handdator

Visa fullständig version : slaglängd



Hondamannen
2014-01-02, 12:25
Hej,

Om två hojar har samma borrning men olika slaglängd och det skiljer sig endast sinsemellan några mm när det gäller slaglängden kommer det blir stor skillnad i varvvillighet? En liten skillnad kan i vissa vara stor skillnad.

Mvh

Hondamannen

MEHall
2014-01-03, 18:49
Kortslagig varvar högt och långslagig varvar inte så högt det vet jag. ;)
Dessutom har du lite mer vridmoment i en långslagig motor. ;)
Så visst, skillnad är det! ;)




:cool:

Jåke
2014-01-03, 20:43
Hej,

Om två hojar har samma borrning men olika slaglängd och det skiljer sig endast sinsemellan några mm när det gäller slaglängden kommer det blir stor skillnad i varvvillighet? En liten skillnad kan i vissa vara stor skillnad.

Mvh

Hondamannen

Inte nödvändigtvis. Det finns fler parametrar som styr om det inte är relativt stor skillnad i slaglängd, bla motorns trimningsgrad. Rent generellt mekaniskt kan man dock säga att det blir som du skriver.

Korkat svar, men det är inte bara 2 värden som bestämmer hur en hojmotor beter sig. :)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Hondamannen
2014-01-03, 21:01
Det var grovt menat. Hojarna som jag jämför är c800 och vn 900 classic. Jag tror ena har 83*75 och den andra har 88*75 och i och med att konstruktionerna är snarlika kan jag tänka mig att det gör en hel del om slaglängden skiljer sig lite sinseemellan.

Ove
2014-01-03, 22:32
Enklaste svaret är väl att en kortare slaglängd vid ett visst varvtal ger lägre kolvhastighet och att den därför tål ett högre varvtal.

Karaktären på motorn beror alla faktorer sammantagna, som redan har skrivits.