handdator

Visa fullständig version : ABS



Hondamannen
2013-12-28, 09:41
Hej,

Som bekant kommer ju att ABS vara obligatorisk från och med 2016, tror ni att de modeller som säljs idag utan ABS, kommer de att läggas ner må ni tro?

Anledningen till att jag frågar är att jag pratade med en handlare för några år sedan och frågade varför MT:01 inte utrustades med ABS och då sa han att tekniken kommer from warrior modellen och den har ingen ABS och skulle de utrusta den med ABS så skulle den bli för dyr.

Jag tänker främst på suzuki c800 och vn 900 classic. Kommer de att läggas ner eller kommer de att utrustas med ABS?

Mvh

Hondamannen

räven
2013-12-28, 11:10
Jag är förvånad att det tagit så lång tid. BMW K 100 hade en ganska halvtaskig GPS på början av 80 talet. Vi som drabbats av reptilhjärnans reflexer både på grus å asfalt, tackar för utvecklingen.

Mymlan
2013-12-28, 15:44
Vad händer om man är ägare till en gammal hoj som inte har abs? :S

Hälsningar Orolig o.o

räven
2013-12-28, 17:14
Vad händer om man är ägare till en gammal hoj som inte har abs? :S

Hälsningar Orolig o.o

Man måste lära sig att bli väldigt duktig bromsare å inte glömma det i något överraskande läge. Vi övriga (med GPS) bara nyper med full kraft.

Hondamannen
2013-12-28, 17:49
Tbx till min ursprungsfråga, tror ni att olika märken lägger modeller som inte är utrustade med ABS med tanke på kostnader som det kan medföra eller tror ni att de kommer att ta kostnaderna och utrusta dem med ABS?

Mymlan
2013-12-28, 19:24
Man måste lära sig att bli väldigt duktig bromsare å inte glömma det i något överraskande läge. Vi övriga (med GPS) bara nyper med full kraft.

Vad jag menade var att den nya lagen kan väl inte gälla oss som redan äger en hoj som inte har abs?
Man kan väl inte tvingas skaffa nytt bara för att den ska ha abs?
Den här nya lagen gäller väl bara nytillverkade hojar?
Äger själv en gammal suzuki gs och har inga planer på att byta.

MEHall
2013-12-28, 19:29
Vi övriga (med GPS) bara nyper med full kraft.

GPS? :eek: Den kan du väl inte bromsa med? :rolleyes: Den visar ju vägen då GPS är en navigator! ;)

Jåke
2013-12-28, 19:37
Vad jag menade var att den nya lagen kan väl inte gälla oss som redan äger en hoj som inte har abs?
Man kan väl inte tvingas skaffa nytt bara för att den ska ha abs?
Den här nya lagen gäller väl bara nytillverkade hojar?
Äger själv en gammal suzuki gs och har inga planer på att byta.
Ja, det gäller bara nya fordon. Du behöver inte byta den trevliga GS:en. :)

Hondamannen
2013-12-28, 21:48
Men Jåke, tror du att tex kawasaki kommer att lägga ner modeller som w800, vn 900 classic eftersom de saknar ABS eller kommer de att utrustas med ABS?

Att efterkonstruera ABS lär vara dyrt.

TheCrow
2013-12-28, 22:35
Tja, de lär ju inte vilja sluta sälja motorcyklar. Så antingen utrustar de gamla modeller med ABS eller så kommer det nya modeller dom ersätter de gamla.

/Freddo

Jåke
2013-12-28, 22:59
Men Jåke, tror du att tex kawasaki kommer att lägga ner modeller som w800, vn 900 classic eftersom de saknar ABS eller kommer de att utrustas med ABS?

Att efterkonstruera ABS lär vara dyrt.

Det har jag inte påstått. Antingen kommer de få ABS f o m 2016 eller så hinner de göra nya modeller innan dess. Är ju ett par år kvar, och generellt ska det ske en modellväxling/uppdatering på den tiden.

Om tillverkaren monterar ABS på befintlig modell kan det väl heller knappast kallas "eftermontering", eller hur? Det sitter ju där från fabrik...

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-12-28, 22:59
Jodå tro det eller ej det har jag också förstått:D:p men jag undrar vilket som är mest troligt!


Tja, de lär ju inte vilja sluta sälja motorcyklar. Så antingen utrustar de gamla modeller med ABS eller så kommer det nya modeller dom ersätter de gamla.

/Freddo

Hondamannen
2013-12-28, 23:14
Med eftermontering menar jag modellen hade det ju inte det från början. Harley monterade ju ABS på sin electra glide så jag hoppas och tror inte att kawa lägger sin stor säljare vn 900 classic eller att suzuki lägger sin c800 men som sagt det kanske blir en uppdatering.

