handdator

Visa fullständig version : Tändhatt/kabel till Honda Shadow.



serajo
2014-01-16, 13:01
Hej.

Är ny på forumet och ganska ny i hoj-världen överhuvudtaget (har noll koll på mek). Jag var ute i garaget för nån vecka sedan för att dra runt min Honda VT600C Shadow på startmotorn (Fick tips av en mekkunnig släkting att det var bra att göra). Men när jag lossade på ena tändhatten så släppte den även från kabeln så jag fick hatten i näven. Hur fixar man detta på smidigaste sätt? Köper man ett universal "kit" med tändhatt+kabel och skruvar på plats eller måste man leta upp en originaldel? Och i så fall, vart? Eller köper man bara en ny hatt med rätt "vinkel" och skarvar på den kabeln som sitter på plats? Bör man göra liknande fix med den andra hatten (den som höll) i "förebyggande" syfte?

Mottager gärna tips på bra sidor att köpa delar i allmänhet och honda shadow i synnerhet.

Kakel_anders
2014-01-16, 15:16
Fråga V_saarela, han fixar en åt dig ;)

V Saarela
2014-01-16, 15:35
Fråga V_saarela, han fixar en åt dig ;)

haha :)

Kikade på den och....inte alla tändhattar och kabel är delade, men det är den på VT600:an. Finns ju alltid piratgrejjor, men det känns inte bra vad gäller tändhattar på en sån hoj.

Nu kostar ju en original hatt+kabel gissningsvis för cirka 7-800:-/st (jag får väl tag på såna för strax under 500:-)....och VT:an har ju 4 st(alla med olika artikelnummer)

Den där ska nog gå att reparera på nåt sätt. Börja med det enklaste: Jag gissar att kabeln är gängad in i hatten(nån som vet hur orginalkablar där man kan separera hatt/kabel är?)....testa om det funkar.

serajo
2014-01-16, 16:16
haha :)

Kikade på den och....inte alla tändhattar och kabel är delade, men det är den på VT600:an. Finns ju alltid piratgrejjor, men det känns inte bra vad gäller tändhattar på en sån hoj.

Nu kostar ju en original hatt+kabel gissningsvis för cirka 7-800:-/st (jag får väl tag på såna för strax under 500:-)....och VT:an har ju 4 st(alla med olika artikelnummer)

Den där ska nog gå att reparera på nåt sätt. Börja med det enklaste: Jag gissar att kabeln är gängad in i hatten(nån som vet hur orginalkablar där man kan separera hatt/kabel är?)....testa om det funkar.

Okej. Jag ska montera ner allt och testa att få ihop den igen. Hoppas att det hjälper. Annars får jag återkomma.

Varför är det 2 sladdar till varje cylinder? (kan ingenting om motorer) :hmmmm2:

MEHall
2014-01-16, 21:59
Det är lätt att se, kolla bara in där kabeln satt, är där en gängad tapp så är det bara att gänga på den igen. ;) :rolleyes:




:cool:

Jan-Olov
2014-01-16, 22:41
Vore det inte bra att få färsk kabel att gänga på, klipp av ca 5mm så tror jag att det blir bättre.

V Saarela
2014-01-17, 05:43
Varför är det 2 sladdar till varje cylinder? (kan ingenting om motorer) :hmmmm2:

En del V-twinnar har 2 stift i varje cylinder.

serajo
2014-01-17, 12:11
hej igen.

Tror kanske att det är fixat nu. Plockade med mig kabeln till jobbet så kollegan fick kolla på det. Han fick kämpa och slita lite, men fick till slut till det så han tror det ska fungera. Ska kolla direkt efter jobbet idag.

V Saarela
2014-01-17, 19:11
Det där låter som det gick alldeles utmärkt....



....eller?

serajo
2014-01-30, 10:30
Det där låter som det gick alldeles utmärkt....



....eller?


Nja, den ville inte starta i Januari-kylan, men till saken hör att jag sedan tidigare även har ett ganska dåligt batteri i för tillfället. Förra våren fick jag hjälpa igång den med bilen, så jag får testa samma grej i år med så fort det blir lite mildare. Eller finns det något annat sätt att se om kabeln fungerar? Kan som sagt inte nåt om motorer osv, men har nåt minne av att man kan ta ut tändstiftet och hålla på något sätt för att bara se om det kommer gnista?

Sen en annan sak; Är det idé att köpa en Haynes-manual? Fick tipset av en kompis, finns tydligen mycket bra beskrivningar osv i dem. (Tänker hoj-vård i största allmänhet, inte tändhattsproblemet)

V Saarela
2014-01-30, 10:59
Nja, den ville inte starta i Januari-kylan, men till saken hör att jag sedan tidigare även har ett ganska dåligt batteri i för tillfället. Förra våren fick jag hjälpa igång den med bilen, så jag får testa samma grej i år med så fort det blir lite mildare. Eller finns det något annat sätt att se om kabeln fungerar? Kan som sagt inte nåt om motorer osv, men har nåt minne av att man kan ta ut tändstiftet och hålla på något sätt för att bara se om det kommer gnista?

