handdator

Visa fullständig version : Kort eller lite längre jacka?



petrho
2014-02-07, 17:39
Funderar på att köpa någon av dessa. Den övre är lite kortare än den undre och jag undrar om ni har några fördelar/nackdelar med respektive modell.

http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=290&s=MC

http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=289&s=MC

Någon av dessa skall alltså kombineras med
http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=294&s=MC

För övrigt undrar jag förutom kort/längre om ni har erfarenhet av ovanstående modell/märke?

Tacksam för svar!

räven
2014-02-07, 18:40
Man får prova hur det blir genom att sitta på hojen, att det känns bra. Viktigt är att man får garantier (vattentäthet, dragkedjor å sånt) minst 5 år.

TMax500
2014-02-07, 18:44
Prova båda! Sätt ihop dem med byxorna, och känn vad du tycker är bekvämast.

Längre jacka - troligen varmare och skönare vår och höst.
Kortare - är nog svalare på sommaren (de max 10 dagarna som värme är ett problem...:-) ). Fryser kanske mer vår och höst?

Den kortare ser lite sportigare ut. Om de spelar någon roll för dig.

MEHall
2014-02-07, 20:04
Ju mer de överlappar desto bättre tycker jag. Har en Jofama jacka som stämmer i längden med den längre du länkat till, hade läderbyxor som gick högt upp då jag köpte jackan. Köpte senare Corell byxor, som påminner om dom du länkat till, både läderbyxorna och de nya har hängslen. ;) Det första jag märkte var att det kändes kallare i sidorna på mig, och det var ju inte så underligt eftersom de gamla värmde mig där. ;)




:cool:

nfs
2014-02-07, 21:47
Halvarsson Prime används av Engelska polisen, kvaliteten är det inget fel på.

Funderade själv på Prime och provade jackan på mässan men den satt inte speciellt bra på mig lite för korta armar. dessutom var jackan väldigt tung.

Fredrik.

pentti01
2014-02-08, 01:42
Jag skulle i alla fall välja Prime av dom 2.

TheCrow
2014-02-08, 12:04
Jag har en kort jacka som jag sätter ihop med kedja i byxorna. Funkar bra tycker jag. Fast man måste ju ha rätt storlek för annars kanske rösten går upp en oktav eller så.

Vet inte var folk åker nånstans men här omkring så var det tillräckligt varmt för att man skulle lukta gammal brottarmatta när man kom hem efter turerna under sommaren. Så luftigare ställ skulle man ju inte tacka nej till.

/F

erikn
2014-02-08, 23:54
Vet inte var folk åker nånstans men här omkring så var det tillräckligt varmt för att man skulle lukta gammal brottarmatta när man kom hem efter turerna under sommaren. Så luftigare ställ skulle man ju inte tacka nej till.
+1 (Var det enda jag ville skriva men man måste ju skriva minst 5 tecken)

jrutgers
2014-02-09, 02:54
+1 (Var det enda jag ville skriva men man måste ju skriva minst 5 tecken)

Plus1

ThompaB
2014-02-09, 22:10
Jag har en kortare Lindstrandsjacka som jag kopplar ihop med byxorna av samma märke med blixtlås. Kopplingen är lite stretchande så det är ingen direkt risk att börja tala i falsett... Funkar kanon för mig

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

engström67
2014-02-12, 08:51
Problemet med Dom flesta Jofama jackor är ju att fodret,dryway som skall skydda mot vatten är urtagbart:confused:,vilket innebär att känslan blir som att sätta på sig en plastpåse.Men dom fläktar skönt utan foder.Men om det börjar regna så lär man ju ta av sig kläderna och stoppa i fodret :confused:.Det är ju värdelöst.Jag provade ett värstingställ några dagar i somras men lämnade tillbaka det.Fick bli ett nytt Stadler igen.100% regntät med eller utan foder och andas,dock något dyrare men värt varenda krona.Äger inget regnställ och behöver inget.Men därimot fick Farsan nytta av sitt regnställ i somras när våran Norgetripp spöregnade 4 av 6 dagar :(.Han vart på nån konstig andledning våt ändå,blir väl förmodligen kondens innanför ett tätt regnställ.Han var smått frustrerad av att jag glatt klädde av mig torr på kvällarna.:)

räven
2014-02-12, 09:17
Problemet med Dom flesta Jofama jackor är ju att fodret,dryway som skall skydda mot vatten är urtagbart:confused:,vilket innebär att känslan blir som att sätta på sig en plastpåse.Men dom fläktar skönt utan foder.Men om det börjar regna så lär man ju ta av sig kläderna och stoppa i fodret :confused:.Det är ju värdelöst.Jag provade ett värstingställ några dagar i somras men lämnade tillbaka det.Fick bli ett nytt Stadler igen.100% regntät med eller utan foder och andas,dock något dyrare men värt varenda krona.Äger inget regnställ och behöver inget.Men därimot fick Farsan nytta av sitt regnställ i somras när våran Norgetripp spöregnade 4 av 6 dagar :(.Han vart på nån konstig andledning våt ändå,blir väl förmodligen kondens innanför ett tätt regnställ.Han var smått frustrerad av att jag glatt klädde av mig torr på kvällarna.:)

Att satsa på kvalite brukar löna sig förr eller senare. Folk undrade om jag vunnit pengar när jag köpte mitt Rukka för tio år sedan.

