handdator

Visa fullständig version : provkörningar



Hondamannen
2014-02-06, 20:14
Hej,

För några år sedan fanns en stor provkörningsdag i Sthlm. Är det ngt man arrangerar varje år eller är det nedlagd?

Mvh

Hondamannen

TMax500
2014-02-06, 20:30
En i Sthlm http://www.mcmassa.se/ och en i Gbg http://www.mcstoraholm.se (http://www.mcstoraholm.se)(nu med rätt länk!)

Bara att välja!

Inte samma arrangemang som då (om du syftar på den jag tror, dvs http://mclive.se/)

Hondamannen
2014-02-06, 21:21
Mcmässan i Sthlm verkar passa mig men jag hittade ingen info på nätet om mclive gick i går också eller har den ersatts med mcmässan?


[


QUOTE=TMax500;88962]En i Sthlm http://www.mcmassa.se/ och en i Gbg http://mcdagar.se/
Bara att välja!

Inte samma arrangemang som då (om du syftar på den jag tror, dvs http://mclive.se/)[/QUOTE]

TMax500
2014-02-07, 09:26
MC-live fanns bara 2010. Drevs av ett företag med samma namn. Så det är, formellt sett, inte så att det ena ersatte det andra. Det är helt olika, självständiga initiativ.

Däremot kan man ju se det som att ett arrangemang fyller ett tomrum på marknaden, och därmed i praktiken ersätter ett annat som drivits tidigare år.

MC-mässans inomhus drivs av Stockholmsmässan och branschen i samverkan. Den har - vad jag vet - inget alls att göra med vare sig MC-live eller de andra eventen.

Sedan brukar ju svenska Honda ha provkörningsdagar - du som är "Honda-holic"! :) Kolla på deras webbsida.

Hondamannen
2014-02-07, 10:01
Den där mcmässan den 17.e maj i Stockholm, den ska jag gå på och provköra lite hojar.
Det blir nog ingen honda nästan gång jag köper. Jag är mest inne på suzuki c800, vn 900 classic och dragstar 1100 classic och vilket det blir kommer jag nog att fastställa den 17:e maj i år.:dancing::rock::banana:

Vn 900 classic är dock inom parantes, det är mest c800 och dragstar 1100 classic som jag koncentrerar mig på.




MC-live fanns bara 2010. Drevs av ett företag med samma namn. Så det är, formellt sett, inte så att det ena ersatte det andra. Det är helt olika, självständiga initiativ.

Däremot kan man ju se det som att ett arrangemang fyller ett tomrum på marknaden, och därmed i praktiken ersätter ett annat som drivits tidigare år.

MC-mässans inomhus drivs av Stockholmsmässan och branschen i samverkan. Den har - vad jag vet - inget alls att göra med vare sig MC-live eller de andra eventen.

Sedan brukar ju svenska Honda ha provkörningsdagar - du som är "Honda-holic"! :) Kolla på deras webbsida.

Hondamannen
2014-02-15, 09:58
Harley on tour, har de lagt ner detta eller? Jag hittar ingen info om detta.

TheCrow
2014-02-15, 11:13
Hur funkar det med självrisken vid provkörningar? Slantar man upp en deposition eller? Man kan ju ibland få en schysst 90-talare för samma pengar :P

/Freddo

räven
2014-02-15, 11:39
Oftast får man skriva på ett papper. Man bör nog läsa vad det står på pappret. Även om man är jäkla sugen på provkörning bör man betänka avtalet först.

Hondamannen
2014-02-15, 11:40
10-15000 kr men har aldrig hört att ngn behövt betala det.

engström67
2014-02-15, 18:10
10-15000 kr men har aldrig hört att ngn behövt betala det.

Det lär dom nog få göra ifall dom pajar hojen :cool: Det är väl nån självrisk.Ibland kommer det ju in nått blåbär.Finns ju många handlare som nekar provkörningar av vissa hojar,och det förstår jag.Kommer man in med ett nytaget körkort i handen så kan man ju inte bara släppa väg dom hursomhelst på nån hoj med mycket effekt.

