handdator

Visa fullständig version : Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?



Twenty2
2014-01-06, 13:03
Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2232939-fler-mc-forare-utan-korkort-dog

Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

Vad är eran åsikt kring detta ?

Kakel_anders
2014-01-06, 14:42
Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2232939-fler-mc-forare-utan-korkort-dog

Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

Vad är eran åsikt kring detta ?


Det har varit min åsikt hela tiden.
Jag tror inte att man kan lyssna på "dont drink and drive" grejer för mycket, man kan nog inte heller helt utgå från att alla är lika funtade som de som redan begriper att man inte kör berusad.

Risk2an tyckte jag var givande, en hel del aha-upplevelser, men främst var det jäkligt roligt!

Kraven är minst sagt rimliga, kostnaden för utbildningen är däremot rent ocker.
Jag körde 8st 60min lektioner, risk 1+2, teoripaket, 1 uppskriv + 1 uppkörning och tror jag i runda slängar hamnade vid 16.000 (högst ungefärlig summa, tror det vart mer.)

erikn
2014-01-06, 14:49
Håller med ovanstående. Det som tar tid på körskolan är precis krypkörningen. Jag körde 4 st dubbellektioner (2x40) annars som ovan men inget teoripaket. Testade online-test ett antal gånger, hade godkänt alla gånger. Hade iofs lite plus då ena dottern precis tagit körkort och den andra håller på. Jag körde upp i okt 2012, 48 år gammal.

Twenty2
2014-01-06, 20:02
Jag tror absolut att det går att göra utbildningen vettigare och mer relevant. Att visa att man som förare kan hantera hojen i både hög och låg hastighet tycker jag faktiskt blir viktigare ju mer jag själv kört. Däremot så upplever jag att det är alldeles för mycket fokus på slalomkörning i snigelfart. Har spenderat en hel del tid på körskolan under sommaren, som åskådare och inte som elev. Tycker att det är fullt görbart att se vilka som faktiskt har kontroll på cykeln och de som inte har det trots att foten kan hjälpa till lite vid olika tillfällen. Det borde en provförättare också kunna se kan jag tycka.

Att ställa lägre krav på utbildningen för att (vad jag har fått för mig) "ett få tal" kör utan giltig behörighet. Anser jag är idioti om det blir "för lätt". Kunskaperna behövs i trafiken, framför allt när man färdas på två hjul...
Har sett en hel del riktigt risiga förare som fick sina kort på köpet när hojkortet kom med på köpet till B-behörigheten.
Det som i det här fallet skulle kunna göra en skillnad eftersom det är ekonomi med i det hela är att på något sätt reglera lektionskostnaderna. Vilket blir väldigt konstigt att göra på en privat marknad....

Har inga lösningar bara åsikter ;)

pepe1302
2014-01-06, 20:33
Som nybliven innehavare av mc och kort kan jag bara tycka att om man lättar på kraven för att fler ska klara av uppkörningen urholkar man enbart kvalitén på utbildningen. Jag tyckte att risk-ettan var för mig (46 år haft b-körkort i 26 år) var ganska meningslös. Risk-tvåan tycker jag däremot var givande men den skulle kunna utvecklas ytterligare. Som nybliven mc-förare är man inte fulländad men man skall kunna visa upp en acceptabel hantering av hojen.

Sedan har man förhoppningsvis ett visst mått av överlevnadsinstinkt och kör efter sin kapacitet/erfarenhet.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

TheCrow
2014-01-06, 20:54
Njae, lätta på kraven känns märkligt. Så svårt är det inte, det är ju mer kostnaden som är problemet. Sedan kan jag tycka att vissa delar inte är så bra. Som t ex Risk 1:an, den tillför verkligen ingenting. Att man inte ska köra berusad är inte en utbildningsfråga. Det är en attitydsfråga och den löser man inte på en kvällslektion. Den skulle dock kunna vara kvar men med annat innehåll, typ att man får reda på de vanligaste fällorna när man är ute och övningskör. Mer av en tips och råd till elev och handledare.

Risk 2:an tycker jag är riktigt bra och där vart det några aha-upplevelser. Den skulle man ju vilja ha in så tidigt som möjligt. Men man måste ju ha grundläggande färdigheter för att den inte ska bli farlig, höll på sluta illa för en kille när jag gick.

Körkortsprovet skulle kunna ändras vad det gäller manöverbanan. Vad är syftet med att leda hojen t ex? Kör man glidare så får man ju som en märla och det kommer ju aldrig bli aktuellt att jag knuffar runt på den utan att gränsla den.

