handdator

Visa fullständig version : Bmw r1100gs



Foosi
2014-01-04, 20:24
hej.
någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

tacksam för alla tips om modellen !

har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin :)

Månne
2014-01-04, 20:44
Som en ren jämförelse väger min Varadero 277 kg och den går som tåget på grus.

Så till det du ska ha den till är den idealisk, mindre hojar är mindre bekväma och lastar mindre, visst folk hänger lika mycket packning på en liten hoj men då tappar man hela känslan.
Förutom sedvanlig packutrustning så satsa bara på en annan ruta än original men tänk på att högre är inte alltid bättre utan hör dig för i rätt kretsar.

Foosi
2014-01-04, 21:11
Som en ren jämförelse väger min Varadero 277 kg och den går som tåget på grus.

Så till det du ska ha den till är den idealisk, mindre hojar är mindre bekväma och lastar mindre, visst folk hänger lika mycket packning på en liten hoj men då tappar man hela känslan.
Förutom sedvanlig packutrustning så satsa bara på en annan ruta än original men tänk på att högre är inte alltid bättre utan hör dig för i rätt kretsar.

:beer:

räven
2014-01-04, 21:14
hej.
någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

tacksam för alla tips om modellen !

har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin :)

Jag hade en just 95a. Körde 10000 mil med den. Min första GS. Vist va dom lite tyngre å lite mindre hk 1100an. Men räcker till det mesta. Nog det bästa man kan få för dom pengarna.

Hondamannen
2014-01-04, 21:34
BMW är en sån hoj som man antingen kommer bra överens med eller så ogillar man det.
De vibrerar, drar åt höger vid häftig gaspådrag, samt att den vrider sig och det gör att det passar alla förare.Antingen tycker man om det eller så hatar man den.

Så mitt råd är att provköra ordentligt. Mina fingrar domnade bort pga vibrationer redan i 160 km/h på en gs 1200 från 2008. Den nya r1200rt har en ny konstruktion när det gäller kammar och den går vibrationsfritt upp till 120 km/H. TOM jag som inte gillar boxermotorn tyckte att den var bra.


Min känsla efter att ha läst massa annonser på blocket är att de flesta behöver renovera kardanen mellan 8-10 0000 mil.


Det är vad jag kan bidra med.:o



hej.
någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

tacksam för alla tips om modellen !

har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin :)

Foosi
2014-01-04, 23:30
BMW är en sån hoj som man antingen kommer bra överens med eller så ogillar man det.
De vibrerar, drar åt höger vid häftig gaspådrag, samt att den vrider sig och det gör att det passar alla förare.Antingen tycker man om det eller så hatar man den.

Så mitt råd är att provköra ordentligt. Mina fingrar domnade bort pga vibrationer redan i 160 km/h på en gs 1200 från 2008. Den nya r1200rt har en ny konstruktion när det gäller kammar och den går vibrationsfritt upp till 120 km/H. TOM jag som inte gillar boxermotorn tyckte att den var bra.


Min känsla efter att ha läst massa annonser på blocket är att de flesta behöver renovera kardanen mellan 8-10 0000 mil.


Det är vad jag kan bidra med.:o

tackar.. det är en tanke, även om BMW påstår de inte vrider sig när vrider på rullen.
det får bli en ordentlig testkörning innan köp såklart. allt handlar i slutändan om vilken känsla det ger en att köra :beer:

Hondamannen
2014-01-04, 23:32
:beer:


Men jag måste också säga att de flesta bmw cyklar är väldigt vackra...r1200r, r1200rt, gs 1200 och f800gt med mera....motorerna är dock en helt annan historia:D:p


tackar.. det är en tanke, även om BMW påstår de inte vrider sig när vrider på rullen.
det får bli en ordentlig testkörning innan köp såklart. allt handlar i slutändan om vilken känsla det ger en att köra :beer:

stefan.
2014-01-05, 10:16
Hade får många år sen en R1100GS (min var en -94:a vill jag minnas) som jag körde ettpar tusen mil med.
Idag, när man haft nyare cyklar med mindre vikt men mer effekt, kanske jag inte skulle tycka den lika rolig, men likväl är det en av de cyklar jag ägt som jag varit mest nöjd med.

Den du tittar på har rullat mycker mer än den jag hade, så vad det innebär vill jag inte spekulera om.

Tyngden på den upplevde jag aldrig som ett problem dock. Så fort du får rull på den är den väldigt smidig faktiskt. Och ganska kul varesig du vill skrapa saker i asfalten (hade motorbågar på min, men tog bort dem då jag tyckte det var obehagligt med känslan att det ville lyfta framhjulet när men skrapade i dem vid nerlägg, efter det var det istället fotpinnarna som tog i - trevligare känsla med dem), eller dra fram i hög fart på grusvägarna.
Grusvägskörning är alltså inga som helst problem, inte heller på dåliga grusvägar. Däremot alldeles för stor att ta ut på en skogsstig.