Hondamannen
2014-02-15, 20:23
Det är som du säger, det finns alltid ngn hjortronbär men självrisken sätter mest för att de ska avskräcka folk från att lämna hjärnan i ryggsäcken.

Olle Å
2014-02-16, 10:42
Det lär dom nog få göra ifall dom pajar hojen :cool: Det är väl nån självrisk.Ibland kommer det ju in nått blåbär.Finns ju många handlare som nekar provkörningar av vissa hojar,och det förstår jag.Kommer man in med ett nytaget körkort i handen så kan man ju inte bara släppa väg dom hursomhelst på nån hoj med mycket effekt.

Förståeligt.
Men hur skall man reagera om en spekulant till min hoj kvaddar den under provturen. Vem skall då pröjsa självrisken? Och alla tillkommande kostnader.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
En annan luring som man inte tänker på är, om jag har en 50+-försäkring och låter någon under 50+ prova hojen och då kvaddar den?. Vet att något försäkringsbolag ville ha en anmälan innan provkörningen per telefon för att godkänna föraren.
Tror det var LF.

engström67
2014-02-16, 23:29
Förståeligt.
Men hur skall man reagera om en spekulant till min hoj kvaddar den under provturen. Vem skall då pröjsa självrisken? Och alla tillkommande kostnader.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
En annan luring som man inte tänker på är, om jag har en 50+-försäkring och låter någon under 50+ prova hojen och då kvaddar den?. Vet att något försäkringsbolag ville ha en anmälan innan provkörningen per telefon för att godkänna föraren.
Tror det var LF.

Jag lånar ej ut min hoj till någon.Och är det som i mitt fall,,40+ försäkring så får man väl stå sitt kast om man lånar ut den till någon yngre.

Kraftfull
2014-02-17, 00:34
En i Sthlm http://www.mcmassa.se/ och en i Gbg http://mcdagar.se/
Bara att välja!

Inte samma arrangemang som då (om du syftar på den jag tror, dvs http://mclive.se/)

Länken till Göteborg är tyvärr gammal, året aktivitet går att hitta på http://www.mcstoraholm.se

Hondamannen
2014-02-17, 00:46
Min senaste fråga gällde harley on tour som normalt går runt i landet.

Det är ju också en provkörningsdag den 17 maj. http://www.mcmassa.se/

TMax500
2014-02-17, 09:57
Länken till Göteborg är tyvärr gammal, året aktivitet går att hitta på http://www.mcstoraholm.seDå har de styrt om den adressen, för det event som jag kikade på var definitivt 2014 års.
(Eller så hade jag huvudet under armen...??)

Ändrar i mitt första inlägg!

Hondamannen
2014-02-17, 10:01
Tmax, lite konstigt att det har provkörningsdagar i början av maj samt den 17:e maj. Så tätt inpå varandra. Är det inte lite konstigt?

räven
2014-02-17, 10:20
Tmax, lite konstigt att det har provkörningsdagar i början av maj samt den 17:e maj. Så tätt inpå varandra. Är det inte lite konstigt?

Det är denna tid som folk är köpkåta på hoj.

TMax500
2014-02-17, 11:41
Tätt? Det skiljer 48 mil...:D Det är ju två olika lokalmarknader, 08 respektive 031. Sedan är det - som redan sagts i tråden - rätt tid på året. Inte så (för) kallt som i april, inte så (för) sent som i juni.

Hondamannen
2014-02-17, 12:44
Du har rätt. Jag missade att den som går 3-4 maj är GBG. Den som går i Sthlm passar mig bättre.



Tätt? Det skiljer 48 mil...:D Det är ju två olika lokalmarknader, 08 respektive 031. Sedan är det - som redan sagts i tråden - rätt tid på året. Inte så (för) kallt som i april, inte så (för) sent som i juni.

