handdator

Visa fullständig version : Varför denna prisskillnad ?



pentti01
2014-01-30, 00:05
Har kikat runt på beg.marknaden efter hojar i Touring/sporttouring-segmentet.
Det som jag har reagerat på att Triumph verkar billigare än Japanarna,,vad kan det bero på?

Ankan1
2014-01-30, 01:16
Varför är en Hyundai billigare än en Mercedes.

TMax500
2014-01-30, 11:43
Kan kanske bero på utbudet? (många sålda "då", många begagnade nu)

Vilka modeller tittar du på då? Kör själv en Sprint 955 (typ "sporttouring") och sådana finns det gott om på Blocket i säsong. Gissar att de sålda bra i början av 2000-talet och att många sedan kanske bytte till den nya 1050:an som kom runt 2005? Och bytte in sin 955:a?

Min 2003:a hade gått strax över 2000 mil och kostade strax över 30' när jag köpte den våren 2012. Mycket hoj för pengarna. Det var (då) rätt gott om 955or till salu. Bara att välja vilken man ville ha.

Och 955:an duger gott. Jag kör ifrån de flesta vid rödljusen om jag vill!:) (Inte R-hojarna kanske och inte Ankans leksak från Japan... ;) Men de flesta andra!) Och kan hålla gott tempo på krokiga 70-vägar.

engström67
2014-01-30, 18:45
Varför är en Hyundai billigare än en Mercedes.

Gäller ju bara vid nyköp.efter ett par år så är Benzen gratis(nästan):D

engström67
2014-01-30, 18:48
Och 955:an duger gott. Jag kör ifrån de flesta vid rödljusen om jag vill!:) (Inte R-hojarna kanske och inte Ankans leksak från Japan... ;) Men de flesta andra!) Och kan hålla gott tempo på krokiga 70-vägar.

Dom går fint.Du hänger nog med han med.:)

engström67
2014-01-30, 18:52
Har kikat runt på beg.marknaden efter hojar i Touring/sporttouring-segmentet.
Det som jag har reagerat på att Triumph verkar billigare än Japanarna,,vad kan det bero på?

Ja det beror ju på vad för slags modell.Men om man tar en Tiger 955i tex -02 och jämför med det värsta honda har att erbjuda i samma segment,då får man en Varadero som är klumpigare,svagare,törstigare och tyngre.Och dom ligger väl i samma prisklass beroende på skick.

jrutgers
2014-01-30, 19:57
Ja det beror ju på vad för slags modell.Men om man tar en Tiger 955i tex -02 och jämför med det värsta honda har att erbjuda i samma segment,då får man en Varadero som är klumpigare,svagare,törstigare och tyngre.Och dom ligger väl i samma prisklass beroende på skick.

Men hur är pålitligheten på de båda? Är det skillnad i kvalité? Hållbarhet mm, eller är det inga stora skillnader idag på olika märken?

Hondamannen
2014-01-30, 20:06
kanske beror det på att japanarna har betydligt bättre kvalite':rolleyes::D:p

engström67
2014-01-30, 21:28
Men hur är pålitligheten på de båda? Är det skillnad i kvalité? Hållbarhet mm, eller är det inga stora skillnader idag på olika märken?

Hondan håller nog riktig hög kvalite men har aldrig hört någon som haft problem med en sådan Triumph heller,och vet många som kört över 10000mil utan problem

jrutgers
2014-01-30, 21:31
Jag har hört att Hondan bara går p går, men jag antar att dom flesta aktörer på marknaden ändå håller fullgod kvalité. Blir ju svårt att konkurrera annars?
Tycker nog Triumph ligger lite före Varaderon här när det gäller design och prestanda. Även om det känns illa i hondahjärtat. :)

pentti01
2014-01-30, 21:34
Effekt hit o dit; det finns så det räcker i alla stora hojar, i alla fall åt mig ;)
Men det är ju synd att Triumph tappar mer i andrahandsvärde , för då gör man ju en sämre affär när det är dags att byta hoj igen?

