handdator

Visa fullständig version : Alperna, tips på rutt i sommar



blinken
2013-12-21, 20:11
Hej!
I sommar hoppas jag att vi ska ta oss till alperna, om jag lyckas övertala mina vänner. Förra sommaren blev det Norge (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=5759), i somras blev det Gotland (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7036)(västkusten var planen från början).

Eftersom några av dem har svårt att vara borta en längre stund så försöker jag komprimera resan något. Här nedan är mitt första utkast, där jag räknar med att vi åker Stockholm-Köpenhamn-Hamburg för att sen ta Autozug till München och i slutändan ha Grossglockner och sen Stelvio som huvudattraktion.

1. Stockholm-Hamburg, 2dgr (http://goo.gl/maps/EAyTz)
2. Grossglockner & Stelvio 3d (http://goo.gl/maps/0K6Sz)gr
Samma väg hem igen. Totalt 7 dagar.

*Uppdaterad efter feedback:
1. Alpresa, Stockholm-Hamburg, 2dgr (https://maps.google.se/maps?saddr=Stockholm&daddr=Helsingborg+to:Hamburg,+Tyskland&hl=sv&ll=57.586559,14.80957&spn=12.103037,33.815918&sll=54.622978,17.556152&sspn=13.064351,33.815918&geocode=FaJJiQMdDqYTASnLC2QZMXZfRjFmd51n0ycNqA%3BF YMzVwMd8LPBACklKaJQei1SRjGQeg4peJABBA%3BFe0fMQMd0n 2YACm5Exh-g2GxRzGgOtZ78j0mBA&oq=Helsing&mra=ls&t=m&z=6)
2. Alt. Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio, 3dgr (https://maps.google.se/maps?saddr=M%C3%BCnchen,+Tyskland&daddr=47.1446477,12.8145055+to:Heiligenblut,+%C3%9 6sterrike+to:Lienz,+%C3%96sterrike+to:46.5664569,1 2.1213383+to:Corvara,+Sydtyrolen,+Italien+to:Bolza no,+Sydtyrolen,+Italien+to:Merano,+Sydtyrolen,+Ita lien+to:46.532743,10.471745+to:Bormio,+Sondrio,+It alien+to:Livigno,+Sondrio,+Italien+to:M%C3%BCnchen ,+Tyskland&hl=sv&ie=UTF8&sll=46.811339,10.05249&sspn=0.963374,2.113495&geocode=FdV73gIdHbqwACnZX4yj-XWeRzF9mLF9SrgMAQ%3BFcdezwIdqYjDAClbYBBy0RZ3RzHRWj RCTaZMag%3BFUTFzQIdtPjDACkjxqS1TBV3RzFGcP0TGnJnZg% 3BFaqIygIdYL7CACk1q_k68113RzE7NYXdFF6rqw%3BFTiMxgI d-vS4ACkBLiGprTZ4RzHoTxLjzhfqBQ%3BFQ5WxgId4i-1ACmfprHjBj94RzEkeMnpGUOq3A%3BFfeBxQIdhkKtAClJcJ5B K5yCRzEqQ4s0T2krZQ%3BFb4lyAIdhiyqACnbGvnPAbyCRzFZp NB1yimAgg%3BFYcIxgIdQcmfACnDHT9hBBuDRzGOzaJDO6UTqA %3BFTUFxQIdoz2eACnbAbNGdA-DRzER95c9pkMrkw%3BFYwfxgIdtKiaACmX6H8G-m2DRzHLqvgi9ZlJWw%3BFdV73gIdHbqwACnZX4yj-XWeRzF9mLF9SrgMAQ&oq=M%C3%BCnchen&mra=ls&via=1,4,8&t=m&z=9)

Övernattning planeras i Köpenhamn, Autozug, Zell Am See, [någonstans], Autozug, Jönköping. Totalt ca 300 mil på hoj, plus tågresorna. Vi siktar väl på att köra uppemot 40 mil per dag, bortsett från Sthlm-Köpenhamn.

Vad tror ni om upplägget? Vägvalet är förmodligen till och från dåligt, eftersom jag inte bockat i "undvik motorväg", så där får ni gärna kommentera. För Norgeresan köpte jag en kartbok för MC-vägar i Norge, funderar på att göra samma sak även för denna resa. Karttips?

Alla tips och idéer uppskattas!

Bighoj
2013-12-21, 21:14
Har planerat köra Grossglockner 2 ggr men fått avstå p g a vädret.Kan ju vara något att ha i tanke då ni ska dit ner.Skulle tro att 7 dagar blir tajt,men allt går utom tennsoldater och småbarn.

blinken
2013-12-21, 21:28
Vädret där nere eller? Är det regnet som satt stopp då?

