handdator

Visa fullständig version : Gel gloves och bar snake



Hondamannen
2014-01-12, 01:50
Hej,

Läste på ett forum att Gel gloves är anti vibrationer. Är det någon som har erfarenhet av dessa saker? Tror ni att det verkligen hjälper?

De är ju många hojar har jag skippat pga av vibbar i styret. Det kanske finns botemedel mot det.

Mvh

Hondamannen

Jan-Olov
2014-01-12, 11:39
Hjälper gör det nog men du förlorar all kontakt med hojen i handen. Jag har använt gelhandskar i jobbet så jag har använt sådana.

Olle Å
2014-01-12, 11:43
Hej,

Läste på ett forum att Gel gloves är anti vibrationer. Är det någon som har erfarenhet av dessa saker? Tror ni att det verkligen hjälper?

De är ju många hojar har jag skippat pga av vibbar i styret. Det kanske finns botemedel mot det.

Mvh

Hondamannen

Jag tror faktiskt att ett par handskar med gelbeläggning mot handtaget skulle fungera.
Är lite fundersam eftersom det i så fall blir en tunn beläggning. Om du kunde få tag i en tunn gelpad ca 10 mm tjock och limma den direkt på styret. Sedan limma något flexibelt material utanpå.
Då får du nog ett mycket bra vibratonsskydd.
Om man limmar gelpaden direkt på handtagen, så kanske det blir för tjockt. :confused:

Hondamannen
2014-01-12, 12:24
Tack för era svar! Det där snake bar? Vad fan är det för ngt,hur funkar den och fungear den överhuvudtaget?

Månne
2014-01-12, 19:14
Styrändsvikter finns i olika vikter och det är det du ska gå på.

engström67
2014-01-12, 19:23
Små vibrationer har jag haft i alla hojar jag haft och det har varit olika styrvikter med,ingen skillnad.Finns ingen hoj som är fri från vibrationer.Har själv händer som är förstörda och domnar direkt,men bara att ge fan i att känna efter.Det kan bli efter 1 mil eller 400mil.Men jobbat mycket med tunga maskiner så inget att göra åt.Bara att bit ihop,:) Eller köp en Panna,ska ju vara bland dom mest vibb fria hojarna.Men tyvärr för gubbig för mig.

V Saarela
2014-01-13, 07:14
Jag är nuförtiden inte speciellt känslig med domningar i händerna.
För min del så, när mina händer domnar bort så brukar det bero på framdäcket. Fel på däcket har hänt även på nya hojar....

pentti01
2014-01-13, 12:39
Pratade med en hojmekaniker som sysslat/åkt hoj sedan 50-talet; det dom gjorde "förr i tiden" var att smälta ner 500g bly i vardera ändan av styret.

V Saarela
2014-01-13, 17:57
Finns en del som experimenterar med blykulor/blyhagel i styret.

Torde gå i 1-2 kilo i ett vanligt styre typ CBF500

http://www.dykmagasinet.se/shop/bly/11-blyhagel-i-losvikt.html

Månne
2014-01-13, 21:42
Japp har jag också hört, det och sand.