handdator

Visa fullständig version : Datorer gör mig [ibland] smått förbannad ...



Ankan1
2013-12-31, 16:00
Efter att ha förstört mjukvaran i Vista på den gamla bärbara datorn efter sex år och knappast pigg på att ominstallera detta äldre system så skaffade jag en ny starkare bärbar dator istället med Windows 8.1.Här trodde jag ju att alla problem var ur världen ... icke sa nicke.För det första så har många mjukvarutillverkare fortfarande inte alla program i ett fungerande skick till Windows 8.Och för det andra så har min nya dator med detta Windows 8.1 fullt upp med att samtala med både Windows och datortillverkaren på egen hand om vad som är bra för datorn och inte med mängder av ändringar som den nu själv gör och jag sitter här och stirrar och undrar om jag som människa inte är klart överflödig ... LOL.

Nåja det blir kanske bättre när det väl stabiliserat sig med tiden men frågan är ju om man vänder på steken att vem hade velat köpa en ny bil och denna bil genast vid hemkomsten skulle ha plockat isär sig själv och bytt ut minst halva denna nya bil när nu datorns mjukvara håller på med detta.

För övrigt så ser jag ingen nytta med av att jag kan rulla den bärbara datorns skärm med fingrarna när det blir fettfläckar överallt för att sedan t ex kunna spökköra dessa program via mobilen på arbetsplatsen.Jag hatar ju mobiler.Använder den bara till väckarklocka.

Men jag ger mig inte för stunden.Jag ska ha rättsida på eländet även om jag kanske försvinner från forumet mellan varven.Ha det gott och Gott Nytt År på er allihop.Snart är det vår och då rättar vi på kurvorna igen.

Mvh Ankan1 :D

räven
2013-12-31, 18:48
Windows 8 kan man tro är uppfunnen på Säters bunker under seanser

Foosi
2013-12-31, 20:40
det finns en del att anpassa när det gäller W8. ge det lite tid. har kört W8 på några datorer nu sedan testreleasen och saknar inte alls 7:an längre. Visst kan ni stöta på inkompatibla mjukvaror men det mesta som rullade i w7 gör det även i w8.
testa annars köra i kompabilitetsläge !

för er som saknar startmenyn etc, så finns tex ett addon classic shell. testa det innan ni slänger ut W8.
http://www.classicshell.net/downloads/latest

har ni specifika frågor så kör på. mitt yrke det där.

Kakel_anders
2013-12-31, 20:51
Windows 8 xD

Jag kör på 7an, och det tog låång tid innan jag gick med på att gå över dit ifrån XP.

Vista och 8 är något man närmst betalar för att bli av med :)

Kakel_anders
2013-12-31, 20:52
det finns en del att anpassa när det gäller W8. ge det lite tid. har kört W8 på några datorer nu sedan testreleasen och saknar inte alls 7:an längre. Visst kan ni stöta på inkompatibla mjukvaror men det mesta som rullade i w7 gör det även i w8.
testa annars köra i kompabilitetsläge !

för er som saknar startmenyn etc, så finns tex ett addon classic shell. testa det innan ni slänger ut W8.
http://www.classicshell.net/downloads/latest

har ni specifika frågor så kör på. mitt yrke det där.

Ja det är ett måste :))

MEHall
2014-01-01, 13:52
För övrigt så ser jag ingen nytta med av att jag kan rulla den bärbara datorns skärm med fingrarna när det blir fettfläckar överallt för att sedan tex kunna spökköra dessa program via mobilen på arbetsplatsen.


Det finns ju faktiskt handskar och pennliknande saker som fungerar till pekskärm. ;)




:cool:

Ankan1
2014-01-01, 15:50
Det finns ju faktiskt handskar och pennliknande saker som fungerar till pekskärm. ;)




:cool:

Så jag ska sitta med handskar på mig framför datorn ... SUPERDUPERLOL ... :D

Nä tack.Men annars så börjar jag få rätsida på detta Windows 8.1 operativsystem med alla mina egna program.Däremot så begriper jag inte varför det finns två program mappar i c/program files i detta 64 bits system.