Hondamannen
2014-02-17, 19:42
Tmax, den där som går i Sthlm, vet du om det är ett stort område så att man kan få upp hojen i vettiga hastigheter eller får man bara puttra omkring där?

TMax500
2014-02-17, 21:16
Inte en susning. Ställ en fråga till dem på deras sajt.

Streetfighter
2014-02-24, 01:40
Oftast får man skriva på ett papper. Man bör nog läsa vad det står på pappret. Även om man är jäkla sugen på provkörning bör man betänka avtalet först.

Hos min lokala firma är det glasklart vad som gäller. 10,000 kr om man är vållande till skadan. När jag har provkört har jag alltid haft med mig min kamera.

engström67
2014-02-25, 11:42
Hos min lokala firma är det glasklart vad som gäller. 10,000 kr om man är vållande till skadan. När jag har provkört har jag alltid haft med mig min kamera.

Har inte sett nått sådant papper vid min handlare,men vet att många har och det behövs nog.

Foosi
2014-02-25, 13:31
Förståeligt.
Men hur skall man reagera om en spekulant till min hoj kvaddar den under provturen. Vem skall då pröjsa självrisken? Och alla tillkommande kostnader.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
En annan luring som man inte tänker på är, om jag har en 50+-försäkring och låter någon under 50+ prova hojen och då kvaddar den?. Vet att något försäkringsbolag ville ha en anmälan innan provkörningen per telefon för att godkänna föraren.
Tror det var LF.

det där är ju värt tänka på när/om man skall sälja och får någon som är under 40 då eftersom jag har 40+ så ringer jag in till Bilsp&MC som ställer om min försäkring under några dagar/helg och så är man säker på att inget tjafs kan uppstå. kruxet är att du inte kan göra det själv över nätet utan måste ringa in kontorstid.

Hondamannen
2014-02-25, 13:42
En handlare berättade för mig att pappet är mest för att skrämma vildhjärnor och inget som vi normalt använder mot kunden såvida det inte är ngt grov överträdelse.

räven
2014-02-25, 14:08
Pappret skrämmer väl många. Provkör inte hojar som inte är riktigt tänd på.

Foosi
2014-02-25, 19:05
nja, skrämmer ! har du signerat ett papper på att du är införstådd med riskerna och en självrisk på 15000 kr så är du rätt torsk om det händer nät ! Du är ju i rätt dåligt förhandlingsläge om man säger... efteråt.
sedan kan de alltid säga att ja men det är ju bara lite skrämsel.. ord väger ju lätt när du signerat ett kontrakt som alla vet.

Foosi
2014-02-25, 19:19
man kan ju ställa sig frågan, varför annonsera MC dagar med provkörning etc etc .. om man sedan inte så gärna vill att folk provkör .... de är ju inte utan försäkring antar jag ! snålt tycker jag att det är.
Men de säljer väl bra antar jag i vilket fall.. så :rolleyes:

Servicemindness är ju inte precis något man håller särskilt högt i detta land, det är man med om lite varstans..... och då syftar jag inte på att tillmötesgå typ "sista priset kompis 50%" blocket jeppar... utan något normala individer som faktisk vill handla. Är man handlare och lite intresserad av att betjäna sina kunder så ser man sånt så fort man börjar prata med kunder !
det är ingen raketforskning precis, men hur många ställen är det inte du kommer in på där du får vandra runt ett bra tag och ibland ropa in i fikarummet så någon ens visar upp sig för !
Kundvård är ett försvinnande begrepp inom handeln. inga charmkurser ges mer. man har tur om de som jobbar vet ens vad de har att sälja på många ställen...
grumpy ol´bastard ;)

Hondamannen
2014-02-25, 19:57
Det har du rätt i. I Tyskland är det betydligt enklare att få provköra cyklar. BMW i Sverige har faktiskt varit bra på detta men det verkar som ju sämre en hoj desto frikostigare är tillverkarna med provkörningar.

räven
2014-02-25, 21:38
Undrar hur det blev om alla vägrade skriva på detta papper ?