Sju dagar kanske är optimistiskt. Var tror du att det spricker?
1. Stockholm-Köpenhamn
2. Köpenhamn-Hamburg (Autozug kör oss till München under natten)
3. München-Heiligenblut
4. Heiligenblut-Merano i Italien (preliminärt)
5. Merano-München (tåg till Hamburg under natten)
6. Hamburg-Jönköping
7. Jönköping-Stockholm

Bighoj
2013-12-21, 22:11
Ja,det var regn/snö,men vi vi ska ner nästa sommar igen.Min tankegång ang 7 dagar var baserat helt och hållet på mig.Jag resonerade som så att-Dålig/ingen sömn på tåget vilket gör att man blir urtrött och inte har lust att köra så mycket hoj då man kommer fram-Vädrets makter-Kanske man vill köra fler pass då man tagit sig så långt ner,men blir tvungen att dra sig norrut igen.
Inte alls menat att avskräcka.Får man 2-3 heldagar i alperna på mc:n lär man nog fått köra av sig.Nu ska ju ni ner och köra och inte kolla sevärdheter så då kanske tiden räcker till.Har hört dom som kört ner till Italien och köpt en korv och sen hem igen.

blinken
2013-12-21, 22:15
Nä, någon sightseeing blir det nog inte, fast det beror nog delvis på att vi inte har någon aning om vad som finns där nere. Mestadels är det nog vägarna som lockar.

Då är det ingen omöjlig plan i alla fall :)

Hur gör ni med vägval när ni åker ner? Håller ni er till de stora vägarna eller har du några småvägar att tipsa om i närheten av sträckorna jag petat ut?

Bighoj
2013-12-21, 22:57
Vi matar autobahn men eftersom vi kommer via Tjeckien till Österrike så går vi på Grossglockner vid Zell am see.

Väse Conny
2013-12-22, 02:30
Grosslocchner är ett suveränt ställe vi tillbringade många timmar där åkande på sopsäckar på snön skitkul
Zell am See har några sevärdheter, nere i källaren....på hotellet

V Saarela
2013-12-22, 06:10
För den där rundan räcker tre dagar gott och det blir också tid över. Jag körde på 10 dagar tor från Helsingborg just Grossglockner, Dolomiterna samt Stelvio. Tre dagar tog det för mig att köra rundan med alla alppass....(denna gången på en moped)

blinken
2013-12-22, 09:54
Grosslocchner är ett suveränt ställe vi tillbringade många timmar där åkande på sopsäckar på snön skitkul
Zell am See har några sevärdheter, nere i källaren....på hotellet
Nere i källaren? :confused:


För den där rundan räcker tre dagar gott och det blir också tid över. Jag körde på 10 dagar tor från Helsingborg just Grossglockner, Dolomiterna samt Stelvio. Tre dagar tog det för mig att köra rundan med alla alppass....(denna gången på en moped)
Det låter ju perfekt :)
Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

Tack för svaren!

räven
2013-12-22, 11:43
Nere i källaren? :confused:


Det låter ju perfekt :)
Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

Tack för svaren!

Jag vet ju inte varför ni stressar när ni ändå är där ????

Röjkvist
2013-12-22, 13:19
Hej!
I sommar hoppas jag att vi ska ta oss till alperna, om jag lyckas övertala mina vänner. Förra sommaren blev det Norge (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=5759), i somras blev det Gotland (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7036)(västkusten var planen från början).

Övernattning planeras i Köpenhamn, Autozug, Zell Am See, [någonstans], Autozug, Jönköping. Totalt ca 300 mil på hoj, plus tågresorna. Vi siktar väl på att köra uppemot 40 mil per dag, bortsett från Sthlm-Köpenhamn.

Vad tror ni om upplägget? Vägvalet är förmodligen till och från dåligt, eftersom jag inte bockat i "undvik motorväg", så där får ni gärna kommentera. För Norgeresan köpte jag en kartbok för MC-vägar i Norge, funderar på att göra samma sak även för denna resa. Karttips?

Alla tips och idéer uppskattas!
Jag skulle nog ta färjan Göteborg-Kiel.
Totalt enkel väg 42mil kortare att köra, övernattning på färjan.
Kiel-Hamburg 95km, då har man tid att besöka Lois eller annat sevärt den dagen.
Tåget går som regel vi 6-7tiden på kvällen.
Ät middag innan ni går på tåget. Räkna med trångt boende och dåliga sängar;)

V Saarela
2013-12-22, 19:24
Är det inte enklare, men framför allt billigare för en Stockholmare att ta båten från Nynäshamn till Gdansk. Från Gdansk är det väl cirka 130 mil ner till Zell Am Zee.

