handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du? (Kriminella/MC-gäng)



Boogieman
2007-11-21, 19:27
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1301102.ab

Nilsson
2007-11-21, 20:35
jag tycker bara att det e lite fel vinklat från massmedia och politikerna , det skrivs så att folk tror att alla som kör hoj e lika dana , men så e det ju inte de ut gör ju bara någon procent eller promille av hojåkarna

pewa
2007-11-21, 20:55
Jag kan rekomendera boken "Svensk Maffia" av Lasse Wierup och Matti Larsson, riktigt bra läsning om precis det här ämnet.

En av anledningarna till att dom kan sprida skräck och göra sig stora namn är ju just artiklar som den här. Jag förstår att det är nyhetsvärde men samtidigt känns det som att man kör dom en tjänst på det här viset..

MC-gäng får nog många som inte är insatta att se snett på alla som kör motorcykel. Men som Nilsson var inne på så rör det sig om någon procent som får representera en hel kultur.

Wilda
2007-11-21, 20:57
Problemet som jag ser det, är att alla dras över en kam.
Det finns ju många klubbar runt om i landet som inte är kriminella men ändå bär skinnvästar och då gärna förknippas med de andra gängen. Förutfattade meningar om skinnvästar & deras betydelse
för gemene man är nog en produkt av medias vinklingar om diverse mc-gäng precis som Nilsson nämnde. Alla är ju faktiskt inte kriminella bara för att de bär väst.

Kleemann
2007-11-21, 21:55
Jag har lite dålig erfarenhet av MC-gäng, min förra custom Harley servade jag hos en Mc-firma där jag senare fick veta att HA oxo servade hos, jag la på nya ekerfälgar, nya bromsok, nya däck, etc... för 28 papp. Detta gjordes på vintern.
Jag hann inte mer än köra typ 10 mil förrän hojen var borta i början på maj månad, försäkringsmaskinen sätter igång och semestrar börjar och jag missar hela säsongen >:(
Till sist så löser försäkringsbolaget in hojen och jag köper nuvarande hoj i slutet på aug.
I somras så ringer äldste sonen och ber mig kolla på blocket, han påstår att min g:a hoj är till salu, jag kollar och det är en exakt kopia på hojen, fast med andra färger, jag ringer försäkringsbolaget och Polisen, efter ett par dar så ringer Polisen och undrar om jag kan åka och kolla på bågen, leta efter märken och andra igenkänningstecken, jo det kan man väl, då tillägger snuten att "Vi måste vara helt ärliga och säga att killen som har hojen till försäljning är vice president i HA"...........godnatt!!! jag svarar "Tror ni jag är helt dum i huvvet?"
och får till svar "Nä, men nu har vi ju ett utmärkt fall att sätta dit dem".
Makalöst av snuten att tro att jag skulle identifiera min hoj, HA vet ju tydligen redan var jag bor, eftersom de stal hojen på min infart, sannolikt så hade jag fått ett nytt hembesök av dem, jag hade ju dessutom redan fått pengar av försäkringsbolaget.
Men Polisen verkar helt maktlös i det sk "kriget" mot Mc gängen, skit är det, vi privatpersoner är utsatta, ibland undrar man varför vi röstar, betalar skatt etc...
Så här såg hojen ut (Bilden tagen utanför svärfars hus):
http://img136.imageshack.us/img136/2834/kosamui032rv5.jpg (http://imageshack.us)
http://img511.imageshack.us/img511/4524/kosamui033tj9.jpg (http://imageshack.us)

Boogieman
2007-11-21, 22:09
F-n så sne man kan bli >:(

Wilda
2007-11-21, 22:11
Jag har lite dålig erfarenhet av MC-gäng, min förra custom Harley servade jag hos en Mc-firma där jag senare fick veta att HA oxo servade hos]


Du menar de kriminella då förmodar jag?
Själv har jag ofrivilligt hamnat på fester & körningar med medlemmar av ovannämnda gäng och har väl
haft tur som inte har fått ngr dåliga erfarenheter av detta. Upplevde mer som att de "höll sig på sin kant"
men ändå var trevliga & som vilka männsikor som helst. Kanske har det med någon slags ömsesidig respekt
för andra hojåkare & "vanliga" okriminella mc-gäng att göra eller så är jag bara väldigt blond & blåögd ;D

Nilsson
2007-11-21, 22:24
vi måste även tänka på att alla inte e ute efter att sno grejer eller bråka , det finns bra killar och tjejer bland dem med

Boogieman
2007-11-21, 22:27
, det finns bra killar och tjejer bland dem med
Inte bland de kriminella väl ::)

Wilda
2007-11-21, 22:30
, det finns bra killar och tjejer bland dem med
Inte bland de kriminella väl ::)


jo, faktiskt........