Foosi
2014-02-26, 08:31
Undrar hur det blev om alla vägrade skriva på detta papper ?


tja förra året på Vincents bike i Varberg hade jag bokat provkörning av en BMW scarver, sedan gör jag mig klar och han hämtar detta kontrakt, jag frågar dom om de är galna att tro att jag förbinder mig till att pröjsa 15000 självrisk, alltså om man nu skall vara petig kan vad fan som helst hända med en hoj du inte känner ett dugg egentligen... och som kanske stått i hallen i ett antal månader.. vad vet jag. alltså fler saker kan krångla än att jag klantar mig och en normal självrisk är för mig absolut tillräckligt att skriva under på. jag brukar åka dit på egen hoj, de såg att jag klev av min egen hoj för att prova... jag hade ju fullt ställ på mig dessutom.. han viftar med det där papperet igen, och jag bad han stoppa det någonstans ! ingen provkörning, köper inte någon hoj heller... glöm detta sade jag... sur som satan... ;)

Hondamannen
2014-02-26, 09:32
Du har rätt foosi, provkörning av begagnat skall man vara försiktig. Jag provkörde en mana 850 i Tyskland. 50 meter från handlaren så börja olje lampan på helvetet att lysa. Det blev vara att åka omedelbart tillbaks till handlaren. Han spelade att han var ovetande om detta men de skullle kolla över det omedelbart. Domen från verkstaden var att oljepumpen hade lagt av. Jag sa att jag är inte ansvarig för detta. De sa att jag inte var ansvarig för detta så det var inga problem.


Ska ni provköra suspekta märken som BMW, arplia :aetsch::p:Dosv var lite försiktiga med att skriva under saker och ting

engström67
2014-02-26, 11:45
Du har rätt foosi, provkörning av begagnat skall man vara försiktig. Jag provkörde en mana 850 i Tyskland. 50 meter från handlaren så börja olje lampan på helvetet att lysa. Det blev vara att åka omedelbart tillbaks till handlaren. Han spelade att han var ovetande om detta men de skullle kolla över det omedelbart. Domen från verkstaden var att oljepumpen hade lagt av. Jag sa att jag är inte ansvarig för detta. De sa att jag inte var ansvarig för detta så det var inga problem.


Ska ni provköra suspekta märken som BMW, arplia :aetsch::p:Dosv var lite försiktiga med att skriva under saker och ting

Eller hur.Se upp med begagnade Honda mä,tex goldwing 1500,dom brukar rosta isär :D

engström67
2014-02-26, 11:57
Det har du rätt i. I Tyskland är det betydligt enklare att få provköra cyklar. BMW i Sverige har faktiskt varit bra på detta men det verkar som ju sämre en hoj desto frikostigare är tillverkarna med provkörningar.

Drygskåp,;)du måste ju ha extremt många dåliga erfarenheter av Bmw.Tycker tvärtom med Honda vad gäller provkörningar.Pga det tråkiga utbudet så har dom inget intressant att provköra.Dom ligger ju lite efter kan man säga.

V Saarela
2014-02-26, 13:56
Nu kostar ju självrisken på en flytande försäkring för företaget allt mellan 8-15.000:- så det är väl egentligen inget dom ska skor sig på, utan det handlar väl mera om att kunden ska tänka till och framför allt, man tar diskussionen före smällen och inte efter.

Dessutom om man typ tippar den och det blir skador på hojen som understiger självrisken så debiteras man det.

Att hojen skulle pajja under provkörning tror jag knappast att nån skulle få pröjsa för(om man nu inte kan påvisa att denne misshandlat den på nåt sätt)

Hondamannen
2014-02-26, 14:35
Det där med bmw är ju på skoj :p:D Engström

Jag var med på en provkörningsdag och där ett äldre par skulle provköra en midnighstar 1900. Hans fru skulle kliva ombord och lyckades snubbla på fotpinnen och trillade ner på andra sidan av hojen och hojen tippade åt vänster och hojen tog i marken lite grann. Hur mannen lyckades mer eller mindre stå pall mot midnighstaren vet jag inte men han lyckades :-)

Han behövde inte betala något för detta!


