handdator

Visa fullständig version : kardanhojar



Hondamannen
2014-01-14, 14:32
Hej,

Som jag har förståt så måste man med jämna mellanrum byta ut oljan i slutväxeln och varje gång man byter bakdäck så skall man också smörja splinen. Kan man utgå ifrån att när man lämnar in hojen för däckbyte, att verkstäderna också smörjersplinens? Jag antar att det blir jävligt dyrt om splinens pajar eller?

Hur ska man veta när man köper en begagnad kardanhoj att man inte köper sig en tickande bomb?

Är det inte ur denna perspektiv rem eller kedjedrift att föredra?

Mvh

Hondamannen

räven
2014-01-14, 15:33
Hej,

Som jag har förståt så måste man med jämna mellanrum byta ut oljan i slutväxeln och varje gång man byter bakdäck så skall man också smörja splinen. Kan man utgå ifrån att när man lämnar in hojen för däckbyte, att verkstäderna också smörjersplinens? Jag antar att det blir jävligt dyrt om splinens pajar eller?

Hur ska man veta när man köper en begagnad kardanhoj att man inte köper sig en tickande bomb?

Är det inte ur denna perspektiv rem eller kedjedrift att föredra?

Mvh

Hondamannen

Om du har en bil? Kör du omkring med tickande bomb ?

Hondamannen
2014-01-14, 15:48
oki lite överdrivet skrivet men du fattar vad jag menar så vida du inte talar bmw-språk :-)

LowTech
2014-01-14, 16:11
oki lite överdrivet skrivet men du fattar vad jag menar så vida du inte talar bmw-språk :-)
På VF-n är bytesintervallet 1200 mil på bakväxeln..
Oljemängd 110ml.. (1.1dl)
Tror jag kan klara den ekonomiska smällen.

Hondamannen
2014-01-14, 16:33
Fast jag menar om splinens pga dåligt underhåll havererar,vad kostar det att renovera? oljan förstår både du och jag inte kostar så mkt coh smörjmedlet till splinens lär väl heller inte ruinera någon.



På VF-n är bytesintervallet 1200 mil på bakväxeln..
Oljemängd 110ml.. (1.1dl)
Tror jag kan klara den ekonomiska smällen.

LowTech
2014-01-14, 16:44
Fast jag menar om splinens pga dåligt underhåll havererar,vad kostar det att renovera? oljan förstår både du och jag inte kostar så mkt coh smörjmedlet till splinens lär väl heller inte ruinera någon.
Ser kardan som mer bekymmerfritt. Allt går i olja i slutet system, ingen smuts..
Till mina VF så finns det mängder med kardanklumpar till salu på eBay..
Dvs de går inte sönder..
Rem är dock modernare. Och enklare.
Kvalitetsnivån på underhåll sätter man ju själv.

V Saarela
2014-01-14, 18:20
Själv föredrar jag kedja. Inte för att jag anser att det är bättre på nåt sätt, utan det känns mer som typ....."avbetalning"? Med det menar jag att, man delar upp kostnaden på en längre tid istället för ta smällen på en och samma gång.

Kardan är säkert jättebra, men när det händer nåt så kostar det. Argument att det är underhållsfritt och rent är från tiden då kedjorna var utan tätning. Idag när drivpaketen är billiga och speciellt med tanke på medelkörarens(en svensk motorcykel rullar cirka 450 mil/år) mått mätt i princip underhållsfria. Man smetar på lite smörja var 300:e mil och justerar den då kanske..."nästan aldrig"?

Dessutom så är det billigt att ändra utväxling jämfört med rem och kardan.

Så, helt okej att gilla kardan och remmar, men.....det känn som att det är dags för kardanfansen att sluta hålla i sina urgamla argument :)

Ang smörja splines. Tror knappast att man kan räkna med att dom smörjer splines vid däckbyte. Man måste säkra upp och be dom göra det.

TheCrow
2014-01-14, 18:34
Vet inte om jag hört talas om någon som lyckats köra sönder en kardan vare sig på bil eller mc, förutom på tävlingsbilar.

Så jag gissar att man får nog missköta underhållet grovt om det ska gå sönder. Jag har kört 1500 mil ca utan olja i växellådan en gång. Hände nada, det var bara att fylla på och köra som vanligt.

Med kedja så är ju en sak säker och det är ju att man förr eller senare måste byta drivpaket.