TheCrow
2013-12-28, 23:20
Det är ju optional redan idag på vissa mc. Så stor ombyggnad borde det väl inte behöva bli heller.

/Freddo

Hondamannen
2013-12-28, 23:41
Men som du sa Jåke, bägge dessa modeller har ju hängt med länge så det kanske är dags för en uppdatering. Anledningen till att jag frågar är att jag är intresserad av dragstar 1100 classic, vn 900 classic och suzuki c800. Kan det vara värt att solla bort draggan och avvakta och se om kawa eller suzuki inför ABS på sina mindre glidare för att jag tror att ABS kan rädda ens liv vid nödsituation.

TheCrow
2013-12-28, 23:48
Man kan ju byta, när de nya kommer så lär de väl ligga rätt högt i pris iaf.

/Freddo

Jåke
2013-12-28, 23:50
Men som du sa Jåke, bägge dessa modeller har ju hängt med länge så det kanske är dags för en uppdatering. Anledningen till att jag frågar är att jag är intresserad av dragstar 1100 classic, vn 900 classic och suzuki c800. Kan det vara värt att solla bort draggan och avvakta och se om kawa eller suzuki inför ABS på sina mindre glidare för att jag tror att ABS kan rädda ens liv vid nödsituation.

Klart det kan, helt klart. Frågan man får fundera på är om man vill behålla nuvarande hoj i väntan på att det KANSKE dyker upp en viss modell med ABS, eller om man heller köper nåt annat ganska snart bara det har önskad funktion?

Tror personligen att alla dessa i någon form kommer få ABS senast 2016 eftersom det är populära modeller, men vill du vänta så länge? Om du ska vänta 2 år till på ABS, då kan det ju knappast vara så viktigt?

Lite så går iaf mina privata funderingar...

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-12-28, 23:55
Du tror inte möjligtvis att kawasaki inför det redan inför 2015 då de vet att de inte har ngt val? Varför vänta tills 2016 om man redan nu vet att man inte har ngt val?

Jag kommer provköra c800 i sommar, det är den enda som jag inte har provkört och sen kommer jag fatta ett beslut. Inget är skrivet i sten :-). Jag gillar draggan väldigt mkt då den har mest effekt, 1000 mil mellan servicen med mera.

Att bolla den här frågan med er gör det lättare för mig att fatta ett beslut. Jag diskuterar alltid allt innan jag fattar ett beslut. Jag kommer att behålla min cbf 500 och köpa ngt till.

Det som på agendan är en glidare, en retro hoj eller automathoj. Jag har dock haft några stycken landsvägshojar så jag vill helst ha en glidare.


Det kanske går att lirka ut ngt ur suzuki och kawasaki under mcmässan.

TheCrow
2013-12-28, 23:58
Problemet är ju att det är inte så vanligt på glidare så man har ju inget val annat än att vänta om nuvarande modeller inte passar. Min gissning är att det kommer börjas att fasas in modeller med ABS under andra halvan av nästa år. Det borde åtminstone börja bli trögt att sälja nya mc utan ABS.

/Freddo

Jåke
2013-12-29, 00:01
Problemet är ju att det är så vanligt på glidare så man har ju inget val annat än att vänta om nuvarande modeller inte passar. Min gissning är att det kommer börjas att fasas in modeller med ABS under andra halvan av nästa år. Det borde åtminstone börja bli trögt att sälja nya mc utan ABS.

/Freddo

Ligger nog nåt i det. Både H-D och Victory har ju börjat med ABS på större modellerna, de övriga brukar följa inom ett par år. Borde inte Bolt finnas utrustad redan nu?

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-12-29, 00:04
ja eller sr400 som de har infört utan ABS. Vad har de tänkt att göra med den modellen?

Jåke
2013-12-29, 00:19
ja eller sr400 som de har infört utan ABS. Vad har de tänkt att göra med den modellen?

Det är tänkt att köparen ska bygga om den efter eget huvud, den är tillverkad för att vara enkel. ABS är inte det som driver hojvärlden.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-12-29, 00:29
Nej, men de får ju inte sälja den om två år om den inte har ABS. Har man avsikt att sälja den efter 2016 så kan det ju vara bra att införa skiten redan från början eller?

Jåke
2013-12-29, 00:30
Nej, men de får ju inte sälja den om två år om den inte har ABS. Har man avsikt att sälja den efter 2016 så kan det ju vara bra att införa skiten redan från början eller?

Nej, då blir den ju dyrare. Dessutom är 2016 bara ett år här i Sverige, inte på världsmarknaden.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

TheCrow
2013-12-29, 00:31
Fast dom är väl heltypsgodkända och vem köper ett nytt fordon för att göra om till amatörbyggt? Fortfarande får de ju inte säljas efter 2016 utan ABS.