Rent generellt, observera det är min uppfattning och inget annat, så tycker jag att tillverkarna ska stå för alla risker. De ska vara glada och tacksamma för att vi provkör hojarna för att utan provkörning får de ingen hoj sålt. Får de ingen hoj sålt så vet ni hur det slutar för företaget.

Jag vet att vissa kommer att tycka att handlarna måste gå runt osv men jag tycker att det är tillverkarna som ska ta smällen.

Vi ska inte behöva köpa grisen i säcken heller och jag tycker att japanska märken skall ha mera provkörningstillfällen och jag vill säga att de senaste åren så har de blivit bättre på detta.

Hondamannen
2014-02-26, 14:36
:p:D Det där med bmw och andra suspekta märken, det är halvt på skämt och halvt på allvar :p ta det lite grann med ro...jag vet att det är vissa som går ingång på såna här kommentarer.


Eller hur.Se upp med begagnade Honda mä,tex goldwing 1500,dom brukar rosta isär :D

räven
2014-02-26, 15:22
Brukar inte provköra Hondor numera med eller utan självrisk papper. Sista hondan va en 1200 äventyrare atomat som jag provkörde. Snacka om stolpskott. Europa har nog tagit tillbaka det dom förlorade till Japan på 70talet.

Hondamannen
2014-02-26, 15:26
Drömmer du räven eller vad? Kolla antalet fordon som honda säljer resp bmw

Hondamannen
2014-02-26, 15:35
http://export.gov/build/groups/public/@eg_main/@byind/@autotrans/documents/webcontent/motocycles066908.pdf


kolla på sid 53. Det handlar om Sverige och så vitt jag kan se så är det honda som har sålt mest följt efter yamaha eller har jag fel?

TMax500
2014-02-26, 15:38
(Någon mer som är lite småtrött på att höra snacket om Honda vs. BMW?)

Hondamannen
2014-02-26, 15:57
Jag är också trött på detta. I denna tråd retades jag lite grann. Ber om ursäkt för detta!

räven
2014-02-26, 18:00
Drömmer du räven eller vad? Kolla antalet fordon som honda säljer resp bmw

Moppar

Nysse
2014-02-26, 20:50
Trött på det, absolut. Överdrivet tjat oavsett vad blir riktigt irriterande.


Skickat från en obestämd plats i värden!

Kakel_anders
2014-02-26, 22:04
(Någon mer som är lite småtrött på att höra snacket om Honda vs. BMW?)

Tjaa, så länge stämningen inte blir allt för låg så kan det vara ganska underhållande att läsa ;)

Hondamannen
2014-02-26, 22:09
Det är lite kul att kivas ibland men konstigt nog så är det mer accepteras att räven kivas med mig än att jag kivas med honom.

engström67
2014-02-27, 00:47
Det är lite kul att kivas ibland men konstigt nog så är det mer accepteras att räven kivas med mig än att jag kivas med honom.

Kanske han har mer rätt:D;)

TheCrow
2014-02-27, 08:11
När man har läst samma "kiv" typ 100 ggr så är det milt uttryckt rätt tröttande.

/F

stefan.
2014-02-27, 08:54
När man har läst samma "kiv" typ 100 ggr så är det milt uttryckt rätt tröttande.

/F

+1.....

Hondamannen
2014-02-27, 09:34
Jag presenterade data för mitt utttalande så jag har mer rätt än han. För övrigt var det ju ngn annan som började kivas.



Kanske han har mer rätt:D;)

räven
2014-02-27, 10:39
Ok, jag lägger ner. Ur min synvinkel ingår kivet i vinterterapi. Fundera på att byta namn innan våren kommer på allvar. Vad tycker ni om GSmannen ?
Ps. ni kör vad faen ni vill, bara ni har kul.