Foosi
2014-02-02, 13:39
Gäller ju bara vid nyköp.efter ett par år så är Benzen gratis(nästan):D

:eek: va säger du .. :fight:

neh men efter 2 år har nog nästan varje nybil minskat med ca halva värdet ..
vilket gör nybil i mitt tycke ingen vidare investering ..
lite OT här ja vet... snacka Benz ... men ooh vilken kör:love:

Olle Å
2014-02-02, 14:28
Effekt hit o dit; det finns så det räcker i alla stora hojar, i alla fall åt mig ;)
Men det är ju synd att Triumph tappar mer i andrahandsvärde , för då gör man ju en sämre affär när det är dags att byta hoj igen?

Hm, då kommer frågan igen. Om man ser till det ekonomiska, så borde det ju vara billigast att köpa en hoj ny och behålla den till det är bara skrotvärdet kvar.
Om man bortser från räntor osv. en hoj för 150.000 i 15 år, så minskar ju värdet 10.000/år.
Kanske fel resonemang det också för värdeminskaningen är ju störst de första åren.
Kan man dock byta vart tredje år och lägga 30.000 + vad den nya modellen kostar mera, så blir det ju samma.
Inte konstigt att så många köper en hoj med några år på nacken.
Nu går det ju att räkna på flera olika sätt. Förutsättningen är ju alla fina nya tillbehör som följer med en ny hoj inte prioriteras. En del kan ju inte låta bli att skaffa det senast vilket ju betyder att priset stiger.
Hur man än vrider sig är ändå ändan bak.

pentti01
2014-02-03, 11:32
Kan hålla med om resonomanget Olle Å. Jag för min del kan inte behålla en hoj tills bara skrotvärdet består, är alldeles för nyfiken på andra hojar :D (även om det är dumt ;) )

engström67
2014-02-03, 12:06
Ditt resonemang håller OM man kan serva och reparera mc:n själv och man inte behöver låna pengar.
Betalar man 150 000 kr för en ny hoj och lånar t.ex 100000 för att köpa den så kommer man efter 20 år med ränta, service och reparationskostnader säkert ha lagt ut 300 000 kr för mc:n som inte är värt något på marknaden. Då blir det samma kostnad att då garantin utgår byta till en ny hoj och lägga 30 000 mellan. Gör man det var femte år i 20 år blir kostnaden det samma om man räknar med service och räntekostnader (som minskar då man betalar av på lånet) och då har man alltid en ny mc. Förutsättningen är dock att man inte lånar nya pengar varje gång man byter för att betala mellanskillnaden.
Det är bara att se på bilarna på jobbet. Efter 20000 mil blir det dyrare att hålla dom i körbart skick än att köpa nya.

Ska man hålla på och räkna så där så blir man ju tokig.Man förlorar väl på allt mer eller mindre.98% av alla som köper ny hoj/bil har ju någon form av finansiering.En räkning på 1500 i månaden vad är det idag.Tailandsresor,krogsvängar och nya bilar hit och dit då är det inget snack.:)Har väl köpt hoj för 1 miljon och tror jag har en skuld på 50 papp kanske,men har ju förlorat massor.Har då haft kul,och har kul.

räven
2014-02-03, 15:36
Livet är ju här å nu. Sista kostymen har inga fickor sägs det.

Olle Å
2014-02-03, 16:05
Livet är ju här å nu. Sista kostymen har inga fickor sägs det.

Stämmer nog det. Själv har jag alltid varit lite egensinnig och ofta struntat i trender och liknande. Gillar min gamla hoj. En Transalp. Tillräckligt snabb och dessutom driftsäker, så att det blir nog ingen ny hoj mera för mig.:rock::rock:

MEHall
2014-02-03, 22:31
Se bara på Toyotas bilar som ända in på slutet av 80 talet hade rykte om sig att vara plåtiga rosthögar som mest stod på verkstad. Idag räknas dom som dom driftsäkraste bilarna.

