handdator

Visa fullständig version : Suzuki V-strom



engström67
2014-01-25, 18:37
Vad tycks om nya V-strom.Jag gillar den inte.Ser ju hemsk ut där fram vid motorn,helt öppet och ett avgasrör mitt i skitspruten.Men den är lätt men för tung att bära på ryggen ändå;).Nä inte mycket att komma med.Och bara 100hk,visst räcker väl en bit men för lite jämfört med konkurenterna.Säger som nån sa,varför inte fortsätta ett steg till upp till 1200 och lite mer effekt.Vill man ha mindre effekt så finns det ju mindre maskiner.

nfs
2014-01-25, 19:23
Hej
Klämde och kände lite på mässan och jag tror den kan sälja riktigt bra, verkar lagom på alla sätt.
Färgen på den cykeln på mässan var däremot gräslig, någon ljus brun variant.

Angående hästkrafterna så tror jag med den vikten att det räcker gott åt de flesta. Hyfsat pris också.

Fredrik

Ove
2014-01-25, 19:25
.Vill man ha mindre effekt så finns det ju mindre maskiner.

:hmmmm2: Vill man ha mera effekt så finns det väl sådana maskiner också? :D

engström67
2014-01-25, 21:26
Hej
Klämde och kände lite på mässan och jag tror den kan sälja riktigt bra,

Fredrik

Jag är tveksam till det.Men man vet ju aldrig,många kanske köper den bara för att den är billig.Men då lägger jag hellre dit en slant och får något bättre.Men det är jag det.Går ju att få med ett adventurekit för 149900kr.Då får man ju en Ktm 1190 som värre på allt.:)

Shaun
2014-01-25, 22:16
För mig är det ännu en Adventure hoj kopierad från BMW. Den är säkert kompetent men jag ser inget nytt i conceptet.

nfs
2014-01-25, 22:58
För mig är det ännu en Adventure hoj kopierad från BMW. Den är säkert kompetent men jag ser inget nytt i conceptet.

Alltså jag är osäker på vem som kopierat vad men oavsett tycker jag det är kul med ett stort urval av sk. Adventure hojar.

TMax500
2014-01-26, 11:10
Då får jag avvika och säga att jag tycker att den är fräck och lite intressant!

Hyggligt pris, bra att den "bara" har 100 hk och 1000 cc (räcker och blir över), är ganska lätt jämfört med vissa konkurrenter. Hojar tenderar ibland att bli överflödigt stora och tunga. Less is more... Tycker jag.
Men "minst-250 hk-Engström" :) håller inte med - det vet jag.
Och Hondamannen vill ha fotkoppling... :)

Så alla är vi olika.

Hondamannen
2014-01-26, 11:16
Tmax du har fattat vad jag vill ha för något! :-)

Shaun
2014-01-26, 11:27
100 hästar räcker väl och gott för mig med. Dock skulle jag vilja se mer nytänkande. Jag anser att för 120000kr och uppåt så måste hojarna vara mera flexiblare inte bara med sitt användningsområde men även men sin geometri. Ska jag lägga så mycket pengar så måste hojen kunna anpassats efter mig och inte tvärtom. Jag satt bra på den men skulle gärna velat justera upp och bak styret. Sänkbar och flyter fram fotpinnarna. Justerar växlingsspaken, sitthöjd mm mm

Jan-Olov
2014-01-26, 11:46
Hojen tyckte jag var ganska vettig men för tung och framförallt för hög, fötterna måste vara stadigt i backen, så 650 finge nog duga för mig 100hk är tok för mycket och därmed för törstig.