En vanlig c/program files och en c/program files x86. :confused:

Däremot så är jag klart lycklig över de dubbla quad core processorerna som knappt får datorn att lämna tomgångsstadiet vid normal användning.Skönt att slippa höra en flåsande fläkt pga en ofta överansträngd dator.
Så visst blir man förvånad ibland över utvecklingen som prästen sa när han hamnade hos fan själv

MEHall
2014-01-02, 11:26
Tja man gör som man vill, jag sade inte att du måste sitta med handskar bara att det finns. Så sade jag också pennliknade sak, finns på typ teknikmagasinet och heter pekpenna! :rolleyes:




:cool:

Foosi
2014-01-02, 19:09
Så jag ska sitta med handskar på mig framför datorn ... SUPERDUPERLOL ... :D

Nä tack.Men annars så börjar jag få rätsida på detta Windows 8.1 operativsystem med alla mina egna program.Däremot så begriper jag inte varför det finns två program mappar i c/program files i detta 64 bits system.

En vanlig c/program files och en c/program files x86. :confused:

Däremot så är jag klart lycklig över de dubbla quad core processorerna som knappt får datorn att lämna tomgångsstadiet vid normal användning.Skönt att slippa höra en flåsande fläkt pga en ofta överansträngd dator.
Så visst blir man förvånad ibland över utvecklingen som prästen sa när han hamnade hos fan själv

kan verka lite halvskumt, men de olika program mapparna är tänkta kunna alltså sära på de appar som körs i 32 bitars läge, x86 mappen. övrigt i vanliga program files (64b)

engström67
2014-01-02, 19:12
Windows 8 kan man tro är uppfunnen på Säters bunker under seanser

Var länge sedan dom slog igen paviliongen:).Men håller med,w8 suger.Därför är det givet Apple som gäller när min W7 ska bytas ut:)

Mymlan
2014-01-02, 23:24
Själv är jag utan dator just nu. Har varit utan sen början av hösten. Har även varit utan tv flera månader, har bara läst dagstidningen i pappersform och lyssnat på radio (det har varit ganska skönt). Har väl kanske skrivit i forumet via telefonen någon gång. Står snart i beråd att köpa en ny dator så jag har samma helvete framför mig, ser inte alls fram emot den dagen :S

Nina
2014-01-02, 23:36
Jag slängde ut allt som hette PC för tre år sen. In kom baaara Mac: server, backupstation och dator. Jag har jobbat parallellt i både Mac- och PC-miljö under en massa år eftersom en del av mina mjukvaror finns bara för PC. När PC:n började ta tid på sig att starta upp kikade jag runt efter nytt, jag misstänkte den var på upphällningen. Den var ju gammal så... Parallels Desktop och Windows 7 köptes in som fick flytta in i Macen. Inga problem, allt har fungerat klockrent, Macen tuffar på, likaså servern och backupstationen. Har faktiskt färre problem i dag än när jag hade PC.

Men, iPhone bytte jag ut mot en Sony Xperia Z. Bättre ljud, klart bättre musikupplevelse i öronen och klarare ljud för dem som lyssnar på mig i telefon. :D

Ankan1
2014-01-03, 16:51
Jag är väl tyvärr ibland av det gamla gardet som har svårt att ta till mig allt som jag inte är van vid.PC och dess ibland bristande mjukvara tycks för egen del vara långt mindre än diverse MAC, Linux mfl andra operativsystem när dessa system ofta har ett väldigt dåligt utbud av mjukvara även om det har blivit betydligt bättre de senaste åren.

Vista snurrade i ca sex år utan ominstallation när det slutligen var allför modifierat av mig själv för att kunna fungera.På denna tid har det uppenbart hänt mycket även på datorfronten som gör en tveksam till en nyinstallation där nuvarande dator med 1 TB hårddiskar med 8 GB RAM minne tycka vara ljusår ifrån min gamla version även om Windows 8.1 gett mig myror i huvudet ibland.Min gamla mamma på ca 76 år har nu tagit över tidigare bärbara och tycker det här med datorer är enormt roligt men rena science fiction och har redan ringt upp ett oräkneligt antal gånger med frågan, och vad gör jag nu .... funderar på att börja ta betalt för supporten ... LOL.