Att japanska bilar var så berodde på att de bara hade en förväntad livslängd på typ 8 år i Japan. Det ändrades ganska snabbt då Japanerna började storexportera sina bilar. ;)




:cool:

Nina
2014-02-04, 10:06
Vi köpte en Mazda 6 2013, dels för dess nya snygga design men också för de egenskaper jag sökte efter, framför allt ska den inte brinna i sätet medan jag kör bilen… Men den har låg skatt per år (800 kr), får dra husvagnen som väger 1380 kg, hyfsad försäkringspremie och 10 års garanti får man. Under förutsättning att man servar bilen hos aukt. verkstad. Och den kostnaden är också rätt låg, man blir inte skinnad när man lämnar in bilen på service. Jag fick med vinterhjul, dragkrok och gummimatta bak på köpet.

Man får med navigator och mobiluppkoppling på köpet vilket jag värdesatte högt. Jag behöver inte sitta med luren vid örat medan jag kör bil. Navigatorns kartor kommer från TomTom. Bak är det ett gigantisk lastutrymme, och tonade bakrutor, omöjligt att se in i bilen där bak. Helt underbar att köra, jag har aldrig haft Mazda men jag verkligen gillar den här. :)

Får tillägga att vridet i motorn är underbart, jag behöver inte växla mig igenom varje växel utan hoppar över en och annan växel. :)

engström67
2014-02-04, 10:30
Vi köpte en Mazda 6 2013, dels för dess nya snygga design men också för de egenskaper jag sökte efter, framför allt ska den inte brinna i sätet medan jag kör bilen… Men den har låg skatt per år (800 kr), får dra husvagnen som väger 1380 kg, hyfsad försäkringspremie och 10 års garanti får man. Under förutsättning att man servar bilen hos aukt. verkstad. Och den kostnaden är också rätt låg, man blir inte skinnad när man lämnar in bilen på service. Jag fick med vinterhjul, dragkrok och gummimatta bak på köpet.

Man får med navigator och mobiluppkoppling på köpet vilket jag värdesatte högt. Jag behöver inte sitta med luren vid örat medan jag kör bil. Navigatorns kartor kommer från TomTom. Bak är det ett gigantisk lastutrymme, och tonade bakrutor, omöjligt att se in i bilen där bak. Helt underbar att köra, jag har aldrig haft Mazda men jag verkligen gillar den här. :)

Får tillägga att vridet i motorn är underbart, jag behöver inte växla mig igenom varje växel utan hoppar över en och annan växel. :)

Jag antar att det är dieseln det handlar om.Har provat den,riktigt skön och snygg bil:)

Nina
2014-02-04, 10:32
Jag antar att det är dieseln det handlar om.Har provat den,riktigt skön och snygg bil:)

Nej vi tog bensinaren. :) Dieseln har fått fint bedömande också.

engström67
2014-02-04, 10:44
Nej vi tog bensinaren. :) Dieseln har fått fint bedömande också.

He he ja jag förstår det.Det var ju det jag sade till handlaren.Bara dieseln som är intressant för mig tack vare vridet.Klart finns ju en bensinare på 192 hk men dieseln har ju nästan det dubbla vridet:)

Nina
2014-02-04, 10:51
He he ja jag förstår det.Det var ju det jag sade till handlaren.Bara dieseln som är intressant för mig tack vare vridet.Klart finns ju en bensinare på 192 hk men dieseln har ju nästan det dubbla vridet:)

Diesel-alternativet fanns inte då i januari 2013 när jag kikade på bilen. Den kom senare men har fått lysande recensioner. Bensinaren har också bra vrid tycker jag, inga 192 hk men 165 och det duger bra. Det är ju en familjekärra som ska ha sin uppgift (alla ska få plats, lasta mycket, dra husvagnen med mera). Man säger att typiskt Mazda är att draget kommer vid höga varv, så det har jag testat. Den låter lite räseraktig i baken när jag blåser på ha ha ha. Jag brukar växla vid max 2000 varv, lägger i 6:e växeln från 50 km/tim så jag har fått ner förbrukningen lägre än de uppger att den ska dra. ;)