Ankan1
2014-01-26, 12:04
100 hästar räcker väl och gott för mig med. Dock skulle jag vilja se mer nytänkande. Jag anser att för 120000kr och uppåt så måste hojarna vara mera flexiblare inte bara med sitt användningsområde men även men sin geometri. Ska jag lägga så mycket pengar så måste hojen kunna anpassats efter mig och inte tvärtom. Jag satt bra på den men skulle gärna velat justera upp och bak styret. Sänkbar och flyter fram fotpinnarna. Justerar växlingsspaken, sitthöjd mm mm

Verkar ju vara en fin hoj om man ska tro på deras uppgifter ... http://www.suzuki-vstrom.com/

rolfmm
2014-01-26, 12:21
100hk och bra vrid vid låga 4000rpm samt vikt som en 800cc. Tycker det låter bra! Gillar justeringsanordning på rutan :)

Röjkvist
2014-01-26, 13:25
Testad i senaste SMC-bladet (ni är väl med i SMC).
Om den ska göras starkare så blir den tyngre! 100hkr räcker gott.
Bra pris också, 125k får du ge för en BMW GS -10.
Är sugen på att köpa, det är så dyra service på BMW.

stefan.
2014-01-26, 15:48
Tycker den är klart intressant!
Viktmässigt betydligt trevligare än 1200-alternativen som blir såna kolosser.
Ser ut som de fått till ett bra vrid betydligt längre ner i registret än föregångaren.
Kedja istället för kardan ser jag inte som ett problem, kedjor håller såpass länge idag ändå. Dessutom för man fördelen att lätt kunna förändra utväxlingen lite med ett drevbyte om man vill.
"Avgasrör i skitsprutet"? Ja, det gäller väl de flesta? På både mina senaste hojar har jag förlängt framskärmen lite med en gummibit för att ta hand om det lite.

Är nyfiken på den, det lär bli provkörning i sommar när man får tillfälle. :)

V Saarela
2014-01-26, 16:09
Kan det vara så att Suzuki gjort nåt smart genom att hitta en klass med mindre konkurrens?(1000-kubiks segmentet)

Vet inte varför dom lämnar öppet framför och under. Samma var med nya 650 och tyckte att hela hojen såg för jävligt ut. Men, studerade på en parkering i Tyskland en som hade monterat en eftermarknads och.....hojen såg ju plötsligt riktigt bra ut.

Hondamannen
2014-01-26, 16:19
Själv har jag svårt för dessa hojar som är mittemellan hojar. Antingen skall de vara kåpor på hojen eller så ska inte finnas några kåpor alls på hojen. Antingen skall de vara en ren offroad eller ren landsvägshoj.

Jag har väldigt svår för mittemellan historier.


Hur resonerar ni som köper och gillar dessa hojar?

engström67
2014-01-26, 17:16
Hojen tyckte jag var ganska vettig men för tung och framförallt för hög, fötterna måste vara stadigt i backen, så 650 finge nog duga för mig 100hk är tok för mycket och därmed för törstig.

Har du inte en Varadero? den är ju både tyngre och törstigare.:cool: Suzuki själva påstår ju att den ska ta runt 0.45.Det gör ju min mä.:D

räven
2014-01-26, 17:21
Har du inte en Varadero? den är ju både tyngre och törstigare.:cool: Suzuki själva påstår ju att den ska ta runt 0.45.Det gör ju min mä.:D

Det gör min också, väger inte mer. OBS stora hål i cylindrarna väger inte så mycket

engström67
2014-01-26, 17:22
Då får jag avvika och säga att jag tycker att den är fräck och lite intressant!

Hyggligt pris, bra att den "bara" har 100 hk och 1000 cc (räcker och blir över), är ganska lätt jämfört med vissa konkurrenter. Hojar tenderar ibland att bli överflödigt stora och tunga. Less is more... Tycker jag.
Men "minst-250 hk-Engström" :) håller inte med - det vet jag.
Och Hondamannen vill ha fotkoppling... :)

Så alla är vi olika.

Tur är väl det..att vi alla är olika:).Inte behöver jag 250 hk,finns ju ingen standard hoj som har.Är väl nån sporthoj som har runt 200 och det vill jag inte ha.Jag jämför bara med konkurenterna.Bara lägga till 7-8 tusen så får man både kardan och 30-40hk mer och garanterat bättre komfort,visst 20-30 kg tyngre men ska fortfarande inte bära min hoj:).