Dessa vridningar som Hondamannen gillar att ta upp har jag aldrig upplevt. Gasar man till när man står still utan växeln i kan man känna en lätt vridning, men inte annars.

Det den är sämst på om något är väl högfartstransport på motorväg. Det är inga problem, men du håller dig helst runt 140-150, annars börjar varvtalet bli så högt och därmed även vibrationer, etc. En sjätte växel hade inte varit fel, den har kraft så att den hade klarat en högre utväxling på den och fått ner varvet. 1150GS'en fick en sjätte.

Hondamannen
2014-01-05, 11:16
Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.


Foosi, jag ta fram en länk åt dig lite senare idag så får du skaffa dig en egen uppfattning.

Ove
2014-01-05, 11:51
Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.


:confused: Gyroeffekt skulle väl närmast vara att hojen inte vill ändra riktning med full snurr på motorn = den vill gå rakt fram i kurvorna.

De krafter du talar om är något helt annat. Vid torrusning utan växel i kommer motorns rörliga delar (vevaxel och balanshjul) att snurra i en riktning och de fasta delarna vill snurra åt motsatt håll, jag skulle helst vilja kalla det rekyl. Den typen av krafter ska nog knappast vara något problem när man kör eftersom varvtalssökningen då är relativt långsam. Möjligen kan det anas på de lägre växlarna.

Röjkvist
2014-01-05, 11:55
Att en BMW skulle ramla ''omkull'' när man gasar är en vanföreställning!
Känns inget av detta när du kör.

räven
2014-01-05, 13:04
Förmodligen är jag jävig i frågan eftersom jag varit BMWförare sen 1972. Som Ove säger käns motorns rotationsriktning när hojen gasas i friläge. BMWn blev snabbt favorit därför att dom höll. Motor å chassi hör liksom ihop. GSen är en stor äventyrare som duger till det mesta. Kört storbana,knix,strippen å grusrundor. Hemmabanan är krokig pucklig väg asfalt å bra grus. Som sagt en hoj som sällan inte passar vad man önskar uppleva.

engström67
2014-01-05, 16:55
Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.


Foosi, jag ta fram en länk åt dig lite senare idag så får du skaffa dig en egen uppfattning.

Du har helt rätt.Har provkört Gs 1200 några gånger och visst känns det lite i sidled när man drar på.Säger ju sig själv.:cool:

V Saarela
2014-01-05, 19:53
BMW tillhör ju en såndär konstig kategori att man måste lära sig att tycka om den.
Bara av att starta den är ju en flashback till sjuttiotalet, känns gammalt som gatan...
När man väl kör den så.....måste säga att jag har full förståelse att man tycker om den.

Kvaliten är ju inte att skryta med som dom påstår. När det rasar så rasar det ordentligt.(med ordentligt menar jag dyrt)

Annars, visst känner man av att det finns en gyrokraft när man står still på tomgång och ger gas. Men, när jag tänker efter så(jag har ju haft en Guzzi 70-talare med sidovagn) så minns jag att(utan sidovagn) så fick man faktiskt vara riktigt förberedd med högerbenet när man gasade stillastående.

Hondamannen
2014-01-05, 20:12
Foosi, den där länken jag pratade om ligger på advrider och dessvärre kan jag inte hitta den just nu. Det var ett par som körde jorden runt på en gs 11 eller 1200. Kardanen läckte ett antal gånger, lager upp titt som tätt. Om du ska köpa en gs 1100 med 9000 mil på mätaren så får du inte vara som jag:p:D och ha tummen mitt i handen utan det gäller att kunna renovera det mesta själv annars blir det dyrt. Självklart beror ju allt på hur ens bankkonto ser ut :p:D

Vs, du har rätt MG har mer vridningar när man står på tomgång och mindre när man kör tycker jag. BMW är tvärtom tycker jag. Jag tror att man med tiden kan vänja sig vid detta.

Första gången jag provkörde bmw så var jag livrädd:D:p

Vs har rätt, kvaliten är inte alltid som de på står och det där enorma bmw vridet finns inte heller där.

räven
2014-01-05, 20:22
Som ni skriver ner BMWn måste jag haft en jäkla tur. Flinar. på ca 70000 mil har jag kört ner ett lamellcentra på en 1150 GS som gått 15000 mil då.

Hondamannen
2014-01-05, 20:31
Jag har vänner som också har kört långt på bmw cyklar men jag tror långt och problemfritt men jag tror fortfarande inte att bmw slår japanska hojar på fingrarna när det gäller kvalite.