Jåke
2013-12-29, 00:34
Fast dom är väl heltypsgodkända och vem köper ett nytt fordon för att göra om till amatörbyggt? Fortfarande får de ju inte säljas efter 2016 utan ABS.

Finns en hel del du kan göra om du tillhör kategorin "ombyggnad via inköpta tillbehör" utan att bryta mot det.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-12-29, 00:35
Jag hänger inte riktigt med, vad menar du med att 2016 är bara ett år i Sverige?



Nej, då blir den ju dyrare. Dessutom är 2016 bara ett år här i Sverige, inte på världsmarknaden.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Jåke
2013-12-29, 00:42
Jag hänger inte riktigt med, vad menar du med att 2016 är bara ett år i Sverige?

I Sverige blir det lag på att alla nya mc som säljs fr o m 2016 års modell ska ha ABS, det är inte samna sak som resten av världen. Årtalet i sig förekommer däremot troligen i hela världen. ;)
Härifrån är jag dock lite osäker, men jag misstänker att denna lokala lag baserar sig på en rekommandation från EU som man i vanlig ordning överimplementerat. Nån som har bättre fakta, jag är tyvärr ganska dåligt påläst i ämnet då ABS inte är ett imperativ i mitt hojintresse?

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Kakel_anders
2013-12-30, 12:53
Lag om ABS inom EU

Från och med 2016 blir det obligatoriskt med abs på alla nysålda hojar över 125 kubik inom EU. Enligt statistik från 2011 omkom 5.000 motorcyklister i Europa. En fjärdedel av dessa kunde ha undvikits om motorcykeln varit utrustad med låsningsfria bromsar, hävdar Gerhard Steiger, chef på Bosch Chassis Systems Control Division som tagit fram statistiken. Bosch har varit ett av de ledande tillverkarna av abs-system sedan 1994.

källa: http://www.alltommc.se/news.php?id=2684

Ganska märkligt att man använder sig av en källa som också är en ledande tillverkare av ABS system till motorcyklar!

racer
2013-12-30, 15:10
ABS är väl kanon, vem vill låsa upp hjulet och vad för nytta skulle man ha av det i så fall?

Kakel_anders
2013-12-30, 15:36
ABS är väl kanon, vem vill låsa upp hjulet och vad för nytta skulle man ha av det i så fall?

Jag har allt för lite erferenhet för att säga varesig ditt eller datt, PERSONLIGEN har jag inga problem med att köra utan ABS, har hamnat i en del redigt läskiga halkiga situationer men alltid lyckats styra upp det... (Men man vet ju aldrig såklart.)

Det jag tycker är vidrigt är att här bortförklaras ett rent vinstintresse av att man är intresserad av att minska dödsfallen på motorcykel.

Det skulle vara intressant att hitta undersökningen som Bosch gjort i ämnet.

erikn
2013-12-30, 22:17
Och en annan sak är att bromsar utan ABS är otroligt enkla till sin konstruktion, vem som helst kan meka med det utan problem. Bromsar med ABS vet jag egentligen ingenting om, men jag har mina aningar.

TheCrow
2013-12-31, 02:24
Trafikverket eller vilka det nu var har ju gjort en undersökning map ABS. Länkades här eller från SMC tror jag, typ i sommras.

Så länge styrenheten inte pajar så är det som att skruva med vilken broms som helst. Iaf på bilar.

räven
2013-12-31, 09:27
Trafikverket eller vilka det nu var har ju gjort en undersökning map ABS. Länkades här eller från SMC tror jag, typ i sommras.

Så länge styrenheten inte pajar så är det som att skruva med vilken broms som helst. Iaf på bilar.

Rörelsen räknas elektronisk

TheCrow
2013-12-31, 11:42
Ja men det gör det ju inte svårare att skruva med resten direkt.

Röjkvist
2013-12-31, 14:30
Jag har bevittnat en olycka där mc-föraren med låst bakhjul körde på framförvarande.
Med ABS så hade hojen varit styrbar och kanske olyckan kunde ha undvikits.

Hondamannen
2013-12-31, 14:32
Eftersom ABS kan rädda livet på folk så är det ingen ide att grunna på eventuella kostnader och reparationer.

Jåke
2013-12-31, 16:22
Jag har bevittnat en olycka där mc-föraren med låst bakhjul körde på framförvarande.
Med ABS så hade hojen varit styrbar och kanske olyckan kunde ha undvikits.
Knappast. Med låst bakhjul är hojen fortfarande relativt styrbar, vilket inte hjälpte då föraren bromsade rakt in i hindret istället för att från början försöka undvika och sedan bromsa. Resultatet med ABS hade nog varit liknande...