Körningen i korridoren är också rätt tveksam, vem skulle få för sig att köra på ett sånt trångt ställe IRL?

Reglerna kring vilket fordon man måste ha för att köra upp känns ju också märkliga när de inte stämmer överens med körkortsklasserna.

Vad man gör åt folk med dålig attityd vet jag inte, men lättare utbildning lär inte hjälpa tror jag. Det leder väl mest till att kunskapen sjunker generellt ute på vägarna.

/Freddo

Kakel_anders
2014-01-06, 21:14
Jag tror absolut att det går att göra utbildningen vettigare och mer relevant. Att visa att man som förare kan hantera hojen i både hög och låg hastighet tycker jag faktiskt blir viktigare ju mer jag själv kört. Däremot så upplever jag att det är alldeles för mycket fokus på slalomkörning i snigelfart. Har spenderat en hel del tid på körskolan under sommaren, som åskådare och inte som elev. Tycker att det är fullt görbart att se vilka som faktiskt har kontroll på cykeln och de som inte har det trots att foten kan hjälpa till lite vid olika tillfällen. Det borde en provförättare också kunna se kan jag tycka.

Att ställa lägre krav på utbildningen för att (vad jag har fått för mig) "ett få tal" kör utan giltig behörighet. Anser jag är idioti om det blir "för lätt". Kunskaperna behövs i trafiken, framför allt när man färdas på två hjul...
Har sett en hel del riktigt risiga förare som fick sina kort på köpet när hojkortet kom med på köpet till B-behörigheten.
Det som i det här fallet skulle kunna göra en skillnad eftersom det är ekonomi med i det hela är att på något sätt reglera lektionskostnaderna. Vilket blir väldigt konstigt att göra på en privat marknad....

Har inga lösningar bara åsikter ;)

Låt risk 1 och 2 fortsatt vara obligatoriskt, men gratis! :))

Problem solved! xD

TheCrow
2014-01-06, 21:16
Det finns inga gratisluncher...

Kakel_anders
2014-01-06, 21:28
Jag glömde markera ironin, sorry ;)

Hornet
2014-01-06, 22:10
Idag kan ju outbildade mc förare "utbilda" nya förare, jag menar gamla som fick sitt körkort så att säga kortet på köpet. Det är ju bara att skaffa körkortstillstånd & en handledare hänga på sig övningsvästen och börja köra. Gör sen risk 1 & 2 och kör upp,, Så gjorde jag mitt körkort kostade mig 6500 kr. Detta kan ju pågå länge till när jag har haft kortet i 5 år så kan jag ju börja "utbilda" om jag skulle vilja.

erikn
2014-01-06, 22:28
Körningen i korridoren är också rätt tveksam, vem skulle få för sig att köra på ett sånt trångt ställe IRL?
Köerna runt stockholm. Kör så varje gång det är kö.

Twenty2
2014-01-06, 22:44
Korridorskörningen kan ju vara bra i storstadsköer som redan nämns ovan.
Tycker dock att den krypkörningsbanan med portarna, den som upplevs lättare. Är mer relevant då det är start och stopp i låga farter med i den. Det är nog mer applicerbart för en situation på tex en gågata eller liknande när det kliver runt fotgängare som man behöver "undvika". Tycker att slalomkörningen som ingår i den "svåra" krypbanan inte är direkt verklighets förankrad.

Kostnaden för ett körkort varierar rätt friskt och visst det är ju inte gratis, alla har inte möjligheten att köra privat osv osv. Men att generellt sänka kraven för de som ska vistas ute i trafiken är nog att skjuta sig själv i foten på sikt. Lite som att sänka kravet för att bli kirurg eller brandman för att det är så få som klarar av utbildningen... och vem vill bli opererad av en kirurg med undermålig utbildning ? ;)

TheCrow
2014-01-06, 22:56
Jo, fast det är ju inte så att man måste klämma sig mellan i köerna. I synnerhet inte på det viset att man viker 90 grader fram och tillbaka. Krypkörningen i slalombanan tycker jag känns mer motiverad. Dels är det en balansövning och dels en koordinationsövning som visar att man har lite koll på mc och kropp.

Jag räknade på minsta möjliga kostnad och tror, minns inte riktigt, det hamnade nånstan runt 6-7000:-. Då var det inga körlektioner inräknade.

På båda mina uppkörningar fick man den svåra krypkörningen...