Uppskattar däremot det suveräna CoolSense systemet som gör att tangentbordet / ytterhöljet håller sig svalt även om processorn t ex redigerar film under en längre tid.Men så är det med det mesta.Idag High Tech och imorgon något som man ler lite ironiskt om.Kanske en fälla som slutligen leder till vår undergång i detta konsumptions samhälle.

Ankan1
2014-01-03, 16:55
kan verka lite halvskumt, men de olika program mapparna är tänkta kunna alltså sära på de appar som körs i 32 bitars läge, x86 mappen. övrigt i vanliga program files (64b)

Tack.Så är det nog när diverse mjukvara tycks installera sig själv i lämplig mapp.64 bits systemet kör tydligen även 32 bits systemvara om än i en annan konfiguration.Nåja, tur det för då kan man ju fortfarande ha nytta av äldre 32 bits program i en 64 bits upplaga.Man lär så länge man lever ... :D

Nina
2014-01-04, 09:59
Uppskattar däremot det suveräna CoolSense systemet som gör att tangentbordet / ytterhöljet håller sig svalt…

Jag upplever inte min MacBook Pro som varm, den ligger i knät och får jobba på bra ibland. Inga problem med värme från den. Apple tänkte väl på det, att folk kommer ha datorn i famnen och antagligen vara byxlösa också. :)

Ankan1
2014-01-04, 12:23
Jag upplever inte min MacBook Pro som varm, den ligger i knät och får jobba på bra ibland. Inga problem med värme från den. Apple tänkte väl på det, att folk kommer ha datorn i famnen och antagligen vara byxlösa också. :)

Med en bra processor samt hårddisk och ram minne med en lika väl fungerande kylning så byggs ju ofta värmeproblemen bort under normal användning.Hade för många år sedan en bärbar dator med en enkel celeron processor (bas processor) som jobbade väldigt tungt med ett ständigt flåsande vid tyngre användning.Sliter enormt på hårdvaran med andra ord.

En bärbar dator idag kan för många som inte är tekniskt intresserade se likadana ut vilket jag upplevde vid senaste inköpet under mellandagsrean.Dam med dotter i tonåren stannade till vid en Acer för 2500 :- och tyckte att den var ju himla fin.Men då dyker ju genast frågan upp varför den bärbara vid sidan om kostar 7000 :- .Naturligtvis beroende på prestandan och vad den ska användas till.Ska man bara surfa rundor på nätet och mejla kreti och pleti så duger den billigare versionen långt nog.Men ska datorn användas mycket till t ex videoredigering samt grafikprogram faller den snabbt till marken rent prestandamässigt.

Med andra ord så behöver en enklare dator inte vara dålig beroende på hur man tänkt använda denna dator.Men frångår man då detta så blir det lätt så att man finner sig i en situation där fläkten frustar högt vid minsta belastning.

(För övrigt så skulle jag inte ha något emot att se dig sitta med bar rumpa med datorn i knäet.LOL.) :D

tmjm8FlBLRA

Nina
2014-01-04, 20:13
(För övrigt så skulle jag inte ha något emot att se dig sitta med bar rumpa med datorn i knäet.LOL.) :D

tmjm8FlBLRA

Ha ha ha, in your dreams. Nä så naken blir jag inte med en laptop i knät. LOL
Men stackars mc… Om han ändå var snyggare i formerna. ;)

Jo, jag vet om det där med prestanda och priser därefter, min arbets-Mac består av 16 GB RAM för att orka med, det var mycket då när jag köpte datorn. I dag är det ett klent minne, utvecklingen går framåt. Däremot funderar jag på nya Mac Pro fast jag låter andra köpa först så surfar jag runt bland kommentarerna om den från användare så får jag en uppfattning på hur den är. :-)

Markus
2014-01-05, 13:42
Jobbar med datorer, gillar datorer.....men människor gör mig [ibland] smått förbannad.... :)

LowTech
2014-01-05, 23:55
Jobbar med datorer, gillar datorer.....men människor gör mig [ibland] smått förbannad.... :)
Just nu undrar jag om det sitter nån liten j-a kines i min dator och stoppar saker och ting helt random..
Om jag t ex på Blocket klickar på en nyhetslänk - blir det blankt i fönstret, utom 2ggr idag då det syntes nåt.
Vissa fora kommer jag inte åt i 95% av försöken..kan läsa, men inte skriva..
Vissa sidor spärras helt godtyckligt. komma in - inte komma in..

