handdator

Visa fullständig version : Reseplanerar ?



pentti01
2014-02-07, 15:10
Är det fler än jag som inte kör hojen på vintern, som reseplanerar/drömmer om turer till kommande säsong?
Jag kikar på Googles kartor ("street View " ) efter trevliga vägar i vårt land. Sedan laddar jag ner dom i min reseplanerare : Tyre to travel.
På det sättet har jag färdiga turer att ladda ner till min GPS , i fall jag blir sugen på att göra en sväng :)

Det är långtifrån alla turer som blir gjorda men det är en trevlig sysselsättning så här under de " mörka månaderna" ;)

Just Googles Street view -karta , tycker jag är skoj; har hittat många nya vägar på det sättet.

" Keep on dreaming folks " ; vi är snart där !! :D

MEHall
2014-02-07, 19:39
Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.:rolleyes:
Vad är det för gps navigator du har?




:cool:

engström67
2014-02-07, 22:16
Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.:rolleyes:
Vad är det för gps navigator du har?




:cool:

Jag har Garmin och på gågator får man inte köra hoj på:)

Shaun
2014-02-08, 00:28
Tror att i stort sätt alla sitter hemma och planerar/ drömmer om vägar resor på vinter. Jag känner alltid en längtan så här års.
Bara några veckor till så kan det vara dax. ����

pentti01
2014-02-08, 01:32
Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.:rolleyes:
Vad är det för gps navigator du har?




:cool:
Nä de e rätt; alla vägar är inte med. Synd att dom inte velat köra på fler grusvägar, jag åker gärna även på sådana.
Använder TomTom XXl , både till bilen och hojen.

pentti01
2014-02-08, 01:33
Tror att i stort sätt alla sitter hemma och planerar/ drömmer om vägar resor på vinter. Jag känner alltid en längtan så här års.
Bara några veckor till så kan det vara dax. ����

Några veckor,,? de var väl lite optimistiskt,,? :) Ja , vi får drömma på så går tiden fortare ;)

TMax500
2014-02-08, 13:03
Jodå, så års är det säsong för planering och drömmar om en solig sommar på torra vägar. Jag och "åka-iväg-på-hoj-polarna" är mitt uppe i en intensiv diskussion om en 4-5-6 dagars tur i juni.

- Dolomiterna? Långt. Kostar att ta sig dit. Stena till Kiel och Autozug från Hamburg. Fast man reser på natten, både med färjan och med tåget! Fantastiska vägar där nere. God prisvärd mat. Ok pris för övernattningar (i juni, inte högsäsong där). Vädret är sannolikt bra eller mycket bra i Italien i juni. Kan dock vara snö och skitväder i bergspassen.

- Norge? Fin-fin körning. Nära. Hyggliga priser för enkel övernattning, dock är hytterna ofta rätt primitiva. Dyr och trist mat. Stor risk för regn - nästan obligatoriskt i Norge. Inte hela tiden (om vi har tur), men det lär bli pissevått någon dag eller två.

- Harz? Favorit i repris. Längre resa (dyrare) än till Norge, kortare (billigare) än till Dolomiterna. Stena till Kiel, och tyska småvägar till Harz. Schysst mat (schnitzlar och stora öl! :-)). Ok pris för att sova. Mycket trevliga vägar. Vädret bör vara stabilare än i Norden, men kanske inte lika torrt som i Italien?

Och se, där har vi en cliffhanger. Hur skall detta sluta? Missa inte nästa avsnitt! :)

V Saarela
2014-02-08, 13:40
Tänka sig vad olika vi kan vara. Jag planerar vart jag ska med en fingerknäppning, packar snabbt och drar.
Några spikade färdvägar finns inte, bara det att jag märkt att det är viktigt att ha ett mål....och hur man sen kommer dit spelar ingen roll. Detta har då också inneburit att det blivit en hel del konstiga vägar till målet, typ Nordkap via Malmö.
Trivs med det sättet....

TMax500
2014-02-08, 15:53
Jo VS, folk är olika... Du reser väl mest ensam? Jag inser charmen i att bara rulla iväg och se hur det blir. Låter skönt!

I vårt fall är det 10 man som skall enas om resmål och ambitionsnivå. Sedan skall det grovplaneras och kanske förbokas. Det är ju inte självklart att det lilla pensionatet i Sydtyrolen eller hytteanläggningen på Vestlandet har 10 platser över om man rullar in lite spontant vid 18-tiden en sommarkväll.

Så våra turer blir något av ett projekt, det är svårt att undvika när man är så många.

ralsbo
2014-02-09, 09:13
Jag kör också mina resor VS-style.
Ett resmål har jag när jag sticker iväg, sedan är det ganska blankt i reseplaneringen.
De gånger jag suttit hemma och lagt upp rutter i gps:en har spruckit ganska omgående när jag väl har stuckit iväg med hojen.
Man hittar ju så många roliga vägar när man väl är på plats som man bara måste prova. :)

räven
2014-02-09, 09:31
Jag kör också mina resor VS-style.
Ett resmål har jag när jag sticker iväg, sedan är det ganska blankt i reseplaneringen.
De gånger jag suttit hemma och lagt upp rutter i gps:en har spruckit ganska omgående när jag väl har stuckit iväg med hojen.
Man hittar ju så många roliga vägar när man väl är på plats som man bara måste prova. :)

Solen på rätt packväska så man har en riktning på vart man vill.

Shaun
2014-02-09, 09:54
Jodå, så års är det säsong för planering och drömmar om en solig sommar på torra vägar. Jag och "åka-iväg-på-hoj-polarna" är mitt uppe i en intensiv diskussion om en 4-5-6 dagars tur i juni.