/Freddo

Markus
2014-01-06, 23:57
Sänka kraven känns tveksamt, men jag tycker att man borde kunna göra krypkörningen på Risk2 och få den bedömd där. På uppkörningen kan man då istället fokusera på att köra i trafik, kanske en lite längre runda än vad man kör idag.

På Risk1 pratade vi lite om personligt skydd, material på kläder och hjälmar, osv. Det tyckte jag var ganska vettigt men annars så var det kanske inte den roligaste kvällen i mitt liv :)

Kakel_anders
2014-01-09, 00:42
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/

SMC vill göra utbildningarna mer kostnadseffektiva och dessutom prioritera erfarenhet framför provresultat där det är möjligt, detta för att få ner antalet körkortslösa som dör eller skadas svårt på MC och uppnå den många gånger ifrågasatta "Nollvisionen"

Är det verkligen rätt väg att förändra utbildningarna för att nå just denna nollvisionen, visst ser jag att den naturligtvis kan bli bättre, men det innebär ju lätt att det blir fler moment, och knappast billigare med det..

Min fråga, ja en fråga som dyker upp ganska ofta..
Är det verkligen sannolikt att folk som idag väljer att Supa, skjuta heroin eller/och struntar i hjälm/skydd i kombination med avsaknat körkort skulle göra bättre ifrån sig och på så vis hjälpa till att nå "Nollvision" om de fick en enklare/billigare MCutbildning ???????

I min värld är denna grupp människor redan så urbotat pantade att det skulle förvåna mig om en uppkörningsförättare skulle släppa iväg dem på en BMX, än mindre en motorcykel.

Jag tycker det är rent fördjävligt att MC-kollektivet ska stå till last för kriminelt pack och deras idioti.

Kortfattat så står denna grupp åter oss till last, även om det i texten menas att det ska bli enklare och billigare så är det sannolikt inte den tolkningen som regering, försäkringsbolag etc. kommer göra och det är helt klart magstarkt att skylla dödsfall bland körkortslösa på hårdare krav på MCkort.

Något jag också väljer att ifrågasätta är deras sätt att lägga fram fakta här, framförallt under "Dödade 2011-2012 med och utan körkort", det skulle läggas upp tydligare hur många eller iallafall en uppskattning på hur många aktiva motorcyklister vi har med respektive utan kort.. (Även om jag kan förstå att en sådan siffra kan vara svår att uppskatta..)

Ankan1
2014-01-09, 03:02
Om man utgår från ett (körkort) med normala kunskaper i att ha lärt sig att framföra detta fordon på allmän väg med andra trafikanter samt har en normal dos av (självbevarelsedrift) och en (känsla) för när det kanske kommer att sluta illa så lär nog många om än inte alla klara sig oavsett hur avancerade utbildningarna än må ha blivit.För vad spelar det för roll om någon av de tre tidigare kunskaperna kanske brister radikalt på landsvägen och på så vis sätter de två andra ur spel oavsett hur fin denna körkortsutbildning än må ha varit.

Finns ju dom som har den nyaste mest tekniska hojen med all säkerhetsutrustning samt de mest dyra skyddskläder som går att hitta med ett av de nyare mc körkorten och lik förbannat så drattar de på ändan i de mest pinsamma situationer där Nisse Röj i öppen Nolan hjälm och trätofflor på en sliten GPZ med ett trettio år gammalt mc kort aldrig lyckas skada sig.Så hur var det nu med ...

Kakel_anders
2014-01-09, 07:35
Om man utgår från ett (körkort) med normala kunskaper i att ha lärt sig att framföra detta fordon på allmän väg med andra trafikanter samt har en normal dos av (självbevarelsedrift) och en (känsla) för när det kanske kommer att sluta illa så lär nog många om än inte alla klara sig oavsett hur avancerade utbildningarna än må ha blivit.För vad spelar det för roll om någon av de tre tidigare kunskaperna kanske brister radikalt på landsvägen och på så vis sätter de två andra ur spel oavsett hur fin denna körkortsutbildning än må ha varit.

Finns ju dom som har den nyaste mest tekniska hojen med all säkerhetsutrustning samt de mest dyra skyddskläder som går att hitta med ett av de nyare mc körkorten och lik förbannat så drattar de på ändan i de mest pinsamma situationer där Nisse Röj i öppen Nolan hjälm och trätofflor på en sliten GPZ med ett trettio år gammalt mc kort aldrig lyckas skada sig.Så hur var det nu med ...