Som ni skriver ner BMWn måste jag haft en jäkla tur. Flinar. på ca 70000 mil har jag kört ner ett lamellcentra på en 1150 GS som gått 15000 mil då.

V Saarela
2014-01-05, 20:34
Personlige tror jag att BMW var bättre förr?

När jag reste på 90-talet så dök det upp ensamma resenärer med rejäla långmilare, oftast då på BMW eller Guzzi. Aldrig i helvete att jag sett en sjuttiotalsjaps vad jag kan minnas.

Räven, med min kommentar med "rejält" var kostnaden. Läkande kardaner med ras är inget ovanligt och typ kopplingsras kräver att man tar ur motorn.
Ja, du har haft tur. Jag har sett båda rasen på dessa hojar under 10.000 mil.....för att inte tala om bärgningshjälp på nästan nya GS1200 or för att nyckeln inte hittar hojen.

räven
2014-01-05, 20:36
Jag har vänner som också har kört långt på bmw cyklar men jag tror långt och problemfritt men jag tror fortfarande inte att bmw slår japanska hojar på fingrarna när det gäller kvalite.

BMWn är en körmaskin som ofta går mycket långt,tunga pack å ganska hårt. 20000 problemfria mil är vanligt.

Hondamannen
2014-01-05, 21:04
Jan, vi får vara överens om att du och jag har olika åsikter om detta. Jag baserade min uppfattning på alla inlägg som man läser på svenska bmw klubben, advrider mm...

De gör vackra motorcyklar,många gånger tekniska avancerade och så länge det funkar så är det frid och fröjd men när det är ngt som krånglar då vill jag inte vara ägare till den.

En bekant har en k 1200 gt (jag tror att det är den modellen) Den har gått snart 11 000 mil och behöver snart byta kopplingen. Precis som Vs säger så måste han ta ur motorn och det kostar honom 15000 kr. Min kostar 1500 kr. Det är skillnaden mellan bmw och japanska hojar.

Hondamannen
2014-01-05, 21:47
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=19990 läs detta

räven
2014-01-05, 21:49
Tillbaka till köpet av en 1100Gs 95a. Jag tror att är den skött så är det ett bra köp, som kan roa dig många mil på olika typer av vägar.

Hondamannen
2014-01-05, 21:53
Sorry Ts för att jag spårade ur tråden!

Foosi
2014-01-05, 22:42
det är lugnt, det är nyttigt med all info som kommit fram, absolut.
man lär sig hela tiden en massa.... jag tänkte som så att kardan lösningen kunde ju vara bra på en sådan touring/grus hoj och slippa så att säga gegga med kedja och sånt när man är ute och reser som jag får göra med min sporthoj. inte att man ej är van, men ändå tänkte att det verkar smidigt.
så är det såklart både för och nackdelar med det mesta. tyvärr är inte dokumenterad historik med hojen så där får jag gå på skick och känsla vad gäller koppling och drivlina. har ägt en glidare med kardan, och den påstod man också vred sig när gasade på... det märkte jag inte eller så blev jag immun när väl kört in mig på den annars lite speciella hojen så det var inget jag någonsin tänkte på.
Sedan är det visserligen lite charmen med motorcyklar ju, att varje modell har ju någon liten egenskap... så där. sedan är det en sak om man hatar den egenskapen eller tycker den ger hojen en karaktär ... typ. MEN såklart får det inte fördärva körglädjen då är det en negativ egenskap och inget charmigt alls :bawling:
:beer:

Hondamannen
2014-01-05, 23:23
Foosi, har jag skrivit tillräckligt för att få dig på andra tankar ? :-) Om inte besök svenska bmw klubben....

räven
2014-01-06, 09:33
Foosi, bry dig inte om propaganda hit eller dit,kolla upp hojen å bilda egen uppfattning själv. Sen är du välkommen till GS club Sweden på FB

Röjkvist
2014-01-06, 09:57
Jan, vi får vara överens om att du och jag har olika åsikter om detta. Jag baserade min uppfattning på alla inlägg som man läser på svenska bmw klubben, advrider mm...

De gör vackra motorcyklar,många gånger tekniska avancerade och så länge det funkar så är det frid och fröjd men när det är ngt som krånglar då vill jag inte vara ägare till den.

En bekant har en k 1200 gt (jag tror att det är den modellen) Den har gått snart 11 000 mil och behöver snart byta kopplingen. Precis som Vs säger så måste han ta ur motorn och det kostar honom 15000 kr. Min kostar 1500 kr. Det är skillnaden mellan bmw och japanska hojar.
På 11000 mil så går det åt minst 3 drivpaket.
Vad kostar ett sådant? 3000kr?
Alltså en kostnad på 12000kr+ kedjeolja, rengöringsmedel mm.

