handdator

Visa fullständig version : Kedjebyte



erikn
2014-01-06, 10:38
Ja hur är det? Byter man bara kedja ibland eller byter man alltid dreven också?

I somras bytte jag hela drivpaketet. Kommer inte ihåg exakt vilken kvalitet, köpte det på XLmoto.se. Nu några hundra mil senare så kan jag dra ut kedjan från drevet en bit, alltså dags för byte. Jag ska erkänna att jag inte detaljstuderat skicket på dreven så det är en liten osäkerhetsfaktor.

Anledningen till frågan är att kompletta drivpaket kostar bra mycket mer än bara en kedja.

Olle Å
2014-01-06, 10:52
Ja hur är det? Byter man bara kedja ibland eller byter man alltid dreven också?

I somras bytte jag hela drivpaketet. Kommer inte ihåg exakt vilken kvalitet, köpte det på XLmoto.se. Nu några hundra mil senare så kan jag dra ut kedjan från drevet en bit, alltså dags för byte. Jag ska erkänna att jag inte detaljstuderat skicket på dreven så det är en liten osäkerhetsfaktor.

Anledningen till frågan är att kompletta drivpaket kostar bra mycket mer än bara en kedja.

En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.:):):)

engström67
2014-01-06, 11:43
En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.:):):)

Varje vår? Jag körde 2500mil med min första Tiger med 105hk,fanns inget fel på varken drev eller kedja när jag bytte den till en ny.:eek:Och inte behöver ju kedjan vara slut för att den går att dra ut den en bit från drevet.Går ju att göra på en ny ju.Frågan är väl hur mycket.

V Saarela
2014-01-06, 11:55
Då har du haft fel kedja Engström :)

Skillnad mellan ett nytt och ett kronslut drivpaket är att på en ny kan man inte "röra en millimeter ens" och en kronslut så kan man trycka in en normalstor skruvmejsel mellan.
Allt däremellan får man då göra en bedömning. Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.

engström67
2014-01-06, 15:29
Då har du haft fel kedja Engström :)

Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.

Är ju det jag menade juu. Fel kedja??inte vet ja satt på hojen när den var ny.;)

Väse Conny
2014-01-06, 18:33
Då har du haft fel kedja Engström :)

Skillnad mellan ett nytt och ett kronslut drivpaket är att på en ny kan man inte "röra en millimeter ens" och en kronslut så kan man trycka in en normalstor skruvmejsel mellan.
Allt däremellan får man då göra en bedömning. Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.

Trycka in en mejsel ! vart då ?

MEHall
2014-01-06, 19:05
Mellan kedjan och bakdrevet förstås. :rolleyes: Är kedjan inte slut så ska det knappt gå. Kedja och drev slits samtidigt med varandra så att sätta ny kedja på gamla drev är att be om trubbel så att säga. :eek:
Att byta hela drivpaketet är enligt mig sunt förnuft. ;)




:cool:

Olle Å
2014-01-06, 20:48
Varje vår? Jag körde 2500mil med min första Tiger med 105hk,fanns inget fel på varken drev eller kedja när jag bytte den till en ny.:eek:Och inte behöver ju kedjan vara slut för att den går att dra ut den en bit från drevet.Går ju att göra på en ny ju.Frågan är väl hur mycket.

Inga spydigheter, tack. Om man kör ganska mycket skitiga , blöta grusvägar har man ju ett ganska stort kedjeslitage.:D

engström67
2014-01-06, 22:18
Inga spydigheter, tack. Om man kör ganska mycket skitiga , blöta grusvägar har man ju ett ganska stort kedjeslitage.:D

Skulle vara dä då:rolleyes:

erikn
2014-01-06, 22:23
Skitiga blöta asfaltsvägar verkar också vara slitsamt.

Nu blev det lite skugga så bilden är lite mörk, hoppas att ni ser ändå. Den skruvmejseln jag tryckt in är ca 4 mm tjock, men jag har inte mätt den.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140106_Kedja.jpg

Drevet ser ut så här, ser inte så slitet ut i mina ögon. Drivpaketet bytte jag i somras, ca 500 mil sedan skulle jag gissa på.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140106_Drev.jpg

engström67
2014-01-06, 22:30
Skitiga blöta asfaltsvägar verkar också vara slitsamt.