Naturligtvis finns det ehmm.. förbättringar att göra även bland oss själva, det jag menar är att det finns en grupp människor som helst enkelt trivs bättre utanför lagar och regler, och som helt enkelt inte bryr sig. Det är ju den sortens människor som tillåts skapa statistik över dem som HAR körkort.
Det är väll rimligt på ett sätt då vi talar om olyckor på en MC, men samtidigt så är det ju garanterat så att denna typ av hopanslagning också påverkar parametrar som t.ex försäkring.

TheCrow
2014-01-09, 07:44
Fast nu står ju körkortslösa och andra för 40% av omkomna. Så det är väl de andra 60% som vill försöka rädda. Utav det jag läste så är det främst två saker de vill ändra. Det ena att det ska bli billigare/enklare att ta körkort tidigt för att på så sätt börja bygga erfarenhet.

Det andra var väl vidareutbildning men där känns det ju som de pratar i egen sak. De hoppas väl på att de är de som ska stå för den där vidareutbildningen som gissningsvis inte är gratis.

Men de betonar ju erfarenhetens betydelse för säkerheten, problemet är ju att erfarenhet kan man ju inte köpa sig till eller utbilda sig till direkt.

ThompaB
2014-01-11, 12:31
Ser man till hur folk kör idag, så skulle kraven för att ta körkort rentav höjas! Ser man till bilförare så görs det mycket utom att just köra såsom, SMS:a, telefonera, sminka sig, läsa tidningen (!!) etc.

Jag tog mitt MC-kort i somras och de stora farorna i trafiken som jag ser det är inte andra mc-förare utan förare av andra fordon. Även om jag kan hålla med i att Riskettan inte gav mig särskilt mycket borde den teoretiska kursen avslutas med ett kort prov för att tvinga den som deltar att faktiskt lyssna, så kan vi hoppas att åtminstone något fastnat. Risktvåan för MC var bra och gav mycket tips och tricks i hanteringen av hojen som jag själv nog inte vågat prova på allmän väg.

Gällande krypkörningen för MC så är den betydelsefull, som en del redan skrivit ex. i köer i rusningstid i Stockholm. Det gäller att man kan behärska sitt fordon i knepiga situationer.

Summa summarum, riskettan borde bli svårare och risktvåan göras billigare alternativt att man gör detta inslag två gånger i utbildningen?!

Kakel_anders
2014-01-11, 12:39
Fast nu står ju körkortslösa och andra för 40% av omkomna. Så det är väl de andra 60% som vill försöka rädda. Utav det jag läste så är det främst två saker de vill ändra. Det ena att det ska bli billigare/enklare att ta körkort tidigt för att på så sätt börja bygga erfarenhet.

Det andra var väl vidareutbildning men där känns det ju som de pratar i egen sak. De hoppas väl på att de är de som ska stå för den där vidareutbildningen som gissningsvis inte är gratis.

Men de betonar ju erfarenhetens betydelse för säkerheten, problemet är ju att erfarenhet kan man ju inte köpa sig till eller utbilda sig till direkt.

Nollvisionen som jag flera gånger tolkat den innefattar olyckor på MC, med eller utan körkort.

Artikeln handlar ju i stor om hur de vill arbeta för att dårar utan körkort ska få det lättare att ta sitt körkort, precis som att de överhuvudtaget bryr sig :)

"40 procent av dem som dödades på motorcykel 2011-2012 saknade körkort. Många av dessa körde lånad eller stulen MC och var påverkade av alkohol och/eller droger i samband med dödsolyckan. Om alla som kör motorcykel har körkort och är nyktra och/eller drogfria under MC-körning skulle dödstalen halveras. SMC anser därför att alla aktörer bör satsa gemensamt på att minska olovlig MC-körning och öka körkortstagandet på MC."

ThompaB
2014-01-11, 12:43
Nollvisionen som jag flera gånger tolkat den innefattar olyckor på MC, med eller utan körkort.

Artikeln handlar ju i stor om hur de vill arbeta för att dårar utan körkort ska få det lättare att ta sitt körkort, precis som att de överhuvudtaget bryr sig :)

"40 procent av dem som dödades på motorcykel 2011-2012 saknade körkort. Många av dessa körde lånad eller stulen MC och var påverkade av alkohol och/eller droger i samband med dödsolyckan. Om alla som kör motorcykel har körkort och är nyktra och/eller drogfria under MC-körning skulle dödstalen halveras. SMC anser därför att alla aktörer bör satsa gemensamt på att minska olovlig MC-körning och öka körkortstagandet på MC."