En dålig kardan borde ju låta illa när man provkör och gör den inte det så är det ju bara att sköta underhållet själv sen, dvs byta olja nån gång då och då.

/Freddo

V Saarela
2014-01-14, 18:45
Vet inte om jag hört talas om någon som lyckats köra sönder en kardan vare sig på bil eller mc, förutom på tävlingsbilar.

Så jag gissar att man får nog missköta underhållet grovt om det ska gå sönder. Jag har kört 1500 mil ca utan olja i växellådan en gång. Hände nada, det var bara att fylla på och köra som vanligt.

Med kedja så är ju en sak säker och det är ju att man förr eller senare måste byta drivpaket.

En dålig kardan borde ju låta illa när man provkör och gör den inte det så är det ju bara att sköta underhållet själv sen, dvs byta olja nån gång då och då.

/Freddo

Oj, jag har sett en hel del trasiga kardaner på vanliga landsvägshojar. Nu går väl räven upp i varv :) , men oftast på BMW och då inte för att kardanen i sig gått sönder för att den gått sönder, utan för att packboxen läkt och.....kan hända även den bästa/noggranna

Vad var det för hoj Cow som hade separat olja motor och växellåda?

räven
2014-01-14, 19:02
Förr hade BMW även en dl. olja i kardantunneln för att smörja splins å knutar.

Hondamannen
2014-01-14, 19:47
Jösses, snart får vi beställa en ambulans till räven :-)

Jag måste hålla med dig VS, kedja har idag lång livslängd, kostar inte så mkt, så jävla mkt underhåll kräver den inte heller men blir klart lite kladdigt här och där på bakdäcket men även det kan man undvika om man väl rätt kedjevax. Min kedja har gått 6200 mil och är orginal kedjan och jag tror att den håller upp till 8000 mil.

De behövs heller inte justeras så ofta. Sist min kedja justerades var när jag byte däck och det gjorde ju själv klart firman. Så jag har inte behövt justera kedjan de senaste 1000 milen och tror inte att jag behöver justera den tills det är dags att byta däck igen.

Förr var jag väldigt mkt emot kedja men jag har dock ändrat mig.


Vs, har du koll på reperationskostnaderna för havererad kardan? Tex om splines om går sönder?

TheCrow
2014-01-14, 20:39
Nja, hoj vet jag inte. Jag talar om en SAAB angående växellådan. Om oljan läcker ur kardanen så är det ju inte så bra. Men då borde man ju se det och byta. Det blir väl rimligen en fläck där den står parkerad?

/Freddo

Kakel_anders
2014-01-14, 21:11
Om du har en bil? Kör du omkring med tickande bomb ?

Alltid!
Det i kombination med en bottenlös sparbössa :)

TheCrow
2014-01-14, 21:52
När jag kör mc betraktar jag iofs bilar som tickande bomber...

/F

räven
2014-01-14, 22:10
Upprepar mig, känner inte igen problemen med kardan hojar

Bongo
2014-01-14, 22:13
Varför inte ta loss och sätta dit hjulet själv? Jag gjorde det- är inte speciellt mekkunnig- men iaf. Då vet du med säkerhet att det lir smort- och jag sparade en massa pengar på att ta med mig hjulet med däck till gummiverkstaden. Man måste nog gå in för det om man ska lyckas sätta hjulet fel sedan. Kolla bara vad det ska vara för moment på bultarna

räven
2014-01-14, 22:19
Varför inte ta loss och sätta dit hjulet själv? Jag gjorde det- är inte speciellt mekkunnig- men iaf. Då vet du med säkerhet att det lir smort- och jag sparade en massa pengar på att ta med mig hjulet med däck till gummiverkstaden. Man måste nog gå in för det om man ska lyckas sätta hjulet fel sedan. Kolla bara vad det ska vara för moment på bultarna

Enkelt som ett bilhjul, blir alltid rakt, å man vet att kardan inte blir för spänd.

V Saarela
2014-01-15, 06:39
Vs, har du koll på reperationskostnaderna för havererad kardan? Tex om splines om går sönder?

Neeeh, men en lekmannagissning........sk splinsen med drev kostar väl med en svensk reparation kanske allt mellan 6-8000:- i delar. Till det så tillkommer ju lite lager och packboxar för nån tusenlapp.
....och på det jobb.

Mosar man hela kardanklumpen så lär den väl kosta.....cirka 20 - 30.000:-?