Mats Liifv
2014-02-12, 13:45
Är mycket nöjd med mitt Touratech Companero, tillverkat av Stadler. Kostar en del pengar men är värt varenda krona för min del! Inga regntäta foder för min del. Man blir blöt och kall eftersom ytterjackan suger upp vatten. Om det inte regnar är det som att ha en plastpåse på sig. Laminatet ska definitvt sitta i ytterjackan om det ska vara meningsfullt. Vet inte hur många mer än Stadler som gör sådana, men det är vad jag tycker att man ska leta efter om man vill slippa regnställ.

http://www.event-mc.se/

Mats Liifv
2014-02-12, 16:38
Håller med om att fuktspärren ska sitta i ytterlagret. Companero verkar ha ett bra system med ett ytterlager för kallt eller regnig väder och en innerjacka för varmare väder. Var sitter skydden?
Alla foder som följer med Lindstrand, Halvarssons och dom andra fabrikaten är bara jobbiga.
Jag köpte själv ett Lindstrands STR ställ som jag INTE är nöjd med. Letar nu något annat och blir det en sväng till Europa i sommar får man kanske kolla om priserna är mer rimliga på Stadler eller Companero där.
Du köpte väl ditt ställ i Tyskland, får man vara ofin och fråga vad det kostade där?:)Kommer på rak arm inte ihåg den exakta summan, men det var i alla fall 2.000:- billigare i Tyskland. Vill minnas att det kostade runt 16.000:- istället för 18.000:- som gällde i Sverige vid samma tidpunkt.

Skydden sitter i innerstället. Ytterjackan har jag använt "civilt" hela vintern. Funkar perfekt i regn och rusk!

Kollade priset nu: I Sverige 20.490:- och i Tyskland 16.700 :- för Companero Worldwide som mitt ställ heter. Alltså än mer lönsamt att handla i Tyskland!

engström67
2014-02-12, 16:47
Kommer på rak arm inte ihåg den exakta summan, men det var i alla fall 2.000:- billigare i Tyskland. Vill minnas att det kostade runt 16.000:- istället för 18.000:- som gällde i Sverige vid samma tidpunkt.

Skydden sitter i innerstället. Ytterjackan har jag använt "civilt" hela vintern. Funkar perfekt i regn och rusk!

Ja det är bra grejer.Men jag funderade också på ett sånt där men ville bara ha ett plagg att ta på,därav valet.Funktionen är ju lika,men companero bättre om det är väldigt varmt då man kan ta av ett lager och packa ner(om det finns plats ;) ) Men det klimatet vi har här så funkar mitt ypperligt.Det finns ju naturligtvis ett vanligt värmefoder i mitt Stadler men andvänder aldrig det.Tycker det är perfekt när man kan ta på ett bra underställ i Ull eller Bambu sedan på med stället och dra iväg.Spelar ingen roll om regnet vräker ner eller om det är en fin sommardag,alltid samma.Har hänt ifall man varit högt på nått blåsigt fjäll och nån plusgrad att man fått satt på sig ett till lager på överkroppen.ALLT i bomull stannar hemma.

Mats Liifv
2014-02-12, 16:56
Ja det är bra grejer.Men jag funderade också på ett sånt där men ville bara ha ett plagg att ta på,därav valet.Funktionen är ju lika,men companero bättre om det är väldigt varmt då man kan ta av ett lager och packa ner(om det finns plats ;) ) Men det klimatet vi har här så funkar mitt ypperligt.Jag var mycket ute efter funktionen att kunna ha det tunna innerstället. Helt suveränt i varmt klimat. I den trettifemgradiga spanska värmen var det obetalbart! Funkar bra med ytterstället på för det mesta i Sverige, finns ventilation som gör sitt jobb.

engström67
2014-02-12, 17:06
Jag var mycket ute efter funktionen att kunna ha det tunna innerstället. Helt suveränt i varmt klimat. I den trettifemgradiga spanska värmen var det obetalbart!

Kan tänka mig det.:)

engström67
2014-02-13, 11:13
Får ta mig en "måstetur" till tyskland i sommar då:).

Mm men man ska veta att man får betala några tusen för att det står Touratech på dom med.Finns ju vanliga Stadler med samma funktion.

Mats Liifv
2014-02-13, 11:35
Här (http://touratech.se/produkter/companero/) kan man läsa mer om Touratechställen.

