handdator

Visa fullständig version : insprutning



Hondamannen
2014-01-29, 04:49
Hej,

En insprutningshoj som inte har gått långt och som har stått några år, köpa en sån hoj är det som att tigga om bekymmer med insprutningen?

Som jag har förstått det så rengör jag med insprutning på följande tre sätt:

Det första är ju att man häller i insprutningsrengörare i tanken. Nästa steg är att mekaniker rengör insprutningen genom att trycksätta insprutningsrengörare. Det tredje sättet är att man flödesmäter munstyckena och byter ut munstycken. Det är den tredje metoden som är dyr vad jag har förstått.


Hur många munstycken har en insprutning på motorcyklar? Om det är två stycken på en twin då behöver väl man inte flödesmäta munstyckena, är det inte bara att byta ut munstyckena?

Har jag förstått saker och ting rätt?

Mvh

Hondamannen

räven
2014-01-29, 09:13
Hej,

En insprutningshoj som inte har gått långt och som har stått några år, köpa en sån hoj är det som att tigga om bekymmer med insprutningen?

Som jag har förstått det så rengör jag med insprutning på följande tre sätt:

Det första är ju att man häller i insprutningsrengörare i tanken. Nästa steg är att mekaniker rengör insprutningen genom att trycksätta insprutningsrengörare. Det tredje sättet är att man flödesmäter munstyckena och byter ut munstycken. Det är den tredje metoden som är dyr vad jag har förstått.


Hur många munstycken har en insprutning på motorcyklar? Om det är två stycken på en twin då behöver väl man inte flödesmäta munstyckena, är det inte bara att byta ut munstyckena?

Har jag förstått saker och ting rätt?

Mvh

Hondamannen
Motorer mår inte bra av att stå stilla

Hondamannen
2014-01-29, 09:32
Det förstår jag med :-)

räven
2014-01-29, 11:08
Bättre köpa en GS som gått mycket än en Honda som stått still. Eller vad tror du Honda man ?

Hondamannen
2014-01-29, 13:17
Googlar man insprutning så dyker det upp massa länkar till bmw forumet. Uppenbarligen så krånglar även insprutning på diverse modeller. :-) som sagt övervärderad skit. TOM harley är bättre.

Här har du ett exempel :-)

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=18334

http://gelbmw.webway.se/viewtopic.php?f=218&t=3423

Jåke
2014-01-29, 13:50
I grunden kan du få motsvarande problem som en förgasarhoj, saker sätts igen. I det här fallet är spridarna problemet som du redan påpekat. Egentligen vet du inte förrän du testat hojen eller sett den köras, då vet du om den fortfarande får soppa. Hur många det sitter beror lite på systemet också, men vanligen sitter det en spridare per insug på hojar som inte är helt nya eller prestandainriktade. De är strängt taget inga jättebekymmer att byta om det skulle behövas.

Vem vet, kanske inte alls är några bekymmer?

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Hondamannen
2014-01-29, 13:55
Tack Jåke, jag vill bara ha all`fakta på handen innan jag gör mitt val. Jag kommer även nästa år bosätta mig utomlands och resa en del. Lowtech har sina fördelar när man är ute och reser men komfort på hojen är också en viktig fråga.

En trilskande insprutning kostar säkert både tid och pengar. Har du en uppfattning vad hur mkt tid det tar att reparera en insprutning eller vad det brukar kosta?


Krångel med insprut är det något en hobby mekaniker kan reda ut eller krävs det speciell utrustning?

Jåke
2014-01-29, 15:35
Insprutning är mekaniskt sett enklare än förgasare med färre delar. Lite mer elektronik i en liten låda däremot. Jag har haft hojar med insprutning sedan tidigt 90-tal med årsmodeller från -81 och framåt. De farhågor och problem som framställs här på forumet har jag i princip aldrig upplevt (Jo, den första en Kawasaki GPz1100 -81 strulade elektroniken så den ville inte tända rätt. Visade sig vara kontaktfel i drygt 10 år gamla kontakter, inte specifikt fel på insprutningen).

Det är inte ett system som är märkligare än något annat på hojen, reparationskostnaden och tiden är motsvarande reparation/felsökning av förgasare eller något annat som sitter ungefär lika inbakat på hojen. Verkstäder brukar ta betalt för timtid...

Den hobbymekaniker som kunde tänka sig riva isär en förgasare för att göra rent eller felsöka kan lika gärna göra samma sak på en hoj med insprutning, principen är motsvarande fast utan själva förgasaren.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Borken
2014-01-29, 15:59
Det går att ultraljudstvätta en del av insprutarna.

Tvätta med nått lösningsmedel går också åstadkomma relativt enkelt.

http://youtu.be/7aT4S1lIBAY

Hondamannen
2014-01-29, 16:16
Borken det var en bra länk! Tackar!