V Saarela
2013-12-22, 19:37
Det låter ju perfekt :)
Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

Tack för svaren!

Om det är första gången ni åker där nere så tycker jag att man ska satsa på tre saker:
- Grossglockner
- Dolomiterna
- Stelvio

Resten blir bonus när ni drar genom Österrike/Schweiz.

Tycker då att ni ska rita om eran karta, Åk från Munchen direkt genom Grossglockner. Därifrån ner till Lienz. Efter passage in i Italien, sväng söderut efter väg ss51 och ta sikte på kör mot Corvara i Dolomiterna.
Från Corvara mot Merano via Bolzano
I Bormio efter Stelvio till Livigno. Därifrån västerut och nåt alppass eller den väg som du ritat in på kartan.

blinken
2013-12-22, 20:50
En massa bra svar!

Jag vet ju inte varför ni stressar när ni ändå är där ????
Främst för att några av kompisarna inte kommer att kunna vara borta så länge, så vi vill hålla nere totala antalet dagar. Sen känns det inte som att vi stressar något, enda sträckan med många mil är ju i Sverige.

Jag skulle nog ta färjan Göteborg-Kiel.
Totalt enkel väg 42mil kortare att köra, övernattning på färjan.

Värt att kolla upp! Det blir väldigt mycket att sitta på andra transporter om man både ska ta färja och sen tåg, dock.

Är det inte enklare, men framför allt billigare för en Stockholmare att ta båten från Nynäshamn till Gdansk. Från Gdansk är det väl cirka 130 mil ner till Zell Am Zee.
Jag var inne på det alternativet först och då åka via Prag, men det kommer ta en dag extra att komma fram när vi håller ~40 mil om dagen. Istället för att påbörja dag 3 i München så kommer vi att anlända i slutet av dag 3 i Zell Am See. Kostnadsmässigt tror jag inte att det spelar så stor roll.

Om det är första gången ni åker där nere så tycker jag att man ska satsa på tre saker:
- Grossglockner
- Dolomiterna
- Stelvio
...
Dolomiterna, har jag inte ens haft i åtanke :o Jag ska fila fram ett nytt ruttförslag, så får vi se om jag hittat något bra :)

Hamre
2013-12-22, 20:57
Har planerat köra Grossglockner 2 ggr men fått avstå p g a vädret.Kan ju vara något att ha i tanke då ni ska dit ner.Skulle tro att 7 dagar blir tajt,men allt går utom tennsoldater och småbarn.

Körde Grossglocknerpasset på 80 talet, skitfint men den dan vi tänkt köra över var det snöstorm (mitten av Juli) Vi körde över dan efter på nyplogade vägar!
Stanna i Heiligenblut på nervägen till Italien, mysig by med välkänd MC-camping!

blinken
2013-12-22, 20:58
Tycker då att ni ska rita om eran karta, Åk från Munchen direkt genom Grossglockner. Därifrån ner till Lienz. Efter passage in i Italien, sväng söderut efter väg ss51 och ta sikte på kör mot Corvara i Dolomiterna.
Från Corvara mot Merano via Bolzano
I Bormio efter Stelvio till Livigno. Därifrån västerut och nåt alppass eller den väg som du ritat in på kartan.
Något likt detta? http://goo.gl/maps/xqO0x
Känns spontant bättre. Kommer nog även att stanna i Helsingborg på vägen ner istället för Köpenhamn, det blir en jämnare fördelning av sträckan. 55 mil första dagen istället för 65 mil, därefter 43 mil dag 2.

Hondamannen
2013-12-22, 22:05
Nu vet jag att du efterfrågar om tips om rutter till Alperna men jag vill ge dig min syn på din fråga.

vad kostar det där Autozug ner till Österrike TOR? Jag har för mig att det är inte alltför billigt eller? Jag menar att du får lägga ut en större summa pengar för några få dagar i Alperna. Pengarna kan utnyttjas bättre tycker jag.

Är det inte bättre att ta mål som ligger lite närmare Sverige och inte stressa igenom målen? Rugen, herzbergen och Moseldalen ligger nära och bra. De är både vackert och roligt att köra där.

Rugen har jag ännu inte sett själv men det sägs vara väldigt vackert.

