke skulle jag definitivt satsa på victory då de ger 5 års garanti på sina hojar. Det visar att de litar på sina hojar.

Det här så klart mina egna tankar kring olika mcmärken.





Honda har alltid gjort bra motorcyklar. Bra kvalité, driftsäkra och väldigt bra finish. Dom har också gjort hojar som kommer att bli ihågkomna länge framöver, bl.a Africa Twin, Transalp, Goldwing plus en hel del gatmodeller. Jag vill lägga till VFR 800 som tyvärr ersattes av nåt konstigt som jag inte fattat meningen med ännu.
Men från att ha varit ledande så har Honda de senaste tio åren blivit nåt som jag förknippar med tråkighet. Goldwing kan inte i känsla konkurrera med Victory, Indian Chief eller HD:s större touringmaskiner trots i princip samma pris. Varadero är säkert alldeles utomordentlig men Triumph, BMW, KTM och även Yamaha har modeller som lockar mer. Hondas glidare är snygga och driftsäkra men saknar det där extra som t.ex Suzuki och Yamaha har. För att inte tala om man jämför med HD och Victory som kvalitetsmässigt snart är ikapp japanerna. Triumph har ju också fått fram fina glidare.

Nu är ju mina åsikter helt subjektiva och bygger på känslan jag får då jag ser eller kör olika modeller och inte på att Honda på något sätt är dåliga, tvärtom. Honda har bra ingenjörer men dålig designavdelning helt enkelt.

Bighoj
2014-02-11, 08:33
Att HD/Viktory snart är ikapp Japanerna kan man nog glömma.Det mesta Jänkarna gör tycker jag är skit rent ut sagt,både vad gäller bilar och mc.Vill man köra och inte meka och bli oljig är det Japanskt/asiatiskt som gäller.Där finns hur många ex som helst på Japanska hojar som gått både 20-30 000 mil bara genom att sköta grundservicen.Vid hälften av dessa milen ligger alla amerikanska hojar i graven.

Hondamannen
2014-02-11, 09:18
Bighoj, bra sagt!





UOTE=Bighoj;89152]Att HD/Viktory snart är ikapp Japanerna kan man nog glömma.Det mesta Jänkarna gör tycker jag är skit rent ut sagt,både vad gäller bilar och mc.Vill man köra och inte meka och bli oljig är det Japanskt/asiatiskt som gäller.Där finns hur många ex som helst på Japanska hojar som gått både 20-30 000 mil bara genom att sköta grundservicen.Vid hälften av dessa milen ligger alla amerikanska hojar i graven.[/QUOTE]

räven
2014-02-11, 10:39
Mina GSar brukar gå långt innan jag byter. Viktigast, jag har kul medan jag kör dom.

engström67
2014-02-11, 21:44
Att HD/Viktory snart är ikapp Japanerna kan man nog glömma.Det mesta Jänkarna gör tycker jag är skit rent ut sagt,både vad gäller bilar och mc.Vill man köra och inte meka och bli oljig är det Japanskt/asiatiskt som gäller.Där finns hur många ex som helst på Japanska hojar som gått både 20-30 000 mil bara genom att sköta grundservicen.Vid hälften av dessa milen ligger alla amerikanska hojar i graven.

Jänke bilar skit??Många bra bilar där och med plåt i och princip odödliga motorer till skillnad mot japanska små bilar av folie och plast och symaskinsmotorer:)Och Polaris(viktory) är ju gammalt och beprövat märke.framförallt bland snöskotrar.Du vet med skidor fram och gummimatta.

Leffemerlo
2014-02-11, 22:08
Jänke bilar skit??Många bra bilar där och med plåt i och princip odödliga motorer till skillnad mot japanska små bilar av folie och plast och symaskinsmotorer:)Och Polaris(viktory) är ju gammalt och beprövat märke.framförallt bland snöskotrar.Du vet med skidor fram och gummimatta.