Nilsson
2007-11-21, 22:32
det är ju frågan var drar man gränsen , e man kriminell om man är medlem i ett sånt gäng ? för då e ju frågan . är alla klubbar kriminella då ? finns ju säkert någon som gjort något kriminellt här med . alltså var går gränsen för ett kriminellt gäng?.

Wilda
2007-11-21, 22:34
det är ju frågan var drar man gränsen , e man kriminell om man är medlem i ett sånt gäng ? för då e ju frågan . är alla klubbar kriminella då ? finns ju säkert någon som gjort något kriminellt här med . alltså var går gränsen för ett kriminellt gäng?.


Precis............det undrar jag oxå!

Kleemann
2007-11-21, 22:40
Jag har lite dålig erfarenhet av MC-gäng, min förra custom Harley servade jag hos en Mc-firma där jag senare fick veta att HA oxo servade hos]


Du menar de kriminella då förmodar jag?
väldigt blond & blåögd ;D


Ehh, du menar kanske att det finns en falang med snälla gossar i HA, det är möjligt, dem kanske tom sysslar med välgörenhet, vad vet jag?
Ja det var nog de kriminella som servar där, de som inte är kriminella i HA servar nog hos Hondaåterförsäljare.

:D

Boogieman
2007-11-21, 22:41
Personligen så tror jag inte man ansöker om medlemsskap i exempelvis, Bandidos om man endast har hojen som sitt enda intresse. Tror mig våga påstå att det handlar om vilsna själar som jagar identitet i mångt o mycket. Men det är ju klart som korvspad att det finns bra människor även i dessa gäng. 8)

Wilda
2007-11-21, 22:48
Jag har lite dålig erfarenhet av MC-gäng, min förra custom Harley servade jag hos en Mc-firma där jag senare fick veta att HA oxo servade hos]


Du menar de kriminella då förmodar jag?
väldigt blond & blåögd ;D


Ehh, du menar kanske att det finns en falang med snälla gossar i HA, det är möjligt, dem kanske tom sysslar med välgörenhet, vad vet jag?
Ja det var nog de kriminella som servar där, de som inte är kriminella i HA servar nog hos Hondaåterförsäljare.

:D


Nej, nej, nej det var inte så jag menade.......

Det var bara ordet mc-gäng jag kommenterade. Förstår din undran över min fråga, var kanske lite snabb i min kommentar. Ber om ursäkt! Att HA förmodligen inte sysslar med välgörenhet fattar även jag trots hårfärg ;)

Nilsson
2007-11-21, 22:49
det jag vill få fram är att , jag inte förespråkar någon klubb men det finns bra och dåligt folk över allt , kan ju ta en parallel , jag har en kompis som köpte en plattv på siba , en vecka senare är det inbrott och det ända som stals i lägeheten var tv n , men det löste sig fort med försäkringen hon hämtar en ny på siba , och vad händer veckan efter jo då försöker de ta sig in igen men då hade vi fixat larm , sen får vi reda på att 4-5 som köpt tv där haft inbrott stax efter , är då siba kriminellt ?.

Kleemann
2007-11-21, 22:52
Personligen så tror jag inte man ansöker om medlemsskap i exempelvis, Bandidos om man endast har hojen som sitt enda intresse. Tror mig våga påstå att det handlar om vilsna själar som jagar identitet i mångt o mycket. Men det är ju klart som korvspad att det finns bra människor även i dessa gäng. 8)


Jo, inträdesproven i dessa Mc gäng bevisar ju detta, man borde kanske skicka in en ansökan, vet ni var man kan få tag på ett formulär?
;)

Boogieman
2007-11-21, 22:55
Personligen så tror jag inte man ansöker om medlemsskap i exempelvis, Bandidos om man endast har hojen som sitt enda intresse. Tror mig våga påstå att det handlar om vilsna själar som jagar identitet i mångt o mycket. Men det är ju klart som korvspad att det finns bra människor även i dessa gäng. 8)


vet ni var man kan få tag på ett formulär?
;)

Tror nog du måste visa i praktisk handling att du duger något till 8)

Kleemann
2007-11-21, 23:09
Tror nog du måste visa i praktisk handling att du duger något till 8)


Men om man nu vill vara bland dem som odlar biodynamiskt eller pyssla med byggande av ekologiska hem i Bandidos eller HA, dvs bland dem som rankas som hyggliga själar i dessa eminenta klubbar, behöver man visa att man kan det innan eller har dem nån kurs för att bli en riktig Bandit/Ängel?

