handdator

Visa fullständig version : aprillia rs 125cc krongel med elen



storglidarn
2013-12-17, 23:37
har en aprillia rs 125 som startar och går men all annan el är dör som tillexemper lyse tuta å allt sånt. vad kan det vara för fel? har inget batteri men har provat att sätta dit ett bil batteri och koppla på sladdarna men det funkar inte än då vad fö fel

jrutgers
2013-12-18, 01:08
Någon form av huvudsäkring kanske?
Glapp i tändningslåset
Glapp i ngn annan anslutning
Alla lampor är trasiga och signalhornet lagt av
Förutom det....och Italiensk elkonst..ingen aning

storglidarn
2013-12-18, 16:37
jag har kollat alla lampor och dom är hela. har inte kopplat in tändningslåset. men det ska väl inte ha någon betydelse men jag har bara satt ditt ett bil batteri men har inte startat den det kanske man ska göra men det är ingen ström fram till något

erikn
2013-12-18, 18:54
Men tändningslåset är "huvudbrytaren" på min hoj. Det går inte fram ström till något om inte den är påslagen.

jrutgers
2013-12-18, 22:57
Ja, så brukar det vara. Koppla in tändningslåset så skall set nog bli ordning på det :-)

storglidarn
2013-12-19, 16:44
okej men vet inte hur det skall sitta det är df jag inte har kopplat in den ä det någon som vet och tror jag har fel tändningslås har bara 3 stickor under

Kakel_anders
2013-12-19, 16:45
Låter som att det är dags att köpa en verkstadshandbok :)

storglidarn
2013-12-19, 17:11
det är ju därför sådana forum finns ju :P men jag har en röd/vit, grön, gul,gul/svart,blå och orange färgade kablar som skall kopplas in i tändningslåset

Hondamannen
2013-12-19, 17:27
Har du kollat youtube?

Det finns mkt saker på youtube och ´videon på alla möjliga reperationer finns där.

storglidarn
2013-12-19, 17:29
hittar inget där

Kakel_anders
2013-12-19, 17:47
det är ju därför sådana forum finns ju :P men jag har en röd/vit, grön, gul,gul/svart,blå och orange färgade kablar som skall kopplas in i tändningslåset

Ja och nej, visst finns det hjälp att få här, men exakt fakta finns i dokumentationen :)

Det brukar flourera scannade och piratkopior på nätet, kan kika runt lite åt dig sen ikväll :)

storglidarn
2013-12-19, 18:46
jag kopplade in jorden och tändningsbrytaren till ett läge på tändningslåset och orange o grön på det andra läget och då går startmotorn och trycker man på bakbromesen så lyser det bak och pakeringslyset fram lyser men jag hade den avstängd den kanske ska vara igång för att få hel o halv lyse och det finns 2 st kablar över en gul och en gulsvart om jag tryvker den gulsvarta mot den gula dör pakeringslyset och det lyser bak

Intruder
2013-12-24, 00:59
Undrar om jag tänker fel nu !
Tändlåset ska inte ha jord !
Brukar väl vara en ström in o resten till matning

MEHall
2013-12-24, 21:59
Precis, jord ska väl bara de förbrukande delarna ha medan tändningslåset bara slår på eller av den totala kretsen, åtminstone så säger klar logik det! :rolleyes:





:cool:

LowTech
2013-12-27, 20:18
Precis, jord ska väl bara de förbrukande delarna ha medan tändningslåset bara slår på eller av den totala kretsen, åtminstone så säger klar logik det! :rolleyes::cool:
Om man tillåts vara näsvis, MIN logik säger att man konsulterar en verkstadshandbok innan man börjar fibbla med el kablar och brytare..
Förstår man inte schemat (kan ta en god stund även för de kunnige..) så bör man låta bli att leka amatörelektriker....
Avlägsnade 13meter överflödig kabel från min Goldwing under en genomgång under 2010:thumpdown:
Dessutom, för de kunniga, grön FK hade använts..:eek:

erikn
2013-12-28, 02:48
Till spisen här på landet så var det 5 st röda FK. Amatör och byggt -67.

MEHall
2013-12-28, 06:45
LowTech, kolla mitt inlägg i storglidarns andra tråd om Aprilian!
Håller ju faktiskt med borde nämnt elschema här oxå!;)



:cool:

Jan-Olov
2013-12-28, 14:04
Till spisen här på landet så var det 5 st röda FK. Amatör och byggt -67.

På 60 talet fans inget inget som bestämde vilka färger det skull vara. Röd var oftast jord men som jag mins det inget fastställt.

erikn
2013-12-30, 22:25
Men jag tvivlar på att man fick ha samma färger på allt. Förväxlingsrisken är ju total och livsfarlig. Fast jag gick ju i gymnasiet 80-82, då var det regler på vilka färger som skulle vara vad. Eller egentligen är det bara grön/gul som är bestämd, resten rekommendationer har jag för mig.

Väse Conny
2013-12-30, 23:36
Det rinner lätt ifrån ämnet & jag seglar vidare bort från vad detta handlade om först vill jag bara säga att den svarta tråden nästan alldeles säkert är jord som i moppevärlden kallas för dödaren
På fordon som rör sig skall det vara en kabel med många mjuka kardeler, i byggnader som står still duger det med kablar med färre & stelare trådar, en FK som blir vickad på går av så inte ens i bilen duger en sånn
Färger är före -68 kan (är) jorden vara röd, nu mer är den gul/grön. Åskskyddsjord kan mycket väl vara svart !!
Svart är vanligast som fas, Blå brukar vara nolla, Brun tändtråd alltså efter brytaren mot lampan
Nog om detta, vet du inte vad du gör gör det inte... & det gäller ju det mesta over and out

Jan-Olov
2013-12-31, 00:33
Men jag tvivlar på att man fick ha samma färger på allt. Förväxlingsrisken är ju total och livsfarlig. Fast jag gick ju i gymnasiet 80-82, då var det regler på vilka färger som skulle vara vad. Eller egentligen är det bara grön/gul som är bestämd, resten rekommendationer har jag för mig.

Jag har många gånger varit med om att samtliga trådar i röret hade samma färg, detta hittade man i gamla anläggnigar med B-rör och löddade skarvar. Jordade uttag kunde man hitta bygel mellan nolla o jord. Inget var heligt så länge det funkade.
I dag gäller brun fas blå nolla samt jord gulgrön övriga faser vit o svart, mins inte ordningen på dom sista

LowTech
2013-12-31, 07:09
Det...På fordon som rör sig skall det vara en kabel med många mjuka kardeler, i byggnader som står still duger det med kablar med färre & stelare trådar, en FK som blir vickad på går av så inte ens i bilen duger en sån

Nog om detta, vet du inte vad du gör gör det inte... & det gäller ju det mesta over and out
Äntligen någon som förstod vad jag antydde med sista raden..;)
Vet inte hur många "den-lille-hemelektrikern-fordon" jag fixat till vid det här laget....:thefinger:

erikn
2014-01-01, 16:36
I dag gäller brun fas blå nolla samt jord gulgrön övriga faser vit o svart, mins inte ordningen på dom sista

Svart Vit (grå)

Jo, det är klart att det är så, men om du går med en tvåledare till en lampknapp så kommer den blå inte vara nolledare t.ex.