V Saarela
2014-01-06, 10:20
På 11000 mil så går det åt minst 3 drivpaket.
Vad kostar ett sådant? 3000kr?
Alltså en kostnad på 12000kr+ kedjeolja, rengöringsmedel mm.


Ett drivpaket kostar cirka 1000:-
Sen beror det ju på hur mycket man smetar. Min Varadero höll 2500 mil och jag duschade på kedjeolja 2 gånger. Mats(Liiv) har väl fått ut ännu mer utan smörjmedel.

Sen kan man ju göra som kompisen gör på sin Varadero, kladdar på titt som tätt. Tvättar aldrig. Han bytte sitt andra drivpaket vid 10.000 mil, dvs.....5.000 mil per paket.

erikn
2014-01-06, 10:54
Var hittar du ett drivpaket för 1000 kr?

räven
2014-01-06, 11:19
Vet du vad, vill du ha en BMW så köp en BMW. Vridningar kan kanske förekomma men dom flesta verkar inte märka av dom och gör man det så vänjer man sig. Min förra mc, en FJR 1300 med kardan, skulle ju också "vrida" sig men jag noterade det överhuvudtaget inte alls unde de fyra år jag ägde den.
Min mening är att oavsett vilken mc man väljer så får man med ett eller ett par standardfel som EVENTUELLT kan uppstå. Hindrar dessa fel en från att köpa en mc så kan man aldrig köpa en mc då alla fabrikat ju har sina EVENTUELLA standardfel.
Kedja eller kardan är en smaksak. Jag föredrar kardan då jag är en sån som följer skötselintruktionerna i serviceboken som oftast säger att man ständigt och jämt ska kladda på olja på en kedja och lite överdrivet byta drivpaket då man byter däck. Med kardan byter man olja en gång per säsong.

Dom som vet bäst om BMW är dom som kör Honda

V Saarela
2014-01-06, 11:31
Var hittar du ett drivpaket för 1000 kr?

Hos mig tex :)

Varadero är väl inte den billigaste vad gäller drivpaket, men med JT drev och JT X-rings kedja 939:-
.....och därifrån sen prismässigt uppåt beronde vad man vill ha

V Saarela
2014-01-06, 11:35
Nu pratar man väl om olika saker här. Den ena är ju vridningarna åt sidan som blir när det är längstgående motorer typ Bumse och Guzzi.
Sen har vi hisseffekten i kardan. på vissa hojar känns den mer på och vissa hojar mindre.

engström67
2014-01-06, 11:37
Dom som vet bäst om BMW är dom som kör Honda

He he ja tydligen:).Kanske är den smittsamma svenska avundsjukan.Faktum är ju att bor man i ett villa område och någon köper en ny bil,tex en Volvo då reagerar inte många men kommer man i en ny Bmw eller Mercedes då du då går snacket och det är sant.Men till motorcyklar då..Visst har hört mycket om diverse fel som just Bmw dragits med,men inget som skulle avskräcka mig att köpa en.Nya Adventure skulle jag kunna tänka mig tyvärr lite dyra om man kletar på all extra orginal tillbehör.Tror jag skulle köpa en helt orginal ren om det blir nån.Väskor finns ju fina på andra håll och elektronisk fjädring har jag klarat mig utan jämt förut.Är nog som många säger mest en bling grej.Den går säkert alldeles utmärkt ändå.Skulle aldrig betala extra för detta.Sedan skulle jag ju aldrig ens fundera på en hoj som gått 8-10000mil.Adventure är riktigt intressant vid byte nästa gång.

TMax500
2014-01-06, 11:54
Dom som vet bäst om BMW är dom som kör HondaHe-he-he...:D

Vad jag för min del (som inte har någon BMW) tycker mig märka är att:
* För en del ägare av BMW så är den inte bara en motorcykel - det är en religion... ;) (Har ett par stycken "överstepräster";) i min bekantskapskrets)
* Två av dem har haft dyrbara reparationer på sina 1150 GS till följd av oljeläckage av olika slag. Den ena i transmissionen (8-9000 kr) vid c:a 5-6000 mil och den andra koppling (8-9 000 kr) efter 4000 mil. Förklaringen till dessa höga belopp ligger i att man tvingats ta isär stora delar av cykeln för att komma åt problemen. Fast det bara har rört sig om några packningar (motsvarande).
* En tredje mc-kamrat sålde sin årsgamla 1200 GS för att han inte vågade ha kvar den. Den stannade oväntat p g a elfel gång på gång. Han blev bärgad flera gånger, ingen hittade felet. Det slutade med att han sålde hojen och köpte en Suzuki. Han var aldrig säker på om han skulle komma hem eller inte.
* En fjärde mc-kamrat bytte in sin 1200 GS Adventure med drygt 1000 mil på mätaren mot en fyrcylindrig BMW. Vid genomgång i samband med inbytet konstaterades oljeläckage... 1000 mil landsväg talar vi alltså om. Vill minnas att handlaren drog av runt 7-8000 för arbetet med att ta isär motorn och sätta dit ny packning.