Hondamannen
2014-01-29, 17:17
http://www.youtube.com/watch?v=XjA8reEK61I

http://www.youtube.com/watch?v=fujeAFAjb4A

räven
2014-01-29, 17:53
Motorstyrningar via elektronik är väl denna tidsålder. Funkar jättebra å enkelt för den som har rätt grejor att simulera å läsa av. Hur det blir som gammalt eller någon pillepelle rotat i grejorna vet jag inte. Min GS körs i datorn var 1000 mil om det behövs eller inte. Går en glödlampa sönder så är det bara att läsa tyska (Lampf)på instrumentpanelen. Vist har det ändrats en del sen jag började köra hoj.

Ankan1
2014-01-29, 18:00
Som sagt var, om det är förgasare eller insprutning har ingen betydelse om hojen stått ett par år när eventuella problem är likvärdiga.Har den bara gått torr på bensin innan detta längre stillestånd så går den förmodligen lika bra som innan den blev ståendes.Allt går att lösa med 5-56. :D

VA-vowJ9M4o


Du där - om du tycker att livet känns
Så där - du går runt och du känner dej
Småtvär - ta och köp dej en burk med ett
Innehåll som funkar

Dina - små bekymmer dom blåser till
Kina - du blir glad och du börjar att
Flina - du blir glad och yr och ditt
Hjärta bara dunkar

Refräng:
När du tar fram din burk med 5-56
Du tar fram din burk med 5-56
Den kan driva ut fukt
Har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den är duktig på rost
Skyddar låset mot frost
Vill en ganska så billig kost(nad)

Vers 2:
Spreja - om du känner dej purken så
Spreja - bara skaka på burken å
Spreja - allting blir bara bättre med
Aerosol och olja

Refräng:
Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den fixar allt som e kass
Luktar gott på ditt dass
Man kan lossa en spak
Få loss en lem på ett flak
Skilja mutter från skruv
Själva lukten är ljuv
ta bort elektriska sprak
Putsa upp din kajak
Man kan starta en bil
Ha den som nezeril
Putsa bordet av ek
Marinera en stek
Man kan sprejja på mygg
Eller nån som e stygg
Spruta som hormoslyr
Sprejja upp en frisyr
Å den driva ut fukt
Va?
ja sa att den kan driva ut fukt
Va?
Sprejja skorna mot dålig lukt

Refräng:
Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Intruder
2014-01-31, 19:10
5-56 på elektronik ! Nä det ska du hålla långt borta ! Finns elektronikspray ;-)

MEHall
2014-01-31, 20:10
Varför just 5-56? Enligt de jag pratat med är WD 40 minst lika bra eller bättre. ;) Sen så är det inte vatten i 5-56 eller WD 40 så ingen risk för kortslutning. Finns nog många som rengjort ärgiga kontakter med båda sorterna. ;)




:cool:

Jan-Olov
2014-01-31, 21:22
5-56 på elektronik ! Nä det ska du hålla långt borta ! Finns elektronikspray ;-)

Jag håller med. Jag mins en gång för många år sedan, en tvättmaskin krånglade i programverket så jag beslöt att rengöra med elspray, enligt burken så var det inte någon fara med att sraya med spänning på. Jag hade visseligen brutit spänningen innan jag sprutade verket men när jag testade så sa det pang och det brann med hög låga. Jag hade tur att inte brandlarmet utlöste men maskinen blev skrot.

Intruder
2014-02-03, 02:59
Oljan i 5-56 leder ström ! Dagen fordonskontakter finns det lågspänning vilket leder till kortis .

TheCrow
2014-02-03, 10:16
Att 5-56 leder ström är ju en del av vitsen med att använda den ju. Att den driver ut fukt en annan. Det är många fordonskontakter man fixat med hjälp av det. Men det är klart man får ju inte flöda på hur mycket som helst.

/F

Jan-Olov
2014-02-03, 18:05
Att 5-56 leder ström är ju en del av vitsen med att använda den ju. Att den driver ut fukt en annan. Det är många fordonskontakter man fixat med hjälp av det. Men det är klart man får ju inte flöda på hur mycket som helst.

/F

Att den rengör är ok men att den leder är inte ok för då leder den även dit det inte skall leda då även mot jord.

TheCrow
2014-02-03, 19:16
Ähh, man behöver ju inte dränka grejerna i 5-56. Det som kommer utanför själva kontakten dunstar och tappar ledningsförmåga. 5-56är ju universallösning på det mesta i rally och folkrace :0)

/F

Borken
2014-02-03, 21:47
Har mycket svårt att tro att 5-56 leder 12 volt.
På burken står ju att mna kan spruta på fördelarlock och dylikt = 15000 volt skulle 5-56 leda svagspänning så skulle det mesta kortsluta direkt = jättebra säljbar produkt som sabbar allt man sprutar den på :P

Intruder
2014-02-03, 22:24
Men prova o spruta på en databox så får du fakta !
Vet att det har hänt mellan bil o släpets ABS kontakt
Handsken till ABSen har 12 o 5volt vilket gör den känsligare

Borken
2014-02-03, 23:16
Jag vill ju inte att oljan kleggar ihop min databox, skit fastnar så lätt på oljiga ytor.