För några år sedan när jag precis hade börjat köra motorcykel så ville jag göra en större resa som senare inte blev av. Min analys av detta var att jag tänkte i alltför stora banor. Det hade räckt om jag hade åkt till Norge. Jag lärde mig en läxa av detta och vill oftast inte göra saker och ting mer komplicerad än vad det behöver vara.


Min uppfattning är att du gör lite grann samma misstag som jag gjorde. Tänker för stort och missar det roliga med mcresor. Det vill säga se saker och ting och stressa lite mindre.

Du hinner säkert att se Alperna en annan gång.

Jag hoppas att du inte tar illa upp av mitt inlägg.

blinken
2013-12-22, 23:01
Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening :)
Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.

Hondamannen
2013-12-22, 23:09
Jag var i somras i Heiligenblut, Graz och Linz. I alperna står det ofta att du ska testa bromsarna ordentligt :p:D....bromsvätskan kan där på grund av höjden ändra fas och det för med sig att man tappar bromsverkan.Bromsarna kan också överhetta. Det ska bli kul att höra hur din hoj som har insprutning upplever alperna. Min gick som en påse nötter på den höjden :p:D Den hade lite svårt att andas så att säga.




Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening :)
Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.

räven
2013-12-22, 23:16
Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening :)
Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.

Största misstaget är att planera för mycket på för kort tid. Jag var i Alperna 11 dagar förra sommaren. Det finns så mycket att köra å se att 10 dagar i Alperna är vad som behövs. Min uppfattning.

blinken
2013-12-22, 23:21
Största misstaget är att planera för mycket på för kort tid. Jag var i Alperna 11 dagar förra sommaren. Det finns så mycket att köra å se att 10 dagar i Alperna är vad som behövs. Min uppfattning.
Finns det några exempel på vad man bör se längs med vägen? Jag gillar det mesta, så några förslag uppskattas varmt!

Hondamannen
2013-12-22, 23:27
Jag kommer så småningom att ladda upp bilder och berättelse om vistelse i Tyskland samt min resa till Österrike. Kanske kan du hitta några tips där.

V Saarela
2013-12-23, 05:00
I alperna kan man ju snurra i hundra dagar och ändå så....

Om man har tre dagar på sig så har man det. Vi är ju alla olika, en del vill knalla runt och kika på en massa grejjor och för en del räcker det att bara se vyerna från en sadel....och med det stanna och njuta av utsikten där man känner för det. Det senare är jag.

Innebär också att, sitta i en sadel och snurra runt tio dagar i alperna, då hinner man bli ganska less. Nej, tre dagar räcker alldeles gott och framför allt....man sparar alpobjekt och man får då också en orsak att komma tillbaka :)

Som sagt, ni får verkligen köra sakta om ni ska hålla på i tre dagar. Jag körde med moped den rundan och då fick jag också kliva av moppen emellanåt för att den inte orkade.

Du kan läsa här http://www.saarela.se/moped/touring/120609/120609-1.html så ser du turen på det du ritat på din karta, åtminstone från Grossglockner till Livigno (bläddra framåt några dagar)

Ang färjan från Nynäshamn. Nej, jag tror definitivt att det bli mycket billigare om ni tar färjan till Gdansk. Ni slipper kostnaden 2xautozug samt 2xbroavgifter.

Dessutom så tror jag att milmässigt blir det inte mycket skillnad, räknat till Zell am Zee. Tidsvinsten är väldigt liten om inte en ren förlust istället. Kliv upp en timma tidigare?

Fråga: Körmässigt är ju 40 mil cirka 4 timmar. Vad gör ni resten av tiden? Sover halva dan? Orkar inte köra mer?

räven
2013-12-23, 11:01
Jag vet, vi är alla olika. Jag gillar att kolla nästa lilla Alpväg efter 10 dagar där. Andra längtar till Autoban efter 2 dagar.

Röjkvist
2013-12-23, 11:38
I alperna kan man ju snurra i hundra dagar och ändå så....
Fråga: Körmässigt är ju 40 mil cirka 4 timmar. Vad gör ni resten av tiden? Sover halva dan? Orkar inte köra mer?
Man har semester! Stooor skillnad att åka ensam eller vara t.ex. 4 hojar 8 pers.
Som sagt vi är alla olika, en lunch på 2timmar på en restaurang med fin utsikt är int att förakta:)

blinken
2013-12-23, 14:01
Vi är nog något mellanting, tycker om att åka hoj, men stannar gärna för att se något speciellt och strosar runt lite. Jag tror dock att tre dagar räcker, men eftersom det blir ganska korta dagsetapper i alperna så kanske man får lasta av packningen och ta lite extraturer efter att man anlänt där man ska övernatta.