Om man väljer att handla från Event MC så kan få Stadlers version av Touratechs Worlwide för 17.300:-. Alltså ett liknande pris som Touratech tar för sitt i Tyskland. Undrar vad Stadler kostar i hemlandet? Känns värt att kolla upp för den som är ute efter kvalitet!

engström67
2014-02-13, 13:12
Här (http://touratech.se/produkter/companero/) kan man läsa mer om Touratechställen.

Om man väljer att handla från Event MC så kan få Stadlers version av Touratechs Worlwide för 17.300:-. Alltså ett liknande pris som Touratech tar för sitt i Tyskland. Undrar vad Stadler kostar i hemlandet? Känns värt att kolla upp för den som är ute efter kvalitet!

Har ej hittat nån i tyskland som säljer.Så jag gynnar återförsäljaren här istället.

Mats Liifv
2014-02-13, 14:04
Letade i Tyskland via återförsäljarna på Stadlers hemsida. På dom jag kollade var prisskillnaden inte mödan värd att åka dit och handla. Så jag har kontaktat Event mc för råd och tips.
Så nu ska jag skriva ner en "kravspecifikation" på vad jag vill ha ut av ett ställ...:DDu blir säkert nöjd så länge du köper ett ställ med laminatet i yttertyget. Kommer själv aldrig någonsin mer köpa något annat!

engström67
2014-02-13, 20:20
Letade i Tyskland via återförsäljarna på Stadlers hemsida. På dom jag kollade var prisskillnaden inte mödan värd att åka dit och handla. Så jag har kontaktat Event mc för råd och tips.
Så nu ska jag skriva ner en "kravspecifikation" på vad jag vill ha ut av ett ställ...:D

Du lär nog inte bli besviken:)

ThompaB
2014-02-15, 10:54
Är det inte så att i mångt och mycket får man vad man betalar för? Håller även med att kolla upp vad ni söker och gärna prova i hemlandet för att sedan kolla vad ex tyskarna tar för samma ställ. Inte särskilt schysst mot våra svenska handlare, men svårt att motstå när man inser prisskillnaden.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

engström67
2014-02-15, 18:05
Är det inte så att i mångt och mycket får man vad man betalar för? Håller även med att kolla upp vad ni söker och gärna prova i hemlandet för att sedan kolla vad ex tyskarna tar för samma ställ. Inte särskilt schysst mot våra svenska handlare, men svårt att motstå när man inser prisskillnaden.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Nä inte schysst och dom droppar av en efter en mä.Då får dom åka till utlandet och prova.Min handlare sa att en del är så fräcka att dom vill provköra hjälmar för dom ska hem och beställa på nätet??.DÅ skulle jag kasta ut denne ur butiken.

Intruder
2014-02-16, 00:16
Ibland kan man väl fråga sig varför dom måste slå på priset så mycke !

ThompaB
2014-02-16, 00:34
Fult ja möjligen, men det är ju upp till var mans samvete att bedömma.

I ärlighetens namn har jag köpt kläder och personlig utrustning i svensk butik främst för att jag vill kunna prova utrustningen så jag med säkerhet vet att grejerna passar. Att jag då dessutom kollar innan när det vankas rea och kampanjer hör ju då även till.
Kringutrustning köper jag direkt ftån utlandet, inte ens lönt att jämföra med svenska priser tyvärr... (Ebay och tyska firmor förekommer ofta)

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Baja192
2014-02-16, 14:07
Kör med Hermes jacka från Halvarsson. Supernöjd med den, två foder som är uttagbara och massor med ventilations öppningar som går att reglera under färd. Många inställningsmöjligheter när man tar ut alla foder då det är viktigt att den fortfarande sitter tajt så skydden gör sitt jobb.

Med alla foder ute och all ventilation öppen så klarar man även +30 grader. Har även varit i Norge med temperaturer runt +2 men då går det åt fler lager under. Den kostade 4.995 i Sverige för några år sedan (köpte min från England) säljs nu ut för 2.595 kr! Ett riktigt fynd i mina ögon. Att den sedan är riktigt snygg gör inte saken sämre;)

engström67
2014-02-16, 18:45
Kör med Hermes jacka från Halvarsson. Supernöjd med den, två foder som är uttagbara och massor med ventilations öppningar som går att reglera under färd. Många inställningsmöjligheter när man tar ut alla foder då det är viktigt att den fortfarande sitter tajt så skydden gör sitt jobb.

