handdator

Visa fullständig version : V-twin vs parallell twin



Hondamannen
2013-12-28, 10:00
Hej,

Jag har nu kört många olika twinnar har börjat dra en del slutsatser och då pratar jag för egen räkning. Jag har testat allt ifrån ducatis twinnar, boxer, moto guzzis varianter och w-tvinnar.

Boxer twinnar gillar jag inte för dess förbannade vridningar. Guzzis variant gillar jag inte pga av dess vibrationer i handtagen.

Duccatis twinnar tyckte jag var ok.

Det är mest parallell twinnar jag har fallit för när det gäller landsvägshojar. Jag gillar dess varv villighet och minimala vibrationer. De har bra drag i hela registret.

V-twinnar upplever jag som att de har mest ett användbart låg och mellan register. Över registret vibrerar och det lägre registret gillar jag inte heller.

Vad anser ni som kör landsvägshojar med v-twin? Har jag rätt eller jag ute och cyklar?:D:p

VS, du har ju kört både v-twinnar och parallell twinnar. Vad tycker du?

W-twinnar gillar jag mest i glidarhojar. Stånkor gillar jag också men det hör inte till ämnet:p

Mvh

Hondamanenn

räven
2013-12-28, 11:29
I dag bestämmer konstruktörn vad karaktär motorn ska ha, oavsett vilken typ av motor det är.

Cy2
2013-12-28, 11:58
Vridmomentet är bättre i w-twin jämfört med radmotor, den optimala motorn är V 4.

TMax500
2013-12-28, 16:59
V-twin är lätt att förstå för de flesta.
L-twin likaså.
Rad-twin är också logiskt
Liksom boxer-twin.

Men W? Hur får man två cylindrar att forma ett W?

räven
2013-12-28, 17:25
V4 är mjuk å fin motor. Honda har några i sitt program. Tyvärr envisas dom med att hänga dom motorerna i klumpiga hojar.

Hondamannen
2013-12-28, 17:39
:p:D V-twin skulle det ju stå. Men är de flesta v-twinnar så att mellanregistret är det mest användbara registret hos v-twinnar?


V-twin är lätt att förstå för de flesta.
L-twin likaså.
Rad-twin är också logiskt
Liksom boxer-twin.

Men W? Hur får man två cylindrar att forma ett W?

Ove
2013-12-28, 18:07
:) Om man nu nödvändigt ska ha en extra reservcylinder så tycker jag att en parallelltwin är trevligast. Eftersom kolvarna går parallellt så kommer tändnig att ske varje varv och om man har riktigt effektiva ljuddämpare uppstår ett mysigt puttrande ljud som alls inte plågar öronen, vare sig på föraren eller befolkningen i övrigt. ;)

V-twinnar tänder i otakt och det känns för mig inte lika bra och ljudet blir mer irriterande och brôtigt. :( Motorernas karaktär beror på andra faktorer än cylindrarnas vinkel.

MEHall
2013-12-28, 18:13
Det finns faktiskt boxer som är monterade på tvären, men sorgligt nog så tillverkas inte de hojarna idag. :( :rolleyes:

En parallelltwin med balansaxlar är nog bland det bästa som man kan ha. ;)
Ducati har en 90 graders v twin och anses vara bland det bästa i v-twins väg.



:cool:

Jåke
2013-12-28, 18:14
:p:D V-twin skulle det ju stå. Men är de flesta v-twinnar så att mellanregistret är det mest användbara registret hos v-twinnar?

Nej. Det beror på hur man konfigurerat motorn. Aprilias stora v-twinnar är t ex piggare från övre mellan och uppåt, medan Yamahas gamla 850 parallelltwin faktiskt direkt ogillar allt under 4000 rpm. Den förra varvar utan problem till 10 trpm och är starkast över 8 trpm, den senare fortsätter dra lika glatt från 5000 till en bra bit in på rött ovanför 8500...

Två stycken olika twinkonfigurationer som beter sig ganska lika.

En jämförelse mellan V4 ger vid handen att Honda's VFR inte alls går att jämföra med Aprilias V4. Visst är bägge lugna och mysiga i gången i landsvägsfart med ganska brett register, men när Hondan kroknar högre upp blir Aprilian nästan hysterisk (för att vara en V-motor) trots större kubik.

Sent from my LT25i using Tapatalk

TheCrow
2013-12-28, 23:46
Är inte hojar 4-taktare numera?