Nu blev det lite skugga så bilden är lite mörk, hoppas att ni ser ändå. Den skruvmejseln jag tryckt in är ca 4 mm tjock, men jag har inte mätt den.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140106_Kedja.jpg

Drevet ser ut så här, ser inte så slitet ut i mina ögon. Drivpaketet bytte jag i somras, ca 500 mil sedan skulle jag gissa på.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140106_Drev.jpg

Det där ju bara att åka minst 500 mil till.Kanske ännu mer om du tar bort all skit;)

erikn
2014-01-06, 22:33
Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.

engström67
2014-01-06, 22:45
Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.

Kan ju bli så lite på vissa kedjor om dom nyper i rullarna.Kan nog bero på för slags kvalite på kedjan.En Biltema kedja skulle jag tro är så i tanke på att bromspads och skivor är skräp.

engström67
2014-01-06, 22:50
Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.

Ska du byta 1032kr med förstärkt o ring kedja här:)

http://s-racing.se/Docs/Drivpaket_screen.pdf

erikn
2014-01-06, 23:03
XJ400 (som jag har) och XJ550 delar ju på nästan allt i konstruktionen. Till XJ550 finns även en "extra förstärkt" kedja som kostar ytterligare 250 kr. Är det värt för mig som är värdelös på underhåll att köpa en sån i stället så att den håller längre?

Enligt den där tabellen så ska 400 ha 102 länkar, men den jag har och vad jag sett i andra tabeller så ska både 400 och 550 ha 104 länkar. Borde ju vara samma då båda har 16/45 kuggar på dreven och ramen är samma på båda hojtyperna.

Månne
2014-01-07, 00:56
Kolla på Ebay först.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=yamaha+xj+400+sprocket+chain&rt=nc&LH_PrefLoc=2

V Saarela
2014-01-07, 05:03
Det där drivpaketet ser ut att vara några år på nacken :)
Behöver ju inte vara fel på kedjan. Skiljer ruggigt mycket också på drevkvalite. När jag har köpt drivpaket så har jag i första hand sökt via drevmärke.

Ett tecken på att nåt är galet är när den börjar hacka. Enklast är att lyfta baken på den. Snurra sakta runt och känna om den kärvar på vissa ställen och om den är olika spänd.
Sen får man ju inte glömma att det sitter ett framdrev också som snurrar typ 3ggr mer än bak.


Kedjan är ju en fet 530 kedja och hojen har väl inte direkt effekt/vrid för behov av något avancerat drivpaket. Blir mäkta förvånad att den bara höll 500 mil med tanke på dagens kedjor och drev(i jämförelse med 1983)

En kedjas styrka mäts i sk "Average tensile strenght". Paketet ovan som rekommenderas ser ut att det blir då en 530SROZ. O-ringskedja och duger gott till din hoj och lite till.
En 530 o-ringskedja ligger väl på strax under 4000kg och rekommenderas nuförtiden till hojar strax under 1000 kubik
OZ i SROZ betyder att det är en sk skruvnitlås. Fick reda på när jag senast best en SROZ till kund att dom hade lite problem med låsen så det földe med ett vanligt nitlås. Ser på din bild att du har monterat ett clipslås, så kolla att den finns med, annars beställ den separat.

V Saarela
2014-01-07, 05:14
En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.:):):)

Bara kedja då och från Biltema?
Tänkte då på att TA har drivpaket från den dyrare sidan.

V Saarela
2014-01-07, 07:21
Kolla på Ebay först.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=yamaha+xj+400+sprocket+chain&rt=nc&LH_PrefLoc=2

Allt på Ebay som glimmar är inte guld :)
Dom dyra frakterna(speciellt från England) brukar förstöra ekonomin i det....

Kakel_anders
2014-01-07, 12:25
Allt på Ebay som glimmar är inte guld :)
Dom dyra frakterna(speciellt från England) brukar förstöra ekonomin i det....

Jag har personligen fått ganska bra fraktpriser ifrån England när jag handlat grejer där, även om de kommit ifrån Asien.

Handlar jag däremot ifrån USA då brukar det få vara ett lass med prylar på en gång, alternativt att man går ihop flera stycken och handlar för att det ska löna sig med frakten...

engström67
2014-01-07, 17:50
Frågan är om man kan få prylarna gratis nånstans:rolleyes::rolleyes:Helt otroligt,här länkar man till en svensk firma som har bra priser,men då börjas det igen om kaffepengar???Jag tycker man kan jynna dom få små firmor som finns kvar.Men dom duger ju tydligen bara när det vankas gratis korv på våren vid tex provkörningar,äckligt,som att gå på Konsum;).Det blir väl så att dom slår igen alla så kan man åka till E-bay eller utlandet och klämma och känna på utrustningen,och nya hojar kan handlarna ta hem på beställning.

erikn
2014-01-07, 19:27
Ja jag håller med om att det var bra priser. Själv köper jag utomlands när priserna här hemma är dubbelt eller mer jämfört med där. De priser jag sett utomlands skiljer inte så mycket i det här fallet.

Första drivpaketet köpte jag på XLmoto.se, där kan man beställa och hämta i deras butik nära Älvsjö. Sånt passar mig då jag kan ta det mellan hem och jobb.

Men nu var de mycket dyrare än förra gången, så nu tyckte jag inte att det var prisvärt. Tabellen du länkat till är väldigt lik den (och samma priser) som finns på addemoto.se. Vad skiljer mellan dem? Är det samma firma?

Kakel_anders
2014-01-07, 19:37
Frågan är om man kan få prylarna gratis nånstans:rolleyes::rolleyes:Helt otroligt,här länkar man till en svensk firma som har bra priser,men då börjas det igen om kaffepengar???Jag tycker man kan jynna dom få små firmor som finns kvar.Men dom duger ju tydligen bara när det vankas gratis korv på våren vid tex provkörningar,äckligt,som att gå på Konsum;).Det blir väl så att dom slår igen alla så kan man åka till E-bay eller utlandet och klämma och känna på utrustningen,och nya hojar kan handlarna ta hem på beställning.

Detta är inte unikt för denna enskilda branchen.

Men både du och jag vet att det är en politisk fråga långt mer än en lojalitetsfråga, min plånbok har inte råd att handla till vad som ibland är rena ockerpriser.
Men det förstås, det kanske är så att det du dricker kaffe för behöver en annan för att äta en månad.

Tackar men jag både går på konsum OCH handlar min korv där ;)

erikn
2014-01-07, 19:58
Var på biltema på vägen hem idag och köpte på mig en H4 till framlyktan och sedan en borste som jag såg att Hassse använde. Så förhoppningsvis blir det rengöring av kedjan och koll av densamma idag.

Hasse driver även http://scooterdoctors.egetforum.se

1AHl2lcpyAE

V Saarela
2014-01-07, 20:10
Var på biltema på vägen hem idag och köpte på mig en H4 till framlyktan och sedan en borste som jag såg att Hassse använde. Så förhoppningsvis blir det rengöring av kedjan och koll av densamma idag.

Hasse driver även http://scooterdoctors.egetforum.se

1AHl2lcpyAE

Såg ut som stålborste?....fast det är det väl inte?(mopeden har ju inga o-ringar)

Förresten, du vet om att det är totalt förbjudet att spruta med högtryck i kedjan?

V Saarela
2014-01-07, 20:38
Men det är alltid värt att kolla upp. Köper man olja, filter, tändstift, bromsbelägg eller andra slitdelar från samma firma så lönar det sig oftast ganska rejält.

Jo, så är det ju....

Men inte vet jag om det blir så mycket billigare från Ebay. Kollade lite vad mina priser till kund på just drivpaket+ lite servicegrejjor till nämnda XJ:n(XJ400Z årsm 1983?) ligger på.

-Ett JT-kit(JT-drev samt en X1R x-ringskedja, gjord för hojar med typ +120 hästar) som ser ut såhär http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=yamaha+xj+400+sprocket+chain+1983&LH_PrefLoc=2&_sop=2

(Jodå, jag har andra kedjor också, men eftersom JT-dreven är ett välkänt namn och dom har nu börjat med kedjor så har jag i första hand tänkt försöka kränga iväg såna)

- JT drivpaketet
- 4 stift (D8EA)
- oljefilterHF144)
- luftfilter(HFA4601)

Normalt har jag hemma grejjorna på tre dar. Nu råkade bakdrevet ligga i USA så det tar då dryga veckan till.

Summa summarum 1194:- för rasket om man kommer o hämtar dom i Boden. Orkar man inte göra det så kör jag med fast frakt.....69:-

engström67
2014-01-07, 21:02
Ja jag håller med om att det var bra priser. Själv köper jag utomlands när priserna här hemma är dubbelt eller mer jämfört med där. De priser jag sett utomlands skiljer inte så mycket i det här fallet.

Första drivpaketet köpte jag på XLmoto.se, där kan man beställa och hämta i deras butik nära Älvsjö. Sånt passar mig då jag kan ta det mellan hem och jobb.

Men nu var de mycket dyrare än förra gången, så nu tyckte jag inte att det var prisvärt. Tabellen du länkat till är väldigt lik den (och samma priser) som finns på addemoto.se. Vad skiljer mellan dem? Är det samma firma?

Nä den firman jag länkade till är

http://s-racing.se/

Kakel_anders
2014-01-07, 21:53
Jo, så är det ju....

Men inte vet jag om det blir så mycket billigare från Ebay. Kollade lite vad mina priser till kund på just drivpaket+ lite servicegrejjor till nämnda XJ:n(XJ400Z årsm 1983?) ligger på.

-Ett JT-kit(JT-drev samt en X1R x-ringskedja, gjord för hojar med typ +120 hästar) som ser ut såhär http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=yamaha+xj+400+sprocket+chain+1983&LH_PrefLoc=2&_sop=2

(Jodå, jag har andra kedjor också, men eftersom JT-dreven är ett välkänt namn och dom har nu börjat med kedjor så har jag i första hand tänkt försöka kränga iväg såna)

- JT drivpaketet
- 4 stift (D8EA)
- oljefilterHF144)
- luftfilter(HFA4601)

Normalt har jag hemma grejjorna på tre dar. Nu råkade bakdrevet ligga i USA så det tar då dryga veckan till.

Summa summarum 1194:- för rasket om man kommer o hämtar dom i Boden. Orkar man inte göra det så kör jag med fast frakt.....69:-


Det va riktigt schysst!

Fräck som jag är så får jag då fråga...

Drivpaket till vz800 -99
Standard bakdrev och 17kuggat framdrev.... Vad kosta? :))

erikn
2014-01-08, 01:19
Det där ser mycket prisvärt ut. Men en fråga som kanske inte ni kan svara på. De kit som VS länkar till har 46 kuggar i bakdrevet, jag är tämligen säker på att jag har 45 och det finns flera kit där det är 45 också. Jag har hellre färre kugg då den varvar rätt ordentligt. 100 km/h är 5600 rpm har jag för mig.

Har JT såna kit också?

erikn
2014-01-08, 01:21
Nä den firman jag länkade till är

http://s-racing.se/

Kolla här och jämför listorna.

http://addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf

erikn
2014-01-08, 01:29
Såg nu att XLmoto säljer just JT-drev. Så förmodligen är det såna jag har på. Tyvärr rann tiden ut ikväll, dottern hade träning och sedan gick öppnaren till garageporten sönder. Så det har inte blivit rengöring ikväll.

V Saarela
2014-01-08, 04:22
Det va riktigt schysst!

Fräck som jag är så får jag då fråga...

Drivpaket till vz800 -99
Standard bakdrev och 17kuggat framdrev.... Vad kosta? :))
Det beror ju på vilket drivpaket. Nu hade jag lagt upp 5 olika paket till Maraudern. O-ring, X-ring och Z-ring.(Regina, EK, RK, JT) Alla paket går att ändra i drevningen förutom Reginas Z.

Men, VZ är ju också en sån där dyr historia med fet 530 kedja och då med massor av länkar, 116 stycken. Dock, ett "svart/steel" JT-kit(typ den på ebaylänken) kostar då 974:- Vill man ha en gold(guldplattor på sidorna) så är det ett tillägg på 58:-

Dom flesta brukar ju förändra bara en kugg(motsvarar då 2-3 bak) Dock så har du säkert koll på det där och jag noterade att eftersom det fanns tom ett 18 drev huh!?! :) ....så det har alltså funnits en efterfrågan pga fel drevning från fabrik?

Dock, med 2 kugg förändring så räcker nog inte 116 länkar utan man måste gå på en 118....och då hamnar den på 991:-

Oavsett var och oavsett vilket märke man nu köper en x-ringpaket så glöm inte bort att nuförtiden levereras dom enbart med nitlås. Ibland är kedjorna t om färdignitade.(bort med sving på dom flesta hojarna)
Personligen är jag lite emot clipslås, men om man nu måste ha en sån så måste den alltid beställas separat. Om nu inte annat, så för att ta sig till en nitare. (till 530JT kedja kostar den 21:-)

Maraudern är ju dessutom en ganska vanlig hoj, så oavsett kedjelängd, drevning upp/ner bak eller fram så fanns allt i europa.

Kakel_anders
2014-01-08, 07:49
Det beror ju på vilket drivpaket. Nu hade jag lagt upp 5 olika paket till Maraudern. O-ring, X-ring och Z-ring.(Regina, EK, RK, JT) Alla paket går att ändra i drevningen förutom Reginas Z.

Men, VZ är ju också en sån där dyr historia med fet 530 kedja och då med massor av länkar, 116 stycken. Dock, ett "svart/steel" JT-kit(typ den på ebaylänken) kostar då 974:- Vill man ha en gold(guldplattor på sidorna) så är det ett tillägg på 58:-

Dom flesta brukar ju förändra bara en kugg(motsvarar då 2-3 bak) Dock så har du säkert koll på det där och jag noterade att eftersom det fanns tom ett 18 drev huh!?! :) ....så det har alltså funnits en efterfrågan pga fel drevning från fabrik?

Dock, med 2 kugg förändring så räcker nog inte 116 länkar utan man måste gå på en 118....och då hamnar den på 991:-

Oavsett var och oavsett vilket märke man nu köper en x-ringpaket så glöm inte bort att nuförtiden levereras dom enbart med nitlås. Ibland är kedjorna t om färdignitade.(bort med sving på dom flesta hojarna)
Personligen är jag lite emot clipslås, men om man nu måste ha en sån så måste den alltid beställas separat. Om nu inte annat, så för att ta sig till en nitare. (till 530JT kedja kostar den 21:-)

Maraudern är ju dessutom en ganska vanlig hoj, så oavsett kedjelängd, drevning upp/ner bak eller fram så fanns allt i europa.

Ja, jag har provkört med 17kugg i fram och upplevde den utväxlingen som mycket trevligare, skillnaden känns nog större just för att VZán är så himla lågt växlad!

Så du menar alltså på fullaste allvar att man kan få loss en kedja + drev för 991 ?

V Saarela
2014-01-08, 18:48
Ja, jag har provkört med 17kugg i fram och upplevde den utväxlingen som mycket trevligare, skillnaden känns nog större just för att VZán är så himla lågt växlad!

Så du menar alltså på fullaste allvar att man kan få loss en kedja + drev för 991 ?

Jodå. Om du kikar runt på min facebook där jag skärmdumpat(från min pågående projekt med webshop) lite grejjor, så torde du märka att det är inget fel på priserna. https://www.facebook.com/saarelainorr?ref=hl

Jag har inte igång shopen ännu, men har börjat sälja grejjor redan till folk som ringer o kommer förbi sen o hämtar.
Jag har också avtalet klart med transport(så jag kan hålla fast pris 69:- oavsett om man flänger på ett helt väskkit eller ett "två meter" långt customsystem).
Väntar bara på den första kunden så jag får aktivera transporten o provskicka också :)

Annars, om JT kan du läsa här:
Drev: http://www.jtsprockets.com/
Kedjor: http://www.jtsprockets.com/chain?ref=cmd1

Kakel_anders
2014-01-08, 18:57
Tja..... Ill beee baack :)

TMax500
2014-01-08, 21:57
....Jag har inte igång shopen ännu, men har börjat sälja grejjor redan till folk som ringer o kommer förbi sen o hämtar.Off Topic: Det var tusan, du har blivit webbhandlare? Hur skall du hinna flänga Europa runt på moppe eller Innova nu när du får en webbshop att sköta? (tänker dess logistik...) ;)

erikn
2014-01-09, 15:17
Såg ut som stålborste?....fast det är det väl inte?(mopeden har ju inga o-ringar)

Förresten, du vet om att det är totalt förbjudet att spruta med högtryck i kedjan?