Med alla foder ute och all ventilation öppen så klarar man även +30 grader. Har även varit i Norge med temperaturer runt +2 men då går det åt fler lager under. Den kostade 4.995 i Sverige för några år sedan (köpte min från England) säljs nu ut för 2.595 kr! Ett riktigt fynd i mina ögon. Att den sedan är riktigt snygg gör inte saken sämre;)

Om det plötsligt börjar regna då..måste man stanna och stoppa i nått regnskydd då:rolleyes:

Baja192
2014-02-18, 20:10
Om det plötsligt börjar regna då..måste man stanna och stoppa i nått regnskydd då:rolleyes:

Det är inte så ofta det är +30 grader under säsongen så jag har till 90% av tiden alla foder i och då tål den regn i timmar. Kör jag i Norge och det börjar regna brukar jag ta på regnjacka för även om jackan inte släpper igenom regn så kyler det. Särskilt om lufttemperaturen ligger mellan nollan och 10 grader....

Olle Å
2014-02-19, 16:59
Det är inte så ofta det är +30 grader under säsongen så jag har till 90% av tiden alla foder i och då tål den regn i timmar. Kör jag i Norge och det börjar regna brukar jag ta på regnjacka för även om jackan inte släpper igenom regn så kyler det. Särskilt om lufttemperaturen ligger mellan nollan och 10 grader....

Jag har en Jofamajacka som oftast får hänga med på turerna i Norge. Vinterfodret får sitta kvar, för det kan snabbt bli kyligt. Har flera gånger kört i dagsregn, men blir inte blöt eller fuktig i den jackan. Köpte för ett par år sedan ett par byxor från BT. Lite stela med fodret i, men annars verkar de hålla mycket bra mot regnet. Har aldrig regnställ.:)
Nånting jag provade för många år sedan var att ha en tunn regnjacka med huva. Då man har huvan under hjälmen slipper man ju fukt och drag i nacken. En orsak till att jag klarar regnet så bra är kanske att min vindruta är högre än orginalet.:):)

räven
2014-02-19, 17:22
Jag har en Jofamajacka som oftast får hänga med på turerna i Norge. Vinterfodret får sitta kvar, för det kan snabbt bli kyligt. Har flera gånger kört i dagsregn, men blir inte blöt eller fuktig i den jackan. Köpte för ett par år sedan ett par byxor från BT. Lite stela med fodret i, men annars verkar de hålla mycket bra mot regnet. Har aldrig regnställ.:)
Nånting jag provade för många år sedan var att ha en tunn regnjacka med huva. Då man har huvan under hjälmen slipper man ju fukt och drag i nacken. En orsak till att jag klarar regnet så bra är kanske att min vindruta är högre än orginalet.:):)

Ett allvädersställ ska väl tåla alla väder ?

engström67
2014-02-19, 21:18
Det är inte så ofta det är +30 grader under säsongen så jag har till 90% av tiden alla foder i och då tål den regn i timmar. Kör jag i Norge och det börjar regna brukar jag ta på regnjacka för även om jackan inte släpper igenom regn så kyler det. Särskilt om lufttemperaturen ligger mellan nollan och 10 grader....

Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.

Olle Å
2014-02-19, 21:56
Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.

Fattar inte vad du talar om. Fodret är inget regnfoder utan bara en värmande jacka som knäpps fast under ytterjackan. Har aldrig märkt någon tendens till att bli fuktig inuti, trots jag köpt jackan begagnad för en tusenlapp för många år sedan. Det här med att köpa svindyra kläder bara för att det är ett dyrt märke............:D:D:D

Baja192
2014-02-19, 22:32
Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.

Får ingen plastpåsekänsla, den andas mycket bra.
Var lite skeptisk till fina ord som TFL cool system som ska jämna ut temperaturen i jackan men det fungerar verkligen. När man drar den på sig en varm dag så får man en kylade känsla.
Vete tusan hur det funkar men det gör det

stefan.
2014-02-20, 08:53
Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.

Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.

Baja192
2014-02-20, 09:30
Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.

Har också separat ryggskydd, övriga skydd sitter i jackan. Noga med att den sitter tight för att skydden ska göra sitt jobb.

Olle Å
2014-02-20, 10:47
Har också separat ryggskydd, övriga skydd sitter i jackan. Noga med att den sitter tight för att skydden ska göra sitt jobb.

För att slippa ett varmt ryggskydd på sommaren köpte jag för ett par år sedan en Airbag-väst.
Den skyddar i uppblåst läge länden, ryggen, bröstet och dessutom blåses det upp en krage som fixerar huvudet.
Västen är väl inte ok för den som visa upp sitt dyra ställ. Ser ut som en svart väst. Hade varit mycket bättre om den hade varit varselfärgad.
Jag provade den en gång då en bilist tvärnitade , så jag körde på bilen och slog i backen.
Märkte inget av fallet då västen var som en kudde runt mig.:):):)

Baja192
2014-02-20, 10:59
För att slippa ett varmt ryggskydd på sommaren köpte jag för ett par år sedan en Airbag-väst.
Den skyddar i uppblåst läge länden, ryggen, bröstet och dessutom blåses det upp en krage som fixerar huvudet.
Västen är väl inte ok för den som visa upp sitt dyra ställ. Ser ut som en svart väst. Hade varit mycket bättre om den hade varit varselfärgad.
Jag provade den en gång då en bilist tvärnitade , så jag körde på bilen och slog i backen.
Märkte inget av fallet då västen var som en kudde runt mig.:):):)

Intressant, har du en länk så man kan läsa mer?
Vad får den att lösa ut?