Så visst är det kvalitetscyklar som kan gå jorden runt, fast det finns en del stora MEN att ta med i kalkylen. Och visst förekommer reparationer och typfel på alla märken. Men man skall inte tro att BMW är riktigt så ofelbara som en del av ägarna påstår.

Hondamannen
2014-01-06, 12:08
Nu är börjar även Räven inse vem som har rätt;):D:p

Det är inte utan anledningen att jag är inne på min tredje honda.:p
Här kommer kvalitesrangordningen:

Honda
Yamaha
suzuki/kawasaki
Harley
bmw
motoguzzi/Duccati
Triumph
Aprilia






Dom som vet bäst om BMW är dom som kör Honda

Hondamannen
2014-01-06, 12:10
Min orginalkedja har rullat 6200 mil. Ett nytt paket till min kostar runt 1500 kr.

Smörjmedel måste du köpa i vilket fall som helst varken du har kardan eller kedja.





På 11000 mil så går det åt minst 3 drivpaket.
Vad kostar ett sådant? 3000kr?
Alltså en kostnad på 12000kr+ kedjeolja, rengöringsmedel mm.

Hondamannen
2014-01-06, 12:11
addemoto. Det finns 3 olika klasser. De billigaste kostar nog runt 1000 kanske mindre.



Var hittar du ett drivpaket för 1000 kr?

Hondamannen
2014-01-06, 12:12
Foosi borde köpa den bmw som han/hon är intresserad av så får vi se vem som har rätt:p:D

Jag vet dock att jag har rätt:D



Dom som vet bäst om BMW är dom som kör Honda

Hondamannen
2014-01-06, 12:14
Det har du helt rätt i VS!



Nu pratar man väl om olika saker här. Den ena är ju vridningarna åt sidan som blir när det är längstgående motorer typ Bumse och Guzzi.
Sen har vi hisseffekten i kardan. på vissa hojar känns den mer på och vissa hojar mindre.

Hondamannen
2014-01-06, 12:17
Tmax, det är precis den bilden man får då man går i svenska bmw klubben och läser och kollar på youtube inlägg som adventurerider lägger i sina inlägg. Ständiga strul med kardanen.

Anledningen till att BMW rullar långt beror på att det är dyra ifrån början. Det är ju ingen som skrotar en hoj som är värd 100 000 kr bara för att kardanen krånglar och kostar 10 000 kr i reperationer.

Bmw cyklar är stora och är lämpliga för att lasta mkt och det är kanske många gillar dem.


Själv gillar jag r1200rt,r1200r, f800gt men har varken råd eller vågar att köpa en bmw.




He-he-he...:D

Vad jag för min del (som inte har någon BMW) tycker mig märka är att:
* För en del ägare av BMW så är den inte bara en motorcykel - det är en religion... ;) (Har ett par stycken "överstepräster";) i min bekantskapskrets)
* Två av dem har haft dyrbara reparationer på sina 1150 GS till följd av oljeläckage av olika slag. Den ena i transmissionen (8-9000 kr) vid c:a 5-6000 mil och den andra koppling (8-9 000 kr) efter 4000 mil. Förklaringen till dessa höga belopp ligger i att man tvingats ta isär stora delar av cykeln för att komma åt problemen. Fast det bara har rört sig om några packningar (motsvarande).
* En tredje mc-kamrat sålde sin årsgamla 1200 GS för att han inte vågade ha kvar den. Den stannade oväntat p g a elfel gång på gång. Han blev bärgad flera gånger, ingen hittade felet. Det slutade med att han sålde hojen och köpte en Suzuki. Han var aldrig säker på om han skulle komma hem eller inte.
* En fjärde mc-kamrat bytte in sin 1200 GS Adventure med drygt 1000 mil på mätaren mot en fyrcylindrig BMW. Vid genomgång i samband med inbytet konstaterades oljeläckage... 1000 mil landsväg talar vi alltså om. Vill minnas att handlaren drog av runt 7-8000 för arbetet med att ta isär motorn och sätta dit ny packning.

Så visst är det kvalitetscyklar som kan gå jorden runt, fast det finns en del stora MEN att ta med i kalkylen. Och visst förekommer reparationer och typfel på alla märken. Men man skall inte tro att BMW är riktigt så ofelbara som en del av ägarna påstår.