Helt klart en köpvärd bil. :)

engström67
2014-02-04, 10:56
Diesel-alternativet fanns inte då i januari 2013 när jag kikade på bilen. Den kom senare men har fått lysande recensioner. Bensinaren har också bra vrid tycker jag, inga 192 hk men 165 och det duger bra. Det är ju en familjekärra som ska ha sin uppgift (alla ska få plats, lasta mycket, dra husvagnen med mera). Man säger att typiskt Mazda är att draget kommer vid höga varv, så det har jag testat. Den låter lite räseraktig i baken när jag blåser på ha ha ha. Jag brukar växla vid max 2000 varv, lägger i 6:e växeln från 50 km/tim så jag har fått ner förbrukningen lägre än de uppger att den ska dra. ;)

Helt klart en köpvärd bil. :)

Förstår det:).Men nej,lägger pengarna på en ny hoj istället.

Nina
2014-02-04, 11:02
Förstår det.Vad dom ändrar motorer då.Finns en 145hk och 192hk bensin och 150, 175 diesel.Men riktigt fina.Men nej får bli en ny hoj istället.:)

Ah, det beror på vilken version man valt. Vi har Vision-versionen. Enda den saknar är skinnsäten och att man kan låsa upp bilen genom att ta i handtagen. Jag har nyckellöst system men jag måste använda fjärren för att låsa upp bilen. Annars är det samma utrustning. Jag tyckte att prisskillnaden var lite väl stor för att bara få skinnsäten och slippa hala upp fjärren ur fickan.
Det är mer prisvärt med Vision-versionen tycker jag.

Optimum-versionen har fler hk (192 hk bensin, 175 hk diesel), skinnsäten och slippa hala upp fjärren för att låsa/låsa upp bilen.

pentti01
2014-02-04, 21:15
,,, nu var det ju frågan om prisskillnad och inte inbördes beundran av varandras bilar,,,? ;)

engström67
2014-02-05, 00:44
,,, nu var det ju frågan om prisskillnad och inte inbördes beundran av varandras bilar,,,? ;)

Hennes var det :)

räven
2014-02-05, 09:09
Bilen. nu

Olle Å
2014-02-05, 10:40
Är det inte så att mannen låter frun bestämma ang. bilen, så kan han köpa den hoj han vill ha??:D:D:D

Nina
2014-02-05, 14:43
,,, nu var det ju frågan om prisskillnad och inte inbördes beundran av varandras bilar,,,? ;)

Oh sorry, visste inte att det var ditt forum. Ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag sabbat en tråd.

pentti01
2014-02-05, 21:26
Oh sorry, visste inte att det var ditt forum. Ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag sabbat en tråd.

:aetsch:

engström67
2014-02-05, 23:51
Diesel-alternativet fanns inte då i januari 2013 när jag kikade på bilen. Den kom senare men har fått lysande recensioner. Bensinaren har också bra vrid tycker jag, inga 192 hk men 165 och det duger bra. Det är ju en familjekärra som ska ha sin uppgift (alla ska få plats, lasta mycket, dra husvagnen med mera). Man säger att typiskt Mazda är att draget kommer vid höga varv, så det har jag testat. Den låter lite räseraktig i baken när jag blåser på ha ha ha. Jag brukar växla vid max 2000 varv, lägger i 6:e växeln från 50 km/tim så jag har fått ner förbrukningen lägre än de uppger att den ska dra. ;)

Helt klart en köpvärd bil. :)

Familjekärra,javisst men lasta mycket och dra stor husvagn...ett STORT fel..framhjulsdrift,dåligt combo för uppgiften:)

Nina
2014-02-06, 15:33
Familjekärra,javisst men lasta mycket och dra stor husvagn...ett STORT fel..framhjulsdrift,dåligt combo för uppgiften:)

Mnja, det finns tyvärr inte så många personbilar med bakhjulsdrift i dag. BMW har men då skenar servicekostnaden iväg bara för att det är en BMW. Och så var inte tanken när jag sökte efter en familjebil som ska ha uppgifter och vara billig i sitt ägande. ;)

TMax500
2014-02-06, 17:41
Jag vill inte vara grinig "ordningsman i skolan"... Men jag tycker nog att den här tråden har spårat ur. Skall vi försöka visa lite respekt för TS intentioner med frågeställningen, eller är den saken redan utredd och klar?

