handdator

Visa fullständig version : Handtagsvärme



erikn
2013-12-16, 23:44
Hrmpf:banghead:
Har köpt handtagsvärme tidigare. Idag fanns lite tid över så jag tänkte att jag börjar väl, startar med vänster sida. Får loss gamla handtaget ganska lätt med startgas som jag sett i något tips.

Lossar reglage och backspegel/kopplingshandtag.

Sätter dit det nya handtaget, passar förträffligt. Skruvar ihop, och upptäcker ett problem. Choken tar i reglaget för värmen. Grrr, lossar och vrider det bakåt. Ser inte så bra ut, men det funkar. Provar kopplingen, nu tar den i:mad:

Släcker lyset och går ut från garaget. Nya tag blir det en annan dag, måste fundera på hur sjutton jag ska få ihop det.

Bilder kommer.

V Saarela
2013-12-17, 06:15
Hrmpf:banghead:
Har köpt handtagsvärme tidigare. Idag fanns lite tid över så jag tänkte att jag börjar väl, startar med vänster sida. Får loss gamla handtaget ganska lätt med startgas som jag sett i något tips.

Lossar reglage och backspegel/kopplingshandtag.

Sätter dit det nya handtaget, passar förträffligt. Skruvar ihop, och upptäcker ett problem. Choken tar i reglaget för värmen. Grrr, lossar och vrider det bakåt. Ser inte så bra ut, men det funkar. Provar kopplingen, nu tar den i:mad:

Släcker lyset och går ut från garaget. Nya tag blir det en annan dag, måste fundera på hur sjutton jag ska få ihop det.

Bilder kommer.

Funderar varför du lossar backspeglar, kopplingshandtag etc?!?
http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Om det inte är klistermodellen av värmehandtag(som i länken), så är monteringsprincipen densamma.

Olle Å
2013-12-17, 09:35
Funderar varför du lossar backspeglar, kopplingshandtag etc?!?
http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Om det inte är klistermodellen av värmehandtag(som i länken), så är monteringsprincipen densamma.

En Hondaverkstad monterade värmehandtag vid en service. Det var ju samma kvalitè på den monteringen som det övriga.
Det var lite kyligt ute, så värmehandtagen var på. körde på en mindre skogsväg och körde sakta och skulle upp för en liten brant backe och drog på. Då hade klistret smält av värmen och jag fick gashandtaget i handen eftersom det släppte från styret. Snacka om min förvåning då jag helt plötsligt befann mig utanför vägen inne i snårskogen. :):):)

erikn
2013-12-17, 11:26
Nja, lossa reglagen gjorde jag av två anledningar. Dels för att komma åt för att ta bort det gamla, dels för att det nya var lite längre iom att det har reglaget inbyggt i handtaget.

Handtagen ser ut så här:

http://www.abc.se/~eny/hojen/131128_varmehandtag.jpg

Men det är de små detaljerna som gör det. Ska hålla på någon mer dag, antagligen kan man ha det nära choken.

http://www.abc.se/~eny/hojen/131217_varme01.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/131217_varme02.jpg

Vrider jag runt handtaget så att det inte är i vägen för choken så hamnar det i vägen för kopplingen i stället.

http://www.abc.se/~eny/hojen/131217_varme03.jpg

Jan-Olov
2013-12-17, 23:13
Två möjliga lösningar. Lägg en bricka mellan reglaget och värmehandtaget, avståndet ökar och mer plats för choken. Eller skippa choken och köp ett löst chokhandtag som du placerar där det passar. Typ http://www.mopeddelar.se/p/mustang/cross-special-tt/styrehandtagwire-20702/dekompressionschokehandtag.html

jrutgers
2013-12-18, 01:02
Hardy möjligen ngt spel på chokewiren som du kan hämta hem med ett kortare utslag på chokereglaget som följd?
Jäkla blaffa till omkopplare du!
Samtidigt som det är ett problem som kräver kraftmanship, vilket ibland är kul..
Nä, jag får nig grunna lite till..

jrutgers
2013-12-18, 01:04
Du kanske kan vrida styrreglaget något så choken går fri? Så slipper du få äcklig vinkel på kopplingsreglaget?

erikn
2013-12-18, 09:49
Jo, var i garaget igår. Med knappen för värmen på gränsen för choken så går kopplingen fri. Det blir bra. Blev ingen bild.