Enkelt som ett bilhjul, blir alltid rakt, å man vet att kardan inte blir för spänd.

Man gör ju på en kedja en grundinställning när kedjan är ny. När man tar lös bakhjulet så lossar en del kedjespännarna i tron att man måste göra det....men det behövs ju inte.

TMax500
2014-01-15, 09:51
OT: Hondamannen, denna oron för kardan... vad bottnar den i? Är du på väg att byta till en VFR 1200, Pan European eller rent av en Guldvinge? För du tänker väl knappast överge ris-mopparna?
Eller är du lite, lite, lite sugen på en boxer från BMW? ;)

LowTech
2014-01-15, 10:05
Upprepar mig, känner inte igen problemen med kardan hojar
Nu gillar jag kardan för att det är nästan underhållsfritt och dessutom renligt, men ingen fanatiker, har kedjehojar också. Ca 50-50.
Kardan är som en motor den är avsedd att hålla fordonets hela livslängd ut, och det gör den vanligen också..
Den som undrar över livslängden kan ju jämföra marknadsutbudet för "kardanpaket" med dito för "drivpaket" (kedja+drev)

engström67
2014-01-15, 11:03
Triumph Explorer skall kardan oljan bytas vid 100 mil sedan aldrig mer:eek:.Men det tänker jag göra ändå.Har aldrig hört någon smort ihjäl sig:).Angående splines,allt är då slutet på min förutom kuggkransen mellan slutväxel,nav och det är ju simpelt att stryka på lite fett när man sätter tillbaka hjulet.ENDA hoj jag har hört som haft problem med kardan är Gs 1200.:cool:

Hondamannen
2014-01-15, 11:36
Räven, läs nu detta nogrannt BMW:D



Triumph Explorer skall kardan oljan bytas vid 100 mil sedan aldrig mer:eek:.Men det tänker jag göra ändå.Har aldrig hört någon smort ihjäl sig:).Angående splines,allt är då slutet på min förutom kuggkransen mellan slutväxel,nav och det är ju simpelt att stryka på lite fett när man sätter tillbaka hjulet.ENDA hoj jag har hört som haft problem med kardan är Gs 1200.:cool:

engström67
2014-01-15, 11:55
Räven, läs nu detta nogrannt BMW:D

MEN skulle aldrig hindra mig från att köpa en.Kan bli en gs 1200 adventure nästa gång:)

räven
2014-01-15, 14:20
MEN skulle aldrig hindra mig från att köpa en.Kan bli en gs 1200 adventure nästa gång:)

Behöver du inte vara, under mina 20 år på GSar har jag bytt en packbox för 72,50 kr. på grund av oljefuktning. Annars bara går det med oljebyte var 1000 mil.

Essge
2014-01-15, 15:32
Vill bara påpeka att moderna BMW'r inte har några splines mellan navet och hjulet. Man bultar fast hjulet med 5 bultar, ungefär som på en bil.

Röjkvist
2014-01-15, 18:28
Vill bara påpeka att moderna BMW'r inte har några splines mellan navet och hjulet. Man bultar fast hjulet med 5 bultar, ungefär som på en bil.
Kunskapen om BMW är på forumet på en hälsosamt hög nivå:)

räven
2014-01-15, 18:52
Kunskapen om BMW är på forumet på en hälsosamt hög nivå:)

Håller med

V Saarela
2014-01-15, 19:08
...och vilka har påstått det?

engström67
2014-01-15, 23:35
Vill bara påpeka att moderna BMW'r inte har några splines mellan navet och hjulet. Man bultar fast hjulet med 5 bultar, ungefär som på en bil.

Ja just det,så är det på min mä.Blanda ihop det med förra hojen som hade dubbelswing:)

Foosi
2014-01-21, 08:15
jag har väl inte jättemånga i vänskapskretsen som kör kardanhojar, men ett fåtal. hör inte så mycket pratas om kardanstrul, eller haveri. tror det är rätt ovanligt. gissar att när det hänt så är det grov misskötsel. typ ingen eller fel olja.
Om jag skulle leta hoj, skulle jag nog inte låta det iaf vara en avgörande faktor, rem, kedja, eller kardan. när man blir kär ... måste man ha....
kan bara säga att jag gillar mjukheten i remdriften på min Wildstar. sedan får man då och då slänga på lite läderfett ;o) så den är inte helt underhållsfri den heller ... haha