Intruder
2014-02-06, 23:19
Inte Penttis forum men Penttis tråd ;-)
Eller kan man inte skapa egna trådar längre ;-)

engström67
2014-02-06, 23:59
Mnja, det finns tyvärr inte så många personbilar med bakhjulsdrift i dag. BMW har men då skenar servicekostnaden iväg bara för att det är en BMW. Och så var inte tanken när jag sökte efter en familjebil som ska ha uppgifter och vara billig i sitt ägande. ;)

4x4 ;)

pentti01
2014-02-07, 01:11
Jag vill inte vara grinig "ordningsman i skolan"... Men jag tycker nog att den här tråden har spårat ur. Skall vi försöka visa lite respekt för TS intentioner med frågeställningen, eller är den saken redan utredd och klar?

:beer:

Olle Å
2014-02-07, 09:35
Har kikat runt på beg.marknaden efter hojar i Touring/sporttouring-segmentet.
Det som jag har reagerat på att Triumph verkar billigare än Japanarna,,vad kan det bero på?

Försöker hålla koll på vad frågeställningen gällde från början. Lätt att som vanligt spåra ur.
Jo det kan helt enkelt vara det att av begagnade hojar så verkar japanernas ha högre driftsäkerhet och mindre krångel än äldre trajor. Sedan är det det här med reservdelar. Inga problem att hitta beg. delar till en äldre japan.:D:D
På så vis kan det vara svårt att sälja en beg Triumph, utan måste fresta blivande kunder med lågt pris i stället.

TMax500
2014-02-07, 09:53
Krångel och läckande motorer hör 1960- och 70-talet till. Men visst, som Olle skriver, det gamla ryktet hänger kvar. Och lär göra det i många år till.

Reservdelar behöver man inte leta särskilt länge efter, http://www.triumphmotorcycles.se/dealers/find-a-dealer

Sen finns som alltid jättemarknaden Ebay, med lägre priser (fast våra handlare hemma måste ju också överleva...).

Kvaliteten är heller inget problem. Sprint 1050 var länge en av Motorrads mest felfria hojar i deras långtest över 5000 mil. (Nu har jag inte kollat på deras lista på ett bra tag, kanske har de en ny etta?)

Har själv kört 5000 mil trajja de senaste sex åren och har inget att klaga på i den vägen. Så jag tror fortsatt mest på marknadskrafterna - utbud/efterfrågan - och självklart hur attraktiv en modell är. "Får jag en toppenhoj för 30 000 eller får jag en halvgammal, lite bedagad?"

(Lite Off topic: Min 10 år gamla märr ;) (Sprint ST 955) har ju 90-talsdesign (lanserades 1999) och är ju på så vis rätt gammal. Men hon biter ändå bra ifrån sig på en krokig väg! :) )

engström67
2014-02-07, 10:48
Krångel och läckande motorer hör 1960- och 70-talet till. Men visst, som Olle skriver, det gamla ryktet hänger kvar. Och lär göra det i många år till.

Reservdelar behöver man inte leta särskilt länge efter, http://www.triumphmotorcycles.se/dealers/find-a-dealer

Sen finns som alltid jättemarknaden Ebay, med lägre priser (fast våra handlare hemma måste ju också överleva...).

Kvaliteten är heller inget problem. Sprint 1050 var länge en av Motorrads mest felfria hojar i deras långtest över 5000 mil. (Nu har jag inte kollat på deras lista på ett bra tag, kanske har de en ny etta?)

Har själv kört 5000 mil trajja de senaste sex åren och har inget att klaga på i den vägen. Så jag tror fortsatt mest på marknadskrafterna - utbud/efterfrågan - och självklart hur attraktiv en modell är. "Får jag en toppenhoj för 30 000 eller får jag en halvgammal, lite bedagad?"