V Saarela
2014-01-26, 18:04
Man får ju inte glömma bort att, från veven försvinner det i backen ca 15% på en kardan och cirka 8% på en kedjehoj. Många kusar går till kråkorna när man börjar prata om + 100 kusar :)

Jan-Olov
2014-01-26, 20:59
Har du inte en Varadero? den är ju både tyngre och törstigare.:cool: Suzuki själva påstår ju att den ska ta runt 0.45.Det gör ju min mä.:D

Vist, men jag har anpassat Varaderon till mig och ser inte att jag kan ta mig råd att byta. Om jag byter så inte blir det en så stor hoj igen. Jag åker oftast ensam och inte särskilt lång så någon stor hoj har jag ärligt talat inte behov av inte heller en hoj att skryta med.

engström67
2014-01-26, 22:36
Vist, men jag har anpassat Varaderon till mig och ser inte att jag kan ta mig råd att byta. Om jag byter så inte blir det en så stor hoj igen. Jag åker oftast ensam och inte särskilt lång så någon stor hoj har jag ärligt talat inte behov av inte heller en hoj att skryta med.

Åker själv oftast ensam,men har alltid gillat stora motorer oavsett om det är en hoj eller fartygsmotor.Sen är det ju skönt om det händer nått vid omkörningar utan att skryta;)

Röjkvist
2014-01-27, 18:01
Ingen säljer Suzuki i Östergötland :mad:
Vill gärna titta närmare på V-Strommen, får bli Carlbarks i Kumla
om och när de får hem någon demohoj.

Shaun
2014-01-27, 18:40
Jag vill också pröva V Stromen. Även en Tiger 800 XC. Tur att alla märken finns i Göteborg

V Saarela
2014-02-05, 07:29
Jag besökte mässan i Helsingfors i fredags och.....jisses så konstig den såg ut i den där beige/ljusbrun/vadenuva kulör.

Inte första gången dom släpar hem till svenska mässan "konstiga" kulörer. Tänker då förra året på CB1100 i vitt som såg epig ut, men i rött......mumma :)

Nu fanns i Finland V-stromen i både rött och vitt. Måste säga att det där såg ut och kändes riktigt bra. Blir förvånad om den inte kommer att säljas bra.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140201/140201b12.jpg

räven
2014-02-05, 09:07
Jag besökte mässan i Helsingfors i fredags och.....jisses så konstig den såg ut i den där beige/ljusbrun/vadenuva kulör.

Inte första gången dom släpar hem till svenska mässan "konstiga" kulörer. Tänker då förra året på CB1100 i vitt som såg epig ut, men i rött......mumma :)

Nu fanns i Finland V-stromen i både rött och vitt. Måste säga att det där såg ut och kändes riktigt bra. Blir förvånad om den inte kommer att säljas bra.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140201/140201b12.jpg

Ganska lång framskärm, BRA

stefan.
2014-02-05, 09:12
Ganska lång framskärm, BRA

Håller med där, tycker väldigt många cyklar idag har löjligt korta framskärmar. Inte så svårt att åtgärda kanske, men ändå.
Min Tiger skickade all skit från framhjulet rätt upp över kylaren. Gillade jag inte alls, så jag satte på en gummibit som förlängning.

engström67
2014-02-05, 12:03
Kul att Suzuki kommer med nått nytt.Lång skärm är bra,men det sitter ju en skärmförlängare på,har en lika på min,finns ju färdiga modellanpassade till dom flesta hojar.Men tydligen standard på v-stromen.Men annars..inte min smak. Saker jag tycker är fel..Framlyset,ljuddämparen för lågt placerad,inga ekerhjul,för öppet framför motorn.Är väl därför dom satt på skärmförlängare så inte avgas och motor ska bli skitigt runt hörnet..Men som JAG är så hade den gärna fått haft 40-50 hk mer.:)

rolfmm
2014-02-05, 13:13
Jo, den borde nog ha et skydd för motorn (ala min gamle Transalp). Jag gillar låga ljuddämpare, den stjäl inte plats för sidoväskor. Ekerhjul borde den ha..... :)

räven
2014-02-05, 15:38
Tror ni brudarna på bilden höjer statusen på hojen ?

Ove
2014-02-05, 17:13
Tror ni brudarna på bilden höjer statusen på hojen ?

