handdator

Visa fullständig version : Why We Ride / Varför Vi Kör.



Ankan1
2014-01-03, 17:04
Suverän film om hojkörning på ca en timme och trettio minuter om varför så många av oss gjort detta till en livsstil.Finns att hämta hem på andra platser på nätet.

Så visst är vi knuttar ett sällskap av hängivna brödrar och systrar på våra mc oavsett hur vi nu än väljer att färdas på dessa två hjul.Måtte det snart bli vår igen.

AxGNI4jpzL4

jrutgers
2014-01-03, 20:37
En film jag vill se!
Ja, nu när helgerna som vi sett fam emot är över, är,det svårt att inte känna suget efter åka hoj!

Kakel_anders
2014-01-03, 20:40
Den filmen ska ses ikväll :)

Ja Maraudern och jag vi tog oss ett par mil på nyårsafton faktiskt :)

Foosi
2014-01-03, 22:12
Tack för tipset. why we ride rullar på tv'n ikväll def :beer:


om någon ännu inte sett serien Long Way Around, med Charlie Borman och Ewan McGregor så är det en höjdarserie. de åker några vansinniga vägar och upplever allt från himmel till helvete på hojarna.
här en liten trailer med lite skoj och inget mc visserligen... men de är ganska roliga med.

9REaGW5z404

Hondamannen
2014-01-03, 22:39
Är det bara som jag inte tycker om det?

Ove
2014-01-03, 22:45
Är det bara som jag inte tycker om det?

:hmmmm2: Vad är det du inte tycker om??

Hondamannen
2014-01-03, 22:48
Jag vet inte,jag har sett delar på tv och jag har för mig att de får allt serverat. Sponsorer som ger saker och ting. Jag kollade igenom länken och jag har för mig att de är samma personer som jag såg på tv.

Foosi
2014-01-04, 00:18
Jag vet inte,jag har sett delar på tv och jag har för mig att de får allt serverat. Sponsorer som ger saker och ting. Jag kollade igenom länken och jag har för mig att de är samma personer som jag såg på tv.

jao, man får ju se att det är en tv produktion visserligen, men för att vara en sådan får man ändå en inblick i en sådan trip. sedan att de känns igen som kändisar ger dom såklart en annan förtur än vad en "vanlig dödlig" biker skulle fått

ch16SzyZ61g

Hondamannen
2014-01-04, 00:24
Du har förstått mig rätt Foosi. Det är betydligt roligare att läsa en rapport där personen betalt själv, tältat/hyrt rum producerat alla filmer och bilder själv med mera.

Bighoj
2014-01-04, 10:50
Du har förstått mig rätt Foosi. Det är betydligt roligare att läsa en rapport där personen betalt själv, tältat/hyrt rum producerat alla filmer och bilder själv med mera.
Håller med.Läser man om andra"dödliga" och deras strapatser ute i världen på sin mc så blir det s a s verklighet.Är också inne på att dom får fördelar och lever ett helt annat liv än vad vi vanliga bikers skulle gjort på en sådan resa.
Trotts detta en sevärd film sätt till underhållningen.

Kakel_anders
2014-01-05, 02:24
Jag har nu sett färdigt på filmen "Why we ride" och måste säga att fan, ni som inte sett den.. SE DEN!

Så ohyggligt många bra historier, gamla som nya.. filmen för mig var otvivelaktigen en episk resa!

Hondamannen
2014-01-05, 11:49
Hamre, brukar skriva "våga vägra att köra customhojar" så jag säger nu " våga vägra att titta på såna här filmer"

Markus
2014-01-05, 13:32
Såg Why we ride år, gillade den verkligen i början....men sen fick man bara höra fler och fler historier om samma saker hela tiden. Mot slutet var jag verkligen trött på att lyssna på folk som berättar hur dom älskar att köra hoj, det vet jag redan ju :)

Bra film, men det blev lite mycket av det goda.

Gillade Long way round och Long way down mycket bättre i så fall. Sen kan man alltid diskutera om det är ett "riktigt" äventyr eller inte när två kändisar kör jorden runt med följebil. Jag tyckte att det var bra TV i alla fall.

Mitt tips till tråden är i alla fall att kolla på The Motorbike show med Henry Cole, den serien tycker jag är ganska trevlig.