Sen en annan sak; Är det idé att köpa en Haynes-manual? Fick tipset av en kompis, finns tydligen mycket bra beskrivningar osv i dem. (Tänker hoj-vård i största allmänhet, inte tändhattsproblemet)

Ja, du kan skruva ur stiften, stoppa sen in den i tändhatten, lägga stiftgängan mot järn(så den får jord) och sen trycka på startknappen.
Du ser då om stiftet slår gnista. (håll tändhatten/stiftet med tex en tång med gummihandtag så du inte får en stöt)

Haynes är mer en reparationsbok(på engelska) Mer service och underhåll hittar du i en isntruktionsbok. Har du ingen så har nog Honda en sådan till salu(gissar att den kostar dryga hundralappen)

Annars kan du nog ladda ner både rephandbok och instruktionsbok här. http://www.manualedereparatie.info/categorii/honda.html
Har inte kikat vad dom innehåller, men kika där.

LowTech
2014-01-30, 12:19
Nja, den ville inte starta i Januari-kylan, men till saken hör att jag sedan tidigare även har ett ganska dåligt batteri i för tillfället. Förra våren fick jag hjälpa igång den med bilen, så jag får testa samma grej i år med så fort det blir lite mildare. Eller finns det något annat sätt att se om kabeln fungerar? Kan som sagt inte nåt om motorer osv, men har nåt minne av att man kan ta ut tändstiftet och hålla på något sätt för att bara se om det kommer gnista?

Sen en annan sak; Är det idé att köpa en Haynes-manual? Fick tipset av en kompis, finns tydligen mycket bra beskrivningar osv i dem. (Tänker hoj-vård i största allmänhet, inte tändhattsproblemet)
"Vill inte starta - dåligt batteri.."
Det hör ofta ihop...
Att startmoton snurrar är ingen garanti för start..
Startmotorn är vanligen en sk seriemotor som bara vill ha "ström", batterispänningen är av underordnad betydelse.
Men tyvärr ev elektronik, som våra mc idag sen länge är behäftade med, gillar INTE låga batterispänningar, de fungerar inte vid för låga spänningar. Runt 9V brukar vara ett vanligt värde, ett värde man lätt når med ett dåligt batteri..

Om det är "en manual" du vill ha så finns det många möjligheter att hitta en sån på nätet - dessutom helt legalt..
Honda själva tillhandahåller ett flertal...

serajo
2014-01-30, 12:52
"Vill inte starta - dåligt batteri.."
Det hör ofta ihop...
Att startmoton snurrar är ingen garanti för start..
Startmotorn är vanligen en sk seriemotor som bara vill ha "ström", batterispänningen är av underordnad betydelse.
Men tyvärr ev elektronik, som våra mc idag sen länge är behäftade med, gillar INTE låga batterispänningar, de fungerar inte vid för låga spänningar. Runt 9V brukar vara ett vanligt värde, ett värde man lätt når med ett dåligt batteri..

Om det är "en manual" du vill ha så finns det många möjligheter att hitta en sån på nätet - dessutom helt legalt..
Honda själva tillhandahåller ett flertal...

Om jag förstår dig rätt så håller du med om att batteriet kan vara boven i detta fallet?



Ja, du kan skruva ur stiften, stoppa sen in den i tändhatten, lägga stiftgängan mot järn(så den får jord) och sen trycka på startknappen.
Du ser då om stiftet slår gnista. (håll tändhatten/stiftet med tex en tång med gummihandtag så du inte får en stöt)

Haynes är mer en reparationsbok(på engelska) Mer service och underhåll hittar du i en isntruktionsbok. Har du ingen så har nog Honda en sådan till salu(gissar att den kostar dryga hundralappen)

Annars kan du nog ladda ner både rephandbok och instruktionsbok här. http://www.manualedereparatie.info/categorii/honda.html
Har inte kikat vad dom innehåller, men kika där.

Tack, ska testa detta när tillfälle ges. Sambon ska klämma ut vår första avkomma snart så det kanske dröjer. :)

Jag har instruktionsboken, tänkte bara att det kanske är bättre bilder och beskrivningar i Haynes. Men då skiter vi i det.

LowTech
2014-01-30, 13:09
Om jag förstår dig rätt så håller du med om att batteriet kan vara boven i detta fallet?
Jag har instruktionsboken, tänkte bara att det kanske är bättre bilder och beskrivningar i Haynes. Men då skiter vi i det.

Fungerar det med ett parallellt tillkopplat bilbatteri har du nog felet..
Mer bly-yta i bilbatterier och dämed dyker också spänningen mindre vid startförsök.

Du kan ju söka på "workshop manual". kan ge en del...

V Saarela
2014-01-30, 13:52
Tack, ska testa detta när tillfälle ges. Sambon ska klämma ut vår första avkomma snart så det kanske dröjer. :)

Jag har instruktionsboken, tänkte bara att det kanske är bättre bilder och beskrivningar i Haynes. Men då skiter vi i det.

Nu vet jag inte vad det handlar om helt plötsligt här, men.....jag laddar ner ganska mycket "workshop manuals" via länken jag skrev, gissar att minst 80% av mina nedladdningar kommer därifrån.
Laddade nyss ner bl a på din hoj(32,8mb) och kikade på den och...det såg bra ut.

För att testa tändkabelns funktion så behöver du inte full kräm i batteriet. Du kan ju också plocka ur ena stiftet från den andra cyllen också så snurrar den lättare.

Kallstarta en hoj i minusgrader med delsyntetolja(brukar sitta det i twinnar) tycker jag är lite olämpligt. Om du måste göra det, så var väääldigt försiktig med gasen.

serajo
2014-03-12, 08:14
hej igen. Kan nu meddela att jag varit ute på första turen för i år. Fick starthjälpa med bilen, så det får nog bli ett nytt batteri.