Apropå att tända varje varv.

/Freddo
(Som saknar varvräknare men inte varvstopp)

V Saarela
2013-12-29, 05:17
Kommer inte direkt på nån pararelltvinnarna där motor-/ljudkaraktären gett direkt nån gåshud.

racer
2013-12-29, 10:46
Är inte hojar 4-taktare numera?

Apropå att tända varje varv.

/Freddo
(Som saknar varvräknare men inte varvstopp)

bägge kolvarna går parallellt med varandra samtidigt men den ena är i utblås o den andra i insugs takt, då blir det en tändning varje varv.

Jåke
2013-12-29, 10:53
Kommer inte direkt på nån pararelltvinnarna där motor-/ljudkaraktären gett direkt nån gåshud.

Om man tillåter rad-twin i begreppet så finns det iaf ett par moderna som låter bra. Men kolvarna på dem jobbar ju inte samtidigt som på en äkta parallell såklart.

Sent from my LT25i using Tapatalk

TheCrow
2013-12-29, 11:34
bägge kolvarna går parallellt med varandra samtidigt men den ena är i utblås o den andra i insugs takt, då blir det en tändning varje varv.

Ahh, såklart. Fast vad är poängen med att de går parallellt istället för 180 grader förskjutning?

TMax500
2013-12-29, 12:05
Kanske något tekniskt, jag är inte motoringenjör... :) Men, ljudet skiljer sig åt.

Det är inte så vanligt, men det finns faktiskt parallelltwinnar med 360 graders tändföljd. Saxat från Triumphs hemsida om Bonneville och Thruxton: "Air-cooled, DOHC, parallel-twin, 360º firing interval"

Läs t ex på: http://www.triumphmotorcycles.se/motorcycles/bonneville/2014/bonneville#engine (klicka på "Specs")

Och lyssna t ex på den här Bonnien med tillbehörsdämpare. Låter gott i mina öron...;) http://www.youtube.com/watch?v=IEmSGLyMo0k (Finns massor av ljudklipp med olika dämpare, valde ut ett som jag gillade. Mjukt, men ändå kraftfullt ljud. Låter snabbare än den är...)

En del andra trajjor (Scrambler, America, Speedmaster, Thunderbird) har däremot 270 graders tändföljd och därmed ett ljud som mer påminner om en v-twin.

Ove
2013-12-29, 12:48
Ahh, såklart. Fast vad är poängen med att de går parallellt istället för 180 grader förskjutning?

:) Jo dom tänder och låter putt - putt - putt - putt..... i stället för - puttputt - - puttputt - - :cool: :D

TMax500
2013-12-29, 13:27
Owe, din Kawa W650 - är det en 360 gradare eller något annat?

TheCrow
2013-12-29, 14:35
:) Jo dom tänder och låter putt - putt - putt - putt..... i stället för - puttputt - - puttputt - - :cool: :D

Kan man väl sätta dit en tändkulemotor istället :D

räven
2013-12-29, 15:00
Kan man väl sätta dit en tändkulemotor istället :D
8 takts tändkula med 4 frislag

Ankan1
2013-12-29, 15:10
Kommer inte direkt på nån pararelltvinnarna där motor-/ljudkaraktären gett direkt nån gåshud.

Skulle ju inte ha något emot nya Norton Commando 961 ...

HM-07VxQEM8

Norton köptes ju tillbaka av en Engelsman efter att ha varit i Amerkansk ägo under några år.Dom fick aldrig till någon bra rullande hoj men däremot så tog den nya ägaren över en helt nyutvecklad twin motor som kostat de tidigare ägarna några miljoner att utveckla.Så nu verkar man ha närmat sig en klart bättre hoj.

Kakel_anders
2013-12-29, 15:45
Sjukt snygg hoj Ankan!

Ove
2013-12-29, 16:07
Owe, din Kawa W650 - är det en 360 gradare eller något annat?

:confused: Kolvarna följs åt och det tänder i en pipa i taget som det brukar på en paralelltwin och då låter det putt - putt - putt - . Jo det bör väl vara 360 grader.


Kan man väl sätta dit en tändkulemotor istället :D

Kanske det, men alla kolvmotorer puttrar väl? V-motorer puttrar ofta i otakt, t.ex. gamla H-D Pot - a - toepot - a - toepot - a - toe o.s.v . :rolleyes:

räven
2013-12-29, 18:05
:confused: Kolvarna följs åt och det tänder i en pipa i taget som det brukar på en paralelltwin och då låter det putt - putt - putt - . Jo det bör väl vara 360 grader.