Ingen aning vad jag ska göra, snart blåser jag ur hela datorn och ominstallerar allt..

Ankan1
2014-01-07, 05:00
Just nu undrar jag om det sitter nån liten j-a kines i min dator och stoppar saker och ting helt random..
Om jag t ex på Blocket klickar på en nyhetslänk - blir det blankt i fönstret, utom 2ggr idag då det syntes nåt.
Vissa fora kommer jag inte åt i 95% av försöken..kan läsa, men inte skriva..
Vissa sidor spärras helt godtyckligt. komma in - inte komma in..

Ingen aning vad jag ska göra, snart blåser jag ur hela datorn och ominstallerar allt..

Kanske lite skit i datorn som smugit sig in och ställer till det.Prova Spybot - Search & Destroy om du misstänker skit i förgasaren.

Själv kunde jag inte sova och snickrade ihop den här skrivbordsbakgrunden.Var ju rätt så roligt ...

www.youtube.com/watch?v=3zqRG21tYRg

3zqRG21tYRg

LowTech
2014-01-07, 07:26
Kanske lite skit i datorn som smugit sig in och ställer till det.Prova Spybot - Search & Destroy om du misstänker skit i förgasaren.
]
Snyggt men min nivå är en "användbar dator"..:mad:
Backade från IE11 till IE10 och nu har funtionalitet ökat, en smula, länkningarna från Blocket funkar, men fortf en mängd randomfel.
Sparade lösenord sparas - ibland - ibland inte..

Tror på nån skadad fil i Win 7.

Edit: Nu börjar det bli riktigt roligt....
Börjar leta på Blocket (Jönköping) när jag bläddrar till nästa sida hamnar jag på Blocket/Stockholm, går till nästa sida då är jag på Blocket/Kronoberg... vad i .....

Kakel_anders
2014-01-07, 07:45
Det brukar bli en formatering 2 ggr om året hemma iallafall, inte för att det slutar funka, utan för att datorn delas av hela familjen och tenderar bli så fullpackad av skit och skumma addons till diverse webbläsare och annan dynga xD

Det som ständigt förvånar mig är hur man aldrig är nöjd med diskutrymme, har idag 1TB på den stationära och det fylles lätt ;)

Ankan1
2014-01-07, 20:38
Snyggt men min nivå är en "användbar dator"..:mad:
Backade från IE11 till IE10 och nu har funtionalitet ökat, en smula, länkningarna från Blocket funkar, men fortf en mängd randomfel.
Sparade lösenord sparas - ibland - ibland inte..

Tror på nån skadad fil i Win 7.

Edit: Nu börjar det bli riktigt roligt....
Börjar leta på Blocket (Jönköping) när jag bläddrar till nästa sida hamnar jag på Blocket/Stockholm, går till nästa sida då är jag på Blocket/Kronoberg... vad i .....

Tyvärr så finns det datoranvändare som varken använder brandvägg. antivirus eller anti-malware program vilket med tiden gör datorn i det närmaste oanvändbar.Vad än värre är att dessa användare smittar ner andra datorer via nätet när dessa smittade datorer utgör en bas för hela eländet.

Men i Windows 7 borde det ju gå att göra en tillbakaställning om du nu har gjort dessa manuellt eller låtit datorn sköta dessa sparningar.