Olle Å
2014-02-20, 11:11
Intressant, har du en länk så man kan läsa mer?
Vad får den att lösa ut?

Har ingen länk. Men leta på Airbagväst, så finns den på nätet.
Västen blåses upp av en liten kolsyrepatron. Det sitter en liten vajet som man fäster på hojen, som går till en fjäder som löser ut patronen. Har för mig att det krävs ca 30 kg för att den skall lösa ut, så man kan kliva av hojen utan att det händer något.
I somras i Norge lyckades jag stjälpa hojen när jag satt på den. Västen löste då ut som den skulle och jag kände inget av fallet. Jag har ett par patroner extra med mig eftersom de är lätta att byta ut.:):):)

engström67
2014-02-20, 19:36
Fattar inte vad du talar om. Fodret är inget regnfoder utan bara en värmande jacka som knäpps fast under ytterjackan. Har aldrig märkt någon tendens till att bli fuktig inuti, trots jag köpt jackan begagnad för en tusenlapp för många år sedan. Det här med att köpa svindyra kläder bara för att det är ett dyrt märke............:D:D:D

Nää kanske inte i ditt ställ.Men det jofamaställ som jag provade hade regnskyddet innerst,urtagbart..fattar du :eek:.Och köpa svindyra kläder bara för det är ett dyrt märke,fattar inte vad du talar om.Visst är det svindyrt men även det bästa.

engström67
2014-02-20, 19:45
Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.

Jaa men många jackor sitter som en säck potatis med.Inte min.Brukar finnas en ficka för ett skydd typ sittunderlag.Men mitt sitter som gjutet och täcker HELA ryggen och far ej runt.

Nysse
2014-02-20, 20:48
Jag har två ställ, ett Rukka och ett Lindstrand. I båda ställen har jag stoppat i level 2 godkända rygg skydd. Dessutom drar jag alltid ihop jacka och byxor för att dessa inte ska glida isär vid ev. marksyning. Gör inte alla det?

räven
2014-02-20, 21:27
Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.

engström67
2014-02-20, 21:58
Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.

Precis,men gäller inte mitt.Har samma egenskaper som ett löst ryggskydd:) Och så ska det väl vara för det priset.

Nysse
2014-02-20, 23:21
Mina är precis som engström67 säger.
Det är inga liggunderlag eller skumgummibitar utan utförande som "lösa" ryggskydd.


Skickat från en obestämd plats i värden!

stefan.
2014-02-21, 08:27
Jag har två ställ, ett Rukka och ett Lindstrand. I båda ställen har jag stoppat i level 2 godkända rygg skydd. Dessutom drar jag alltid ihop jacka och byxor för att dessa inte ska glida isär vid ev. marksyning. Gör inte alla det?

Nope, jag brukar vara rätt dålig på att dra ihop dem.
I somras i ~36 graders värme körde jag tillslut med uppknäppt jacka.. Säkerhetsmässigt bra? Nä... Men det är inte värmeslag heller. :)

engström67
2014-02-21, 09:52
Nope, jag brukar vara rätt dålig på att dra ihop dem.
I somras i ~36 graders värme körde jag tillslut med uppknäppt jacka.. Säkerhetsmässigt bra? Nä... Men det är inte värmeslag heller. :)

Jag drar alltid ihop dem.Men som du säger,är det så varmt skulle jag inte ens ta på mig stället.Är väl bara att ge fan i att köra ikull.Tunn jacka,jeans,och bara händer är väl rätt vanligt om det är hett och kortare turer :)

TheCrow
2014-02-21, 10:39
Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.

Njae, det har jag aldrig sett. Det är dom där som följer med jackan som är av den typen. Fast läser man noga så deklareras dom inte som ryggskydd. Åtminstone inte i de jackor jag kollat in.

Har man ryggskydd i jackan så är det såklart viktigt att jackan sitter bra annars blir det ju fail.

När vi köpte jacka så sa de ifrån i butiken när vi valde storlek, vi valde för stor :D. För vi tänkte ju att det kunde vara schysst att få plats med en värmetröja under och så för kalla höstdagar.

De sa att det var en betydligt bättre idé att skaffa en tröja som kunde dras över jackan vid behov istället. Just för att skydden skulle sitta kvar där de skulle. Personligen tror jag att det ska rätt mycket till innan jackan kanar upp om den ens gör det. Man tumlar väl mest runt normalt sett.

Men värme är lite av ett problem kan jag tycka, där finns det gott om utrymme för bättre produkter.

