handdator

Visa fullständig version : Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?



Grevenstid
2013-12-28, 01:42
Då var det dags igen för att börja planera inför kommande mc semester.
Det blir till viss del en repris av sommarens Nordkapp resa, men med en annat rutt och körning även genom lofoten.
Rutten kommer att gå från Malmö i söder, genom Sverige och sedan över till Bodö, Lofoten, Narvik, Nordkapp och kanske sedan en tripp över ryska gränsen.
Har tänkt starta den 27,e Juni och kommer att vara iväg ca 2veckor.
Övernattning kommer att ske enkelt i hytter eller tält.
Tempot kommer att vara relativt lugnt eftersom jag själv kör som en kratta, så alla typer hojar lär hänga med.
Datumet är så gott som spikat, men rutten är inte helt skriven i sten, så där finns en viss flexibilitet i planeringen.
Bor ni på annan plats i Sverige, så kan vi mötas upp längs rutten.
Ni som är intresserade att hänga med, så hör av er.

Hondamannen
2013-12-28, 01:45
Grevenstid, jag kör landsvägshoj och har provkört sporthojar två ggr och jag undrar hur du står ut med att köra flera hundra mil i den kör ställningen? :-) Jag hade värk i hela kroppen efter att ha kört ett par mil med en ninja 900.


Ursäkta att jag kapar dint tråd.

Grevenstid
2013-12-28, 01:55
Haha. Ja fy fan det tog på krafterna förra året och det krävdes ett stort stycke envishet för att inte bryta samman.
En sporthoj som R1,an är väl inte helt perfekt till långturer, även om det går.
Har dock bytt hoj nu till en lite mer bekvämare och lämpligare för sådana här resor.

Hondamannen
2013-12-28, 01:58
Jag har visserligen lite bekymmer med mina axlar men fyfan aldrig en sporthoj på långtur och aldrig i livet i Norge där man måste mer eller mindre hålla hastighetsgränserna vilket oftast inte är mer än 80 km/h. Vad kör du nu då?

Grevenstid
2013-12-28, 02:09
Ändrade modellen nu i profilen. Köpte ju i höstas en Triumph Tiger Explorer.
Ja det gäller att hålla hastigheterna i Norge.
Deras vägkamera skjuter ju bakifrån, så man kommer inte undan som i Sverige.

Hondamannen
2013-12-28, 02:14
jaså det kände jag inte till.

MEHall
2013-12-28, 05:34
Skulle gärna hänga med och se midnattssolen men jag är en ensamvarg när det gäller att åka hoj.
Åkte med på en resa till Isle of Man och vi var visserligen bara två på hoj medan reseledaren körde en Dodge Ram. Han är förvisso över 70 år och han var över på ön första gången 67. Åter till saken, vi körde motorväg genom England mestadels för att komma till färjan i Heysham. Nattetid var det resan dit, tillbaka till Immingham var det dagtid och gick fasen så trögt. Trafikköer som tusan och då tyckte jag att det var skit att behöva följa reseledaren. Hade jag då vetat var någonstans lastbåten, som tar lite passagerare, låg hade jag åkt i förväg. :rolleyes: :D

Ankan1
2013-12-28, 09:14
Kan väl inte vara några större problem med att köra sporthoj till NordKap.Norrmannen Sjaak Lucassen körde ju runt hela världen på en Yamaha R1 och korsade bla flera öknar ... ser ju gott ut ca 3:55 när han korsar en öde saltöken. :D

Q5iU7twPOio

Körde själv från Malmö till Stockholm i somras.Åt en glass när jag kom fram och drog sedan hemåt igen.120 mil och en upplevelse rikare när jag njöt av varje mil.Man är väl Skåning vetja ... :D

räven
2013-12-28, 17:19
Jag har visserligen lite bekymmer med mina axlar men fyfan aldrig en sporthoj på långtur och aldrig i livet i Norge där man måste mer eller mindre hålla hastighetsgränserna vilket oftast inte är mer än 80 km/h. Vad kör du nu då?

Man kan välja vägar. Somliga vägar är 80 bra hastighet.

TMax500
2013-12-28, 18:50
Du har en poäng där, räven. Genom att välja rätt vägar kan det bli kul ändå. Trots 80-skyltar och lömska poliser. Visst kan 80-skyltarna i Norge vara begränsande (för att inte tala om de trista 60-skyltarna...). Men inte så mycket som man kan tro - om man väljer att söka upp småvägarna.

engström67
2013-12-30, 17:47
Ändrade modellen nu i profilen. Köpte ju i höstas en Triumph Tiger Explorer.
Ja det gäller att hålla hastigheterna i Norge.
Deras vägkamera skjuter ju bakifrån, så man kommer inte undan som i Sverige.

Är väl bara vissa kameror som tar bakifrån har jag hört,men ej sett någon ännu.Låter intressant den där trippen,skulle vara kul.Ska ta en funderare.Och inte tror jag du kör som en kratta:).Vore väl ej lämpligt med först en R1,a och sedan Explorer:eek:

V Saarela
2013-12-30, 18:10
Tycker att 80-/60/50 och radarpoliser på dom mest skumma ställen är mer en syndrom i södra Norge. I norra Norge är det mer 80/90/...och ibland lite mer. E6:an är ju då mer som en svensk 70 väg så nämnda hastigheter är då också generellt bra hastighetsgränser.
Kan inte minnas att jag i norra Norge sett någon gång en sk "smygpolis med radarpicka" och då har jag lagt på måååånga mil där. I södra Norge har jag dock kört förbi en hel del såna....

Månne
2014-01-02, 15:20
Kan väl inte vara några större problem med att köra sporthoj till NordKap.Norrmannen Sjaak Lucassen körde ju runt hela världen på en Yamaha R1 och korsade bla flera öknar ... ser ju gott ut ca 3:55 när han korsar en öde saltöken. :D

Q5iU7twPOio

Körde själv från Malmö till Stockholm i somras.Åt en glass när jag kom fram och drog sedan hemåt igen.120 mil och en upplevelse rikare när jag njöt av varje mil.Man är väl Skåning vetja ... :D

Förutom att han är Holländare och körde senast till packisen i Nordpolen med en Retta!:eek:

Grevenstid
2014-01-20, 23:20
Får väl ta och väcka tråden igen.
Håller på att fundera på resan och är rätt sugen att köra över gränsen till Ryssland när man ändå är så långt upp. Vet att man måste söka visum innan, men är det någon som har något tips om sevärdheter några mil in i Ryssland?

Foosi
2014-01-21, 08:23
det hade varit grymt haka på....om äventyrshojen hade varit inhandlad tills dess..
lycka till med planeringen...

Grevenstid
2014-04-06, 23:46
Håller på att planera inför resan och Lofoten är ett av målet. Någon som har tips på bra övernattningsställen på lofoten? Tänkte hyra hytta eller så slår jag upp tältet.

Grevenstid
2014-04-25, 23:39
Här har ni den tilltänkta resrutten.

Olle Å
2014-04-26, 08:13
Här har ni den tilltänkta resrutten.

Vill nog på stå att du skulle få en trevligare resväg om du följer kusten via väg 17 söder om Bodö. Sedan Trondheim och söder mot Röros.:):):)

Olle Å
2014-04-26, 08:16
Håller på att planera inför resan och Lofoten är ett av målet. Någon som har tips på bra övernattningsställen på lofoten? Tänkte hyra hytta eller så slår jag upp tältet.

Du får ett tips här. www.reiselivsbasen.no där finns nästan alla campingplatser och hytter i hela Norge.:):):)

Baja192
2014-04-26, 09:21
Du får ett tips här. www.reselivsbasen.no där finns nästan alla campingplatser och hytter i hela Norge.:):):)

http://www.reiselivsbasen.no/

Grevenstid
2014-04-28, 23:54
Du får ett tips här. www.reiselivsbasen.no där finns nästan alla campingplatser och hytter i hela Norge.:):):)

Bra sida, lägger den som favoriter. Skall absolut inte vara några större problem annars att hitta hytter i Norge och sedan har man också tältet att slå upp om det skulle krisa sig.
Hytter är så klart att föredra om man man är några stycken och delar på kostnaden.

engström67
2014-04-29, 08:09
Bra sida, lägger den som favoriter. Skall absolut inte vara några större problem annars att hitta hytter i Norge och sedan har man också tältet att slå upp om det skulle krisa sig.
Hytter är så klart att föredra om man man är några stycken och delar på kostnaden.

Jag håller med.Brukar ha tält med mig men vi föredrar Hytter,dom kostar ju inte så mycket(150-450 kr) normalt sett för en enkel hytta med 4 bäddar.:)

Grevenstid
2014-05-10, 01:06
Jag håller med.Brukar ha tält med mig men vi föredrar Hytter,dom kostar ju inte så mycket(150-450 kr) normalt sett för en enkel hytta med 4 bäddar.:)

Blir billigt och bra om man är ett par stycken.
Tänk även på att ibland på vissa ställen finns större hytter som är betydligt bättre utrustade med allt från dusch och värmefläktar för att torka kläder.
Sådan lyxhytter kan kosta 1000-1200kr men har 4-6bäddar.
Kan dock finnas en viss prutmån på dessa om man kommer sent till campingplatsen, så glöm inte att fråga efter lägsta priset.

Olle Å
2014-05-10, 08:24
Blir billigt och bra om man är ett par stycken.
Tänk även på att ibland på vissa ställen finns större hytter som är betydligt bättre utrustade med allt från dusch och värmefläktar för att torka kläder.
Sådan lyxhytter kan kosta 1000-1200kr men har 4-6bäddar.
Kan dock finnas en viss prutmån på dessa om man kommer sent till campingplatsen, så glöm inte att fråga efter lägsta priset.

Vi har flera gånger provat på att ha en sk. base camp under en vecka.Då har man ju alltid en varm hytte att komma tillbaka till. Slipper att packa upp och ner grejerna. Har haft det i Stavanger och Lom ett par gånger och utanför Sunndalsøra.
Vill någon ha resmål därifrån, så skriv.:):):)

Grevenstid
2014-05-20, 21:58
Tiden går snabbt och det närmar sig så smått den 27Juni då resan norrut startar.
Ni som fortfarande velar lite så är det hög tid att börja sälja in resan till sambo eller frugan.
Alla typer av hojar är helt ok. Kör själv en Triumph Tiger Explorer men det funkar faktiskt med vilken hoj som helst vid långturer beroende på hur stor utmaning man vill ha.
Gruppen skyndar långsamt om det behövs.
Ni som är intresserade hojta till så samlar jag upp alla när det närmar sig.

Helgoson
2014-05-26, 21:15
Även en Honda Shadow kan haka på menar du? Inga grusvägar ?

Grevenstid
2014-05-26, 23:04
Även en Honda Shadow kan haka på menar du? Inga grusvägar ?

Inga grusvägar är inplanerade så en Shadow funkar hur bra som helst.
Körde inte på en ända grusväg förra året när vi var på Nordkap och vägarna speciellt i Norge håller en väldigt hög standard. Det enda som egentligen är viktigt med hojen är att den är bekväm att sitta på och en shadow borde vara det.

Helgoson
2014-05-27, 20:40
Jag har inte kört så värst mycket med min Shadow men jag hade hellre hakat på med min numera sålda KTM 990 Adventure. Det är väl farten som begränsar kanske. Inget kul alls att ligga 100km/h + med en Shadow. :-(

Grevenstid
2014-05-27, 23:17
Jag har inte kört så värst mycket med min Shadow men jag hade hellre hakat på med min numera sålda KTM 990 Adventure. Det är väl farten som begränsar kanske. Inget kul alls att ligga 100km/h + med en Shadow. :-(

Synd att du inte hade KTM kvar, då kunde vi bytat hoj under en dag på resan.
Nja det ligger kanske något i att shadow inte ger den största upplevelsen på en sådan resa, men det beror kanske också på vad som man anser är själva upplevelsen.
Jag själv brinner mycket för själva naturupplevelsen och är inte den som älskar som högst att leka på kurviga vägar även om det ibland kan vara kul.
Körde en R1,a till Nordkap förra året men fy fan vad kroppen tog stryk så där skulle säkert en shadow vara betydligt trevligare och bekvämare.
Nåja, kroppen återhämtade till slut efter ett antal månader och bytet av hoj till en Triumph tiger explorer blir nog inte så dumt till resan. Sedan får man ta att hojen är ful som stryk i jämförelse med min gamla lavaröd sporthoj.

Grevenstid
2014-05-28, 01:26
Börjar nu samla ihop alla som är intresserade av att hänga med på resan till Nordkap.
Några är helt säkra men en hel del lite osäkra på utmaningen som väntar.
Jag förklarar gärna närmare och enklast då på telefon, så det är bara att ni skickar ett pm så kan jag förklara mer och ge lite tips vad man skall tänka på att ha med sig.
Åter igen så kommer tempot att vara lugnt under körningen och är det någon som eventuellt tror att dom kommer hamna på efterkälken så tror dom med säkerhet fel. Jag brukar för det mesta halka efter när jag stannar till så fort jag ser något intressent att fotografera. Tycker att upplevelsen är viktig och om det tar 1-2 dagar extra så har det ingen betydelse.
Nåja bara att höra av sig och nu går veckorna snabbt.

Helgoson
2014-05-28, 19:14
Med tanke på vad du säger om tempo osv börjar jag bli rätt sugen på att hänga med.
För mig är det som för dig...själva upplevelsen och inte tokåka på kurviga vägar.
Dessutom så kan det bli dyrt att åka lite för fort i Norge.

Jag PM:ar!

Grevenstid
2014-05-28, 23:09
Med tanke på vad du säger om tempo osv börjar jag bli rätt sugen på att hänga med.
För mig är det som för dig...själva upplevelsen och inte tokåka på kurviga vägar.
Dessutom så kan det bli dyrt att åka lite för fort i Norge.

Jag PM:ar!

Har skickat dig mina kontakt uppgifter, så tar jag och slår dig en signal i helgen.:)

klantbo
2014-05-29, 13:07
Behövs inte högt tempo för att det ska vara kul att köra i Norge :)

Grevenstid
2014-06-10, 01:13
Det börjar dra ihop sig, någon mer som skall med till Nordkap?