:p Inte en chans! Dom har ju nästan heltäckande kläder. :rolleyes:

räven
2014-02-05, 17:32
:p Inte en chans! Dom har ju nästan heltäckande kläder. :rolleyes:

Rätt Ove, knuttarna ropar på mera hud.

V Saarela
2014-02-05, 18:04
Finnarna kör ju med lite sydeuropeisk stuk. Halvnakna tjejer på hojarna...

Fanns en del såna här :)

http://www.saarela.se/download/mcmassa2014.jpg

Röjkvist
2014-02-05, 18:48
Kul att Suzuki kommer med nått nytt.Lång skärm är bra,men det sitter ju en skärmförlängare på,har en lika på min,finns ju färdiga modellanpassade till dom flesta hojar.Men tydligen standard på v-stromen.Men annars..inte min smak. Saker jag tycker är fel..Framlyset,ljuddämparen för lågt placerad,inga ekerhjul,för öppet framför motorn.Är väl därför dom satt på skärmförlängare så inte avgas och motor ska bli skitigt runt hörnet..Men som JAG är så hade den gärna fått haft 40-50 hk mer.:)
Varför ska ljuddämparen sitta högt upp?
Förstör helt möjligheten till vettig placering av packväska. eller ska
det se ut som på BMW, ena väskan sitter en halvmeter utanför hojen:(
Är sugen på hojen:)

V Saarela
2014-02-05, 19:18
Varför ska ljuddämparen sitta högt upp?
Förstör helt möjligheten till vettig placering av packväska. eller ska
det se ut som på BMW, ena väskan sitter en halvmeter utanför hojen:(
Är sugen på hojen:)

Kikar man på placeringen av avgassystemet på V-strommen så kommer väl väskorna ändå att hänga över systemet?
Så, systemet ska väl då vara så platt(...och hög) som möjligt. Jo, två sidoväskor i olika storlekar tycker jag heller inte ser bra ut.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140201/140201b11.jpg

engström67
2014-02-05, 23:39
Varför ska ljuddämparen sitta högt upp?
Förstör helt möjligheten till vettig placering av packväska. eller ska
det se ut som på BMW, ena väskan sitter en halvmeter utanför hojen:(
Är sugen på hojen:)

Varför ska ljuddämparen sitta högt?Jo jag tycker det passar på den typen av hoj,men är väl en smaksak.Och som Saarela säger så inkräktar nog ljuddämparen på väskor ändå.Men den där stora dämparen vill man nog plocka bort ändå.En v-twin ska ju låta lite :).Min Explorer är rätt smal över baken till skillnad mot Bmw tex.Har samma storlek på väskorna.Är bara dom fula orginalväskorna som har uttag för ljuddämparen.Fick ju orginalväskor mä men dom fick han behålla,valde Sw-Motech istället.:)

engström67
2014-02-05, 23:44
Kikar man på placeringen av avgassystemet på V-strommen så kommer väl väskorna ändå att hänga över systemet?
Så, systemet ska väl då vara så platt(...och hög) som möjligt. Jo, två sidoväskor i olika storlekar tycker jag heller inte ser bra ut.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140201/140201b11.jpg

Tycker det är massa rör kors och tvärs under motorn.Fult.Men kommer ju en Adventure modell och den är ju täckt framför motorn.Men vad den kostar så får man ju en ny Tiger med väskor,37 hk till och mer utrustning.:)

räven
2014-02-06, 09:15
Tycker det är massa rör kors och tvärs under motorn.Fult.Men kommer ju en Adventure modell och den är ju täckt framför motorn.Men vad den kostar så får man ju en ny Tiger med väskor,37 hk till och mer utrustning.:)

En hasplåt är nog inte bara bling-bling här. Ser så där halvfärdigt ut tycker jag.

engström67
2014-02-06, 10:43
En hasplåt är nog inte bara bling-bling här. Ser så där halvfärdigt ut tycker jag.

Jaa precis så tycker jag med.Men alla tycker väl olika.





3568

Röjkvist
2014-02-28, 21:42
På söndag ska jag bege mig till Carlbarks för att klämma på Suzukin:)