Månne
2014-01-06, 12:41
Vill man ha en problemfri hoj som rullar långt ska man köpa en Honda varadero.

http://s13.postimg.org/80eyc14fr/image.jpg (http://postimage.org/)
how to screenshot on windows 7 (http://postimage.org/app.php)

Hondamannen
2014-01-06, 12:48
De rullar mer pga sitt andra handsvärde och då upptäcker man också den dåliga kvaliten.

Det har du rätt i, det finns ett oljud i min honda och den har gått 6200 mil och totalt sett har jag till dagens datum nästan 9000 mil bakom på tre honda och en yamaha och ingen har hittills svikit mig. trots oljudet förväntar jag mig inget av haveri förens 2-3000 mil men oljudet är irriterande.



Just det. BMW rullar säkert i genomsnitt betydligt längre än dom andra fabrikaten och då uppstår naturligtvis fel och brister. Vilket också kan tyda på att BMW håller bättre än andra fabrikat!
Var det inte din Honda som du upptäckt ett konstigt ljud i och den har väl bara gått 5000-6000 mil?

räven
2014-01-06, 14:40
Jag köper mina BMWar nya, kör ca 10000 mil med dom innan byte. Problemfria mil å bra inbytespris. Tror att jag har en konkuransduglig kalkyl på mitt hojkörande.

Hondamannen
2014-01-06, 15:08
Du har svarat på din egen fråga:p:D anledningen till honda fantaster är snäppet värre är att vi till skillnad till alla andra har rätt:D:p;):banana::fight::bath:



Hur tror du att det skulle se ut för Hondor då om dom rullade lika långt som jag förmodar att BMW gör generellt? Jag tror att det skulle bli en hel del ras där också.
Nu tror jag att en Honda som rullat 10 000 mil och rasar troligtvis byts in för "skrotvärde" mot en nyare hoj. Andrahandsvärdet på en felfri Honda med 10 000 mil motiverar knappast en renovering, förutom för Gold Wing då. En BMW är dock fortfarande gångbar på marknaden.

Man brukar ju forumet läsa om märkesfanatiska HD och BMW ägare men jag tror banne mig att Hondaägare är snäppet värre;):)

engström67
2014-01-06, 15:18
Nu är börjar även Räven inse vem som har rätt;):D:p

Det är inte utan anledningen att jag är inne på min tredje honda.:p
Här kommer kvalitesrangordningen:

Honda
Yamaha
suzuki/kawasaki
Harley
bmw
motoguzzi/Duccati
Triumph
Aprilia

När du lägger Triumph näst sist vad gäller kvalite vad bygger du det på?
Har haft 3 st och alla funkat felfritt.Förutom den sista som jag har nu:mad:.Första xc,n jag fick var ramsned,bytte ut mot en ny.Sedan vinda hjul(ekerhjul) samma tillverkare som till Ktm och Bmw.Beställt 3 omg fälgar från fabrik alla vinda :mad:.Dom sista såg bäst ut men inte riktigt bra.Skickade dom till Wheeler dealer och han fick kolla dom.Han tyckte dom var rätt hyffsade om jämför med hur Bmw fälgarna ser ut sade han.Men han riktade till dom så nu är jag nöjd.Men riktigt drygt besvär hit och dit.Så det är jätte många där ute som sitter och kör runt med vinda hjul.:( Hoppas vibrationerna försvinner nu då som var riktigt störande över 170. Sedan vad gäller överstepräster,religion vad gäller Bmw åkare,Ha,ha Honda folket är ju exakt lika.Har haft 2 honda och inget fel på dom,men i dagsläget har dom inget att konkurrera med därav kör jag ej Honda.

räven
2014-01-06, 15:21
Såg en bild på motorn på en stor Honda som fått kedjebrott i 200km i Tyskland. Som Robbe S. säger skrotlådan direkt.

Hondamannen
2014-01-06, 15:27
Att jag värderar harley högre än andra märken beror på att Harley är relativt sett en lowtech hoj. BMW har dock gott om återförsäljare och verkstäder runt om världen vilket gör att de rankas högre än MG och Duccati. Duccati har jag dock högre förtroende för.

Motorbolaget i Lkpg var ju återförsäljare för Triumph och Honda. Det dök upp en del Triumph på bärgningsbilar och släp. Hondorna kom in för egen maskin.

Aprilia provkörde i Tyskland och givetvis var den sönder, vid 2000 mil och det förstärkte bara Aprilias dåliga rykte samt att det har inte så många återförsäljare och verkstäder.


Du säger själv att du har god erfarenhet av Triumph men sen räknar du upp ett antal bekymmer du har med hojen.