Utan att ha forskat vidare i frågan själv, men finns det statistik på olyckor i trafiken där man kan se andelen med respektive utan körkort finns dokumenterade? Särskiljer man detta i statistiken eller vad grundar man på att göra utbildningen lättare?

...får lite reducera narkotikabrott-med-legalisera-skiten-varning över detta; läs ex. legalisering av marijuana i Colorado som sänkt denna typ av brott till noll.. :)

Kakel_anders
2014-01-11, 13:24
Utan att ha forskat vidare i frågan själv, men finns det statistik på olyckor i trafiken där man kan se andelen med respektive utan körkort finns dokumenterade? Särskiljer man detta i statistiken eller vad grundar man på att göra utbildningen lättare?

...får lite reducera narkotikabrott-med-legalisera-skiten-varning över detta; läs ex. legalisering av marijuana i Colorado som sänkt denna typ av brott till noll.. :)

Jo Colorado lär ju i sin tur få äta upp sin nya kassako tids nog ;)

Kakel_anders
2014-01-11, 13:26
"Att alla förare av motorfordon har körkort måste bli en prioriterad åtgärd i Nollvisionens etappmålsarbete för att halvera antalet dödade och minska de allvarligt skadade med 25 % till 2020. Om alla som körde motorcykel 2011-2012 haft körkort, skulle etappmålet för dödade och allvarligt skadade i stort sett vara uppnått."

Med detta som motivation vill man alltså dels sänka priset på utbildningen (Vilket är för mig heelt okay!), men man vill också anta en modell där man som det fint uttrycks blir mer "kostnadseffektiv", det ringar i mina öron med en sämre kvalite, och en sämre kontroll.

Ankan1
2014-01-11, 14:38
Naturligtvis finns det ehmm.. förbättringar att göra även bland oss själva, det jag menar är att det finns en grupp människor som helst enkelt trivs bättre utanför lagar och regler, och som helt enkelt inte bryr sig. Det är ju den sortens människor som tillåts skapa statistik över dem som HAR körkort.
Det är väll rimligt på ett sätt då vi talar om olyckor på en MC, men samtidigt så är det ju garanterat så att denna typ av hopanslagning också påverkar parametrar som t.ex försäkring.

För egen del så räknar jag inte en mc förare som aldrig innehaft körkort för mc för just en mc förare lika lite som om en passagerare på en jumbojet skulle kallats för pilot om han lyckats ta sig in bakom spakarna.Därför undrar jag varför t ex körkortslösa mc förare tillförs denna statistik bland mc förare med körkort.Det är ju två helt olika ämnen.

Kakel_anders
2014-01-11, 14:49
Preciiiiiiiiiiis!

engström67
2014-01-11, 15:37
Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2232939-fler-mc-forare-utan-korkort-dog

Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

Vad är eran åsikt kring detta ?

Dummaste jag hört.Finns ju så enormt orutinerade och farliga idag som tagit körkort,fast man kan ju undra om dom hittat det.Nä dåligt förslag. Se bara på ALLA Svenska yrkeschaufförer där har ju nån profet i slips kommit på att VI alla ska gå YKB.Yrkeskompetensbevis. 5x8timmar före 2016 annars blir man av med körkortet,och levebrödet.Sedan skall allt göras om igen vart 5,år.Visst många behöver det så nå onödiga kommentarer från nån som inte begrip behövs ej.Men jag tycker det är bra,men sånt ska vi hålla på med även med 30-40 års erfarenhet bakom ratten,så ska 75% av alla bilister fara fram utan att ha koll på nått.Och sedan gnölar man över att det blir för svårt att ta kort.Nä ska va tufft.Låt alla bilister gå nån kurs OFTA för att se om dom är lämpliga att vistas i trafiken.JAG vet att många inte är det.

Allaandranamnvarupptagna
2014-01-11, 20:58
Risk 1an, skulle vara obligatorisk men Gratis, 2an e som du skiver rätt så givande.
Högfart och efektiv inbromsing är mycket bra moment enligt mig, men dock Lågfart kanske kunde ändras om något.. jag som körde upp med egen hoj (kawas GPZ) fick maxa styret för att komma runt, och då var precis, men de gick.

Sen uppkörning och teori tycker jag e en självklarhet dock mer fokus på just mc delen i frågeformulären, många frågor var samma trafikfrågor som med bil, hade kanske max 20 frågor specefikt om mc eller mc i trafik.

MEN SÄNK ABSOLUT INTE KRAVEN ! !

I australien har de dock en smart sak, när du skaffar mc kort, måste du ha en mindre mc först 1 år och lär dig hantera hojen innan du för köpa och köra tex R1. tycker det låter vettigt.