Sent from my LT25i using Tapatalk

MEHall
2014-01-01, 14:26
ABS är väl överlägset bra men om man inte har någon så måste man faktiskt tänka på avstånd och hastighet i givna situationer! :rolleyes: ;)




:cool:

TheCrow
2014-01-02, 21:25
Knappast. Med låst bakhjul är hojen fortfarande relativt styrbar, vilket inte hjälpte då föraren bromsade rakt in i hindret istället för att från början försöka undvika och sedan bromsa. Resultatet med ABS hade nog varit liknande...

Sent from my LT25i using Tapatalk

Fast vid olyckssituationer så räcker det inte med att hojen är relativt styrbar. Med låst bakhjul är man inte ens nära att ha den manöverduglighet som i bästa fall räddar livet på en.

Personligen förstår jag inte hur man inte kan vilja ABS vid vanlig trafikkörning. På körskolan fick vi testa att bromsa fullt på grusväg med ABS och det var rätt mäktigt. Med vanlig broms hade ju inte funkat. Istället hade man antingen fegat eller bromsat omkull sig.

/Freddo

Kakel_anders
2014-01-03, 02:16
Fast vid olyckssituationer så räcker det inte med att hojen är relativt styrbar. Med låst bakhjul är man inte ens nära att ha den manöverduglighet som i bästa fall räddar livet på en.

Personligen förstår jag inte hur man inte kan vilja ABS vid vanlig trafikkörning. På körskolan fick vi testa att bromsa fullt på grusväg med ABS och det var rätt mäktigt. Med vanlig broms hade ju inte funkat. Istället hade man antingen fegat eller bromsat omkull sig.

/Freddo

Jag håller med, det är grymt stor skillnad.

Problemet jag fick stå ut med ett tag i början var att lära mig hantera bakbromsen på min egna hoj efter att helt vant in mig på en sprillans ny maskin med ABS där framförallt bromstesten, men även högfartsbanan tog en hel del tid att få ordning på, banor jag inte hade några problem med alls tidigare, om det berodde på ABS, hojtyp, årsmodell eller något annat vet jag inte, men just bakdäcket ville gärna glida ett bra tag :)

Jag hade gärna haft ABS på min hoj, MEN jag uppskattar att ha vanan att hantera en kraftig inbromsning utan.

Olle Å
2014-01-03, 13:37
Jag håller med, det är grymt stor skillnad.

Problemet jag fick stå ut med ett tag i början var att lära mig hantera bakbromsen på min egna hoj efter att helt vant in mig på en sprillans ny maskin med ABS där framförallt bromstesten, men även högfartsbanan tog en hel del tid att få ordning på, banor jag inte hade några problem med alls tidigare, om det berodde på ABS, hojtyp, årsmodell eller något annat vet jag inte, men just bakdäcket ville gärna glida ett bra tag :)

Jag hade gärna haft ABS på min hoj, MEN jag uppskattar att ha vanan att hantera en kraftig inbromsning utan.

En fråga angående ABS. Vad händer om systemet fallerar? Funkar bromsarna som vanligt system?:confused::confused::confused:

Hondamannen
2014-01-03, 13:48
japp!

Intruder
2014-01-09, 23:20
Åker man brett o fort så är det nackdel med ABS !
Man styr hojen med bakbromsen

räven
2014-01-10, 09:33
Åker man brett o fort så är det nackdel med ABS !
Man styr hojen med bakbromsen

Äventyrshojar har väl avstängningsknapp ?

stefan.
2014-01-10, 09:37
Äventyrshojar har väl avstängningsknapp ?

Det börjar bli ett brett begrepp, men många ja, alla nej. :)

Hondamannen
2014-01-10, 09:45
Jag har för mig att eu var emot en sån knapp och vägra att tillåta detta men jag vet inte om det fick ge sig eller inte?

engström67
2014-01-10, 10:16
Jag har för mig att eu var emot en sån knapp och vägra att tillåta detta men jag vet inte om det fick ge sig eller inte?

Bmw.Triumph,Ktm har :) Men finner ingen anledning att så av den

engström67
2014-01-10, 10:18
Åker man brett o fort så är det nackdel med ABS !
Man styr hojen med bakbromsen

Går bra ändå,friktionen släpper bak ändå i kurvorna.:D Brukar styra med gasen,går fint om man har lite krut i maskin.:)

räven
2014-01-10, 12:02
Att stampa till på fotbromsen för att få spårbyte är vanligt bland bredsladdare

Väse Conny
2014-01-10, 23:22
Nu skriver ni om sånt där roligt som man gör på sommaren...
Längta till våren