Det ända gång jag kommer att rekommendera bmw, det är när det gäller veteranhojar för att fram till slutet av 60 talet så var det nog bästa märket på marknaden.

räven
2014-01-06, 15:30
Mycket inköpta komponenter under prispress gör att våra hojar kan få dåligt rykte. Kinakomponenter är inte alltid färdiga(hondas låsningsfria bromsar) Dåliga lager som sålts till fordonsindustrin (även BMW)

engström67
2014-01-06, 15:40
Du säger själv att du har god erfarenhet av Triumph men sen räknar du upp ett antal bekymmer du har med hojen.


Jo jag har som sagt goda erfarenheter av Triumph och vet att dom är driftsäkra enl egna erfarenheter och vad jag hört av min handlare som säljer mellan 50- 100 nya Triumph per år till nöjda kunder.Min fråga var ju vad du byggde din rankning på.Du vet väl att Ktm och Triumph är det mest växande märket på marknaden:).Sedan att jag hade problem med min nya det är ju tråkigt.Var väl nått fel på ramtillverkningen i Tailand och Tyska Fälgtillverkaren Saxess.

räven
2014-01-06, 17:03
Eftersom jag kör mycket äventyr har jag träffat på många på Tiger. Även provat själv. Ligger ganska bra till om det inte funnits GS.
Honda säljer mycket mellanklass hojar (700cc). Däremot står ofta deras äventyrare kvar å reas bort nästa år.
Provade Hondas äventyrsatomat 1200cc(cross road, eller nåt). Ett riktigt jäkla stolpskott

Hondamannen
2014-01-06, 17:16
Räven det är väl ingen som har tvingat BMW att köpa delar från Kina?




Mycket inköpta komponenter under prispress gör att våra hojar kan få dåligt rykte. Kinakomponenter är inte alltid färdiga(hondas låsningsfria bromsar) Dåliga lager som sålts till fordonsindustrin (även BMW)

räven
2014-01-06, 17:38
Räven det är väl ingen som har tvingat BMW att köpa delar från Kina?

Inte vet jag, affärer går lustiga vägar. Motköp kallas det ibland. Köper du Jas av mig köper jag bananer av dig.

TMax500
2014-01-06, 18:32
Religion, som sagt. Mest Honda-religion i det här fallet...;) *inga namn!* :)
Låt oss återgå till frågeställningen - törs/skall/borde Foosi köpa en 1100 GS med 9000 mil på mätaren?

(OT: Själv skulle jag gärna äga en R80 GS eller en R100 GS. Klassiska gamla cyklar, som säkert också gått 9000 mil om jag skulle hitta någon som passar budgeten och garaget.)

EDIT: är det den här du funderar på? http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_r1100gs_51225569.htm?ca=15&w=3 Ser ju riktigt fin ut! Det fina skicket (på bild i vart fall) signalerar ju "välskött". Texten "servicebok saknas" talar ett annat språk. Att ha haft ägare som både skött den väl och som ändå tappat bort serviceboken låter udda...?
Men Bike i Trollhättan har ju sålt BMW i många år, så de borde veta vad man skall titta efter. Samt kunna ge dig en fingervisning om vad som är att vänta framöver i form av underhåll och reparationer.

Jag vet inte var du bor Foosi, men Kenneths Mc i Göteborg har annars ett mycket gott rykte om man vill få en genomgång av cykeln. Kenneths har arbetat med BMW i decennier.

Hamre
2014-01-06, 18:50
Att serviceboken saknas säger inte så mycket tycker jag! Mina hojar har ingen servicebok, eller om dom har det så är dom signerade av mej själv! Beroende på att jag genomgående gör all service själv. Är trött på oseriösa verkstäder!!!
Hade en R100S på 80-talet, skulle gärna ha en sån igen, även om den hade gått 10 000 mil!

Hondamannen
2014-01-06, 18:54
:D:pLOL Tmax! Jag hoppas att Foosi köper bmw:n så får vi se på svart och vitt vem ut av oss som har rätt:D:p


Själv gillar jag 50-60 tals bmw :-)

räven
2014-01-06, 19:01
Exakt en sån hade jag, tyvärr har den plasttank, som kan bli lite bubblig i gelcoten.
Jag vet inte vart den tog vägen. Kanske gått 40000 mil nu ?

engström67
2014-01-06, 19:32
Att serviceboken saknas säger inte så mycket tycker jag! Mina hojar har ingen servicebok, eller om dom har det så är dom signerade av mej själv! Beroende på att jag genomgående gör all service själv. Är trött på oseriösa verkstäder!!!


