handdator

Visa fullständig version : El-Problem



Olle Å
2014-01-17, 20:01
Har en gammal Yamaha XT 125. Kan någon svara på vad en rectifire är? Funktionen och om det tillfälligt går att koppla förbi den.?
Det går ju ström fram till ena polen och frågan blir då , skall strömmen ledas igenom hela tiden?
Om rectifirern inte släpper igenom strömmen , är den trasig då?:):eek:

Jan-Olov
2014-01-17, 20:44
Som jag läser så skall det vara en likriktare. Den kan du inte koppla förbi för då kan elutrustningen gå sönder batteriet mår inte bra med att få växelström.

MEHall
2014-01-17, 22:15
Just det. de flesta moderna maskiner har egentligen växelströmsgenerator och utan likriktare och regulator så kan all eventuell elektronik krascha helt.
Hade en Yamaha DT 125a med så kallat YPVS system och den hojen hade en kusin haft och han körde den utan batteri (jäkla tok). Det resulterade i att en lödning smälte där ingående ström kommer, och inte tusan betalar man över 1500 kr för en sådan liten skitsak till elektronik. Ställde YPVS ventilen helt öppen så att högvarv funkade bra men tyvärr så förlorar man då styrka på lågvarv.:rolleyes: ;)




:cool:

Väse Conny
2014-01-17, 23:39
Tjenare
Kan du leta fram ett el schema på nätet som förklarar "rectifire" för jag har ingen koll på detta ord
DT 125 o Dominatorn borde vara ganska lika

Peo
2014-01-17, 23:48
Finns på ebay för en rimlig peng (85:- med frakt).

http://www.ebay.com/itm/Voltage-Regulator-Rectifier-Fit-For-Yamaha-FZR400-TW-125-XV-XT-All-Year-/181013764712?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item2a2542da68&vxp=mtr

Olle Å
2014-01-18, 11:06
Tjenare
Kan du leta fram ett el schema på nätet som förklarar "rectifire" för jag har ingen koll på detta ord
DT 125 o Dominatorn borde vara ganska lika

Rectifire betyder likriktare. Vet inte om elsystemet skiljer på 2 eller 4-taktare. DT 125 är ju 2-takt medan Dominatorn och XT 125 är 4-takt.:)

Månne
2014-01-18, 11:22
Rectifier, voltage regulator på engelska eller likriktare, voltregulator på svenska.

Funktion: http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Om t ex ljuset lyser dåligt, säkringar går hela tiden, laddningen är dålig eller om den överladdar så är det i 99% av fallen en felaktig likriktare.
Mät laddningen på batteriet med hojen igång och gasa upp till 3000, strömmen ska vara hyfsat konstant.

Väse Conny
2014-01-18, 16:36
Den skall förmodligen begränsa spänningen så det inte blir mer än 12 volt när du gasar på, kopplar du förbi den blir det nog överspänning på grejerna. Om du vill testa gör det på tomgång, jag tror det finns universal sådana för typ 300:-

Månne
2014-01-18, 17:05
Den skall förmodligen begränsa spänningen så det inte blir mer än 12 volt när du gasar på, kopplar du förbi den blir det nog överspänning på grejerna.

Precis.

Och i sämsta fall eldar du upp delar av elsystemet.

LowTech
2014-01-18, 17:16
Rectifier, voltage regulator på engelska eller likriktare, voltregulator på svenska.

Funktion: http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Om t ex ljuset lyser dåligt, säkringar går hela tiden, laddningen är dålig eller om den överladdar så är det i 99% av fallen en felaktig likriktare.
Mät laddningen på batteriet med hojen igång och gasa upp till 3000, strömmen ska vara hyfsat konstant.
Blanda inte ihop saker och ting nu..:eek:
"Rectifier" är likriktare, den som gör likspänning av den i generatorn skapade växelspänningen.
Finns på mc enfas eller trefasgeneratorer. Likriktaren fixar även till att ev skapad trefasväxelspänning blir en hygglig likspänning.
"Regulatorn" bromsar LIKspänningen så att inte elprylarna går sönder eller batteriet överladdas.
Dessa två kan även finnas i samma kapsling..

Jan-Olov
2014-01-18, 18:37
Blanda inte ihop saker och ting nu..:eek:
"Rectifier" är likriktare, den som gör likspänning av den i generatorn skapade växelspänningen.
Finns på mc enfas eller trefasgeneratorer. Likriktaren fixar även till att ev skapad trefasväxelspänning blir en hygglig likspänning.
"Regulatorn" bromsar LIKspänningen så att inte elprylarna går sönder eller batteriet överladdas.
Dessa två kan även finnas i samma kapsling..

Rätt, så är det.

Väse Conny
2014-01-18, 20:48
Om du mäter på in tråden med en voltmätare (med hojen på tomgång)går det att mäta AC växelspänning
borde det vara typ 10 volt AC. Prova att ställa om mätaren på DC och mät spänningen, är det typ 2 volt så är det AC spänning och din burk är en likriktare/regulator
Är det 10 volt DC på intråden sitter likriktaren tidigare och då är burken en regulator
Jag skall roa mig med att leta elschema på nätet...

MEHall
2014-01-18, 22:40
Rectifier regulator heter det som sagt och den finns även på min gamla Honda CB 650 och den har en 3 fas stator med rotor på vevaxeln.;) :rolleyes:




:cool:

Olle Å
2014-01-19, 10:29
Rectifier regulator heter det som sagt och den finns även på min gamla Honda CB 650 och den har en 3 fas stator med rotor på vevaxeln.;) :rolleyes:




:cool:

Har bytt ljusomkopplaren till orginal eftersom någon provat med en annan vilket inte funkar.
Vill ha ett tips på hur koppla in kontakten utan att behöva ha motorn igång??:confused::confused:
Vill kunna prova ljus, blinkers, signal.

Månne
2014-01-19, 13:07
Koppla till en batteri laddare om du är rädd för att batteriet ska ta slut?

Olle Å
2014-01-19, 19:34
Koppla till en batteri laddare om du är rädd för att batteriet ska ta slut?

Nja, verkar som om det ena systemet kräver att motorn är igång.:confused::confused:

MEHall
2014-01-19, 22:23
Likriktaren/regulatorn ska du kunna kontrollera utan att ha ström kopplad till, det behöv en multimeter för elström.

http://www.biltema.se/ProductImages/15/large/15-133_l.jpg

finns på biltema för 99 kr

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
;)

Ta sedan och kolla i en manual hur det ska mätas i Likriktaren/regulatorn. ;)

Tycker jag känner igen det där med att motorn måste vara igång! :rolleyes:



:cool: