handdator

Visa fullständig version : Touringhojar



Hondamannen
2014-01-30, 20:21
Hej,

Om man kollar på touringhojar på blocket och det finns många som inte rullat så lång som man skulle förvänta sig av en touringhoj.

Vad tror ni om dessa miltal? Varför har de rullat så lite?

Jag menar att man köper ju inte en hoj för närmare 200000 kr för att köra 500 mil om året eller?

Mvh

Hondamannen

Jan-Olov
2014-01-30, 21:01
Det kan ju va så att man gillar modellen eller sitter bra och därför köper den hojen.

Ankan1
2014-01-30, 23:16
Många men definitivt inte alla naturligtvis köper hoj för att infria gamla ungdomsdrömmar som sedan tyvärr blir parkerat i något garage i vårt avlånga land när dessa mc förare upptäckte att drömmen om friheten på två hjul ibland kunde vara både blåsig, regnvåt och kanske lite obekvämare än att färdas i bilsätet beroende på körförhållanden.Därav så fick hojen ett betydligt lugnare liv än det var tänkt från tillverkarens sida.Men sedan så kan ju begagnatköparen istället göra en riktigt bra affär så vi får väl vara glada för att denna kategori mc förare ibland parkerade den nya hojen permanent i sitt garage. :D

Hondamannen
2014-01-31, 00:21
Så annonser med touringhojar som har gått 3-5000 mil på tio år inte är så orimliga eller? Jag har faktiskt själv mött en sådan person. Hans fru hade blivit sjuk så det blev inte som de hade tänkt sig.

Jag blir lätt misstänksam när jag ser såna hojar och tänker att de har säkert fifflat med mätarna.

klaus
2014-01-31, 02:06
jag tycker att det är svårt att hitta hojar med mycket km på mätaren oavsett kategori.
Vet flera som betalat bra mycket mer än 200 000 för en hoj som bara rullar några hundra mil per år

Hondamannen
2014-01-31, 08:31
Uppenbarligen finns det gott om sådana motorcyklister.Varför lägga ut flera hundra tusen kronor på en hoj som man inte tänker använda ordentligt?:rolleyes:



jag tycker att det är svårt att hitta hojar med mycket km på mätaren oavsett kategori.
Vet flera som betalat bra mycket mer än 200 000 för en hoj som bara rullar några hundra mil per år

Ove
2014-01-31, 10:21
För att vi bor i ett land där man får köpa vilken mc man vill om man har råd och köra med den hur mycket eller lite man vill... Inget som vi andra ska ifrågasätta:rolleyes:

:dito: Helt enig! Det finns massor av "knuttar" som köper det dyraste, fetaste och blankaste som finns, bara för att ha - inte nödvändigtvis köra. Deras problem - inte mitt, men jag kan skörda frukterna av "missbruket" för dom hojarna kommer så småningom på beg. marknaden billigt.

:hmmmm2: Bara det att dom största, blankaste och fetaste hojarna vill jag inte ha så det är synd att det inte är statuspoäng på små offroadcyklar... :rolleyes:

TMax500
2014-01-31, 10:28
Som jag skrev i en annan tråd, köpte själv en nio år gammal hoj som hade rullat 2200 mil. Det blir knappt 250 mil om året vilket inte är en helt ovanlig siffra för många.

Man köper hojen, full av ambition att köra långt och mycket. Sedan ändras något och det blir inte som man hade tänkt sig. Eller så var det inte så kul som man hade hoppats. Eller nå't.

Sen finns ju undantagen. Själv har jag lagt i snitt 600 mil om året på min caféracer. Det är också lite ovanligt! ;)

Hondamannen
2014-01-31, 11:10
Jag ifrågasätter inte deras köp, jag är mer tveksam till om man ska lita på de miltal som det står på mätaren på touringhojar? Själv skulle jag aldrig lägga ut mkt pengar på en hoj som jag senare inte har tänkt att använda. Det är slöseri med pengar tycker jag.



För att vi bor i ett land där man får köpa vilken mc man vill om man har råd och köra med den hur mycket eller lite man vill... Inget som vi andra ska ifrågasätta:rolleyes:

Kakel_anders
2014-01-31, 16:18
Det är nog väldigt sällsynt med skruvade mätare i Sverige. Om man är osäker är det bara att kolla med bilprovningen om mc:n är så gammal att den har besiktigats någon gång.
Själv bedömer jag hojens skick och säljaren då jag köper bil eller mc.
Dom som skruvar i mätare ägnar sig nog åt andra gråverk också och man brukar ganska snabbt se vad det är för typ av människor. Jag skulle till exempel aldrig köpa en mc där man ska möta säljaren på en p-plats någonstans i ett miljonprogram.

Nej det har du rätt i, på en begagnad äldre hoj tycker jag nog inte miltalet bär så mycket kraft i det fall jag skulle köpa.

Viktigast då är generellt skicket, höra sig för efter missljud och liknande och sen kan man ta fram serviceschema o liknande för att utföra dem sj.

Ny/nyare hoj är en annan femma..

Ankan1
2014-01-31, 16:36
Det är nog väldigt sällsynt med skruvade mätare i Sverige. Om man är osäker är det bara att kolla med bilprovningen om mc:n är så gammal att den har besiktigats någon gång.
Själv bedömer jag hojens skick och säljaren då jag köper bil eller mc.
Dom som skruvar i mätare ägnar sig nog åt andra gråverk också och man brukar ganska snabbt se vad det är för typ av människor. Jag skulle till exempel aldrig köpa en mc där man ska möta säljaren på en p-plats någonstans i ett miljonprogram.