Beror väl på om man har en gammal eller ny hoj med garanti som upphör om du gör allt själv:cool:

engström67
2014-01-06, 19:35
:D:pLOL Tmax! Jag hoppas att Foosi köper bmw:n så får vi se på svart och vitt vem ut av oss som har rätt:D:p


Själv gillar jag 50-60 tals bmw :-)

Är ju farligt att köpa en 1500 goldwing mä.Farsans 1500 hade ju svingen nästan rostat av på,inget man ser förrän man plockar isär hojen.Blötjärn:rolleyes: trodde ett så bra märke hade aluminium.Men 1800,an fick ju det.:cool:

räven
2014-01-06, 19:50
Är ju farligt att köpa en 1500 goldwing mä.Farsans 1500 hade ju svingen nästan rostat av på,inget man ser förrän man plockar isär hojen.Blötjärn:rolleyes: trodde ett så bra märke hade aluminium.Men 1800,an fick ju det.:cool:

Sönderrostad ram är inget ovanligt på äldre Hondor

Månne
2014-01-06, 22:57
Beror väl på om man har en gammal eller ny hoj med garanti som upphör om du gör allt själv:cool:

Och ska man oroa sig för att en ny hoj av idag havererar efter 2 till 5 år så vet jag inte riktigt...

Jag låter två årsgarantin löpa ut sedan servar jag själv med.

engström67
2014-01-06, 22:58
Jag låter två årsgarantin löpa ut sedan servar jag själv med.

Skulle jag mä göra :)

Hondamannen
2014-01-09, 13:51
Blev det ngt köp Foosi?

Foosi
2014-01-09, 18:49
inte än tyvärr. hände en olycka och en bil blev skrot. det resulterar i att jag kan behöva hjälpa dottern fixa en bil, så planerna kom av sig lite.. men kanske bara tillfälligt. beror lite på hur vi löser det med bil till henne. jag vill ju se till jag har råd åka på min äventyrs resa också ;o) haha
slängde ut sporthojen på blocket tidigare, men där lär ju inget hända på ett tag ännu.

Men att det är förbaskat svårt göra sig av med en hoj som man tycker om så.... :bawling:
jisses... hårfin skillnad på flickvän.... :o

Foosi
2014-01-21, 08:20
jisses... det vart tyskt... fast inte en hoj då... utan en Mercedes ;)
äventyrshojen får vänta tills jag fått såld sporthojen ser det ut som nu :(
men då blir en BMW högaktuell
så köp min Aprilia !
http://www.blocket.se/jonkoping/Aprilia_SL1000_Falco_50119766.htm?ca=17&w=1&last=1

Hondamannen
2014-01-27, 21:07
På tal om BMW, åkte med en arrangerade bussresa till mcmässan där arrangören ägde en k1300 av ngt slag som jag inte kommer ihåg nu. Hojen var 3 år gammal och hade 1300 mil på mätaren och hade börjat läcka från dämparen. Ägaren for in till Beviks i Lkpg och fick veta att den kostar 25000 kr att reparera. Efter vilda protester så reparerade bmw cykeln på good will.

Återigen ett bevis på bmw:s omtalade kvalite.

engström67
2014-01-27, 21:13
På tal om BMW, åkte med en arrangerade bussresa till mcmässan där arrangören ägde en k1300 av ngt slag som jag inte kommer ihåg nu. Hojen var 3 år gammal och hade 1300 mil på mätaren och hade börjat läcka från dämparen. Ägaren for in till Beviks i Lkpg och fick veta att den kostar 25000 kr att reparera. Efter vilda protester så reparerade bmw cykeln på good will.

Återigen ett bevis på bmw:s omtalade kvalite.

Fin cykel K1300GT och dom går kanon men tyvärr har dom dragits med en hel del bekymmer.Men det lustiga är ju att man läser aldrig om det i mc tidningar:rolleyes: framför allt inte i Motorad;) Hade varit ett jädra rabalder om det varit en japs eller engelsk hoj.:cool:

Hondamannen
2014-01-27, 21:18
Det vill säga som en electra glide från 70 talet:p:D:aetsch:


Fin cykel K1300GT och dom går kanon men tyvärr har dom dragits med en hel del bekymmer.Men det lustiga är ju att man läser aldrig om det i mc tidningar:rolleyes: framför allt inte i Motorad;) Hade varit ett jädra rabalder om det varit en japs eller engelsk hoj.:cool:

räven
2014-01-27, 23:10
Fin cykel K1300GT och dom går kanon men tyvärr har dom dragits med en hel del bekymmer.Men det lustiga är ju att man läser aldrig om det i mc tidningar:rolleyes: framför allt inte i Motorad;) Hade varit ett jädra rabalder om det varit en japs eller engelsk hoj.:cool:

BMW = Boxer