Som cruiser-åkare så kör jag mest runt typ 70-80 och har full mundering. När jag är ute och cyklar tillhör det väl inte vanligheterna att jag är uppe i 70, men när jag gör det har jag en cykelhjälm, ett par cykelhandskar och typ en halv mm lycra som skydd...

/Freddo

Per Lindström
2014-02-25, 15:58
Har ingen länk. Men leta på Airbagväst, så finns den på nätet.
Västen blåses upp av en liten kolsyrepatron. Det sitter en liten vajet som man fäster på hojen, som går till en fjäder som löser ut patronen. Har för mig att det krävs ca 30 kg för att den skall lösa ut, så man kan kliva av hojen utan att det händer något.
I somras i Norge lyckades jag stjälpa hojen när jag satt på den. Västen löste då ut som den skulle och jag kände inget av fallet. Jag har ett par patroner extra med mig eftersom de är lätta att byta ut.:):):)

Måste varit en syn att skåda. :)
Låter som en ganska vettig idé just skydd av nacken är ju inget som man får via vanliga skydd.
Jag får googla lite.

edit

Är det ett sådant här du har?
http://www.flyingeagle.se/helite-c-211-1.aspx
http://ehandel.atmmc.se/airnest/202-helite-airnest-.html
http://www.bike.se/video/video-vi-testar-airbagvast

Olle Å
2014-02-26, 11:57
Måste varit en syn att skåda. :)
Låter som en ganska vettig idé just skydd av nacken är ju inget som man får via vanliga skydd.
Jag får googla lite.

edit

Är det ett sådant här du har?
http://www.flyingeagle.se/helite-c-211-1.aspx
http://ehandel.atmmc.se/airnest/202-helite-airnest-.html
http://www.bike.se/video/video-vi-testar-airbagvast

Min har ju några år på nacken, men det verkar ju vara som de som visas där.
Jag har ju tidigare kört in i en bil som tvärnitade. Slog i backen, men kände absolut ingenting.:rock::rock:

engström67
2014-02-26, 12:04
Min har ju några år på nacken, men det verkar ju vara som de som visas där.
Jag har ju tidigare kört in i en bil som tvärnitade. Slog i backen, men kände absolut ingenting.:rock::rock:

Ja det var ju tur du klarade dig.Men viktigt att hålla avstånd ifall framförvarande tvärnitar.Det kan ju knalla någonting ut framför denne så man lär tvärnita.Jag brukar tänka på det när svensson ligger och trycker bak i släpet när jag kör.Om jag tvärnitar för att rädda ett litet djur så sitter dom ju som ett frimärke där bak,och får skylla sig själv faktiskt.

Per Lindström
2014-02-26, 16:00
Ja det var ju tur du klarade dig.Men viktigt att hålla avstånd ifall framförvarande tvärnitar.Det kan ju knalla någonting ut framför denne så man lär tvärnita.Jag brukar tänka på det när svensson ligger och trycker bak i släpet när jag kör.Om jag tvärnitar för att rädda ett litet djur så sitter dom ju som ett frimärke där bak,och får skylla sig själv faktiskt.

Undrar varför så många skall ligga där och slicka baken.
Gillar de att bli nedsölade med slask och stänk eller trivs de med att inte ha någon sikt om de tänkt köra om. :)

Blir lite sugen på en airbagsväst, verkar både säkert och bekvämt.

On Topic: själv föredrar jag lite längre jacka.

TheCrow
2014-02-27, 08:17
Tokbromsar man smådjur så hålls man ansvarig. För personbilar går gränsen vid rådjur ungefär. Vet inte om det gäller lastbilar eller om det är relativt fordonet som gäller.

/F

stefan.
2014-02-27, 08:53
Tokbromsar man smådjur så hålls man ansvarig. För personbilar går gränsen vid rådjur ungefär. Vet inte om det gäller lastbilar eller om det är relativt fordonet som gäller.

/F

Det där har jag väldigt svårt att tro på, vad har du för källa på det?
Springer t.ex. en hare upp framför mig på vägen så bromsar jag nog rent instinktivt.

Jag vet att endel har hållts som ansvariga, eller att det försäkringmässigt blivit delat ansvar, om de bromsat för ingenting bara för att markera att de tycker bakomvarande ligger för nära, men inte om något faktiskt sprungit upp på vägen.

engström67
2014-02-27, 10:48
Tokbromsar man smådjur så hålls man ansvarig. För personbilar går gränsen vid rådjur ungefär. Vet inte om det gäller lastbilar eller om det är relativt fordonet som gäller.

/F

Var ju bara ett exempel.Många kan ju rent reflexmässigt nita för ett djur.Men hålla avstånd ska man ju göra ändå.Blir så förbannad när man ligger i häcken och trycker.Hoppas dom är medvetna om vad som händer om ett däck skjuter,ifall dom ligger bakom en tradare.