... äldre herre i lugnt villaområde hade sin fina BMW 850 med 25 000 mil på mätaren till salu.Denna äldre herre bjöd på kaffe vid affären som hans fru lagat och alla var lyckliga.Ända tills min kompis kollade bilen via Svensk Bilprovnings hemsida där det stod att bilen rullat 35 000 mil.Efter det blev det ingen affär även om bilen i min kompis ögon var precis lika fin men där han misstänkte att man även kunde ha fuskat med mycket annat.Och inte gick det då att se att denna man såg ut som en bilskojare. :D

Vid ett annat tillfälle i Skånska Eslöv kom ett par och skulle titta på en mc till salu.Med sig hade de en liten baby som plötsligt började skrika mer än lovligt mycket.Kvinnan sa då att barnet var hungrigt och gick tillbaka till bilen med denna baby för att amma.Mannen skulle ju naturligtvis provköra hojen och försvann på denna mc vilket även kvinnan gjorde i bilen.Båda gav enligt vittnen ett stabilt intryck och såg inte ut som några skummisar.

räven
2014-01-31, 17:40
Gamla mätare på Mc tog slut vid 10000. Dom som köper äldre BMW Mc brukar kolla hur många varv mätaren slagit runt.

Bighoj
2014-01-31, 18:54
Jag ifrågasätter inte deras köp, jag är mer tveksam till om man ska lita på de miltal som det står på mätaren på touringhojar? Själv skulle jag aldrig lägga ut mkt pengar på en hoj som jag senare inte har tänkt att använda. Det är slöseri med pengar tycker jag.

Håller inte med om att det är slöseri med pengar.I vårt fall har vi en Gl 1800 cc som vi gav 180 000 kr för och den har nu gått 4 200 mil nästan alla mil av mig.Har haft den snart 5 år.Anledningen är bl a min frus kassa rygg men även att jag själv sitter kanonbra på längre sträckor.
I vårt fall gäller -Hellre en dyr touringhoj som jag kör lite mindre med periodvis än en hoj vi ej kan åka på utan att lida ont.Den som kommer köpa vår hoj i framtiden lär ju göra en bra affär.Hoppas däremot att jag kan köra mååååånga år ännu.

klaus
2014-02-01, 02:22
min har efter 4 1/2 sesong fått 5000 mil på mätaren, vet en 3år äldre likadan som har ca hälften, men ägaren är lika nöjd ändå. Vi har bara olika förutsättningar

TheCrow
2014-02-01, 02:42
Kan ju vara så att man bara vill fara runt i närområdet och fika, då blir det inte så många mil.

/Freddo

Hondamannen
2014-02-01, 03:03
Du har ju ändå vettiga mil på din hoj. Det finns ett antal pan european som inte har alltför många mil på mätaren.

Jag måste vara en noggrann och en snål jävel. Jag köpte min hoj ny 2008 och gav 49 000 och har 6200 mil på mätaren. Fråga VS hur länge jag tänkte innan jag köpte den hojen. Jag inbillade mig att jag skulle köra 1500 mil per år. Mina beräkningar höll inte riktigt.





min har efter 4 1/2 sesong fått 5000 mil på mätaren, vet en 3år äldre likadan som har ca hälften, men ägaren är lika nöjd ändå. Vi har bara olika förutsättningar

Hondamannen
2014-02-01, 03:07
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_ST1300_Pan_European_ABS_51825418.htm?ca=14&w=3

Det här är ett exempel!

Mats Liifv
2014-02-01, 11:54
Verkar som att genomsnittsknutten sällan kommer upp i ens så mycket som 500 mil per säsong. Själv hamnar jag oftast kring 1.700 mil. Som mest har jag kommit upp i 2.100 mil under en säsong.

Röjkvist
2014-02-01, 12:29
6-700mil, har man hus och en skogsgård som ska skötas så inkräktar det på
hojåkandet.

TheCrow
2014-02-01, 17:01
Om jag minns rätt så sa mc-handlaren att snittet låg på ca 600 mil per säsong för motorcyklar.

/F

Hondamannen
2014-02-01, 17:19
om jag minns rätt så är det 500 mil.

Mats Liifv
2014-02-01, 20:54
Såg att Folksam uppger att genomsnittliga körsträckan för bil ligger på 1.300 mil/år medan vi hojåkare bara kommer upp i förvånansvärt låga 255 mil!

Sven-Gunnar
2014-02-01, 21:26
Är nog inte speciellt många BMW försäkrade hos Folksam. Enligt en större handlare i västsverige är BMW det märke som körs överlägset flest mil per år.

Shaun
2014-02-02, 09:32
Jag snittar runt 700 mil. Blir det resan i utlandet så kan det vara ca 1200 mil.

V Saarela
2014-02-02, 10:39
Att jämföra tex med ett försäkringsbolag kan ju bli lite galet(Mats kommentar om folksam). Det kan ju vara att bolaget premierar en viss hojgrupp som just rullar lite?

Jag såg en statistik för nåt år sedan från Honda. Den berättade att en Honda rullar 460 mil/år. Såg också för nån dag sen(minns inte var) där man nämnde att en grupp hojar rullade cirka 360 mil/år.

Så, med statistik kan man ju få till det hur man vill? :)

Personligen tror jag att den verkliga sanningen totalt ligger på det som Honda nämnde.

TheCrow
2014-02-02, 17:14
Alla handlare tycker väl att just deras märken rullar mest... :P

/F

Mats Liifv
2014-02-02, 17:37
Många olika bud!
Tror dock att många inte kör mer än 500 mil på en säsong. Verkar så när man läser annonser. Min egen hoj hade gått 700 mil på två säsonger när jag köpte den. På två säsonger ytterligare har jag kört 3.500 mil till.

Intruder
2014-02-03, 03:23
I mitt fall så ligger jag ute o jobbar hela veckorna så då blir det inte många mil körda på hojen längre ;-(