Ove
2014-01-05, 13:47
Hamre, brukar skriva "våga vägra att köra customhojar" så jag säger nu " våga vägra att titta på såna här filmer"

:flute: Varför då? Det är väl lite som med porrfilmer och matlagningsprogram - tittar man på det tillräckligt ofta slipper man göra det själv, köra hoj alltså. :rolleyes: :D

Kakel_anders
2014-01-05, 15:11
Hamre, brukar skriva "våga vägra att köra customhojar" så jag säger nu " våga vägra att titta på såna här filmer"

Begriper inte varför, jag kan till viss del förstå varför man inte vill köra en custom hoj, men varför du vägrar se en så här lysande film det begriper jag inte :)

Obs. Blanda inte ihop filmen "Why we ride" med massa sponsrade brats som åker motorcykel och får allt på silversked, det är INTE det filmen handlar om :)

Kakel_anders
2014-01-05, 15:13
Såg Why we ride år, gillade den verkligen i början....men sen fick man bara höra fler och fler historier om samma saker hela tiden. Mot slutet var jag verkligen trött på att lyssna på folk som berättar hur dom älskar att köra hoj, det vet jag redan ju :)

Bra film, men det blev lite mycket av det goda.

Gillade Long way round och Long way down mycket bättre i så fall. Sen kan man alltid diskutera om det är ett "riktigt" äventyr eller inte när två kändisar kör jorden runt med följebil. Jag tyckte att det var bra TV i alla fall.

Mitt tips till tråden är i alla fall att kolla på The Motorbike show med Henry Cole, den serien tycker jag är ganska trevlig.

Ja temat är ju ganska enkelt i filmen, och jag kan hålle med om att det blev lite enkelspårigt på slutet.

Men det är iallafall för mig en intressant uppvisning på hur mycket bland allt man tar för givet idag började :)

MEHall
2014-01-05, 23:19
Är det bara som jag inte tycker om det?

Är det en fråga eller ett påstående! Frågetecknet säger en fråga men vad tusan betyder det?:confused: :eek:





:cool:

Hondamannen
2014-01-05, 23:26
Det var väl kanske lite slarvigt skrivet av mig. Det var en fråga från mig, om det är bara jag som inte tycker om filmen?

Ove
2014-01-06, 09:17
Varför det? Att titta på en film gjord av en ensamvarg med en handhållen kamera och en kamera monterad på hjälmen blir ju riktigt tjatig. Om jag nu ska se en film om mc åkning ska den vara välproducerad och välfilmad.
Sen tittar jag inte speciellt mycket på de här programmen på grund av själva mc körningen utan mer som inspiration och för att drömma mig bort till ställen jag aldrig sett och gärna vill uppleva på mc. Att enbart se andra köra mc blir ju ganska tråkigt i längden utan det är ställena dom besöker under körningen som är det roliga.
Att hyra rum och tälta är ju inte så svårt men att filma och producera en bra film om resan kräver ju lite andra resurser. Vem som betalat resan är för mig ganska ointressant.

Jag gillar Charley Boormans resefilmer både på och utan mc. Nu följer jag en serie då han åker runt i Sydafrika. Ett ställe jag själv skulle vilja uppleva med mc istället för med bil som jag gjort under tre veckor.
Den enda serien med Boorman jag inte gillade var när han körde Paris Dakar. Där var det bara elände, mc körning i öknen och trasiga motorcyklar. Att det finns sand i öknen vet jag redan.:D

:) Instämmer helt! Han, Boorman, är proffs på att göra mc-reportage och han har förmodligen bra betalt och han har ett bra team med sig för att serva och dokumentera.

Det är en stor andel av programmen/filmerna som skildrar platser han kommer till och folk han möter. Just dom anledningarna gör att jag själv kör - att komma någonstans och möta människor. Vore det bara körningen räckte det med att stanna på en bana.

Youtube är fullt av filmer där man ser en vägremsa rinna förbi utan kommentarer och dessutom med trist discomusik som förtar känslan av att man är ute och kör. Kan för min del lätt klara mig utan den sortens underhållning. :rolleyes:

räven
2014-01-06, 17:30
Nya platser nya vägar nya vyer. Mc kollektivet snackar med varandra, delar vägerfarenheter. Kört en del själv å tagit kontakt med andra Mc åkare. Vet ingen annan grupp som är så hjälpsamma som Mc ister.

Markus
2014-01-06, 23:58
Vi håller ihop, men vi håller sällan med varandra :)

Månne
2014-01-07, 00:58
Vi håller ihop, men vi håller sällan med varandra :)

:deal:

Vad han sa! :D

TheCrow
2014-01-07, 23:34
Jag såg den idag och jag tycker nog filmen var rätt okej ändå. Men man får ju ha åtanke att det kanske inte är andra mc-cyklister som är målgruppen utan sådan som är intresserade men inte kör eller har barn som vill köra.

/Freddo