Förmodligen är 5-56 paraffin och isopropanol, inget av dessa ämnen är ledande..
Och det står ju som sagt på burken att man kan spraya på elpryttlar ingen man skulle skriva om skiten var ledande.

Men skit samma, tro på du....

Intruder
2014-02-05, 22:56
Paraffinolja ! ???? Är det ingen olja eller vad ????
Nu var det på två nya åk som detta användes o bara dom var drabbade vi andra körde med elspray utan problem

Borken
2014-02-06, 12:28
eeh, jo med paraffinolja är fortfarande inte ledande, den används ju bland annat i högspänningstransformatorer. Det jag menar är att man vill inte spraya olja i en kontakt för då fastnar allsköns damm och smuts i kontakten.

Till din slutledning, det två nya åken var alltså helt felfria innan?
Varför sprutande ni 5-56 på dom i så fall? Eller var det så att ni försökte "laga" hojjarna? Spray brukar ju funka bra till sånt....

Intruder
2014-02-06, 23:13
2 ovetande chaufförer som tyckte det skulle funka vilket både VGB drag o ABS broms tillverkarna säger big no no till
Laga hojarna ?

Borken
2014-02-07, 12:08
Var motorcyklarna trasiga innan de sprutade på 5-56?

pentti01
2014-02-07, 14:43
Bättre köpa en GS som gått mycket än en Honda som stått still. Eller vad tror du Honda man ?

NEVER !! :rock:

jrutgers
2014-02-07, 23:29
Skall väl vara 2-26 till el..?

1. ALLMÄN BESKRIVNING
Universalunderhållsmedel för elektrisk utrustning.
CRC 2-26 är ett universalsmörjmedel som förhindrar elektriska och elektroniska fel orsakade av inträngande vatten, fukt, kondens eller korrosion. Den stabila låga ytspänningen och höga kapillärkrafter ger utmärkt inträngnings och spridningsförmåga.
2. EGENSKAPER
• Rengör, smörjer, skyddar, tränger in och löser upp korrosion.
• Förebygger korrosion genom att tränga undan fukt.
• Återställer motståndsvärden genom att reducera läckström.
• Ger precisionssmörjning tack vare att smörjskiktet är tunt och har hög dielektrisk
hållfasthet.
• Hjälper till att återställa vattenskadad elektrisk utrustning.
• Frigör rostade eller kärvande delar genom att tränga in under smuts och gå in i de finaste
porerna och sprickorna.
• Kan användas för alla metaller och legeringar.
• Skadar inte moderna plaster, målade ytor, beläggningar och gummi.
• Bekväm 360° (upp-och-ner) sprayventil för aerosoler.
• Icke brandfarlig drivgas CO2 ger ett aktivt produktinnehåll på 97 %.
• Specifikationer : NSN 6850-00-874-5847.
3. ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Hjälper till att skydda, smörja in och återställa:
• Elektriska anslutningar
• Reläer
• Överspänningsskydd
• Transformatorer
• Ställverk
• Motorer
• Generatorer
• Kontroller
• Instrument
• Kommunikationsutrustning
• Elektronik
• Larmsystem
• Startmotorer •



Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Intruder
2014-02-15, 14:02
Exakt jrutgers :-)

Borken
2014-02-15, 20:08
Gött, nästa gång kan ni laga era hojjar med 2-26.

jrutgers
2014-02-15, 22:07
Gött, nästa gång kan ni laga era hojjar med 2-26.


Japp, verkar fixa allt!! Bara att spraya på åsså är det klart :)

Väse Conny
2014-02-15, 23:16
På 70 talet var det tranistorer med milliampere som styrde vad som skulle hända och glest mellan ledningsbanorna då funka 5-56 bra på det mesta. Nu mera är det ett microchip med ett flerlagers kretskort med nanoampere som styr vad som skall hända, med 5-56 på ett sådant kretskort så flyter strömmarna runt hur som hest så det funkar ej, även ärg/oxid leder tillräckligt för att sabba funktionerna
Så på moderna grejer funkar endast sprit utan olja
Tråden handla ju om insprutning där finns ingen elektronik så på med 5-56 så det lossnar det som sitter fast

Foosi
2014-02-15, 23:34
Är det så enkelt att göra en egen liten häxblandning för rengöra insprutare etc.
som skall dessutom vara bättre än dessa injector cleaners man pröjsar 80kr för ett par dl av ?
kan någon verifiera om nedanstående mix motsvarar i stora drag ?

Etanol 2/4 delar. Diesel 1/4 Nafta 1/4 del.

hittade detta någonstans, typ recept på det man i USA kallar seafoam .. tror jag !

kanske lite OT men har med insprut göra va ;)
skål på er

Foosi
2014-02-15, 23:37
eller var det kanske recept på Molotov... fan jag minns inte ....
kanske inte bra åka omkring på en molotov..

Foosi
2014-02-15, 23:38
neh.. det var rengöring .. :cheers: