handdator

Visa fullständig version : mc-val



Hondamannen
2014-01-05, 23:53
Hej,

Har ni också lika svårt som jag när ni ska välja hoj? Hos mig är det inte bara mitt intresse som begränsar urvalet men även fysiska problem som reducerar mitt urval markant. Självklart så har plånboken också sin inverkan. Vibrationer är också en annan sak som begränsar urvalet.

Sporthojar tycker jag ju inte om. Offroad klarar jag inte eftersom de har styret högt upp placerat. Hojar med kåpor som cbf 1000, deuaville 700 gillar jag normalt sett inte.

Veteranhojar gillar jag men eftersom jag inte kan reparera och gillar att åka långt så brukar jag avstå från att köpa veteranhoj samt jag har vissa bekymmer med höften och klarar förmodligen inte längre att kicka längre.

Landsvägshojar gillar jag men ratar en del modeller då de saknar ABS. Glidare gillar jag och återstår och se om jag kan köra en längre sträcka med dem. Om jag klarar det så gillar jag dragstar 1100 classic, vn 900 classic samt c800. Om jag klarar det då vet jag vad jag vill ha som nästa hoj. Helt klart en glidare.

Har en budget på max/drygt 50 000 kr.

Helst vill jag ha en glidare men funkar det inte så är det några få landsvägshojar som är intressanta. Nc750sd, er-6N, cb1100ex, sr 400.

cb1100ex är för dyr, sr 400 tror jag inte att klarar kicka samt är kanske lite klen för en längre resa om man nu eventuellt vill ha ngn passagerare med sig.

Gillar mest twinnar samt enstånkor.

BMW gillar jag inte, moto guzzi vibrerar för mkt, harley har jag inte råd med.

Det är som att hitta en nål i en höstack.

Har ni också det lika svårt som jag när ni ska hitta en hoj?:rolleyes:

Tips, råd?

jrutgers
2014-01-06, 00:36
Triumph Bonneville? Säg 07-

Hondamannen
2014-01-06, 01:05
Jag har kört Bonneville ett antal gånger. Är ett inte intresserad av triumph heller:p




Triumph Bonneville? Säg 07-

engström67
2014-01-06, 01:07
Svårt och svårt...kan ju vara svårt att betämma sig vilken man ska välja nästa gång.Kanske en ny Explorer eller Ktm,Bmw,Xtz 1200 troligtvis nån av dom,men lär nog inte bli en ny fören tidigast 2015.Är lite svag för vissa sport och touringmaskiner mä.Har inga krämpor så det brukar inte va nå problem och lite vibrationer har ju dom flesta hojar.Explorern är rätt vibrationsfri tack vare 3,a.Värst är nog en stånka och så finns det ingen med tillräckligt med effekt för min körning.

räven
2014-01-06, 17:19
Oftast har man väl ett krav vad hojen ska klara av. Ekonomiskt läge osv. Som förstahojsköpare är det nog inte så lätt.

Hondamannen
2014-01-06, 19:20
Har man krämpor, ett visst intresse samt en budget på 50 000 kr så har man ett begränsat urval. Jag är dock igen första hojsköpare.



Oftast har man väl ett krav vad hojen ska klara av. Ekonomiskt läge osv. Som förstahojsköpare är det nog inte så lätt.

räven
2014-01-06, 19:25
Svårt och svårt...kan ju vara svårt att betämma sig vilken man ska välja nästa gång.Kanske en ny Explorer eller Ktm,Bmw,Xtz 1200 troligtvis nån av dom,men lär nog inte bli en ny fören tidigast 2015.Är lite svag för vissa sport och touringmaskiner mä.Har inga krämpor så det brukar inte va nå problem och lite vibrationer har ju dom flesta hojar.Explorern är rätt vibrationsfri tack vare 3,a.Värst är nog en stånka och så finns det ingen med tillräckligt med effekt för min körning.

KTM vore nog något för dig. Hk i överflöd

engström67
2014-01-06, 19:38
KTM vore nog något för dig. Hk i överflöd

Ja provkörning kommer att ske naturligtvis :)

engström67
2014-01-06, 19:40
Har man krämpor, ett visst intresse samt en budget på 50 000 kr så har man ett begränsat urval. Jag är dock igen första hojsköpare.

Visst är det så,man lär ju anpassa sig.Mitt intresse är ny maskin när jag byter så får bli avkall på andra saker som bil etc.

TheCrow
2014-01-06, 21:00
En kompis köpte en FJR1300 för 50.000. Det enda som talar emot den är väl om man inte gillar utseendet. Den är väl rätt hög också kanske.

Pratar man glidarhojar m a p customhojar så vet jag inte som det finns speciellt många som är sköna att åka långa sträckor på ett bräda på. Det ska väl vara dom största modellerna som mest påminner och pimpade guldvingar. Det sägs att japsarna bygger in obalans i sina customhojar för att de ska vibrera, det säljer visst bättre :D

/Freddo

Hondamannen
2014-01-06, 21:30
Det är sant att de bygger in vibrationer i sina glidare :mad: men varför första en fin cykel bara för att någon annan tillverkare på andra sidan sjön gör så?:hmmmm2:

Min uppfattning är att de flesta glidare går inte att åka längre sträcker mer än 120-130 km/h antingen pga vibrationer eller pga det helt enkelt inte har fartresurserna.


Varken prestandan eller vibrationer avskräcker mig, det handlar mest om min förbannade kropp klarar av körtställning och jag har börjat bli bättre i höften så jag tror mer och mer att jag klarar det.



En kompis köpte en FJR1300 för 50.000. Det enda som talar emot den är väl om man inte gillar utseendet. Den är väl rätt hög också kanske.

Pratar man glidarhojar m a p customhojar så vet jag inte som det finns speciellt många som är sköna att åka långa sträckor på ett bräda på. Det ska väl vara dom största modellerna som mest påminner och pimpade guldvingar. Det sägs att japsarna bygger in obalans i sina customhojar för att de ska vibrera, det säljer visst bättre :D

/Freddo

Shaun
2014-01-06, 22:29
Jag är inne på min fjärde Harley just nu. Har varvat mellan HD och Pan European några gånger.
Jag åker gärna lite längre turer och HD har visat sig vara en mycket kompetent Tourer.
Man måste hittar det som är bäst för sig.
Med HD kan du ändrar allt så att det passar just dig. Visst kostar det sig men möjligheten finns.
Det gungar friskt vid stående men försvinner när man rullar.

engström67
2014-01-06, 22:35
Triumph Rocket 3 är ju en fin custom som går fint att åka långt på och knappast vibrationer.Synd bara att det blåser rätt friskt över 150.:)

klaus
2014-01-07, 01:53
jag hade inga problemer att välja hoj,fick det jag ville ha och ändrade det som jag inte gillade, nu är bygget i det närmaste klart, men visst sneglar man lite på dom större modellerna. Köra långt är inget problem,det är inte hojen som sätter gränser tycker jag,sen är det olika vad man menar långt, en dagstur för mig är drygt 100mil, långt är över 200mil. Det längsta jag gjort är 250mil på 32timmar. Sedan råkade jag ha bra penningläge när jag köpte hojen, så det var inget problem där heller.
Detta kanske hjälper dig inget men det är så med olika förutsättningar, lyssna på andra är kanske inte optimalt det heller, det ska ju vara din hoj,den som du gillar och tycker om,oavsett vad andra säger. Ibland kan halva nöjet vara att leta reda på det man vill.

Olle Å
2014-01-07, 11:25
Visst kan man lyssna på andra, men oftast är deras svar färgade av deras tycke och tänkande och vad deras kompisar tycker. Det sk. grupptrycket är väldigt stort bland vissa klubbar. Har du fel sorts hoj är du nästan inte välkommen i gemenskapen.
Ett råd från mig är att du försöker få provköra en allroundhoj som exvis en Honda Transalp. Sedan kan du ju välja inriktning, om du vill glida runt på asfalten eller åka både på grus och asfalt.
Transalpen är utmärkt att prova för den har fina vägegenskaper och är bra på det mesta.
Man har en upprätt körställning och kan ju därför köra väldigt långa sträckor även på dåliga vägar.:):):)

Hondamannen
2014-01-07, 11:30
Jag lyssnar på alla men i slutändan är det ju jag själv som bestämmer. Transalp har jag redan provkört och jag klarar inte den körtställningen. Jag har en kärl min högra arm som stängs i vissa positioner, dvs min puls försvinner helt och hållet.

engström67
2014-01-07, 17:51
Jag lyssnar på alla men i slutändan är det ju jag själv som bestämmer. Transalp har jag redan provkört och jag klarar inte den körtställningen. Jag har en kärl min högra arm som stängs i vissa positioner, dvs min puls försvinner helt och hållet.

Kanske inte ska åka hoj?:)

Hondamannen
2014-01-07, 22:34
kommer inte på tal...det får ta sin tid innan jag hittar en cykel som passar mig.

TheCrow
2014-01-07, 23:08
Korta kaféturer är rätt trevliga de med :D

/F

engström67
2014-01-08, 15:19
kommer inte på tal...det får ta sin tid innan jag hittar en cykel som passar mig.

:):):)

Hondamannen
2014-01-08, 15:20
I drive to the day I die :D:p

Ankan1
2014-01-08, 15:40
Säger som Ingemar Stenmark sa en gång ... de e bare å åk. :D

räven
2014-01-08, 15:41
I drive to the day I die :D:p

Är du säker på att dina problem inte beror på att du kör Honda ?????

Hondamannen
2014-01-08, 15:51
Absolut det är fysyska bekymmer jag har och inget annat och det lär inte bli bättre av att köra bmw

jrutgers
2014-01-08, 17:00
Vad tror du själv skylla passa dina fysiska behov?

Hondamannen
2014-01-08, 17:06
Du menar vad jag tror skulle kunna passa mig? Landsvägshojar brukar kunna passa mig men inte alla. Jag tror att det krävs en del modifieringar så att det passar min kropp. Jag har nu haft ett par stycken glidare och vill gärna testa på ngt annat som glidare.

Jan-Olov
2014-01-08, 17:56
Jag har som krav att kunna sitta rakt upp inte hänga på armarna och armarna skall vara i ett bekvämt läge utan att sträcka sig, bekvämt framför sig. Benen under mig utan att behöva böja knäna för mycket. Jag har problem med nacke rygg axlar och knäna så detta fungerar bra om jag inte kör för långa sträckor i ett svep. Varaderon uppfyllde dessa krav efter smärre förändringar.

Ankan1
2014-01-08, 18:01
Är du säker på att dina problem inte beror på att du kör Honda ?????

WTF ... Hur skulle det kunna vara möjligt.Världens bästa hoj alla kategorier.Resten är bara kopierade Kinesmoppar. :D

http://www.visordown.com/motorcycle-top-10s/your-10-best-rated-hondas/22627.html

Hondamannen
2014-01-08, 18:11
WTF vad är det för ngt?

Ankan1
2014-01-08, 18:34
WTF vad är det för ngt?

http://i42.tinypic.com/mjrfjs.jpg

:D

saiter
2014-01-08, 22:43
WTF = Welcome To Facebok?

//AA

jrutgers
2014-01-09, 10:50
Du menar vad jag tror skulle kunna passa mig? Landsvägshojar brukar kunna passa mig men inte alla. Jag tror att det krävs en del modifieringar så att det passar min kropp. Jag har nu haft ett par stycken glidare och vill gärna testa på ngt annat som glidare.


Typ touring?

Hondamannen
2014-01-09, 10:52
Jag är i allmänhet inte förtjust i hojar med en massa kåpor runt om kring. Om jag nu skulle vara intresserad en touring hoj så kan jag tänka mig en deuville 700 men effektmässigt så är det ju ingen större skillnad mellan en deauville 700 och en cbf 500.

Jag gillar mer hojar i stil med xjr 1300, gsx 1400 dock gärna med ABS.

TMax500
2014-01-09, 12:54
...Jag gillar mer hojar i stil med xjr 1300, gsx 1400 dock gärna med ABS.Fast på de modellerna hittar du väl ingen ABS? (Eller har jag fel här?)
Det är väl i så fall Honda CB1100 som ligger närmast. Bor du kvar i Tyskland? Kostar € 11 000 enligt honda.de. Eller SEK 125 000 i Sverige enligt hondamc.com.

räven
2014-01-09, 12:54
Jag är i allmänhet inte förtjust i hojar med en massa kåpor runt om kring. Om jag nu skulle vara intresserad en touring hoj så kan jag tänka mig en deuville 700 men effektmässigt så är det ju ingen större skillnad mellan en deauville 700 och en cbf 500.

Jag gillar mer hojar i stil med xjr 1300, gsx 1400 dock gärna med ABS.

Yamahamannen ??

Hondamannen
2014-01-09, 13:01
Det har du rätt...jag nämnde dessa modeller för att visa vilken stil jag gillar!

Jag undviker gärna hojar som inte har ABS. Jag bor nu tillfälligt i Sverige.

MIin budget är runt 50 000 kr. Cb 1100ex passar säkert mig men jag tror inte att min plånbpok tillåter ett sånt inköp.



Fast på de modellerna hittar du väl ingen ABS? (Eller har jag fel här?)
Det är väl i så fall Honda CB1100 som ligger närmast. Bor du kvar i Tyskland? Kostar € 11 000 enligt honda.de. Eller SEK 125 000 i Sverige enligt hondamc.com.

Hondamannen
2014-01-09, 13:05
När det gäller landsvägshojar så är jag mest intresserad nc750sd, sr 400, mana 850 ABS och eventuellt kawasaki er6 och när det gäller glidare så är det mest dragstar 1100 classic, suzuki c800 och cn 900 classic som jag är intressead av.

Sommarens provkörningar kommer att leda till att några elimineras från listan eller behålls kvar på listan. Jag betar av listan till jag har en eller två kandidater kvar på listan. Glidare är prioterade men skulle inte kroppen palla med det så går jag tbx till landvägshojar.

Hondamannen
2014-01-09, 13:10
Jag är allt förutom BMW-mannen:p:D


Yamahamannen ??

Foosi
2014-01-09, 13:26
http://i42.tinypic.com/mjrfjs.jpg

:D

hahahaha :beer:

Hondamannen
2014-01-09, 17:52
lol Robbe, det är mkt att du har rätt i den saken

räven
2014-01-09, 18:51
lol Robbe, det är mkt att du har rätt i den saken

Vist har jag tur

engström67
2014-01-09, 19:39
Fast på de modellerna hittar du väl ingen ABS? (Eller har jag fel här?)
Det är väl i så fall Honda CB1100 som ligger närmast. Bor du kvar i Tyskland? Kostar € 11 000 enligt honda.de. Eller SEK 125 000 i Sverige enligt hondamc.com.

Helt rätt,ingen av dom har Abs.Kika på nya Mt 09,billig och abs och 115hk räcker ju att börja mä.

Hondamannen
2014-01-09, 19:44
Robbe, jag ska här kort beskriva hur min motorcykel skulle se om jag själv fick designa den och om jag inte hade några krämpor att ha hänsyn till.

Jag skulle utvecklat en yamaha sr 650 med både elstart och kick och växellådan skulle se ut som på rödmyran, det skulle finnas både fotkoppling och handväxel och konvetionell fotväxel. Jag skulle också kunna tänka mig en sex cylindrig hondacb100ex med en dct-låda. Sen skulle jag kunna tänka mig att utveckla en modern suzuki gt 750 med bättre markfrigång och den skulle förmodligen få en fyrylindrig tvåtaktsmotor eller en twin. Där har vi landsvägssidan avklarard.

Nu går vi över till glidarsektionen. Där skulle jag gärna vilja återuppliva electra glide från 70 talet fast med bättre markfrigång och fjädrade fotplattor med eller utan fotkoppling och handväxel eller en modern indian chief med fotkoppling och handväxel.

På offroad sidan vill jag gärna se en större tvåtaktsoffroad sen yamaha xt 550 med både elstart och kick och givetvis skall ha modeller som jag har utevecklat ha ABS.



















Jag skulle med intresse se en mc utvecklad enligt dina krav. Troligtvis skulle det bli något som världen aldrig skådat tidigare.;):):)