Jag har uppdaterat rutterna och ska nu lobba för dem gentemot kompisarna, så får vi se hur det blir

1. Alpresa, Stockholm-Hamburg, 2dgr (https://maps.google.se/maps?saddr=Stockholm&daddr=Helsingborg+to:Hamburg,+Tyskland&hl=sv&ll=57.586559,14.80957&spn=12.103037,33.815918&sll=54.622978,17.556152&sspn=13.064351,33.815918&geocode=FaJJiQMdDqYTASnLC2QZMXZfRjFmd51n0ycNqA%3BF YMzVwMd8LPBACklKaJQei1SRjGQeg4peJABBA%3BFe0fMQMd0n 2YACm5Exh-g2GxRzGgOtZ78j0mBA&oq=Helsing&mra=ls&t=m&z=6)
2. Alt. Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio (https://maps.google.se/maps?saddr=M%C3%BCnchen,+Tyskland&daddr=47.1446477,12.8145055+to:Heiligenblut,+%C3%9 6sterrike+to:Lienz,+%C3%96sterrike+to:46.5664569,1 2.1213383+to:Corvara,+Sydtyrolen,+Italien+to:Bolza no,+Sydtyrolen,+Italien+to:Merano,+Sydtyrolen,+Ita lien+to:46.532743,10.471745+to:Bormio,+Sondrio,+It alien+to:Livigno,+Sondrio,+Italien+to:M%C3%BCnchen ,+Tyskland&hl=sv&ie=UTF8&sll=46.811339,10.05249&sspn=0.963374,2.113495&geocode=FdV73gIdHbqwACnZX4yj-XWeRzF9mLF9SrgMAQ%3BFcdezwIdqYjDAClbYBBy0RZ3RzHRWj RCTaZMag%3BFUTFzQIdtPjDACkjxqS1TBV3RzFGcP0TGnJnZg% 3BFaqIygIdYL7CACk1q_k68113RzE7NYXdFF6rqw%3BFTiMxgI d-vS4ACkBLiGprTZ4RzHoTxLjzhfqBQ%3BFQ5WxgId4i-1ACmfprHjBj94RzEkeMnpGUOq3A%3BFfeBxQIdhkKtAClJcJ5B K5yCRzEqQ4s0T2krZQ%3BFb4lyAIdhiyqACnbGvnPAbyCRzFZp NB1yimAgg%3BFYcIxgIdQcmfACnDHT9hBBuDRzGOzaJDO6UTqA %3BFTUFxQIdoz2eACnbAbNGdA-DRzER95c9pkMrkw%3BFYwfxgIdtKiaACmX6H8G-m2DRzHLqvgi9ZlJWw%3BFdV73gIdHbqwACnZX4yj-XWeRzF9mLF9SrgMAQ&oq=M%C3%BCnchen&mra=ls&via=1,4,8&t=m&z=9)

blinken
2014-07-17, 08:26
Hej alla
En liten uppdatering för de som är intresserade, såhär ett halvår efteråt :)

Alla medresenärerna har bangat av olika skäl, en ska till och med sälja hojen. Det slutar med att jag, nu på tisdag, åker själv via färjan Nynäshamn-Gdansk och sen genom Polen, Tjeckien, Österrike, norra Italien, Schweiz, Tyskland, Danmark och hem. Jag tar Autozug som planerat från München och kanske tar någon dag extra i alperna. Om det blir träligt för att man är själv, så det kan även bli så att jag brummar några extra mil var dag.

Jag har räknat med att det tar 9d att åka, men inget annat än färjebiljetten är bokad så det blir vad det blir.

Det har varit svårt att föra lobbyverksamhet mot frugan för att få åka själv, men till slut så gav hon med sig.

Det blir ungefär denna rutt. Jag kan ha modifierat den något när jag lade in den i Zumon. T.ex. vill jag minnas att någon rekommenderade väg SS241 mellan Vigo Di Fassa och Bolzano i Italien, så det är ändrat.

1. Gdansk-Salzburg: http://goo.gl/Gg77cS
2. Salzburg-Munchen: http://goo.gl/RBK1MZ
3. Hamburg-Stockholm: http://goo.gl/rtpJa9

ralsbo
2014-07-17, 16:17
Det är helt rätt att du ger dig av ensam när kompisarna backar ur.
Fördelen är att du kommer att träffa massa trevliga hojmäniskor när du är där nere.
Jag kommer 14 dagar efter dig, men jag kommer att åka via Stelvio, ner till Menton/Nice och fortsätta turen i Frankrike via Route del Grande Alps.
Självklart kommer jag som vanligt att åka ensam.