handdator

Visa fullständig version : Modellflyg



Nina
2007-11-20, 20:50
Här är något jag tänkt lära mig och på denna modell. Vi har köpt in en kabel som kopplas emellan våra radior så när jag är på väg att misshandla planet kan gubben kliva in med sin radio och rädda både flygplan och situation. :)

Mr.Peter
2007-11-20, 21:04
Ja de e nog kul?Stannade i Rinkaby i somras o tittade på nåt liknande.
De hade nån typ av reamotorer o tusan va det gick.De var rätt stora också och dyra.Minns inte va de sa för priser men det va inte läge för en krasch om dagen typ.

Nina
2007-11-21, 07:55
Ja priserna varierar en hel del på dom, vissa kostar flera tusen och andra några hundra. Den här var gratis för delen som satt mellan vingen och flygplanskroppen saknades men min man byggde raskt en ny så nu är den komplett. :)

Jag kunde inte begripa hur folk kunde stå och styra ett modellflygplan, måste ju vara roligare att flyga ett riktigt?! Men så provflög jag ett litet enkelt plan och var fast direkt. Jösses så kul det ÄR! :D

Gnistvändaren
2007-11-21, 09:53
Ååååhhh, nostalgiflashar från en avlägsna ungdom! Glödstift, oljekladd, bränd metanoldoft, epoxylim, ettriga motorer, mera lim, flyga-laga-flyga-laga-...

Radioflyg är kul och fungerar utmärkt som vintersyssla.

Medan du flyger den där så tycker jag du passar på att bygga ett lågvingat plan med skevroder och hyfsat mycket V-form så att det inte blir för vingligt. Då kommer du att märka att din nuvarande röda skönhet är riktigt trögkörd i jämförelse (det höga vingfästet gör (enlig min erfarenhet) att den hänger och nästan spjärnar emot alla försök att styra den). Ungefär som skillnaden mellan Shadowen och GS:en kan jag tänka, utan att ha provkört någon av dem.

Nina
2007-11-21, 10:23
He he, det är precis som du beskrev, Gnistis! :D
Gubben sa detta plan ska vara lättfluget för en nybörjare. Hade annars tankarna på en CUB J3 och elmotor i början tills man får lite vana.

Gnistvändaren
2007-11-21, 11:26
Elmotor är praktiskt så det förslår, men då tycker jag man tappar en stor del av känslan. Ungefär som med motorcyklar kanske?

Får se, vad blir det kvar? "Glödstift, oljekladd, bränd metanoldoft, epoxylim, ettriga motorer, mera lim, flyga-laga-flyga-laga-..." Nä, inte alls lika roligt! :D

Charmigt plan du har - jag gillar de rundade vingarna och stjärtpartiet.

Vad flyger gubben för något?

Gibson
2007-11-21, 11:32
Jag var med i modellflygklubben i Oxelösund när jag var ung, men jag kom bara till linstyrda plan för sedan blev man ju med moppe och det tog ju överhand. ;D

Nina
2007-11-21, 11:33
Min bakdel är också rundad, ha ha ha! ;)
När min man tog upp sin hobby igen så började han med en elmotor och mindre plan med elmotor. Men han växte snabbt ur och planen blev större och större och även motorerna klev upp i kubik givetvis. Han har en hel del modeller i sin hangar som ena garaget döpts om till. Min favorit är faktiskt P47 Thunderbolt. Sen JU87 Stuka. Sist P51-D Mustang är en annan. ;D

Nina
2007-11-21, 11:39
Vad flyger gubben för något?


Oj, han har en hel del modeller. Men de jag vet han har är en P51-D Mustang, en P 47 Thunderbolt, några gamla nostalgiplan från 60-talet, han har byggt några stycken i balsa också. JU87 Stukan är såld men den flög fint. En stooor CUB J3 finns och så nån som går i 300 km/tim, nåt tysk liten raket vad den nu heter. Minns inte alla, han nämner olika namn i tid och otid hela tiden så det är ett virr-varr i min hjärna.

Han var Sveriges yngste modellflygare på 70-talet.

Nina
2007-12-09, 19:35
Ha ha ha, vilket roligt nöje vi har skaffat oss – ett simulatorspel med en hel del flygplan och helikoptrar att välja bland. Även dottern tycker om modellflyg så nu är vi tre i familjen som slåss om spelet och radion!! :D

Först började jag med ett trainee-plan där den automatiskt justerar höjden när man svänger med planet, man slipper tänka på så mycket. Den blev snabbt tråkig så jag gav mig på ett vanligt plan där man *själv* måste justera höjden vid sväng, annars dyker den ner i backen. Nu flög jag upp- och ner och justerade höjden med planet upp- och ner, med andra ord måste man vända på hjärnan och göra en dykmanöver för annars far den rätt ner i backen. Och en del rollar samt loopingar manövrerades på skoj. Gubben han häpnade där han stod och kollade, he he. Sen flög jag kniv, alltså jag ställde planet på sidan och justerade höjden även där. Återigen en häpnad gubbe, hi hi. ;)
Men sen blev jag förvirrad så jag gjorde så klart tvärtom och därmed fel när jag hade planet upp- och ner. Jag ska ju göra en dyk om jag flyger upp- och ner!! Som tur är kan man enkelt trycka på en röd knapp så är det ett helt modellflygplan igen, man kan få hur många nya plan som helst bara genom att trycka på en knapp! ;D

Det är Great Planes som gjort programmet, det är väldigt realistiskt gjort och man kan ställa in vind och dess hastighet, flyga på natten och byta miljöer med mera.
Länk till spelet (http://www.realflight.com/products/gpmz4420-index.html)

Det finns en återförsäljare i Uppsala, försökte besöka hemsidan men den verkar vara nersläckt (?):
Minicars Hobby AB | http://www.minicars.se/
Bergsbrunnagatan 18
S-753 23 Uppsala
Telephone: +46 (18) 606571
Fax: +46 (18) 606579
E-mail: info@minicars.se

adam777
2012-11-05, 13:01
det är trevligt att leka med rc leksaker

adam777
2012-11-05, 13:01
Min bakdel är också rundad, ha ha ha! ;)
När min man tog upp sin hobby igen så började han med en elmotor och mindre plan med elmotor. Men han växte snabbt ur och planen blev större och större och även motorerna klev upp i kubik givetvis. Han har en hel del modeller i sin hangar som ena garaget döpts om till. Min favorit är faktiskt P47 Thunderbolt. Sen JU87 Stuka. Sist P51-D Mustang är en annan. ;D


RC värld är en riktigt djup värld. när en kommer in i det han går aldrig ut. Det finns tilld av människor som mig som fick en gåva av en RC leksak och sedan göra den till sin hobby.

Fores
2012-11-05, 18:31
ja det är riktigt kul hobby. jag höll på med segelflyg i några år på 90 talet. tävlade en hel del.
byggde ur box och egna modeller med vingspann på 3m.