Det är nylonborst.

Och ja, jag vet att man inte får köra högtrycken på kedjan. Men troligtvis är felet mitt bristande underhåll. Kollade lite (hann inte göra rent) på kedjan igår kväll, och det ser ut som att det är en vanlig standardkedja utan O-ringar. För sällan jag smort kedjan är nog det stora problemet.

V Saarela
2014-01-09, 18:48
Off Topic: Det var tusan, du har blivit webbhandlare? Hur skall du hinna flänga Europa runt på moppe eller Innova nu när du får en webbshop att sköta? (tänker dess logistik...) ;)

Slutklämmen förklarar kanske? :)
http://www.youtube.com/watch?v=4PhM8KJJMzs

V Saarela
2014-01-09, 18:58
Det är nylonborst.

Och ja, jag vet att man inte får köra högtrycken på kedjan. Men troligtvis är felet mitt bristande underhåll. Kollade lite (hann inte göra rent) på kedjan igår kväll, och det ser ut som att det är en vanlig standardkedja utan O-ringar. För sällan jag smort kedjan är nog det stora problemet.

Ja, det förklarar väl lite milen. nu när du säger det så ser man ju också på din bild att sidoplattorna är nära rullarna. 1983 så satt det ju inga tätningar i kedjorna.....

Idag lägger man på en liten slant och köper en o-ringskedja, eller det som nu är modernt, x-ring.
En tätad kedja behövs ju heller inte smörjas ofta, brukar lägga på lite på insidan cirka var 300:e mil.

erikn
2014-01-09, 19:25
När jag köpte drivpaketet hade jag ingen aning om vare sig O-ringar eller X-ringar i kedjor. Jag trodde att det var annat som skilde dem åt. Jag har lärt mig otroligt mycket tack vare min gamla renoveringsbenägna hoj som jag köpte för snart ett år sedan.

Nu har jag i alla fall gjort rent kedjan, tog lysfotogen och sedan borsten. Sedan torkade jag av hela med en trasa, sedan kedjeolja. Den får hålla ett tag till. Sedan beställer jag nog ett drivpaket av herr VS till våren, när ekonomin återhämtat sig lite efter julen.

En sak, är det någon som har Biltemas nitapparat? Var och tittade på den idag, innehöll en massa delar och en väldigt bristfällig manual. Hur använder man den? Eller är det bättre att köpa en annan någon annanstans?

V Saarela
2014-01-09, 20:58
Bara att återkomma :)
Drevning finns i lite olika sorter och....och det ska vara 45 bak.

När du sen monterar en kedja med tärningar så kommer du nog knappast behöva byta kedja igen på ett tag. Lite trist att köpa ett kedjeverktyg för det. Det finns ju clipslås också till x-ringarna. om inte annat, så kan man ju ta sig med clipslåset till en verkstad som nitar kedjan. Dock kan plattan under clipslåset vara väldigt tajt att få på. Kan man inte klämma dit den så kan man ju borra lite i hålen(....men bara om man sen kör för att nita)

Biltemas kedjeverktyg har fått skapliga recencioner vad jag läst i allafall. Trist att du inte bodde här, jag lånar ut ett kedjeverktyg och det var ikväll en och hämtade ett drivpaket o tog med sig verktyget.

Jag valde ett PBR-verktyg.....och jodå, den finns i webshopen också för dryga 800 spänn

http://www.rockymountainatvmc.com/images/prod/275/m/mot_12_pbr_cha_bre.jpg

Twenty2
2014-01-09, 22:36
Vill du nita kedjan kan du låna ett verktyg av mig om du kommer och hämtar och lämnar det.

erikn
2014-01-10, 00:02
Supersjyst!

Jag återkommer när det blir aktuellt.

Twenty2
2014-01-10, 17:49
Gör så. Ska kolla så att jag vet vart den finns.
Svärfarsan har den i bilen så den kommer nog hem till mig vilken dag som helst ;)