Per Lindström
2014-02-27, 13:45
Har en känsla av att för korta avstånd, är en betydligt vanligare orsak till krockar, än för hög hastighet.
Vanligt att man ser folk sänka farten när det är halt, men många av dessa har ändå inte vett nog att hålla avståndet.

Olle Å
2014-02-27, 19:00
Var ju bara ett exempel.Många kan ju rent reflexmässigt nita för ett djur.Men hålla avstånd ska man ju göra ändå.Blir så förbannad när man ligger i häcken och trycker.Hoppas dom är medvetna om vad som händer om ett däck skjuter,ifall dom ligger bakom en tradare.

Varför kan då inte dessa jäkla tradare hålla ett avstånd bakom en hoj utan ligger och pressar???:mad::mad::mad:

engström67
2014-02-28, 01:30
Varför kan då inte dessa jäkla tradare hålla ett avstånd bakom en hoj utan ligger och pressar???:mad::mad::mad:

Ja det kan man ju undra,finns ju idioter i yrkesgruppen med.Men sedan finns det ju idioter som ligger mitt i vägen och lullar under gällande hastighet bla motorcyklar,väldigt störande.Behöver ej vara stress men tid är pengar och ligga och såsa bakom sniglar lönar sig inte.Håll undan om man ska söndagsåka på allmän väg,Och alla vet väl att en modern tradares hastighetsmätare visar exakt ifall man tror nått annat.

Ove
2014-02-28, 07:23
:hmmmm2: Funderar på vilka som kör närmast resp. får en lastbil som hänger i nummerskylten - är det dom som har kort jacka eller är det dom som har lite längre? :hmmmm2: :p :rolleyes:

räven
2014-02-28, 09:55
:hmmmm2: Funderar på vilka som kör närmast resp. får en lastbil som hänger i nummerskylten - är det dom som har kort jacka eller är det dom som har lite längre? :hmmmm2: :p :rolleyes:

Jag som har Rukkas kortare modell sätter på varningsblinker när 60tonnaren kollar mitt däcksdjup.

Ove
2014-02-28, 10:13
Jag som har Rukkas kortare modell sätter på varningsblinker när 60tonnaren kollar mitt däcksdjup.

Jag har lite längre jacka så jag slipper pisk på rumpan när dom där förbajade skåpbilarna som ALLTID ligger och pressar sätter på vindrutetorkarna. :mad:

engström67
2014-02-28, 18:30
Jag som har Rukkas kortare modell sätter på varningsblinker när 60tonnaren kollar mitt däcksdjup.

Går inte en Gs fortare än 80.;)

räven
2014-02-28, 18:37
Går inte en Gs fortare än 80.;)

Nää, inte alltid

engström67
2014-02-28, 18:49
Nää, inte alltid

:):):)

TheCrow
2014-02-28, 19:21
Precis vad jag tänkte, om folk kör sakta får man riskera livet på dom...

/Freddo

engström67
2014-02-28, 19:38
Precis vad jag tänkte, om folk kör sakta får man riskera livet på dom...

/Freddo

Ja men kan ju för f.. inte ligga i 70 på 90 väg,idioter:mad::mad:

TheCrow
2014-02-28, 20:13
Fungerar alldeles utmärkt faktiskt, pröva! Oavsett ger det inte folk rätten att riskera livet på andra. Framför varande kan ha alla möjliga orsaker till att ligga under given hastighet.

/F

Jan-Olov
2014-02-28, 23:07
Ja men kan ju för f.. inte ligga i 70 på 90 väg,idioter:mad::mad:

Kan man väll, det som står på skyltarna är högsta hastighet. Vad jag vet så är det bara motorväg som har minimifart, passar det inte så kör om. Varför skall man hetsa så förbaskat.

Ove
2014-02-28, 23:17
Ja men kan ju för f.. inte ligga i 70 på 90 väg,idioter:mad::mad:

:p Läs körkortsboken, där finns tydligen en del du inte vet något om! Det är faktiskt tillåtet att köra under skyltad hastighet. Vad som inte är tillåtet är att köra fortare, men det gör väl ingen? :rolleyes:

:rolleyes: Att idiotförklara alla som inte gör som man själv tycker säger en del om hur man är som person även om man själv tycker att man är bäst på allt i universum. :rolleyes:

engström67
2014-03-01, 01:35
Inte lätt,men håll undan,eller håll i hatten för nu kommer det nån som håller laglig hastighet och ska leverera nått till er.jisses

Ove
2014-03-01, 08:24
Inte lätt,men håll undan,eller håll i hatten för nu kommer det nån som håller laglig hastighet och ska leverera nått till er.jisses