Kanske det, men alla kolvmotorer puttrar väl? V-motorer puttrar ofta i otakt, t.ex. gamla H-D Pot - a - toepot - a - toepot - a - toe o.s.v . :rolleyes:

Är du säker att det är så Ove ?
Någon nämde tändkula här. Obelastad låter den = POFF väs väs väs väs POFF osv.

MEHall
2013-12-29, 21:44
Skulle ju inte ha något emot nya Norton Commando 961 ...

HM-07VxQEM8

Norton köptes ju tillbaka av en Engelsman efter att ha varit i Amerkansk ägo under några år.Dom fick aldrig till någon bra rullande hoj men däremot så tog den nya ägaren över en helt nyutvecklad twin motor som kostat de tidigare ägarna några miljoner att utveckla.Så nu verkar man ha närmat sig en klart bättre hoj.

Jodu Ankan. jag provsatt de modeller som Norton har när jag var över på Isle of Man.;)

Kan ju tillägga att en parallelltvin och en 2 cyl boxer tänder lika!

TMax500
2013-12-30, 00:15
Så här säger engelska Wikipedia om rad-twinnar och tändföljd:


In a 360° engine, both pistons rise and fall together. The dynamic balance is identical to that of a single-cylinder engine, but with twice the number of ignition pulses. The firing order is offset, so that cylinder 2 fires 360 degrees after cylinder 1, and 360 degrees later cylinder 1 fires again at 720 total degrees, the beginning of another four-stroke cycle.
In a 180° engine, one piston rises as the other falls. This gives good primary balance, albeit with a rocking couple; but results in irregular ignition pulses. This is because cylinder 2 fires 180 degrees after cylinder 1, and cylinder 1 does not fire again for another 540 degrees - always adding up to the 720 degrees of rotation for a four-stroke cycle.
In a 270° engine, one piston follows three quarters of a rotation behind the other. This results in a mixture of the imbalances in the first two types and yields firing intervals identical to a 90° V-twin (http://en.wikipedia.org/wiki/V-twin_engine). Firing order here is that cylinder 2 fires 270 degrees (3/4 of a rotation) after cylinder 1, and cylinder 1 fires again 450 degrees (one and a quarter rotations) after cylinder two, again at a total 720 degrees and the beginning of the next cycle.

Kopierat från http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-twin_engine
Där kan man läsa mer om man vill nörda in ytterligare på tändföljd. ;)

Och här, Hondamannen, har du länkar till massor av läsning om andra motorkonfigurationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Piston_engine_configurations T ex v-motorer. Ha det så trevligt framför datorn! :)

engström67
2013-12-30, 17:52
Kommer inte direkt på nån pararelltvinnarna där motor-/ljudkaraktären gett direkt nån gåshud.

Radtvåan i xtz 1200 tänder ju som en v-twin och ljudet påminner lite som en Ducce.Som nya R1,an.den har ju en gång som påminner om v4 och teneren har en halv sådan:).

V Saarela
2013-12-30, 17:59
Radtvåan i xtz 1200 tänder ju som en v-twin och ljudet påminner lite som en Ducce.Som nya R1,an.den har ju en gång som påminner om v4 och teneren har en halv sådan:).

Jepp, så är det. Den låter bra....

....och precis som TMax påpekar så kom väl Trajjorna nångång 2004-2005 med sina parareller(800?) som hade en tändföljd som gav en gång som lät mer som Twin på längden. Det påpekade också Trajja i sin argumentation....

Hur den tänder är ju viktigt. Blev faktiskt lite besviken på VFR1200:an när jag krängde på ett LeoVince....lät ju inte alls som 800 V4:an :(

Jåke
2013-12-30, 21:43
Radtvåan i xtz 1200 tänder ju som en v-twin och ljudet påminner lite som en Ducce.Som nya R1,an.den har ju en gång som påminner om v4 och teneren har en halv sådan:).