:D

Hasse i Kristianstad
2007-11-21, 23:20
vet ni var man kan få tag på ett formulär?

[/quote]

På Kumla, man måste vara intagen för att komma åt dom ::)

pewa
2007-11-21, 23:29
Läste om planerna för ett svenskt FBI, låter kanske lite töntigt men jag tror det behövs en särskild enhet för bekämpning av organiserad brottslighet. Inte bara de kriminella mc-gängen utan även andra gäng.. de har vuxit sig stora och samhället i övrigt(polisen) har inte hängt med.

Det är lite intressant det Wilda var inne på, ordet mc-gäng förknippas ju numera tyvärr med ett gäng brottslingar som kör motorcykel.

Nina
2007-11-22, 08:03
det jag vill få fram är att , jag inte förespråkar någon klubb men det finns bra och dåligt folk över allt , kan ju ta en parallel , jag har en kompis som köpte en plattv på siba , en vecka senare är det inbrott och det ända som stals i lägeheten var tv n , men det löste sig fort med försäkringen hon hämtar en ny på siba , och vad händer veckan efter jo då försöker de ta sig in igen men då hade vi fixat larm , sen får vi reda på att 4-5 som köpt tv där haft inbrott stax efter , är då siba kriminellt ?.


Kanske inte själva Siba men nån som jobbar där hade kanske en sidoinkomst. Det fanns en verkstad på 80-talet där samma saker försiggick. Sprillans nya lastbilar som kom in på första servicen försvann veckan efter, ibland natten efter servicen var gjord. Och nycklarna var kodade och originalen inlåsta men nån hade kopierat nyckeln och sen bara gått och hämtat bilen. En av bilarna hittades i f.d. Jugoslavien, med logga och tel kvar på sidorna i full trafik, alltså med styckegods. :o

Jag hörde ryktas för en 20 år sen om nån kompis som jobbade som billarmmontör. De monterade i larmen och stereor och sen fick kunderna påhälsning av hans jobbarkompisar. Kan väl inte vara så kul att jobba på ett sånt ställe där ens kompisar gör inbrott i deras kunders bilar??

Tur vi köpte vår TV av en kompis i hans egna butik. ;)

Åter till topic: Helt klart behövs krafttag!

Nilsson
2007-11-22, 08:41
ja du har så rätt , de jag menar är att kriminallitet finns överallt inte bara i mc världen , och alla är ju inte kriminella

Mr.Peter
2007-11-22, 17:38
Tror nog dom bitit sig själva i svansen denna gång när man gick på en åklagare.
Är i och för sig inte bevisat vilka som gjort det,men att det är från nån av de ca fem grupperingarna här i Sverige står nog utom allt tvivel?

Tror nog Sverige får titta på tex Danmark som fått bukt med sina Mc gäng på ett bra sätt.Det tar nog tyvärr ngra år.

Men att många människor i vårt samhälle ser oss som grupp (mc åkare i gemen) som liktydigt med kriminalitet är ju väldigt tråkigt.

Jan-Olov
2007-11-22, 20:42
Det är ganska konstigt med det där uttrycet "kriminelle mc gäng" jag har aldrig hört uttrycket "kriminella bilåkare". Bovar är ju bovar antingen de åker bil eller mc. Tidningarna skriver tillexempel rånaren var invandrare det skivs aldrig att han var svensk. Sådarna uttryck som jag beskriver är inte relevant utan bara nedsvärtande av en utpekad grupp.

Jan-Olov

Boogieman
2007-11-24, 10:27
http://sydsvenskan.se/skane/article282102.ece

Kleemann
2007-11-24, 11:00
http://sydsvenskan.se/skane/article282102.ece


Jo, men det finns säkert trevliga och snälla Bandidosar man kan parta med, de har säkert inte utpressat, rånat, mördat etc.... för att bli fullvärdiga medlemmar, eller hur?

::)