:D Käre engström67! Att köra lastbil på väg är faktiskt ingen större konst. Det är numera som att köra personbil, bara större. Det finns servo och diverse automatik som underlättar så att egentligen är det bara att styra med lätt hand och anpassa sig till trafiken. En del klarar det, andra upplever det som en kamp.
Då kommer säkert detta med att backa med släp upp. Kan väl varenda en som är född bonnunge och då med traktor och vagn vilket är långt knepigare än att göra det med lastbil.
Att leverera är väl uppgiften för alla transportfordon - material till byggen och industrier, varor till affärer, pizza till kunder o.s.v. Normalt alltså.
Jag vill inte förringa din insats för näringslivet men att du är allra bäst på allt och ska höjas till skyarna ställer jag mig tvivlande till. :hmmmm2:

Jodå jag har kört lastbil själv. Längesen visserligen och jag har inte dom bokstäverna i kortet - valde själv att inte ta med dom när nuvarande kort kom för kanske 30 år sedan.
Då fanns det inte ens servo på alla bilar och växla fick man göra med en spak som gick direkt ner i lådan. Bromsarna var som dom fortfarande är - opålitliga så hålla avstånd gällde om man ville köra säkert. ;)

engström67
2014-03-01, 10:26
:D Käre engström67! Att köra lastbil på väg är faktiskt ingen större konst. Det är numera som att köra personbil, bara större. Det finns servo och diverse automatik som underlättar så att egentligen är det bara att styra med lätt hand och anpassa sig till trafiken. En del klarar det, andra upplever det som en kamp.
Då kommer säkert detta med att backa med släp upp. Kan väl varenda en som är född bonnunge och då med traktor och vagn vilket är långt knepigare än att göra det med lastbil.
Att leverera är väl uppgiften för alla transportfordon - material till byggen och industrier, varor till affärer, pizza till kunder o.s.v. Normalt alltså.
Jag vill inte förringa din insats för näringslivet men att du är allra bäst på allt och ska höjas till skyarna ställer jag mig tvivlande till. :hmmmm2:

Jodå jag har kört lastbil själv. Längesen visserligen och jag har inte dom bokstäverna i kortet - valde själv att inte ta med dom när nuvarande kort kom för kanske 30 år sedan.
Då fanns det inte ens servo på alla bilar och växla fick man göra med en spak som gick direkt ner i lådan. Bromsarna var som dom fortfarande är - opålitliga så hålla avstånd gällde om man ville köra säkert. ;)

Det märks ju att du inte har en aning om hur det är idag.Och jämföra epa traktorn med 25 m är ju löjligt.Kan med dom med så det är lungt.:)

Ove
2014-03-01, 11:01
Det märks ju att du inte har en aning om hur det är idag.Och jämföra epa traktorn med 25 m är ju löjligt.Kan med dom med så det är lungt.:)

:D VAR kom EPA-trakorn in i bilden? Jag vet hur det är idag för jag är fortfarande med och är ute i trafiken. Att köra en varubil är knappast någon större sak - det finns ju väg till alla ställen som är aktuella och rel. gott om utrymme. Vad är problemet?

TS får ursäkta mig för att jag är så långt OT men ibland överreagerar jag på allt sanslöst dravel. :o

engström67
2014-03-01, 12:25
:D VAR kom EPA-trakorn in i bilden? Jag vet hur det är idag för jag är fortfarande med och är ute i trafiken. Att köra en varubil är knappast någon större sak - det finns ju väg till alla ställen som är aktuella och rel. gott om utrymme. Vad är problemet?

TS får ursäkta mig för att jag är så långt OT men ibland överreagerar jag på allt sanslöst dravel. :o

Jaa bara dravel.Och OT.Vi kan ta det om jag har vägarna förbi med häskorven:)Kan lova att det skulle bli skratt.Kan erkänna att jag lider av enorm envishet och brukar aldrig ge mig.Är väl inte meningen att skaffa ovänner för det men det kan lätt spåra ur.Klart man kan framstå som en idiot hos dom som inte känner mig,skulle själv reagera lika.Jag lägger ner detta nu och håller mig till tråden.

Olle Å
2014-03-02, 15:41
Men Hallå!!!!!!!!!!!! Vet någon egentligen vad tråden handlar om??????????????:eek::eek:

Ove
2014-03-02, 16:48
Men Hallå!!!!!!!!!!!! Vet någon egentligen vad tråden handlar om??????????????:eek::eek:

:cool: Jackor....:rolleyes:

Olle Å
2014-03-02, 18:42
:cool: Jackor....:rolleyes:

Finns egentligen bara två alternativ till jackor. Det ena gäller korta jackor som monteras ihop med byxorna. Det andra gäller då långa jackor som då kan varieras med olika byxor.

Enkelt eller????:dancing::rock:

räven
2014-03-02, 19:05
Finns egentligen bara två alternativ till jackor. Det ena gäller korta jackor som monteras ihop med byxorna. Det andra gäller då långa jackor som då kan varieras med olika byxor.

Enkelt eller????:dancing::rock:

Så ser jag det också. Ofta kan alla jackor i dag dragkedjas ihop med byxorna