Gashandtaget är på plats, men det kärvar lite, måste fixas en del. Passade på att sätta dit gasvajern jag köpte när den gick av dag ett. De senaste drygt 800 milen har körts med en temporär vajer, en gammal som var av som suttit på dotterns moppe. Blev lite pyssel, för brickan som håller fast "gasvajerkröken" i gashandtaget kunde jag inte hitta. Vet att jag la undan den då (april), för det satt en på moppegasvajern.

Nu är det bara elen kvar.

jrutgers
2013-12-19, 00:04
Ja du Erik. Vill minnas att vi är ungefär lika gamla? Och jag kan säga att om jag pillar loss något och lägger någonstans bra för senare användning, så har jag inte en susning om var det var ja la den 6 mån senare :-)
Därför tillämpar jag alltid en Amerikansk teknik av senaste snitt= plastlådor i ordningsamt sorterad hylla med namnlappar i.

Kan de va nåt?
Kul att det löste sig med handtagen.
Var tar du strömmen förresten?

erikn
2013-12-19, 09:48
Har inte varit ute och kollat på elen än. Tanken är att ta den efter nyckeln någonstans så att man inte drar ur batteriet av misstag. Eventuellt med ett mellanrelä.

Hålla koll på grejor är min akilleshäl. Fungerar väl rätt OK egentligen, men när det blir overflow så blir det kaos i hjärnan och i systemet och jag kan inte ta tag i det. Med vattentunnor, dynor till möblerna, några cyklar, tre moppar (plus hojen), ett halvt kök som ska till landets friggebodsprojekt så kan man sammafatta vårt garage med ett ord: Rörigt...

jrutgers
2013-12-19, 19:18
Ja, det är nig en klar fördel, så man inte kommer ut till två smälta handtag och ett tomt batteri…

Fan, beskriver du mitt garage eller ditt eget:-)
Just nu är det riktigt svårt att hålla en proper meckarstruktur när halva boningen delar plats med hojar (det var gött att skriva…hojar) cyklar moppar utemöbler vinterförvarade blommor i krukor anpassade till kobad husdjur mm.
Till våren när man fått ut allt så blir det den årliga turen till tippen.
Har ju en halv mc idelar också som jag måste slänga. Alla plockar ju av originaldelar nu för tiden.

Ja, så är det och jag hatar det!

Månne
2013-12-20, 18:31
Ta elen med en tjuv från halvljuset eller parkeringsljuset och därmed kan du välja att stänga av när du vill och inget funkar om inte ljuset är på.

erikn
2014-01-06, 22:37
Det blev ett besök i garaget idag. Tjuvade strömmen från en brun huvudkabel inuti framljuset som får ström efter tändningslåset. Men det jävlades lite, fick inte kontakt först och för att kolla så hängde jag dit framlyktan. Det lös inte, tog ett tag innan jag insåg att lampan var trasig.

Finns hopp om en tur till jobbet den här veckan om det inte regnar.

Jan-Olov
2014-01-06, 23:44
Tennlöda är mycket säkrare än en tjuv, trär man dessutom på en krympslang så håller det för evigt.

Månne
2014-01-07, 00:48
Tennlöda är mycket säkrare än en tjuv, trär man dessutom på en krympslang så håller det för evigt.

Jag böjer mig och står med mössan i handen.:p

V Saarela
2014-01-07, 07:24
Det blev ett besök i garaget idag. Tjuvade strömmen från en brun huvudkabel inuti framljuset som får ström efter tändningslåset. Men det jävlades lite, fick inte kontakt först och för att kolla så hängde jag dit framlyktan. Det lös inte, tog ett tag innan jag insåg att lampan var trasig.

Finns hopp om en tur till jobbet den här veckan om det inte regnar.

Vad är det för kabel du kopplat till som går efter ett lyse?

Lämpligtvis så är det ju bättre att koppla in den före lyset. Sen kanske heller inte med tanke på att du bor i en mörkare del av landet(tänkte nu på era mörka höstar) att inte koppla till halvljuset.(med helljus på så får den inte ström)

erikn
2014-01-07, 12:02
Njae, uttryckte mig nog lite fåordigt. Plus tar jag på en brun som kommer efter tändningslåset. Minus tog jag på minus till framlyktan. Sedan blev det konstigt när jag mätte, och för att kolla att minus fortfarande fanns så hängde jag dit lyktan. Den lös inte, så jag kliade mig i huvudet och började leta fel bland säkringar m.m. innan jag fattade att lampan var trasig. När jag slog över till helljus så tändes den.