Äsch, det har de ju haft sen -96... :cool:

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Jåke
2013-12-30, 21:48
Hur den tänder är ju viktigt. Blev faktiskt lite besviken på VFR1200:an när jag krängde på ett LeoVince....lät ju inte alls som 800 V4:an :(
Nej, det är lite trist att Hondas inriktning på att vara så lättillgängliga gör vissa av modellerna mest bara trista om än kompetenta. 750'n lät riktigt trevligt med öppet system, liksom 800. Den nya är nog mer för att inte märkas alls.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

engström67
2013-12-31, 18:58
Äsch, det har de ju haft sen -96... :cool:

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Vad snackar du om från -96.:cool:

Foosi
2013-12-31, 20:33
Nej. Det beror på hur man konfigurerat motorn. Aprilias stora v-twinnar är t ex piggare från övre mellan och uppåt, medan Yamahas gamla 850 parallelltwin faktiskt direkt ogillar allt under 4000 rpm. Den förra varvar utan problem till 10 trpm och är starkast över 8 trpm, den senare fortsätter dra lika glatt från 5000 till en bra bit in på rött ovanför 8500...

Två stycken olika twinkonfigurationer som beter sig ganska lika.

En jämförelse mellan V4 ger vid handen att Honda's VFR inte alls går att jämföra med Aprilias V4. Visst är bägge lugna och mysiga i gången i landsvägsfart med ganska brett register, men när Hondan kroknar högre upp blir Aprilian nästan hysterisk (för att vara en V-motor) trots större kubik.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Jamm, kan verifiera det... förväntade mig inte det som hände när jag just skaffat mig min Aprilia och varvade ut på den.... hmm... var beredd på en del men inte att den skulle totalt byta skepnad :eek: hysterisk är precis ordet...

Jåke
2013-12-31, 22:57
Vad snackar du om från -96.:cool:

TDM och TRX från -96 har den tändföljden, det var första gången Yamaha gjorde 270gr radtwin. Inget nytt för 1200an eller Bigbang R1, men jag tycker verkligen om gången på de motorerna. :)

Sent from my LT25i using Tapatalk

V Saarela
2014-01-01, 06:15
Jamm, kan verifiera det... förväntade mig inte det som hände när jag just skaffat mig min Aprilia och varvade ut på den.... hmm... var beredd på en del men inte att den skulle totalt byta skepnad :eek: hysterisk är precis ordet...

Nja, det där håller jag inte med riktigt. Man märker ju inte direkt på 1200:an eftersom den är hysterisk hela vägen.
Slänger man i "automaten med sport" och bara ger rulle från start till topfart....så blir ögona :eek:

Sen vet jag inte varför dom lagt in en topfartsspärr, förmodligen för att det är modernt att ha det? Den dippar vid 271 km/timmen och håller man full gas så håller den på att pendla upponer mellan 265 och 271

engström67
2014-01-01, 11:49
TDM och TRX från -96 har den tändföljden, det var första gången Yamaha gjorde 270gr radtwin. Inget nytt för 1200an eller Bigbang R1, men jag tycker verkligen om gången på de motorerna. :)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Men För en radfyra är det ju nytt från -09 :)

Månne
2014-01-02, 15:29
Jag har haft 33 hojar i nuläget och V twinnen som sitter i Honda varadero och VTR måste vara den skönaste motorn jag kört med, inga vibrationer att tala om, vrid som en Finlandsfärja och användbarhet på alla körstilar.
Jag lär gå i pension med en Varadero och hade gärna kompletterat med en SP1a.

räven
2014-01-02, 19:03
Jag har haft 33 hojar i nuläget och V twinnen som sitter i Honda varadero och VTR måste vara den skönaste motorn jag kört med, inga vibrationer att tala om, vrid som en Finlandsfärja och användbarhet på alla körstilar.
Jag lär gå i pension med en Varadero och hade gärna kompletterat med en SP1a.

De där med Finlansfärjan va väl att ta i ändå ?

engström67
2014-01-02, 19:10
De där med Finlansfärjan va väl att ta i ändå ?

Ett utryck bara Daa.:) Men håller med,Varaderon går fint,fast finns ju mycket värre:)

Månne
2014-01-02, 22:39
Eftersom jag numera fått firestormförgasare och väntar på GPR pipor så lär den gå än värre, dock är skillnaden på Varanen jämfört med radfyror att allt kommer direkt och det är meningslöst att varva över 5000 v/min.

engström67
2014-01-03, 18:12
Eftersom jag numera fått firestormförgasare och väntar på GPR pipor så lär den gå än värre, dock är skillnaden på Varanen jämfört med radfyror att allt kommer direkt och det är meningslöst att varva över 5000 v/min.

Är ju det som är så skönt.:)