Kunde inte sagt de bättre Ta en gammal t-ford från 30talet som knallar o går än Skulle vara kul o se en japs bil som är 80 år Gäller väl HD oxå

räven
2014-02-11, 22:19
Kunde inte sagt de bättre Ta en gammal t-ford från 30talet som knallar o går än Skulle vara kul o se en japs bil som är 80 år Gäller väl HD oxå

Kolla på Cuba 60åriga jänkare utan reservdelar

Hondamannen
2014-02-11, 22:26
Hur kommer det då sig att GM nästan gick i konkurs? Hur kommer det sig att Toyota samt andra japanska märken har bra betyg i utfrågningar samt besiktningsresultat?

Polaris har tillverkat motorcyklar och det gör dem knappast till ett beprövat märke.

Vad är det för fel på symaskiner om de nu är driftsäkra och billiga i drift?



Jänke bilar skit??Många bra bilar där och med plåt i och princip odödliga motorer till skillnad mot japanska små bilar av folie och plast och symaskinsmotorer:)Och Polaris(viktory) är ju gammalt och beprövat märke.framförallt bland snöskotrar.Du vet med skidor fram och gummimatta.

Hondamannen
2014-02-11, 22:28
Fordon har på den tiden mkt enklare än dagens fordon och mkt kunde man själv renovera, bygga med mera. Idag är det mkt svårare att göra sånt. Ta tex kylaren i dagens bilar. Idag renoverar de inte kylare pga annat materialval.




Kolla på Cuba 60åriga jänkare utan reservdelar

engström67
2014-02-11, 22:48
Fordon har på den tiden mkt enklare än dagens fordon och mkt kunde man själv renovera, bygga med mera. Idag är det mkt svårare att göra sånt. Ta tex kylaren i dagens bilar. Idag renoverar de inte kylare pga annat materialval.

Nää det är ju perfekt,bara köpa en ny och stoppa i.:)

Hondamannen
2014-02-11, 23:01
Min bilmekaniker förklarade för mig att gamla kylare var gjorda av koppar/mässing( kommer inte ihåg vilket det var) och när man renoverade dem blev det nästan bättre än nytt. Dagens kylare har ett annat material och renoverar man dem blir det inget bra resultat av det hela. Av den anledningen vägrar de som jobbar som kylrenoverare att renovera moderna kylare.



Nää det är ju perfekt,bara köpa en ny och stoppa i.:)

Hondamannen
2014-02-11, 23:09
TS ber om ursäkt för att jag har spårat ur din tråd!

räven
2014-02-11, 23:12
Sidan sex har nästan alla trådar bytt ämne

TheCrow
2014-02-12, 00:36
Att man håller på och går i konkurs har ju inget bilens eventuella kvalitéer att göra. Det enda det säger är att man inte lyckas sälja tillräckligt på en övermättad marknad. Läste nånstans att det bara var fem märken som gick plus i världen. Framgick inte vilka dock. Toyota var väl för övrigt illa ute för inte så länge sen?

/F

engström67
2014-02-12, 08:36
Min bilmekaniker förklarade för mig att gamla kylare var gjorda av koppar/mässing( kommer inte ihåg vilket det var) och när man renoverade dem blev det nästan bättre än nytt. Dagens kylare har ett annat material och renoverar man dem blir det inget bra resultat av det hela. Av den anledningen vägrar de som jobbar som kylrenoverare att renovera moderna kylare.

Det gör dom rätt i.Är väl aluminium och plast i dom nuförtiden.Inte speciellt dyra heller.Men på tal om Japanska bilar och kvalite...Min Nissan Patrol från -87 bytte jag koppling på i lördags.Första mekaniska ingrepp som gjorts på denna bil som gått 42000mil :).Har aldrig varit på verkstad för utom vanlig service i unga år.Nu får den ny olja 1 gång per år av mig.Funderar om bromsarna eller nått lager,bussning behöver bytas någon gång,men icke.:)

räven
2014-02-12, 18:57
Det gör dom rätt i.Är väl aluminium och plast i dom nuförtiden.Inte speciellt dyra heller.Men på tal om Japanska bilar och kvalite...Min Nissan Patrol från -87 bytte jag koppling på i lördags.Första mekaniska ingrepp som gjorts på denna bil som gått 42000mil :).Har aldrig varit på verkstad för utom vanlig service i unga år.Nu får den ny olja 1 gång per år av mig.Funderar om bromsarna eller nått lager,bussning behöver bytas någon gång,men icke.:)