Men det fungerar nu, dock kärvar gasen lite. Hoppas att det sliter in sig snabbt, annars får jag plocka isär det igen. Kanske blir nya styrändar, det är plast det som följde med värmehandtagen.

Nu ska bara tanken dit igen och kedjan ska kollas upp (annan tråd) samt ny lampa till framlyset. Sedan blir det en tur när vädret tillåter. Och en tvätt av hojen, den är väldigt skitig efter hösten/vinter.

Olle Å
2014-01-07, 15:16
Njae, uttryckte mig nog lite fåordigt. Plus tar jag på en brun som kommer efter tändningslåset. Minus tog jag på minus till framlyktan. Sedan blev det konstigt när jag mätte, och för att kolla att minus fortfarande fanns så hängde jag dit lyktan. Den lös inte, så jag kliade mig i huvudet och började leta fel bland säkringar m.m. innan jag fattade att lampan var trasig. När jag slog över till helljus så tändes den.

Men det fungerar nu, dock kärvar gasen lite. Hoppas att det sliter in sig snabbt, annars får jag plocka isär det igen. Kanske blir nya styrändar, det är plast det som följde med värmehandtagen.

Nu ska bara tanken dit igen och kedjan ska kollas upp (annan tråd) samt ny lampa till framlyset. Sedan blir det en tur när vädret tillåter. Och en tvätt av hojen, den är väldigt skitig efter hösten/vinter.

Om du tänker köra då det är svalt eller regnar, så rekommenderar jag ett par handtagsmuffar. Det gamla talesättet gäller alltjämt: Finns inget dåligt, väder bara bekväma förare och dåliga kläder.

erikn
2014-01-07, 16:40
Muffar har jag köpt på Biltema och körde med i början av vintern när marken fortfarande var så varm att det inte frös trots minusgrader. Fungerar väl bra men är rätt otympliga. Klarar mig ner till strax över nollan med bara handskar, men man är lite kall om fingrarna när man kommer fram. Därför dessa handtagsvärmare, att hjälpa till när det är lite kyligt. Skulle jag köra i minusgrader så blir det muffar på.

erikn
2014-03-07, 10:50
En slutuppdatering. Jag har nu kört ca två veckor till jobbet, började den 25:e feb. Alla dagar utom idag har det i princip varit +1 när jag åkt, någon gång har det krupit ner till 0 och någon gång har det varit upp till +2 och vänt. På motorväg har jag kört med värmen på läge II, och det har varit på gränsen till för varmt. Men på utsidan av händerna har man varit iskall då jag kört utan muffarna. Musöron har jag funderat på att montera, men vete sjutton hur de ska få plats.

Idag var det +4 när jag åkte, oj vilken skillnad. Inte kall på utsidan av händerna, och fick pendla med värmen mellan I och II på motorvägen. Mest var den på I, men ökade värmen ibland ett tag.

Monteringsanvisning fanns det ingen till handtagen, så man fick ju gissa lite. Nu har jag ingen bild på när jag monterade, men handtagen är inte tajta över styret, och det är ett glapp. Det följde med hylsor (se bild första sidan) som var tajta på styret, och då stagade upp handtagen. Tyvärr var det lite för tajt (räfflor som sticker upp) på gassidan så gashandtaget kärvade. Men med en kniv täljde jag bort räfflorna och efter det går handtaget lätt.

Styrändarna som följer med är i plast, och de satt på en kort stund, sedan köpte jag nya på Biltema.

Jag gillar att man kan manövrera värmen med tummen, dock är knappen en aning för liten för att vara helt bekväm att manövrera.

Choken är helt ok. Dock när det är kallt så måste man köra den så långt det går med reglaget på styret, sedan drar man upp den lite till direkt på förgasaren (ingen bild) och då startar den på en gång. Efter bara en minut kan man ta tillbaka choken lite och då kan man manövrera värmen utan problem.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140307_handtagsvarme00.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/140307_handtagsvarme01.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/140307_handtagsvarme02.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/140307_handtagsvarme03.jpg

jrutgers
2014-03-07, 21:57
Tjusigt Erik!

V Saarela
2014-03-07, 22:27
På höger handtag: vad är flärpen nedåt till?

erikn
2014-03-07, 23:32
Det är där strömmen går in till själva värmen. Syns tydligare på bilderna där jag köpte den. Inte speciellt dyr, men det kanske inte håller så länge. Vi får se.

http://www.aliexpress.com/snapshot/289169049.html