TheCrow
2014-01-12, 00:34
Fast det har vi ju här med - lätt, mellan och tung mc.

Fullt styrutslag får man nog göra med de flesta mer eller mindre. Det är väl antagligen poängen med den övningen.

/Freddo

Kakel_anders
2014-01-12, 04:11
Risk 1an, skulle vara obligatorisk men Gratis, 2an e som du skiver rätt så givande.
Högfart och efektiv inbromsing är mycket bra moment enligt mig, men dock Lågfart kanske kunde ändras om något.. jag som körde upp med egen hoj (kawas GPZ) fick maxa styret för att komma runt, och då var precis, men de gick.

Sen uppkörning och teori tycker jag e en självklarhet dock mer fokus på just mc delen i frågeformulären, många frågor var samma trafikfrågor som med bil, hade kanske max 20 frågor specefikt om mc eller mc i trafik.

MEN SÄNK ABSOLUT INTE KRAVEN ! !

I australien har de dock en smart sak, när du skaffar mc kort, måste du ha en mindre mc först 1 år och lär dig hantera hojen innan du för köpa och köra tex R1. tycker det låter vettigt.

Avseende teorifrågor finns där en hel del a-kortstagare som inte har B-kort.


Tycker det är riktigt att ställa höga krav på förare oavsett behörighet.

Allaandranamnvarupptagna
2014-01-14, 19:39
Fast det har vi ju här med - lätt, mellan och tung mc.

Fullt styrutslag får man nog göra med de flesta mer eller mindre. Det är väl antagligen poängen med den övningen.

/Freddo

Ja precis som vår Mellanklass som går över till tung ja, men där fans då först 125a eller va de var de första året därefter gick de upp ett snäpp automatiskkt osv.

ang styrningen; Nja, de kan jag inte hålla med om, en "grusvägshoj" vill jag nog mena på har mycket mer marginaler i styrutslaget än supersport rent generellt, samt enklare att styra i en upprätt positon.. tycker jag iallafall

TheCrow
2014-01-14, 20:50
Fast vår mellanklass går väl inte över till tung automatiskt längre, inte villkorslöst iaf. Redan lyckas glömma reglerna sen i somras...

Angående styrning så är det naturligtvis skillnader men när man är ny så är ingen hoj direkt lätt. Marginalerna med glidare är rätt små dom med men det går.

/Freddo

Allaandranamnvarupptagna
2014-01-15, 11:50
Fast vår mellanklass går väl inte över till tung automatiskt längre, inte villkorslöst iaf. Redan lyckas glömma reglerna sen i somras...

Angående styrning så är det naturligtvis skillnader men när man är ny så är ingen hoj direkt lätt. Marginalerna med glidare är rätt små dom med men det går.

/Freddo

Haha, ja en Chopper Glidare med aphäng haha, de skulle jag vilja se! ;)

Va har de ändrat de ? vad är det som gäller nu då ? hur funkar de om man skulle ta mellan i daxläget,kop utb till tung senare eller va ?

Kakel_anders
2014-01-15, 14:45
Haha, ja en Chopper Glidare med aphäng haha, de skulle jag vilja se! ;)

Va har de ändrat de ? vad är det som gäller nu då ? hur funkar de om man skulle ta mellan i daxläget,kop utb till tung senare eller va ?

Om jag inte missminner mig så får man göra en skrivning och en uppkörning för tung.
Enda skillnaden är att om du ahft mellan i två år får du ta tung när du är 20...

Taget ifrån: http://www.korkortsportalen.se/lattlast/Olika-sorters-korkort/A--tung-motorcykel-och-traktor/

Borken
2014-01-16, 10:31
Mest fascinerande är att mopedkortet AM är förenklat, de små 16-åringarna behöver inte kunna så mycket när de skall ut i trafiken :P
Vad hände med "tänk på barnen", curlingsamhället har gått lite för långt igen....

TheCrow
2014-01-16, 12:46
När jag var liten behövdes inget körkort alls för modes så jag vet inte... Känns som det funkade då med. På vilket sätt har dom förenklat AM?

/Freddo

Kakel_anders
2014-01-16, 15:15
Det har nog inte förenklats utan ÄR snarare en förenkling av motsvarande behörigheter den delar vägbana med :)

Borken
2014-01-16, 18:31
Det har nog inte förenklats utan ÄR snarare en förenkling av motsvarande behörigheter den delar vägbana med :)

Precis!