Du har tur du engström, kunde lika väl varit en Nissan King Cab där motorn rasa några dagar efter garantin gått ut.Japaner gör en del riktiga stolpskott som i övriga världen.

engström67
2014-02-12, 19:19
Du har tur du engström, kunde lika väl varit en Nissan King Cab där motorn rasa några dagar efter garantin gått ut.Japaner gör en del riktiga stolpskott som i övriga världen.

ja men dom har ju haft problem med motorerna på några årsmodeller.:)

Intruder
2014-02-15, 14:00
Morsan Toyota har dom byt motor styrservo o vindruta (Fel på glaset) O allt inom 10000 mil !
Volvo har jag byt hjulager skivor bak på 25000 mil ;-)
Så det är nog svårt med bilar

räven
2014-02-15, 15:06
CB 500 på 70 talet, brukade kammen skramla hellvit vid 2000 mil

Hondamannen
2014-02-17, 21:02
Robbe, du får gärna slänga upp en bild på din nya hoj!

Hondamannen
2014-02-19, 15:19
Hur går det med vaxning ? :-) Hur många jävla lager ska du smeta på stackars hoj?

V Saarela
2014-02-19, 19:32
Vilken jävla cirkus det var med RobbeS hoj :)

Varmt väder här uppe så i princip blixthalka. Stannar framför huset. Fint, ser att garaget är garaget nära.

-"jo, den ska in i huset" flänger han ur sig!
Okej?!? ....samtidigt som jag ser tjugio meter uppförsbacke till huset. Fyra man krånglar, knuffar och pustar upp "bussen" upp till ytterdörren.
Nehe, den går inte in genom ytterdörren för motorbågarna är för feta. RobbeS föreslår att den kanske ska nog ner till garaget iallafall. Jag ser bara framför mig nedförsslutet och ......neeeh, motorbågarna ska av, hämta lite verktyg!

Motorbågarna kommer av och hojen kommer in tillslut. Dags för kaffe på övervåningen. Uppe en fru med härlig inställning typ "pojkar är pojkar oavsett ålder! :)

Förstår om det ska vaxas och beundras mellan lagren. Bättre än så kan den ju inte stå, dvs "ensam" i ett stort rum på en heltäckningsmatta :)

Hondamannen
2014-02-20, 10:08
fy fan vad ful den är nu när det bara finns ett lager vax på den, din putsbög :aetsch::p:D

Skämtåtsido, den ser riktig fint ut! Hur många mil har den gått?

Fast hade den varit vinröd hade den varit mkt snyggare.

Hondamannen
2014-02-20, 10:23
Det låter som att du har gjort ett riktigt kap.. ur min synvinkel så hade midnighstar 1900 varit en nästintill perfekt hoj om den hade ABS samt minst 19 liters tank. Håller du med?

Jag måste säga att det är ganska mkt känsla att bromsa in en midnighstar 1900.

Hondamannen
2014-02-20, 11:25
Rätta mig om jag har fel men är det inte 16 liter eller har de ökat volymen? Fjr har den inte 25 liters tank?

Jag har gjort en dagsturer med en cb 400 n som hade 14 liters tank och slukade 0.65. Det var inte roligt måste jag säga :-(

Har yamaha plockat bort 1900:an från sitt sortiment?

TheCrow
2014-02-21, 09:03
Det där med ABS och custom är ju lite märkligt, men om ett par år är det ju krav så det lär ju ändras. HD kör väl redan nu med ABS för övrigt och det går att få som tillval på Triumph. Märkligare är ju att Suzuki inte har det på sina M1800:or exempelvis. Har sett att vissa Kawasaki har det men det är vekligen inte vanligt.

Många gånger behövs det ju inte pga bromsarna ändå är så dåliga. Men det är ju skönt att ha när det ligger lite smågrus över asfalten.

/Freddo