LowTech
2014-01-07, 22:34
Men i Windows 7 borde det ju gå att göra en tillbakaställning om du nu har gjort dessa manuellt eller låtit datorn sköta dessa sparningar.
Så mycket som jag fixat med dator för att återställa den så ligger nog rätt restore point lååångt bak i kön. Om den ens finns kvar..
Jag har använt Kasperskys AV + Internet protection som skall vara erkänt bra. Betalversionen..
Nu när jag grottade i registret så upptäcker jag att inte ens Kaspersky städat efter sig efter avinstallation. Finns fortfarande rester kvar !
Allt började med att jag lyckades komma in på vissa sidor med AntiVirus urkopplat..men inte med
Sen blev det bara värre och felen blev random.
Får väl börja med en riktig djupkontroll av C+D-disk (samma fysiska disk)
och sen avsluta med ominstallation av W7.
W8 får vara tills vidare..Det är nog jobbigt att hitta drivrutiner till min hårdvara för W7.
Fick t ex byta s/v skrivare och scanner..

Ankan1
2014-01-08, 14:43
Börja med att göra en systemsparning på din dator.

Därefter installerar du Spybot - Search & Destroy 1.6.2 via denna länk ... http://www.safer-networking.org/mirrors16/ Installera och uppdatera och starta Spybot genom att högerklicka på programmet och välj (kör som administratör) och gör en genomsökning efter diverse malware, trojaner, och fulingprogram som skickar din webbläsare till alla möjliga konstiga platser.När allt är färdigt så klicka på, (Åtgärda markerat problem).Ibland vill Spybot - Search & Destroy att du efter denna genomsökning ska starta om datorn så att den även hittar icke önskvärda objekt i boot läge / uppstarts läge.Godkänn då detta.

Vill du vara riktigt ordentlig så startar du Windows 7 i felfritt läge genom att klicka på F8 i samband med uppstart.Därefter kommer du till en skärm som ger dig möjliget till att välja felfritt läge med nätuppkoppling.Starta sedan Spybot - Search & Destroy och låt den söka igenom datorn.Anledningen till att du helst ska välja felfritt läge är att alla automatstartande program avbryts i detta Windows läge och blir mycket lättare att hitta samt ta bort för Spybot.

Spybot - Search & Destroy 1.6.2 är ett av de sista fria och riktigt bra Spybot programmen.Tror att du lär bli överraskad av vad den hittar.Om detta nu kanske hjälper så är det ju bra innan du nyinstallerar diverse drivrutiner.

Sedan en tid tillbaka sprids ett riktigt elakt spionprogram i stor skala som många antivirus och brandväggar har svårt för att stoppa samt hitta under namnet "Win32.Downloader.gen". Ett spionprogram / trojan som söker igenom din dator efter lösenord och personliga uppgifter och med tiden tar över din dator mer och mer.

LowTech
2014-01-08, 15:00
Spybot - Search & Destroy 1.6.2 är ett av de sista fria och riktigt bra Spybot programmen.Tror att du lär bli överraskad av vad den hittar.Om detta nu kanske hjälper så är det ju bra innan du nyinstallerar diverse drivrutiner.
Spybot SD ÄR bra, riktigt bra, och välbekant..
När alla andra prog gått bet brukar Spybot hitta ett par dussin till...
Har tidigare använt DrWeb som förut tagit bort en del svårutrotad skräp, men Doktorn tycks ta tappat stinget???

men det blir nog en ominst ändå.
Hittat för mycket "kvarglömt skräp"...

Foosi
2014-01-09, 13:19
hoj hoj !
och komplettera gärna städningen med min bästa städkompis både hemma och i tjänsten, Malwarebytes Antimalware. den är svårslagen. finns i gratis version för hemma använd. pro finns för endast 25$ och är värd varenda dollar.

Ankan1
2014-01-10, 15:26
hoj hoj !
och komplettera gärna städningen med min bästa städkompis både hemma och i tjänsten, Malwarebytes Antimalware. den är svårslagen. finns i gratis version för hemma använd. pro finns för endast 25$ och är värd varenda dollar.

Provade Antimalware och avinstallerade det igen när min CPU hastighet ökade med 15%.Men annars så verkade det vara ett bra program.

Streetfighter
2014-02-24, 00:36
Kört med Mac sedan 1995 och har aldrig fått något virus, spy- eller adware etc...