Nina
2014-02-27, 13:24
Hej,

För några år sedan fanns en stor provkörningsdag i Sthlm. Är det ngt man arrangerar varje år eller är det nedlagd?

Mvh

Hondamannen

Det ska bli en provkörningsdag den 17 maj hos MCK Rapido, Skansbacken 4 i Sthlm. Triumph Center som numera heter Hojcenter kommer vara där vet jag med både Triumph- och KTM-hojar. :)

Länk: http://www.mcmassa.se

Hondamannen
2014-02-27, 13:28
Vet du vilka andra märken som dyker upp? Jag vet at suzuki kommer att vara där.




Det ska bli en provkörningsdag den 17 maj hos MCK Rapido, Skansbacken 4 i Sthlm. Triumph Center som numera heter Hojcenter kommer vara där vet jag med både Triumph- och KTM-hojar. :)

Länk: http://www.mcmassa.se

räven
2014-02-27, 13:28
Kanske han har mer rätt:D;)

Tack engström, ska jag lära dig att blinka också ?

Nina
2014-02-27, 13:31
Vet du vilka andra märken som dyker upp? Jag vet at suzuki kommer att vara där.

Ingen aning, jag fick mail från Hojcenter då jag köpt Triumph hos dem. Men åk dit och kika tycker jag, har tänkt åka dit själv även om jag inte ska köpa en hoj. Vem vet, kanske du hittar någon mc där ändå. :-) Vi kanske syns där? :-)

Hondamannen
2014-02-27, 13:51
Japp jag ska dit Nina, jag har redan bokat den 17 maj! Vi kan ses där!

Ove
2014-02-27, 16:21
Jag vet at suzuki kommer att vara där.

:rolleyes: Räcker väl med Suzuki - den är ju bäst! ;) :D

Hondamannen
2014-02-27, 16:54
Självklart har man läst detta men som du kanske ser Mats så står det ju inte så mkt där.

räven
2014-02-27, 17:54
:rolleyes: Räcker väl med Suzuki - den är ju bäst! ;) :D

Ojoj Ove, nu blir jag villrådig, vem faen ska man lyssna på. Tillika är det ju valår.

Olle Å
2014-02-27, 18:53
Sluttjafsat, tycker jag. Det finns några talesätt bland hästfolk, som säger så här.

En bra häst har ingen färg.:)
Är ägaren nöjd, så är hans häst bäst.:)

Sedan är det ju så här, att många mcägare inte har någon egen åsikt utan tycker något bara för att inte falla ur de ramar " kompiskretsen " har.:D:D:D:D

Hondamannen
2014-02-27, 20:38
Läste du inte länken som jag bifogade i ett tidigare inlägg? Det talar sitt tydliga språk att honda säljer mest.


Vi gör så här, alla kommer överens om att Yamaha är bäst så slipper vi kivas mer:D;)

Nina
2014-02-27, 20:50
Här (http://mcmassa.se/) kan den intresserade läsa mer!

Fast det är samma länk som länkats in i tråden tidigare (även jag länkade den nyss). Det står inte vilka som kommer finnas där. ;)

Hondamannen
2014-02-27, 20:51
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=955618 I den här tråden finns det statistik som visar att bmw den mest problem tyngda märket.

Nina
2014-02-27, 20:54
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=955618 I den här tråden finns det statistik som visar att bmw den mest problem tyngda märket.

…och bland de dyraste att serva. Min lilla skrutt (F650 GS) skulle kosta närmre 5000 kr vid 1000-milaservicen. Då tog Triumph Center bara 1800 kr för samma jobb (oljebyte, filter, ventilinställning med mera) på min Scrambler vid 1000 mil.

Hondamannen
2014-02-27, 21:06
konstigt nog står inte suzuki med på listan.

Jan-Olov
2014-02-27, 23:32
Det har ingen betydelse vad det står på tanken bara jag hittar en som jag trivs med.