- Dolomiterna? Långt. Kostar att ta sig dit. Stena till Kiel och Autozug från Hamburg. Fast man reser på natten, både med färjan och med tåget! Fantastiska vägar där nere. God prisvärd mat. Ok pris för övernattningar (i juni, inte högsäsong där). Vädret är sannolikt bra eller mycket bra i Italien i juni. Kan dock vara snö och skitväder i bergspassen.

- Norge? Fin-fin körning. Nära. Hyggliga priser för enkel övernattning, dock är hytterna ofta rätt primitiva. Dyr och trist mat. Stor risk för regn - nästan obligatoriskt i Norge. Inte hela tiden (om vi har tur), men det lär bli pissevått någon dag eller två.

- Harz? Favorit i repris. Längre resa (dyrare) än till Norge, kortare (billigare) än till Dolomiterna. Stena till Kiel, och tyska småvägar till Harz. Schysst mat (schnitzlar och stora öl! :-)). Ok pris för att sova. Mycket trevliga vägar. Vädret bör vara stabilare än i Norden, men kanske inte lika torrt som i Italien?

Och se, där har vi en cliffhanger. Hur skall detta sluta? Missa inte nästa avsnitt! :)

Jag drar till Hartz i juli. Ser fram emot fint väder, stora öl mm mm

Leffemerlo
2014-02-09, 10:03
Jag drar till Hartz i juli. Ser fram emot fint väder, stora öl mm mm

Drar till Finland fim rallyt Tror finnarna kommer att göra ett galant rally :dancing:

Röjkvist
2014-02-09, 10:13
Jo VS, folk är olika... Du reser väl mest ensam? Jag inser charmen i att bara rulla iväg och se hur det blir. Låter skönt!

I vårt fall är det 10 man som skall enas om resmål och ambitionsnivå. Sedan skall det grovplaneras och kanske förbokas. Det är ju inte självklart att det lilla pensionatet i Sydtyrolen eller hytteanläggningen på Vestlandet har 10 platser över om man rullar in lite spontant vid 18-tiden en sommarkväll.

Så våra turer blir något av ett projekt, det är svårt att undvika när man är så många.
Samma här, vi är 5 par och då måste boende vara fixat i förväg.
Nackdel att resan inte blir så spontan.
Fördel, mycket planerande under vintern.:)
I år blir det Tyskland/Tjekien, Mosel och Prag 13-14dgr är det tänkt att vara ute.

TheCrow
2014-02-09, 12:41
Blir första riktiga säsongen för oss nu och kommer kanske resa inom landet. Har kollat en del på tuben på olika gruppresor och det blir nog inget sånt för oss. Det ser ut som en bussresa. Alla parkerar vid samma utsikt. Står där i sin gula västar och korvluckan uppfälld och plåtar utsikten med mobilen. Det ser på det hela taget rätt muppigt ut.

Möjligen skulle jag kunna leva men att göra så på en kust-kust i USA. Två tre par tror jag blir lagom för oss med noga valt sällskap, eller själva. Såg ett program där en kille/gubbe menade på att åkte man i grupp så hängde man ju hela tiden med gruppen istället för att träffa nya människor där man var och det ligger nog lite i det.

/F

MEHall
2014-02-09, 22:32
Jag har Garmin och på gågator får man inte köra hoj på:)

Nä visst vet jag att man inte får köra där, men ska man till ett ställe som ligger på en gågata vore det bra om man kunde se stället i Googles street view. ;)




:cool:

pentti01
2014-02-09, 23:54
Skälet till att jag lägger upp rutter/turer på GPSen beror helt o hållet på att jag är kartnörd :p
Hittar jag en väg som verkar intressant, kikar jag på den via google och ser det bra ut där så lägger jag in den på GPSen.
Har hittat vägar som är bättre än man tro om man bara kikar i kartan och tvärtom :)

MEHall
2014-02-10, 23:32
Kan faktisk säga att vet du exakt vart du ska så går det alltid bra att ta en sidoavstickare på en annan väg och ändå komma fram till målet. ;) :D




:cool:

LinusE
2014-02-16, 11:06
Drömer varända natt om första resan.
Går o fälja mig o mitt ståhejande på

https://www.facebook.com/AdventureLinus

Om någon skulle vara sugen :)

Baja192
2014-02-16, 14:18
Sitter också på Google maps och kollar småvägar i Norge, blir en tur igen i juni.
Att söka vägar/platser på google och forum är riktigt njutningsfullt och får vintermånaderna att gå lite snabbare.

Kommer inte följa planeringen slaviskt utan det får påverkas av väder, humör mm.
Kör med Garmin Zumo men har inte hittat något smidigt sätt att föra över rutter från Gmaps till navigatorn. Någon som har något tips?

pentti01
2014-02-16, 15:54
Jag använder detta program; http://www.tyretotravel.com/ Det funkar bara med Garmin och TomTom.
Det finns både en enkel gratis version som räcker bra, har inte testat betal-versionen.
Enkelt att föra över rutten; bara koppla in din GPS och överför.

engström67
2014-03-22, 10:42
Öppnar upp tråden igen. Kan man ruttplanera hemma på datorn till alla Garmins GPS:er och finns det planeringsverktyg till MAC?

Är väl bara att ladda hem mapsource eller Basecamp.:)Ska väl funka med Mac med har jag för mig.:)

Nysse
2014-03-22, 11:09
Japp, jag kör Mapsource på min Mac.


Skickat från en obestämd plats i värden!