(Lite Off topic: Min 10 år gamla märr ;) (Sprint ST 955) har ju 90-talsdesign (lanserades 1999) och är ju på så rätt gammal. Men hon biter ändå rätt bra ifrån sig på en krokig väg! :) )


Är precis som du säger.Triumph har ju lite av det gamla kvar i rykten.Deras 3cyl maskiner,955,1050 osv skulle jag tro hålla japankvalite.Och dom är framförallt snåla på soppa.Köpte en ny Tiger -05 och kompisen en nya Varadero och vi åkte mycket i Norge och vid alla tankningar så låg min på 0.44 och Hondan 0.47,inte stor skillnad men Tigern har ju vassare motor med.Jodå har läst dom där 5000mila testen i Motorad och dom motorer som verkar ha mest problem är ju Bmw,:rolleyes:

pentti01
2014-02-07, 14:48
Just Sprint modellerna är dom som jag är mest nyfiken på. Verkar vara en kul hoj; lagom tung och mer än tillräckligt med Hk. Verkar vara gott om vrid i de motorerna; just vridmoment är det jag personligen gillar mest !

TMax500
2014-02-07, 16:33
Ok, då har du några recensioner här:

http://www.bike.se/member_product/sprint-st-83454
Sprint ST med helkåpa och enkelsving. Obs att recensionerna är en blandning av 955 cc och 1050 cc. Gränsen går vid 2005 års modell.

http://www.bike.se/member_product/sprint-rs-83600
Sprint RS. Samma hoj som ST förutom - mindre kåpa, dubbelsving, annan instrumentering och kanske något mer.

http://www.bike.se/member_product/sprint-900-82433
Den riktigt gamla 900:an som byttes ut efter -98 (vill jag minnas). Har kört en sådan i patinerat skick (dåligt justerade förgasare, inte servat fjädringen på åratal) så den provkörningen kan inte sägas vara representativ.

EDIT: Håller med vissa skribenter, klonkig låda och mycket motorrassel (grovsmide? :) ) - men det är ju manligt! ;) Karaktärsfull motor. Vill ha 2500-3000 varv för att vara glad, men sen är den "glad" hela vägen till 9500 varv. Och har ett riktigt gott ljud. Helt OK komfort. Tämligen sportig körställning. Kul på krokiga vägar! Jag gillar den... (955 ST).

räven
2014-02-07, 17:38
Ok, då har du några recensioner här:

http://www.bike.se/member_product/sprint-st-83454
Sprint ST med helkåpa och enkelsving. Obs att recensionerna är en blandning av 955 cc och 1050 cc. Gränsen går vid 2005 års modell.

http://www.bike.se/member_product/sprint-rs-83600
Sprint RS. Samma hoj som ST förutom - mindre kåpa, dubbelsving, annan instrumentering och kanske något mer.

http://www.bike.se/member_product/sprint-900-82433
Den riktigt gamla 900:an som byttes ut efter -98 (vill jag minnas). Har kört en sådan i patinerat skick (dåligt justerade förgasare, inte servat fjädringen på åratal) så den provkörningen kan inte sägas vara representativ.

EDIT: Håller med vissa skribenter, klonkig låda och mycket motorrassel (grovsmide? :) ) - men det är ju manligt! ;) Karaktärsfull motor. Vill ha 2500-3000 varv för att vara glad, men sen är den "glad" hela vägen till 9500 varv. Och har ett riktigt gott ljud. Helt OK komfort. Tämligen sportig körställning. Kul på krokiga vägar! Jag gillar den... (955 ST).
Det vinande ljudet i motorn får man väl ta som karaktärsdrag.

engström67
2014-02-07, 21:59
Det vinande ljudet i motorn får man väl ta som karaktärsdrag.

Eller hur...Lyssna på en Ducati,musik:)

stefan.
2014-02-08, 17:41
Har också läst ett och annat långtest, och Triumph tycks klara sig bra. De jag tycker fått mer kritik i flera såna är KTM.

Cy2
2014-02-09, 02:16
Eller hur...Lyssna på en Ducati,musik:)

Håller med fullständigt en fröjd varje gång den startas,

räven
2014-02-09, 15:35
Eller hur...Lyssna på en Ducati,musik:)
Kopplingsrassel är också karaktärsdrag

Cy2
2014-02-09, 16:52
Kopplingsrassel är också karaktärsdrag

Torrkoppling, med öppen kopplingskåpa :rock: